Verkstäder och butiker på bilsidan brukar väl ofta ha någon stämpel från någon känd motororganisation om att de lever upp till kvalite och service? Finns motsvarande på mc-sidan? I den kvalitetstämpeln borde adekvat stöldskydd verkligen ingå, de stölderna som beskrivs här i tråden är ju bara pinsamma och dessutom kostsamma för våra försäkringar i längden.
Dom kvalitetsstämplar man har är kopplade till service och reparationer. Dvs om dom gör dom jobb dom ska göra.
Det är tyvärr så att du själv har ansvar för att ha din egendom försäkrad. Hojen kan bli stulen utanför en hojfirma likaväl som den kan bli stulen i ditt garage eller utanför din bostad. Så länge firman inte varit oaktsam så anser jag inte att det är några konstigheter med det. Dvs att dom tagit ur nycklarna och låst åtminstone rattlåset.
Det går så oerhört fort att backa upp med en skåpbil och kasta in en hoj och dra så jag har svårt att se hur man ska kunna hävda att mekarna borde sett dom. Ska inte mekarna meka med cyklar istället för att stirra på garaget?
Har man varit oaktsam och lämnat hojen med nyklarna i så är väl det justea alternativet att man står för självrisken. Jag vet dock inte exakt förutsättningarna i det här fallet (låst, olåst, nycklar i, nycklar ur) mer än att om hojen ställts i garaget med nycklarna ur och styrlåset låst så kan man nog inte anse att firman varit vårdslös med hojen.
Det där är fullkomligt orimligt, i och med att ägaren inte har någon möjlighet att tillgodose försäkringsvillkorens aktsamhetskrav när hojen är på verkstaden...
Det kan nog tyckas att det är orimligt. Men likaväl så är det dom villkoren som gäller på samtliga verkstäder i sverige. Både för hoj och för bil. Du är själv ansvarig för att stöldförsäkra din egendom. Vill man minimera stöldrisk och maximera sin egen möjlighet att tillse att grejorna hanteras i enlighet med försäkringsbolagens aktsamhetskrav så är det bästa att lämna hojen för service och sen hämta den direkt när den är klar. Dvs låta den vara där så kort tid som möjligt. Dom har ganska många hojar att hålla koll på så dom kan inte hålla samma koll som en privatperson kan hålla på sin egen hoj.