Strypning!!! Belöning utlåvas till den som hjälper mig enklast och snabbast!

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
När du får reda på hur det fungerar tala gärna om för mig. Skulle gärna vilja veta hur den avgasporten fungerar. :)

Den fungerar precis som ett Desmodromiskt ventilsystem på en Ducati, samma axel som öppnar porten stänger den, genom olika stänger. Om du har haft isär en växellåda förut så har du sett att det finns massor med ställen där det kan sitta stänger som känner av när rätt kugghjul glider i och sen kan stången öppna/stänga avgasporten vid ett visst varvtal.

Hoppas du förstog nåt av det där. Jag förstår, men jag vettefan hur jag ska förklara :tungan
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2860467 Den fungerar precis som ett Desmodromiskt ventilsystem på en Ducati, samma axel som öppnar porten stänger den, genom olika stänger. Om du har haft isär en växellåda förut så har du sett att det finns massor med ställen där det kan sitta stänger som känner av när rätt kugghjul glider i och sen kan stången öppna/stänga avgasporten vid ett visst varvtal.

Hoppas du förstog nåt av det där. Jag förstår, men jag vettefan hur jag ska förklara :tungan
Okej, men vad är det som känner varvtalet?

Kugghjulen förstår jag men det r just varvtalet jag är fundersam över. Vore det inte lättare med en enskild motor för den. :tungan
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
2860568 Okej, men vad är det som känner varvtalet?

Kugghjulen förstår jag men det r just varvtalet jag är fundersam över. Vore det inte lättare med en enskild motor för den. :tungan
Det kan ju också vara någon form av slungkoppling som greppar vid 6-7000 rpm som sköter avgasporten!
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Mmm tror det är en slungkoppling som känner av varvet... Inte helt säker med jag tror jag har läst det någonstans.

Du kan adda mej på msn så kan jag visa hur min motor ser ut, den är utriven med stagen till avgasporten öppna så man ser. Så kanske vi kan klura ut de. Om vi nu har lika motorer.
Saabmosare@hotmail.com

Avgasporten sitter väll vid cylinderfästen (där du fäster avgasröret) om du har en avgasport är det väll följa den sladden och kolla om den är inkopplad eller är jag helt ute och cyklar...

PS Onödigt att ge belöning, tror du får hjälp iaf

Eftersom du inte vet så sluta skriva och chansa en massa, allt du skriver slutar med "Tror jag" eller ett frågetecken, vet man inte frågar man tills man vet, annars är de värdelöst at försöka förklara för någon annan om man inte vet själv.
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jag förmodar att den mekaniska avgasporten fungerar på ungefär samma sätt som på min KTM. Det du måste göra är att ta av, om du nu har som en kåpa mellan själva cylindern och avgasröret. Lättast är att ta av hela cylindern men det borde gå att enbart ta av denna kåpa. Där inne sitter en arm som styrs av armen från växellådan. Denna arm styr i sin tur 3 st kugghjul som öppnar avgasporten. Antagligen måste du ställa om de där tre kughjulen så den öppnar fullt när armen som vrider dem går i botten. Det borde tillochmed finnas små streck som visar hur kugghjulen ska vara inställda.

Notera att detta gäller för en KTM, men det borde inte skilja allt för mycket.
 

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
Jag förmodar att den mekaniska avgasporten fungerar på ungefär samma sätt som på min KTM. Det du måste göra är att ta av, om du nu har som en kåpa mellan själva cylindern och avgasröret. Lättast är att ta av hela cylindern men det borde gå att enbart ta av denna kåpa. Där inne sitter en arm som styrs av armen från växellådan. Denna arm styr i sin tur 3 st kugghjul som öppnar avgasporten. Antagligen måste du ställa om de där tre kughjulen så den öppnar fullt när armen som vrider dem går i botten. Det borde tillochmed finnas små streck som visar hur kugghjulen ska vara inställda.

Notera att detta gäller för en KTM, men det borde inte skilja allt för mycket.

Har redan kollat på det... Tycks inte vara det...

PICT4253.JPG
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Bara skojjar lite :) Det är spjället som går upp till ventilen som han över i inlägget pratade om men på ktm så är det annat än på qvarna :)

det är samma på ktm, ser lite annurlunda ut bara. och det är inte den kåpan han menade att du skulle skruva av. utan det borde gå o öppna skiten typ där man fäster kröken mot cyllen
 

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
2871984 det är samma på ktm, ser lite annurlunda ut bara. och det är inte den kåpan han menade att du skulle skruva av. utan det borde gå o öppna skiten typ där man fäster kröken mot cyllen
Det "locket" skulle jag öppna en dag... Då märkte att jag att en av skruvarna var helt runddragen... Då blir man lite lack... Men det ska nog ändå gå... ska byta kolv snart och då ska ju ändå cylindern av och då kan jag nog få av locket. Det sitter ju så jävligt det locket, Man har nästan ingen plats mellan ramen och skruvarna.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Det "locket" skulle jag öppna en dag... Då märkte att jag att en av skruvarna var helt runddragen... Då blir man lite lack... Men det ska nog ändå gå... ska byta kolv snart och då ska ju ändå cylindern av och då kan jag nog få av locket. Det sitter ju så jävligt det locket, Man har nästan ingen plats mellan ramen och skruvarna.

Men jag förstår fortfarande inte varför den skulle vara strypt? Visst, det står i papprena.

Jag antar att tidigare ägare har haft den som enduro, inte fan kör man omkring på en strypt hoj, tvivlar starkt på att han skulle strypt den när han sålde den.

Dessutom tror jag inte på att återförsäljaren ens bryr sig om att sätta i strypningarna från början, då dom vet vad ändamålet är för hojen = enduro..

tex, min är reggad på 4kw. jag har inga strypningar varken i hojen eller hemma.

my 2 cents
 

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
2874528 Men jag förstår fortfarande inte varför den skulle vara strypt? Visst, det står i papprena.

Jag antar att tidigare ägare har haft den som enduro, inte fan kör man omkring på en strypt hoj, tvivlar starkt på att han skulle strypt den när han sålde den.

Dessutom tror jag inte på att återförsäljaren ens bryr sig om att sätta i strypningarna från början, då dom vet vad ändamålet är för hojen = enduro..

tex, min är reggad på 4kw. jag har inga strypningar varken i hojen eller hemma.

my 2 cents
Mmmm jag har en annan teori varför den går seeegt.... Vi får se i veckan....
 

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
2874625 Låt oss ta del av dina funderingar då zaraxz:huvet :D
Kolven! Kolven kan vara dålig.... men jag tycker inte att det ska vara den... Ska ändå byta den :) Men jag vet ingen i sverige som säljer Wiseco. Dom ska vara dom bästa kolvarna till qvarna enligt mycket folk som kör qvarna. Men vet inte om någon i Sverige säljer Wiseco till qvarna :( Nån som vet nått?

2874597 Är det månne felkod 40? :lol
Huh????
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top