streetracing för hoj, finns intresse??

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Marcus75 skrev:
Sedan om man har en liten skylt spelar ingen roll och det har jag inte hört att någon bryr sig om på dessa tillställningar!

Om har man tujbo, läre ju bli livat om polypen får syn på'n
Aja... jag lär väl dyka upp NÅN gång... När jag nu får ihoj vraket!

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
t.otte skrev:
Om har man tujbo, läre ju bli livat om polypen får syn på'n
Aja... jag lär väl dyka upp NÅN gång... När jag nu får ihoj vraket!

NÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ blire nå laddtryck eller :D

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ställer upp om det blir något i närheten av Karlstad området.
Dock med 125a : /.

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955iT
andersson turbo skrev:
NÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ blire nå laddtryck eller :D

JAG HAR TAPPAT INSPIRATIONEN!!!!
Blääääää!

Sen så håller jag ju på för fulla muggar med firman å allt....

Du vet ju, mitt problem med spräckt motorblock består :huvet :huvet :huvet :död

Aja...
Måste... Få klart det snart!
Har i alla fall fått användning av mina hojhandskar i år! Flyttade lite möbler idag :gnissla

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
suzuki x 6 st. turbo-lustgas mm
Marcus75 skrev:
Har pratat med arrangörerna av Blackstreetracing (http://www.blackrace.nu), som årdnar tidtagning 0 - 201 meter för bilar i laglig form under sommaren varje onsdag på olika orter i sthlm, som det är nu kan man inte köra hoj där. Men om intresse finns från olika hoj åkare och klubbar kan detta eventuellt ske. och vi hojar kan då åka streetracing och köra mot varandra och även kanske mot bilar under tidtagning.

Ville starta denna tråd för att se om intresse finns bland oss hoj åkare, vilket jag hoppas finns. Vore skoj med lite race mot andra hojar och lite burn outs vid däck uppvärmningen.

Det kommer inte finnas några klasser man kör efter utan enda regeln kommer vara att hojen måste vara gat reggad och skydds utrustning i form av det jag antar alla använder används! alla mot alla!

3 st hojar finns här .. säg bara till

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
suzuki x 6 st. turbo-lustgas mm
Marcus75 skrev:
Nej, det är ingen fara. grejen är den att för att få köra måste hojen vara besiktigad och godkänd, inneha minst trafikförsäkring osv. dvs måste vara laglig för vanligt gatubruk. Sedan om man har en liten skylt spelar ingen roll och det har jag inte hört att någon bryr sig om på dessa tillställningar!

Men har man en hoj som måste trailas dit så är ju tulling ett bra alternativ.

1. Marcus75
2. Hoztic
3. Neb Jones
4. Wiseguy
5. Itacha75
6. Jimmy.F
7. Färnbo
8. CMF
9. mickelin
10. Andersson turbo
11. Aee (dock med 125a, om man får vara me)
12. Reb0
13. Mange H
14.dimax + 3st

Marcus75

Buddah
Gick med
15 May 2005
Hoj
ZX9R
1. Marcus75
2. Hoztic
3. Neb Jones
4. Wiseguy
5. Itacha75
6. Jimmy.F
7. Färnbo
8. CMF
9. mickelin
10. Andersson turbo
12. Reb0
13. Mange H
14.dimax + 3st

j-eke

Medlem
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
Ktm 640
Marcus75 skrev:
1. Marcus75
2. Hoztic
3. Neb Jones
4. Wiseguy
5. Itacha75
6. Jimmy.F
7. Färnbo
8. CMF
9. mickelin
10. Andersson turbo
12. Reb0
13. Mange H
14.dimax + 3st
15. speedo

Marcus75

Buddah
Gick med
15 May 2005
Hoj
ZX9R
Jag skall snart prata med blackstreetracing och redovisa intresset från oss, dock är tyvärr intresset lite svalt känns det som. Någon mer intresserad om det blir av? destå fler ju roligare det bli :tungan

Detta är mest ett spontant försök att få igång verksamheten, trotts att det redan finns vissa riktigt bra andra drag evengemang för hojar.

leffe6

Pappa till 2
Gick med
31 May 2005
Hoj
Cbr-xx
Marcus75 skrev:
1. Marcus75
2. Hoztic
3. Neb Jones
4. Wiseguy
5. Itacha75
6. Jimmy.F
7. Färnbo
8. CMF
9. mickelin
10. Andersson turbo
12. Reb0
13. Mange H
14.dimax + 3st
15. speedo

16. leffe6

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Suzuki 1327 CR
Jag är på så snart hojen är ihopsatt. Bäva! :yoparty

1. Marcus75
2. Hoztic
3. Neb Jones
4. Wiseguy
5. Itacha75
6. Jimmy.F
7. Färnbo
8. CMF
9. mickelin
10. Andersson turbo
12. Reb0
13. Mange H
14.dimax + 3st
15. speedo
16. leffe6
17.ZERO-Fighter

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Lyfter en gammal tråd då jag igår blev nobbad att delta på lokala tidsträningen (braclub.se) med hänvisning till att man körde enligt "Blackrace Pro"-reglementet..

Verkar ju inte muntert då inget verkar ha hänt på två år vad gäller Mc..

Går det inte att kombinera en svemogodkänd tidsträning med bilarnas blackrace? Eller blir det en ohygglig apparat som kräver en ny stor uppsättning funktionärer?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Problemet är att intresset är svagt av arrangörerna samt att man får problem med banbesiktning/säkerhet då de flesta moderna hojar går under 7.50 sekunder som verkar vara ett absolut break-out för hemmasnickrade banor.

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Här låg break-out för bilarna på 6.50 tror jag..

Och Mecca raceway tillåter Mc på sina onsdagar.. Arrangören jag pratade med igår som tog beslutet sade sig ha pratat med Mecca-arrangörerna vilka tydligen tillät..

Vad kräver Svemo för att man ska kunna just tidsträna? Lundafältet användes ju för några år sedan för mc, och då fanns ingen läkare närvarande vad jag kan minnas..

Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Och Mecca raceway tillåter Mc på sina onsdagar.. Arrangören jag pratade med igår som tog beslutet sade sig ha pratat med Mecca-arrangörerna vilka tydligen tillät på mygelbasis..
1. "MECA".
2. Blackrace är helt fristående allt vad förbund gäller, det finns ingen som helst koppling till SBF eller SVEMO eller deras reglementen. SBF och SVEMO har dock kontaktats och informerats om Blackrace, SBF tycker det är en bra grej men SVEMO har hittills visat ett svalt intresse.

Vad kräver Svemo för att man ska kunna just tidsträna? Lundafältet användes ju för några år sedan för mc, och då fanns ingen läkare närvarande vad jag kan minnas..
SVEMO har inte ett jota att göra med om man vill anordna en tidsträning eller tävling om man inte själv väljer att ha med dom att göra. Kolla inläggen angående den biten i t.ex. här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2976782&postcount=15 Det går alldeles utmärkt att få till både åka och försäkring utan att blanda in varken SVEMO eller SBF.

Vad gäller Blackrace och hojar så är problemen desamma nu som då den här tråden startades, hojarna är för snabba och dom gatstumparna man kör på är rent olämpliga att köra på med hojar. Det är Blackracearrangörerna själva som har valt att inte ha med hojar än så länge och det beror på att den som skriver under ansökan om polistillsåndet är ansvariga för att folk inte gör sig illa och där är bedömningen att hastigheten sätter stopp för att kunna hålla säkra Blackrace för hojar.

Men t.ex. i Stockholm har man sökt tillstånd att köra på rakor utan lyktstolpar och annat just för att kunna ta med hojar men de ända lämpliga sträckorna man har hittat klassas av VV som nån typ av specialvägar som man inte kan stänga av och blockera för utryckningsfordon etc.

Summa summarum: Att köra Blackrace för hojar under Blackraces reglemente ser inte ut att kunna genomföras inom en överskådlig framtid.

Men det är ju bara en definitionsfråga om man säger, om det står "Blackrace" på arrangemenget eller inte spelar ingen roll så länge man får köra. Där finns det inga legala hinder för t.ex. BRC eller andra att anordna egna övningar där man släpper ut hojar att köra.

Nej, man behöver inte automatiskt koppla in SVEMO och SBF för att köra tidsträning eller tävling, det enda som är ren lagstiftning runt det hela kallas för FAP 512 och den hittar man på http://www.police.se/static/fap/FAP512_1_RPSFS2000_23.pdf Tyvärr skiljer sig tillståndsförfarandet lite beroende på var man är i landet men man kan alltid börja med att ta kontakt med den lokala polismyndigheten och jobba vidare därifrån.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Last edited:

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag menade absolut inte att på något vis baktala Meca, som ju verkar vara grymt fint skött!

Jag ber om ursäkt för en klumpig formulering och tackar för ett väldigt utförligt svar att klura på.

Då blir det nog till att ta en nya tag med lokala arrangören.
Mvh
Conny, Vimmerby

Edit: Jag representerar på inget vis BRC här och grodan är alltså bara min.

Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Edit: Jag representerar på inget vis BRC här och grodan är alltså bara min.
:tummenupp Inga problem, typ jag själv har aldrig skrivit nåt på Webben som är tveksamt, eller hur :rolleyes:

Vilket som, jag editerade bort det i mitt inlägg som nu är irrelevant för det som gäller vilket är att få till 201-meterskörningar för hojar.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...