Streetfighter på uppkörningen??

PeterPoPS

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XJ600n
Hejsan Alla!

Det är så att jag ska ha uppkörning (A - utan begränsning) 23/8 i Eskilstuna men den hojen jag övningskör med just nu är långt ifrån effekt- och cm3kraven..

Men jag hade tänkt att köpa en mc i dagarna nu å har då lite frågor angående det. Jag har ingen som helst vana av någon hoj förutom en Honda CB 250 och Yamaha DT50, därför jag tänkte fråga folk som vet en hel del mer :D

Tittade på en streetfighter 750cm3 igår. Den föll mig direkt i smaken, men frågan är. Är de lätta att köra? Vill inte upptäcka efteråt att lågfartsprovet är en mardröm med en sådan..

Är dessutom intresserad av Kawasaki ZX9R, men då har jag fått för mig att en hoj med kåpor har mindre styrutslag å därför blir svårare att manövrera på tex lågfartsbanan..

Sen så finns ju alltid alternativet att hyra en "uppkörnings-MC" för 900kr dagen innan å träna hela natten för att sedan köra upp på den. Men det är absolut sista alternativet, vill hellre köra upp med MIN MC :D

Tack på förhand!!!
/Peter
 

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Tja!
Jag körde upp med en VTR 1000 Firestorm och det gick vägen, så en streetfighter vore det rena barnleken att köra upp med antar jag :tummenupp . Fightern jag har är då extremt lättmanövererad iaf..
MVH//Thomas
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det som gör en sporthoj knölig att köra lågfartsbana med är sittställningen eftersom du sitter och "tynger" på styret... Samt att svängradien kanske inte är direkt optimal... :D Jag har prövat med mitt lok och det var klart svårare..
En fighter borde ju vara enklare eftersom man sitter lite mer upprätt...
 

brie

Medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Falköping
Hoj
Brutale 910
Håller fullständigt med...
Kåphoj är inget vidare alternativ till uppkörningen...om man inte kört så mkt
Funkar ju med en sån med men bra mkt lättare med en mer upprätt sittställning.....iaf när det kommer till krypkörningen....

Lycka till ossånt då....
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
En med kåpor är enormt mycket svårare att köra upp med. De har inte världens bästa svängradie :rolleyes: :rolleyes:

Är en enorm skillnad att köra med skolans Honda Hornet och min egen hoj.
Så hittar du inte någon så hyr hellre en hoj från skolan och öva. Än att behöva köra upp två gånger pga hojvalet.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
om jag stog inför samma val som dig skulle jag nog hällre köra upp på en fighter med mer upprätt sittställning samt bredare styre..
 

efji

900 Grappen
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Gävle
Hoj
ZX9R
Tjenare

Kan tyvärr inte säga hur steeten är men skulle tro att den är helt ok att köra i en konbanan. Det jag dock kan säga är att om man inte är duktig som fan på hoj, vilket jag inte är så är inte ZX9R att tänka på. Jag och polaren har varsin och han tänkte köra upp på sin men efter att provat lite konbana med dem så var det bara ge upp. Han köpte en gammal sukka 750 från 80 talet och den var enligt honom löjligt lätt att köra upp på dessutom gjorde han en liten vinst på 500 kr när han sålde den en månad senare efter uppkörningen.

Men prova streeten du, det är väl bara ta med lite koner när du provkörden.

//Fredrik
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Håller med övriga och som en liten bekräftelse lägger jag till att nästan alla MC-skolor använder sig av ngn typ av streetfighter. Vanligast är CB 750 och Hornet så vitt jag vet.

Sen finns det väl "roligare" streetfighters än CB 750 (hoppas jag inte trampade ngn på tårna nu...) :tungan
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Håller med övriga och som en liten bekräftelse lägger jag till att nästan alla MC-skolor använder sig av ngn typ av streetfighter. Vanligast är CB 750 och Hornet så vitt jag vet.

Sen finns det väl "roligare" streetfighters än CB 750 (hoppas jag inte trampade ngn på tårna nu...) :tungan

*asgarvar*

Nejdå.. du stampade säkert inte alls så många på tårna genom
att kalla en "bruks"motorcykel för streetfighter... Bara alla som byggt
om kåphojar till streetfighters... :D Hornet är väl knappast att kalla för
streetfighter då den är byggd utan kåpor och kallas enligt vv motorcykel
till skillnad från sporthoj, touring, custom osv..
 

PeterPoPS

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XJ600n
Sammanfattningsvis så blir det antingen en streetfighter eller hyra MC. Då blir det nog en streetfigter faktiskt :)

Tack så mycket alla!

PS
Fortsätt säga va ni tycker, jag läser fortfarande!
DS
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
det är lätt att få för sig att en streetfighter är mer lättkörd i en manöverbana.
det är inte hela sanningen, tro mig jag har provat!
den enda fördelen är den mer upprätta körställningen, på övriga punkter beter sig en streetfighter på samma sätt som en sporthoj med kåpor.

jag fick pga strulande körskola använda min egen turbostreetfighter på uppkörningen, en jävla mardröm om du frågar mig. visserligen var en del av mina bekymmer relaterade till en mc-xpress koppling som inte går att krypköra med men även svängradien ställde till stora problem.
det blev helt enkelt att komma tillbaka en annan dag med en körskolehoj, då gick det desto bättre!

ha i åtanke att gaffelvinkel och svängradie fortfarande är desamma trots att cykeln har utrustats med crosstyre, sen att den upplevs smidigare att köra i stadstrafik tex det är en helt annan sak.

motorcyklarna som används av körskolorna är inga sporthojar utan kåpor!
en Fireblade och en Hornet tex presterar helt olika i en manöverbana.

men i slutändan kommer det ändå falla på huruvida du tränat tillräckligt med just den mc du valt till uppkörningen, finns dom som kör upp med glidare oxå.

lycka till /// magnus
 

micke_stambeck

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Linköping
Hoj
suzuki 450, yamaha R1
jag körde med en z1000 å de va en skitbra cykel, inga problem med lågfartsprovet! han är även jävligt snäll på låga varv upp till typ 7-8000. så det hår att åka skapligt lungt med den:tungan
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Det är väl bara att köpa den hojen du vill ha och öva

Precis! Jag köpte en R1-01:a som och körde upp privat utan att ha sett banorna live. Dessutom var detta i Helsingborg som enligt statistiken är landets svåraste uppkörningsstad. Anledningen till att jag lyckades var att jag målade upp den svåraste delen av lågfartskonbanan med ungarnas gatkritor och övade rejält på detta moment. Allt annat memorerades bara teoretiskt. Det gick hur bra somhelst och kortet kostade bara de fasta kostnaderna (ca 3500 sek har jag för mig). Köp den hoj du vill ha och öva sedan rejält på de svåra momenten, du har mycket ut av att faktiskt klara de svåra proven på din egen hoj eftersom det finns en verklighet efter du tagit kortet också. Det är bättre att göra misstagen då det går sakta under kontrollerade former.

Lycka till oavsett vad! /D.
 

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Ort
Kalmar (Trekanten)
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
jag körde upp på skolans bmw 850, testade för skojskull köra krypkörningen med min (då tt600 triumph) Det är som natt och dag. Hade jag kört upp på den hade jag garanterat blivit kuggad. Så enl mig är det absolut värt att hyra en mer "lättkörd" mc inför uppköringen. Kanske inte helt fel att kosta på sig en lektion där du kommer öva på låg&hög farts delen.. ?
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
*asgarvar*

Nejdå.. du stampade säkert inte alls så många på tårna genom
att kalla en "bruks"motorcykel för streetfighter... Bara alla som byggt
om kåphojar till streetfighters... :D Hornet är väl knappast att kalla för
streetfighter då den är byggd utan kåpor och kallas enligt vv motorcykel
till skillnad från sporthoj, touring, custom osv..

Hmm.... Ligger nog endel i det... :D :tungan Jag tar tillbaka allt jag skrev och ber hemskt mycket om ursäkt till all SF byggare som inte vill att deras hoj skall jämnföras med en CB 750.. Dessamma vill jag be om ursäkt o andras vägnar, Dom som kallar tex en thundercat för sporthoj när det finns andra med tex sprillans nya Rettor, K7or el 1098or dvs Riktiga sporthojar.. ( :tungan :D )
 

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
jämtland
Hoj
gsxr 750 07
vore de jag som skulle köra upp så skulle jag köra upp med skolans hoj, nu vet jag ju iofs inte vilken hoj din skola har.

När jag körde upp så hade jag skolan förvuxda yamaha moppe(mins inte va den hette men såg ut som en förvuxen dt lr liknande gammal moppe:) )

Sen när jag väl hade fixat uppkörningen/krypkörningen utan minsta problem med den hojjen så tesstade jag med min nakna bandit 650 06 hemma o höll på o lägga den de första jag gjorde. så som någon sa natt och dag.

men bestämmer du dig endå för o köpa en hoj, så öva öva och öva lite till innan du gör nån uppkörning.

lycka till!
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Det som gör en sporthoj knölig att köra lågfartsbana med är sittställningen eftersom du sitter och "tynger" på styret... Samt att svängradien kanske inte är direkt optimal... :D Jag har prövat med mitt lok och det var klart svårare..
En fighter borde ju vara enklare eftersom man sitter lite mer upprätt...

Körde upp med min GSX-R till A-beg, har ju några märken på sidorna av kåporna när hojen blev för tung vid garagesvängsövning... :näsblod :huvet
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Grabben (NiklasL) körde upp i Fredags med sin FZR. Mycket träning bakom. Gick inte att klara Krypbana 1 så han fick byta till bana 2, som är en anings lättare att klara med en sporthoj. (Fuskade lite med uppvinklade styrändar) Jag skulle nog aldrig klara det med en sporthoj. Kör med en vanlig std-hoj typ GSX 750, CB 750, Hornet, Zephyr eller liknande.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top