Vad har hänt med sunt förnuft? Inte riktat mot TS, utan nya hojåkare i allmänhet...
Det finns inget svar på frågan "vad ska jag ha på mig så jag kan överleva en vanlig olycka?". Det är för många parametrar som spelar för att någon ens tordes spekulera i frågan.
Tar mig själv som ett exempel. Normalt kör jag i mc-jeans och Dainese "skyddsjacka" i stan. Landsväg och bana i skinn, helställ.
Vad hade jag då på mig när jag krockade senast? Jo, jeans, t-shirt och en Ducati tröja...
Vi kan snacka odds och statistik tills vi tråkar ihjäl varandra, men faktum är att den största risken tar du när du gränslar hojen. Skyddskläder hjälper, men måste väljas utefter den typ av körning du tänker ge dig på. Eftersom svaret för oss alla oftast är "blandat" så finns det ingen optimalt klädval.
I min mening är det viktigast att köra i kläder man är komfortabel i, så att fokus ligger på körningen.
Inrikta dig på att bli en bra förare och undvik mottrafikanter till störst möjliga mån så kommer du ha en lång och trivsam karriär på två hjul, oavsett klädsel.
Jag kan nog inte hålla med
mindre. Att använda sig själv som exempel är även helt värdelöst då det inte går att bygga statistik utifrån en person.
Den största risken är heller inte att man gränslar hojen. Den största risken är att inte vara tillräckligt skyddad vid en krasch. Du kan vara väldigt säker på att otroligt många hade skadat sig allvarligt eller dött om vi inte hade haft exempelvis hjälp sig. Alltså faller din poäng. Jag tycker heller inte att du kan kontra med "Jo, för om man inte hade satt sig på hojen alls så hade ingen olycka hänt", eftersom då börjar vi prata något helt annat. Då kanske vi kan diskutera huruvida vi ska vaddera hela lägenheten och inte ta ett steg utanför dörren.
Hur som helst, back to topic. Skyddskläder ÄR väldigt viktigt. Dels för individen, dels för samhället. Det kan vara skyddskläderna som avgör om du ska ligga på intensiven eller om du ska gå till jobbet dagen efter.
Ska du ligga på intensiven så kostar det eventuellt miljontals kronor som samhället betalar (gladeligen). Men man kan nog göra sitt för att slippa hamna där. För allas skull. Inte minst sin egen.
Men hur som helst. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så bör man välja efter vilka kläder man kan tänka sig att krascha i för dagen. Känner du att det är okej att gå omkull i 70 blås på asfalt med jeans så är det bara att köra på. Tycker du att det är mindre lockande, eller rentav ovärt att bli skinnflådd på hela arslet så väljer du något som skyddar bättre. Är du sugen på att inte kunna torka dig under en viss tidsperiod så kör utan handskar. Låter det omständigt så välj skyddshandskar.
Men välj för tusan med huvudet och fundera på vad du kan tänka dig att gå omkull med. Ska du inte krascha så behöver du inga skydd alls överhuvudtaget (Och här undanbeds kommentaren
"ah men hjälm äre lag på serru").