Stripad bil utanför MC-varuhuset

Status
Ej öppen för fler svar.

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Ort
Lund
Hoj
CBR 600rr-08
Självklart borde firman ta på sig ansvaret. Exakt samma sak hände på Lillemans i Lund För några år sen. En några månader gammal cbr1000rr lämnad på service fanns inte kvar när den skulle hämtas. Firman tog på sig hela ansvaret och fixade fram en helt ny cykel. Det är så man behåller sina kunder. Kanske dags för firmor att se över sina rutiner och inte lämna cyklar utan uppsikt o med nyckeln i.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag tror det är ett insider jobb. Så lätt kan man inte sno en hoj, speciellt på en verkstad där det springer en massa folk som jobbar där. De borde ha bättre koll på grejerna. Så fixar det inte sig för denna snubbe och hans snodda hoj så tror jag att det är ett insider jobb, och kommer aldrig att handla från det stället.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag tror det är ett insider jobb. Så lätt kan man inte sno en hoj, speciellt på en verkstad där det springer en massa folk som jobbar där. De borde ha bättre koll på grejerna. Så fixar det inte sig för denna snubbe och hans snodda hoj så tror jag att det är ett insider jobb, och kommer aldrig att handla från det stället.


De är så jäkla fräcka. Hur snabbt går det inte att svänga in med en skåpbil och bara kasta in en hoj. Det hela är över på 10 sekunder.
 

IronMike

Guest
De är så jäkla fräcka. Hur snabbt går det inte att svänga in med en skåpbil och bara kasta in en hoj. Det hela är över på 10 sekunder.

Så gjorde dom ju vid Fredells byggvaruhus sommaren 06 el kanske var 07... mitt på dan, bland folk som såg på. Backade upp med skåpbil, öppna bakdörrarna, in me hojjen, gasa helvete iväg :S

Det är nog enklare vid mc-varuhuset, i garaget, inte så mkt vittnen...

:huvet
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Betalar de inte ens självrisken så fattar jag "kuppen" mer än väl.

När jag jobbade på Bilia förr så användes kundens självrisk om det hade hänt något med bilen, dvs skador inbrott och liknande, det blev enklast så för både bolag och företag och privatperson.
GIVETVIS betalade Bilia självrisken och fixade med alla papper gentemot bolaget, så kunden slapp hålla på med en massa trssel på så sätt.

Bör väl vara något som hojfirmor också kan göra

>>Eric
 

MR.H

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
06an hittad å köpt...
Han ska få låna en hoj tills allt är löst med f-bolaget en ny hoj kommer att komma, Men problemet är ju att han vill ha en likadan och de verkar vara lite problem.
Varför bilen ställdes där va just på grund av att han inte fick nån respons från firman, de va väldigt mycke tjafs....:yoparty



Bilen står ju på en mc-parkering :D


Fotnot: Någon som vet hur det har gått med stöld-grejen ?
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
De är så jäkla fräcka. Hur snabbt går det inte att svänga in med en skåpbil och bara kasta in en hoj. Det hela är över på 10 sekunder.

speciellt om de är 47st...

det ska inte vara såpass enkelt oavsett hur fräck man än är...nån borde ha sett skåpbilen, reg.nr, nissarna som langade in hojjen etc etc de är ju för fasiken inte osynliga...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
speciellt om de är 47st...

det ska inte vara såpass enkelt oavsett hur fräck man än är...nån borde ha sett skåpbilen, reg.nr, nissarna som langade in hojjen etc etc de är ju för fasiken inte osynliga...
Nån gång har folk lunch, eller så en kille in i verkstan från andra hållet å ställde en massa kluriga frågor så folk blev upptagna, eller så hade dom bara ren jävla röta. Folk runt omkring lär ju inte bry sig i att dom lastar hojar i en buss på en hojfirma, och dom som jobbade kanske trodde att dom skulle lämna en hoj för service, och inte tittade så noga.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Läste på en annan MC-handlares webbsida (Yamaha Center) att ägarnas försäkring gäller när motorcyklarna är inlämnade på service.
Det där är fullkomligt orimligt, i och med att ägaren inte har någon möjlighet att tillgodose försäkringsvillkorens aktsamhetskrav när hojen är på verkstaden...:huvet
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Verkstäder och butiker på bilsidan brukar väl ofta ha någon stämpel från någon känd motororganisation om att de lever upp till kvalite och service? Finns motsvarande på mc-sidan? I den kvalitetstämpeln borde adekvat stöldskydd verkligen ingå, de stölderna som beskrivs här i tråden är ju bara pinsamma och dessutom kostsamma för våra försäkringar i längden.

Dom kvalitetsstämplar man har är kopplade till service och reparationer. Dvs om dom gör dom jobb dom ska göra.

Det är tyvärr så att du själv har ansvar för att ha din egendom försäkrad. Hojen kan bli stulen utanför en hojfirma likaväl som den kan bli stulen i ditt garage eller utanför din bostad. Så länge firman inte varit oaktsam så anser jag inte att det är några konstigheter med det. Dvs att dom tagit ur nycklarna och låst åtminstone rattlåset.

Det går så oerhört fort att backa upp med en skåpbil och kasta in en hoj och dra så jag har svårt att se hur man ska kunna hävda att mekarna borde sett dom. Ska inte mekarna meka med cyklar istället för att stirra på garaget?

Har man varit oaktsam och lämnat hojen med nyklarna i så är väl det justea alternativet att man står för självrisken. Jag vet dock inte exakt förutsättningarna i det här fallet (låst, olåst, nycklar i, nycklar ur) mer än att om hojen ställts i garaget med nycklarna ur och styrlåset låst så kan man nog inte anse att firman varit vårdslös med hojen.

Det där är fullkomligt orimligt, i och med att ägaren inte har någon möjlighet att tillgodose försäkringsvillkorens aktsamhetskrav när hojen är på verkstaden...:huvet

Det kan nog tyckas att det är orimligt. Men likaväl så är det dom villkoren som gäller på samtliga verkstäder i sverige. Både för hoj och för bil. Du är själv ansvarig för att stöldförsäkra din egendom. Vill man minimera stöldrisk och maximera sin egen möjlighet att tillse att grejorna hanteras i enlighet med försäkringsbolagens aktsamhetskrav så är det bästa att lämna hojen för service och sen hämta den direkt när den är klar. Dvs låta den vara där så kort tid som möjligt. Dom har ganska många hojar att hålla koll på så dom kan inte hålla samma koll som en privatperson kan hålla på sin egen hoj.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Så länge firman inte varit oaktsam så anser jag inte att det är några konstigheter med det. Dvs att dom tagit ur nycklarna och låst åtminstone rattlåset.
Det skulle inte förvåna mig om ett försäkringsbolag faktiskt skulle bedöma det som oaktsamhet om hojen stals från ägarens hem med endast styrlås låst. Jag vet att jag själv skulle gå mycket långt för att nå full kompensation om ett av mina fordon stals från verkstad om säkerheten legat på nivån styrlås.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det skulle inte förvåna mig om ett försäkringsbolag faktiskt skulle bedöma det som oaktsamhet om hojen stals från ägarens hem med endast styrlås låst. Jag vet att jag själv skulle gå mycket långt för att nå full kompensation om ett av mina fordon stals från verkstad om säkerheten legat på nivån styrlås.

Huruvida det blir oaktsamhet beror ju lite på omständigheterna. Har du enskilt garage så är hojen inlåst och behöver inte ha något ytterligare lås än styråset. Jag tror till och med så att om du har garaget ihop med huset så får du inte låsa styrlåset för att brandförsäkringen för huset ska gälla. På samma sätt som man egentligen är skyldig att ha nycklarna i bilen för att snabbt kunna köra ut den.

Just den här verkstaden har ju ett garage med port och där kan det tänkas att även ett försäkringsbolag anser att man har fullgott skydd. Ställer man den ute på gatan räcker dock inte det. Då måste man ha skivbromslås eller liknande.

Om försäkringsbolaget anser att försäkringsvillkoren inte är uppfyllda på grund av sättet som verkstaden hanterat hojen med tanke på lås och dylikt så ska man nog kunna förvänta sig att firman ställer upp och hjälper till för att minimera skadan. Men det är ju likväl inte dom som stulit hojen.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
speciellt om de är 47st...

det ska inte vara såpass enkelt oavsett hur fräck man än är...nån borde ha sett skåpbilen, reg.nr, nissarna som langade in hojjen etc etc de är ju för fasiken inte osynliga...

Jag skulle hålla med digom att de skulle uptäckas direkt om:

Hojen vägde 800 kg, de kapade ett ev. lås med en bensindriven kap, hade, likt Björnligan, sitt personnummer tryckt på tröjorna samt orginal regnummer på bussen.

Jag betvivlar dock att det går till så.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Nån gång har folk lunch, eller så en kille in i verkstan från andra hållet å ställde en massa kluriga frågor så folk blev upptagna, eller så hade dom bara ren jävla röta. Folk runt omkring lär ju inte bry sig i att dom lastar hojar i en buss på en hojfirma, och dom som jobbade kanske trodde att dom skulle lämna en hoj för service, och inte tittade så noga.

jo visst kan det vara så, klart att det inte är omöjligt, så onödigt bara. men det kan vara så enkelt att de 'bara' behöver se över sina rutiner. och står de för sitt misstag och inte käftar emot och tycker att det inte är deras ansvar så löser det sig till slut. däremot vill jag inte känna obehag inför att lämna in hojjen på service osv. även om min/deras försäkring täcker det ena och det andra.

Jag skulle hålla med digom att de skulle uptäckas direkt om:

Hojen vägde 800 kg, de kapade ett ev. lås med en bensindriven kap, hade, likt Björnligan, sitt personnummer tryckt på tröjorna samt orginal regnummer på bussen.

Jag betvivlar dock att det går till så.

nu var du allt lite ironisk...
 
Last edited:

LOGO

Knegare
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Den Retta
Något liknande hände mig för 6-7 år sedan. Hojen var inlämnad för service, på natten blev den stulen ur verkstadens lokaler ( Inbrott ) Jag fick själv stå för självrisken på 5000 kr. Hojen såg jag vid brostugan ett
par år senare med annat reg-nr.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
fifan.

Något liknande hände mig för 6-7 år sedan. Hojen var inlämnad för service, på natten blev den stulen ur verkstadens lokaler ( Inbrott ) Jag fick själv stå för självrisken på 5000 kr. Hojen såg jag vid brostugan ett
par år senare med annat reg-nr.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
De är så jäkla fräcka. Hur snabbt går det inte att svänga in med en skåpbil och bara kasta in en hoj. Det hela är över på 10 sekunder.

Men tjuvarna kanske är vänner med nån på verkstaden och ringt dit dem, för inte står det några skummisar utanför en mc verkstad dagar in o dagar ut för att kunna sno en/några hojar. Enklare då att gör inbrott när de har stängt och gått hem.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top