Strypning till 1kW ?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Strypning till 11kW ?

Hej. Ska strax köpa en 125a och dom flesta är ju ostrypta. Pappa är ju som vissa pappor lite gnetig och jag får inte köra på ostrypt. Nu undrar jag vad det kostar på ett ungefär att lämna in den så dom fixar strypningen. Man kanske kan beställa en strypningssats ? Yamaha TZR 125 -89. Strypningen avlägsnar jag ju såklart dagen efter ;)

Last edited:

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Jo du vet att det kan bli svårt att strypa den till 1 kw...Får den inte 1.5 hästar då?? :rofl :rofl :rofl

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Det går inte att ändra till 11kw. Men iaf, det är 11 jag menar :p Tror du jag vill köra moppe igen?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Du kan köpa det här. Vill du komma undan billigare tillverkar du en egen strypning och låter bänka den, kostar runt 500:- eller 1000:- om du vill ha ett godkänt intyg på att den är strypt också.

Edit: Plus att det kostar runt 700:- till att registrera om den.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hojen jag är intresserad av är reggad på 11kW. Hm, om man gör en egen strypning. Och bänkar, så visar det sig att det vart 13kW. Då kostar det 500 kr igen va ? :)

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
men hallå?? om hojen e reggad på 11kw va e då problemet?? ska du strypa för din pappas skull lr??? du behöver inte köra strypt på en vanlig besiktning...

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
cRoC skrev:
För att pappa ska låta mig köra :) Behöver man inte strypa vid besiktning?

Nepp, inte här i Uddevalla iaf. Dom har aldrig dragit min hoj över 5000 varv, o då e det ju inte så lätt o märka att den e ostrypt :rolleyes: Tror för övrigt inte att dom märkt det om dom varvat ut den helt heller.....

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
På besiktningen skiter de fullständigt i om den är strypt eller inte. Lyckas du inte strypa ner den tillräckligt mycket när du gör själv får du ju som sagt bänka om. Kolla upp med t ex MC-kompaniet hur en TZR stryps och sen fixar du en exakt likadan strypning själv. Med tanke på att de mäter på bakhjulet lär du knappast få mer än 11 kW om du gör rätt. Att de bänkar på bakhjulet behöver du ju inte säga till din pappa om han inte vet om det...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag ska ju avlägsna strypningen direkt så jag har inte lust att slänga ut en stor summa. ps har inte köpt nån hoj än, men dom 2 jag är intresserad av är ostrypta. Ska ringa till närmsta mcaffär imorn.

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
cRoC skrev:
Jag ska ju avlägsna strypningen direkt så jag har inte lust att slänga ut en stor summa. ps har inte köpt nån hoj än, men dom 2 jag är intresserad av är ostrypta. Ska ringa till närmsta mcaffär imorn.

ett tips... övertala din pappa om att man stryper dom med en bricka över trotteln... så den inte gå så högt.. sen får han testa... (går sakta) sen tar du bort brickan igen...

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
cRoC skrev:
lol..Verkar lite udda, men funkar det mån tro?

d tror ja.. ja har iof inte testat! men säg te din far att hojen du köper e strypt.. d gjode ja.. farsan gick på d ett tag... sen ville han provköra.. då gick d inte längre... men han sa bara... ta d försiktigt... å ja sa ju sjäölvklart *ALLTID* :rolleyes: :tummenupp :D

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jo jag har också tänkt på att säga att den är strypt. Problemet är ju då att han förmodligen kommer fråga säljaren ;) Men jag har hittat en TZR som är strypt, köper jag inte den så får jag se hur jag åtgärdar det :)

2) Om jag tjackar den hojjen. När jag drar strypningen, måste jag byta munstycke då ? Till hur stort?

chevafantast

www.nj-racing.com
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Kawasaki AR 125 -83
Estremo skrev:
Du kan köpa det här. Vill du komma undan billigare tillverkar du en egen strypning och låter bänka den, kostar runt 500:- eller 1000:- om du vill ha ett godkänt intyg på att den är strypt också.

Edit: Plus att det kostar runt 700:- till att registrera om den.

Kostar inte regbesiktning 1800:-?

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Fluxir skrev:
ett tips... övertala din pappa om att man stryper dom med en bricka över trotteln... så den inte gå så högt.. sen får han testa... (går sakta) sen tar du bort brickan igen...

Trottelstopp är ju en fullt godkänd metod för att strypa större hojar till mellanklass, så det borde vara godkänt även på en 125.
Jag tror inte strypningsmetoden spelar så stor roll egentligen, bara det blir rätt antal hästar/kw när den sedan bänkas.

Så dunka du dit en bricka och låt pappa testa :)

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
lr så gör man det lättaste... gör en egen bricka lr köp en och sätt i avgassystemet vid myningen mot cyllen... Funkade på min moppe när jag sålde den... mycket lätt! ! ! !

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln