Stretcha och bli jävulskt vig (ben)?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Självförsvar och kampsport gillar jag dock inte riktigt att blanda ihop:D Tjejer som går på karate för att skydda sig mot våldtäktsmän slösar enligt min mening bort sin tid.

Jag blandar inte, jag ser allt som självförsvarsträning. Även om jag smyger in i tex judon för att lära mig lite av dom så gör jag det på mitt sätt.

Tyvärr har jag sett att många tjejer som tränat lite självförsvar tyvärr ofta får en lite väl stark självbild av den egna förmågan vilket i sin tur kan göra deras liv farligare än innan.

Jag har sett sådana bimbosar klippa till stora killar t.ex vilket kan sluta ganska illa den dagen dom klipper till fel person. Väger man 60kg så ska man ha tränat i djäkligt många år för att rå på 90kg muskler.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag blandar inte, jag ser allt som självförsvarsträning. Även om jag smyger in i tex judon för att lära mig lite av dom så gör jag det på mitt sätt.

Tyvärr har jag sett att många tjejer som tränat lite självförsvar tyvärr ofta får en lite väl stark självbild av den egna förmågan vilket i sin tur kan göra deras liv farligare än innan.

Jag har sett sådana bimbosar klippa till stora killar t.ex vilket kan sluta ganska illa den dagen dom klipper till fel person. Väger man 60kg så ska man ha tränat i djäkligt många år för att rå på 90kg muskler.
Jag tycker att självförsvar är en egen liten del för sig. Mycket av det man lär sig i kampsport är överdrivet ifall man har som mål att försvara sig mot "verkliga situationer". Hur ofta blir man egentligen anfallen av någon dåre med svärd och måste veta hur man värjer sig mot ett sådant hot? Rent sådär skulle jag vilja säga att självförsvar kan kortas ner och förenklas ganska rejält. Man ska träna upp basstyrka och kondition som sagt, en viss kunskap om känsliga punkter hos angreppsmän kan vara bra att ha, eventuellt lite knivskyddsteknik, men framförallt: Lär dig att plocka upp mobilen och ringa polisen samtidigt som du springer så fort du kan. Det bästa självförsvaret i en verklig sitaution är att ta sig från platsen, simple as that. Ska man gå till motangrepp och ta strid så är det precis som du säger, man ska veta vad man håller på med. Och då är det inte längre självförsvar, utan närkamp. Det är inte heller kampsport, eftersom man inte längre utövar en idrott utan slåss för sitt liv. Det är strid. Och man utbildas inte till strid genom att gå en snabbkurs i karate... Tycker jag...:)

Väldigt sant, bra poäng. Vilket återigen för mig tillbaka till min tes: Spring.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tilltalas inte alls av grundprinciperna...

Smaken är ju som baken, men gällande höga sparkar är jag tveksam.

Jag kommer från Jutsyn, thai och en mer privat mix av nåt MMA-liknande där folk från både klassiska budo-grenar och folk från krav maga, shootfighting osv delade slag, sparkar och erfarenheter. Där tränade vi ofta i jeans & t-shirt också för att få ett verkligt inslag.

Det bästa jag lärde mig för att vinna fighter både på och utanför mattan/ringen var att sparka lågt, ofta och hårt, och slå snabbt och rätt.

Så om jag prompt vill sparka nån i huvet. Så skulle jag börja med att sänka huvet till en bekväm höjd ;). Jag älskar det där flytet och känslan av effektivitet som jag hade. De höga sparkarna slutar bara med att man blir sårbar och rätt som det är får nån in en smäll och då åker man ju som en vante om man har ett ben i huvudhöjd. What´s the point?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Smaken är ju som baken, men gällande höga sparkar är jag tveksam.

Jag kommer från Jutsyn, thai och en mer privat mix av nåt MMA-liknande där folk från både klassiska budo-grenar och folk från krav maga, shootfighting osv delade slag, sparkar och erfarenheter. Där tränade vi ofta i jeans & t-shirt också för att få ett verkligt inslag.

Det bästa jag lärde mig för att vinna fighter både på och utanför mattan/ringen var att sparka lågt, ofta och hårt, och slå snabbt och rätt.

Så om jag prompt vill sparka nån i huvet. Så skulle jag börja med att sänka huvet till en bekväm höjd ;). Jag älskar det där flytet och känslan av effektivitet som jag hade. De höga sparkarna slutar bara med att man blir sårbar och rätt som det är får nån in en smäll och då åker man ju som en vante om man har ett ben i huvudhöjd. What´s the point?

Låga sparkar är skiten, framförallt om man slåss mot klassiskt skolade boxare vars underkroppsförsvar är obefintligt. Men rent kampsportsmässigt tycker jag att höga sparkar har en egen charm:) Visst, det är lite av en "flashy move", men den typ av vighet och flexibilitet som tillåter din kropp att utföra höga sparkar är användbart av andra anledningar också. Kolla på tjejen i klippen som visats tidigare i tråden. Jag skulle aldrig få för mig att använda särskilt mycket av det hon gör i faktisk strid, eftersom det är mer gymnastik över det hela. Men jag vill ändå kunna det:D

En fördel med sparkar är ju en ökade räckvidden. Ifall din motståndare är ett virvlande inferno av kringflygande ben så är det svårt att komma åt honom...:gnissla

Men jag håller med, höga sparkar är inte helt optimalt för strid. Men det är inte därför jag vill kunna det heller:)

Krav Maga gillar jag helt enkelt inte för att det knappt är en kampsport. Jag attraheras inte av att snabbt kunna döda min motståndare bara för att kunna ta mig an nästa, jag vill hellre ha styrkan att immobilisera utan att skada överdrivet samt att själv undvika skada. En parantes: Jag slår hellre på objekt än på människor, och mäter hellre min styrka mot mitt forna jag än mot mina motståndare.

En av mina motivationskällor och stora objekt för beundran är Shaolinmunkarna. Långt ifrån den ultimata kampkonsten om man är ute efter att döda effektivt, men där har vi en kampsport vars drivna och seriösa utövare jag kan respektera:) Bara självdisciplinen och uthålligheten och de stridande munkarna i templen är ju enorm, och jag gillar deras träningsmetoder!
http://www.youtube.com/watch?v=J6Z-ekyyK8o
Kolla resten av klippen, sevärda.

Har sett en av deras kringresande trupper av "martial monks" uppträda i malmö en gång, det var coolt:)

Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag skulle också vilja öva upp vigheten i benen! Det borde väll vara en god idé med tanke på att jag vill ha möjligheten att börja med kampsport efter gymnasiet? Joggar 27-30 min (5 km ~terräng) 3 ggr/vecka sedan 5 månader bakåt och ska börja öva styrka på gym sedan till sommaren.

Går det att kombinera med joggingen? Typ megastretchning innan eller efter joggingpasset? Eller ska jag ta det på andra dagar? Helst alla dagar i veckan?

Har lite fel kroppsform för kampsport, är bred och ovig, men det verkar vara en kul träningsform som kräver disciplin och tålamod. Är fortfarande imponerad av klasskompisen som långsamt och enkelt sparkade till lysrörsarmaturet i omklädningsrummet i skolan :hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag skulle också vilja öva upp vigheten i benen! Det borde väll vara en god idé med tanke på att jag vill ha möjligheten att börja med kampsport efter gymnasiet? Joggar 27-30 min (5 km ~terräng) 3 ggr/vecka sedan 5 månader bakåt och ska börja öva styrka på gym sedan till sommaren.

Går det att kombinera med joggingen? Typ megastretchning innan eller efter joggingpasset? Eller ska jag ta det på andra dagar? Helst alla dagar i veckan?

Har lite fel kroppsform för kampsport, är bred och ovig, men det verkar vara en kul träningsform som kräver disciplin och tålamod. Är fortfarande imponerad av klasskompisen som långsamt och enkelt sparkade till lysrörsarmaturet i omklädningsrummet i skolan :hihi

Som Two stroke man säger, stretchar och tänjer gör man med uppvärmda muskler:) Tänk på att ifall du joggar i det här kalla vädret så kan leder och senor fortfarande vara kalla även fast du sprungit långt. Ska du tänja benen efter kall löpträning hade jag föreslagit att du springer i termobyxor för att få upp tempen ordentligt.

Allt går att kombinera med jogging! Jogging är skitbra för kondition och uthållighet, men inte så mycket för styrka. När jag joggar (blivit mindre av det på sista tiden då jag tenderar att få problem med knän och benhinnor i tid och otid) så brukar jag "pausa" mitt i passet och lägga mig ner för att köra lite armhävningar, situps och andra icke utrustningsrelaterade övningar. Sen springer jag hem och kör lite hantlar och grejer, och så stretching på det:)

Ungefär som jag då. Bredden gör man väl kanske inte så mycket åt (om vi nu snackar axlar/bröstkorg), men tjockismage kan man ju göra sig av med och ovighet likaså:) Träning, diet och stretching is the shit.
När jag var yngre och gick på högstadiet så hade vi en korridor med inte fullt så jättehögt i tak, och innertaket var gjort av någon sorts kompositplattor. Dessa plattor var populära mål för hoppsparkar:D

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Tack för bra svar grabbar!
Stretcha inte kalla muskler, så svaret är "efter"

Men testa att värma upp och strecha innan en joggingtur nån gång så kommer du nog sätta nytt personrekord.

Kan du jogga så nog kan du träna kampsport. Fysiken kommer med tiden.

Då ska jag försöka mig på att stretcha rejält efter passen då! Brukar stretcha innan joggingen och smått börja jogga (och 'känna' i fötterna) typ 100 meter, sen börjar passet och därefter stretch. Bara att stretcha och tänja mer och fler muskler/grupper då :tummenupp

Jag skulle säkert kunna dyka in i kampsport nu direkt ja, men måste "avsluta" ett annat intresse först. Spelar musik 4-5 kvällar i veckan och pluggar resten av timmarna, men när gymnasiet är slut ska jag byta orkesterspel mot exempelvis kampsport och andra nyttiga grejer. Kanske jobba också :)dummer) då när chalmers-tiden tar vid, förhoppningsvis.

Som Two stroke man säger, stretchar och tänjer gör man med uppvärmda muskler:) Tänk på att ifall du joggar i det här kalla vädret så kan leder och senor fortfarande vara kalla även fast du sprungit långt. Ska du tänja benen efter kall löpträning hade jag föreslagit att du springer i termobyxor för att få upp tempen ordentligt.

Allt går att kombinera med jogging! Jogging är skitbra för kondition och uthållighet, men inte så mycket för styrka. När jag joggar (blivit mindre av det på sista tiden då jag tenderar att få problem med knän och benhinnor i tid och otid) så brukar jag "pausa" mitt i passet och lägga mig ner för att köra lite armhävningar, situps och andra icke utrustningsrelaterade övningar. Sen springer jag hem och kör lite hantlar och grejer, och så stretching på det:)

Ungefär som jag då. Bredden gör man väl kanske inte så mycket åt (om vi nu snackar axlar/bröstkorg), men tjockismage kan man ju göra sig av med och ovighet likaså:) Träning, diet och stretching is the shit.
När jag var yngre och gick på högstadiet så hade vi en korridor med inte fullt så jättehögt i tak, och innertaket var gjort av någon sorts kompositplattor. Dessa plattor var populära mål för hoppsparkar:D

Har haft uppehåll från joggingen nu i 3 veckor pga all snö. Vet att det är orutinerat men tänkte att jag inte skulle försöka döda mitt joggingintresse genom att ge mig ut i det 0> gradiga vädret. Joggade några veckor medans det var strax över nollan, funkade bra med vantar och tjock tröja.

Jo jogging sägs vara nyttigt! Ska som sagt försöka bygga upp en bra grund innan jag ger mig in i (kamp)sporter.

Vet inte om jag skulle orka med sådana superpass :lol Dessutom är det gyttjigt ute i skogen! Tänkte bred som i axlar/bröstkorg ja, verkar ha 50-51 cm över axlarna (mätt med en dörröppning!) men är bara 172 cm lång - alltså breda proportioner. Magen sticker inte ut och benen dallrar inte när jag går (phew!). Styrka har jag nog inte så lite av, är starkare än mina kampsportande kompisar men vet inte om sådant spelar en särskilt stor roll i kampsport. Med teknik och vighet kan säkert ett litet barn ninja ner mig :D

Diggler

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Hoj
2008,kawasaki,z1000
ojoj jag förstår vad du menar...jag är 29 år gammal o började med thaiboxning igen efter några års soffliggande pga skada...det var inte lätt o börja om o strecha ut benen o ont i höfterna gjorde det åxå..men efter några månader nu så är det mycke bättre..o sparkarna e jag nöjd med idag för o va en gammal gubbe haha..de viktigaste är ju att inte fuska med uppvärmningen speciellt baksida lår..där ligger min bov, får lätt ont där när jag fuskat me uppvärmningen vid strech och höga sparkar..kommer ni upp till sthlm är ni välkomna o träna o sparras lite om ni känner för det..

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Jag är på om ni ska fightas :tummenupp
Så länge gammelknäet håller... :mad:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har haft uppehåll från joggingen nu i 3 veckor pga all snö. Vet att det är orutinerat men tänkte att jag inte skulle försöka döda mitt joggingintresse genom att ge mig ut i det 0> gradiga vädret.

Du missar en detalj och det är att behålla en god vana, så att göra uppehåll är inte bra. Det ger direkt en tröskel för att komma igång igen. Bättre då att bara ta en promenad istället för joggingturen. Eller kör lite armhävningar och skit inne. Vad som helst bara du håller igång rutinen för vi är vanedjur.

Särskillt viktigt är det när man är skadad, skador med lång rehabilitering kan förstöra de bästa träningsrutiner. Jag har sett så många i mina dar som skippat träningen totalt pga t.ex en skadad hand och man förlorar så djäklamycket fysiskit och än värre är att man förlorar sina träningsrutiner. Gå istället på träningen och gör vad du kan. Har man skadat knä så kan man göra armhävningar närkompisarna tränar sparkar osv bara man snackat med sin tränare först så att han är införstådd med läget.

Även när man är lite sjuk kan det vara bra att ta den där promenaden. Såklart under förutsättning att man inte är allt för dålig att man då. Den där sista efterslängen av en snuva försvinner dessutom snabbare om man inte väntar ut den. Ni vet den där snuvan som kan hänga kvar i veckor trots att man känner sig frisk.

Är ni osäker så kolla febern, och träna aldrig med feber. Kolla även vilopulsen och är den högre än normalt så låt bli att träna. Jag sitter precis själv hemma och sjuk, hade feber igår men inte idag. Dock var min vilopuls 78 innan jag klev ur sängen, dvs jag skulle inte tränat idag ens under min mest intesiva perioder i livet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har haft uppehåll från joggingen nu i 3 veckor pga all snö. Vet att det är orutinerat men tänkte att jag inte skulle försöka döda mitt joggingintresse genom att ge mig ut i det 0> gradiga vädret. Joggade några veckor medans det var strax över nollan, funkade bra med vantar och tjock tröja.

Jo jogging sägs vara nyttigt! Ska som sagt försöka bygga upp en bra grund innan jag ger mig in i (kamp)sporter.

Vet inte om jag skulle orka med sådana superpass :lol Dessutom är det gyttjigt ute i skogen! Tänkte bred som i axlar/bröstkorg ja, verkar ha 50-51 cm över axlarna (mätt med en dörröppning!) men är bara 172 cm lång - alltså breda proportioner. Magen sticker inte ut och benen dallrar inte när jag går (phew!). Styrka har jag nog inte så lite av, är starkare än mina kampsportande kompisar men vet inte om sådant spelar en särskilt stor roll i kampsport. Med teknik och vighet kan säkert ett litet barn ninja ner mig :D

Återigen, lyd two stroke mans råd! Kan man inte springa ute kan man styrketräna inne. Skuggboxning är grymt bra för konditionen, ta i från tårna i varje slag så kommer du märka hur du flåsar inom sekunder:tummenupp

Bra grunder är the shit, det kommer man långt på.

Haha, superpass vet jag inte om jag skulle kalla det...:gnissla Gör ett kortare uppehåll bara, ett eller två set armhävningar, situps och rygglyft, och sen kanske lite armuppdragningar i något lämpligt träd. Jag brukar lägga mig på ett gräsfält och köra ungefär halvvägs igenom mina joggingturer:)
Teknik är allt! Även om ett litet barn är vigt når hans sparkar bara upp till typ bröstet på en vuxen man, och där har de ingen kraft ändå. Däremot kan småbarn brotta ner stora starka karlar om de bara har tekniken och nyttjar motståndarens storlek, vikt och balans emot honom. Teknik är allt! Den här tekniken lär man sig ju dock inte på egen hand hur som helst, det är inte en del av grunderna direkt:D Det lär man sig efter hand.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
ojoj jag förstår vad du menar...jag är 29 år gammal o började med thaiboxning igen efter några års soffliggande pga skada...det var inte lätt o börja om o strecha ut benen o ont i höfterna gjorde det åxå..men efter några månader nu så är det mycke bättre..o sparkarna e jag nöjd med idag för o va en gammal gubbe haha..de viktigaste är ju att inte fuska med uppvärmningen speciellt baksida lår..där ligger min bov, får lätt ont där när jag fuskat me uppvärmningen vid strech och höga sparkar..kommer ni upp till sthlm är ni välkomna o träna o sparras lite om ni känner för det..
Vet hur det känns, inte lätt det där... Men bra att du är igång igen!
Låter bra! Hoppas att det lossnar för mig också:) Bra tips.
Gärna det, får väl se om det inte blir åtminstone någon tur dit upp i sommar:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kom precis ihåg en sjukt nice stretch! Eller ja, det visar sig väl om ett par dagar ifall den faktiskt funkar, men det känns bra! Lagom med spänn på rätt ställen, och inte alltför ansträngande! Vi brukade köra denna på Judon när jag var yngre för att mjuka upp efter träningen, vi får väl se om den duger till att tänja också. Hur som helst, det man gör är att man hittar en vägg med lagom golvyta framför och så mycket plan och fri vägg till godo att ens utsträckta ben ryms tvärs över den. Sen lägger man ut ett liggunderlag på golvet (på mitten av väggen) med kortsidan mot väggen, binder fast ett par lätta vikter på fötterna (jag byggde ett par "tofflor" av enkilos hantelvikter och buntband:D), lägger sig på liggunderlaget med rumpan tryckt mot väggen och fötterna upp i luften och låter helt enkelt benen falla ut åt sidorna. Sen ligger man där, med benen sträckta så långt utåt man kan, och bara slappnar av. Viktigt att väggen är hyfsat platt och inte bjuder alltför mycket friktion så att man inte kan få avlastning genom att trycka fast benen mot väggen, de ska dras mot golvet av tyngdkraften för att stretchen ska få effekt. Blir jävligt smärtsamt (på ett bra sätt) efter bara några minuter, men man slipper luta sig mot soffbord och hålla överkroppen uppe med armarna. En hyfsat avslappnad stretch, men det känns verkligen ordentligt på rätt ställen! och jag får mindre ont i höfterna! Ska fortsätta såhär och ligga mot väggen en stund varje dag så får vi väl se vad det ger:)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA