strypning... vafan är detta?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Avgasporten påverkar inte toppeffekten, bara låg och mellanregistret.
Så avgasporten är det nog INTE.

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
McFille skrev:

Öh, iof så kan det ju vara så att den inte öppnar helt? Och då påverkar det nog inte bara låg och mellanregistret. Verkar ju iof som att den varvar som den ska, men kolla iaf så att avgasportarna öppnar som dom ska. Och sen köp en kolv, är det första man ska göra när man köper ny hoj. Om den inte e bytt ganska nyligen. Men oftast är dom inte det, tyvärr.

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
cRoC skrev:
Bara 130... Förmodligen sliten kolv eller deffekt avgasport. Dags för en mekhandbok? :)

jag har en mekhandbok, men tyvär så är den på engelska.
har kommit fram till jag är för dålig i engelska för att förstå alla dom konstiga ord... nån som vet vart man kan köpa ett, i närheten av GBG?? authoriserad honda handlare?

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
cRoC skrev:
Hur fort går den? Dålig kolv? Gör komptest eller plocka isär.
Öppnar portarna korrekt?

har fundrerat på att göra ett komp-test, för att när man kör med T.ex 3:an så slutar den nästan att acc. efter Ca. 10 000rpm, vet inte om detta är normalt?? den acc. väldigt bra till 10 000...normalt/onormalt?

känner ingen annan som har en lätt MC överhuvudtaget så har inget o gemföra med...

tar det lång tid o göra ett kompt.test på en honda verkstad?? kostar väll inte mer än några hundralappar? :confused:

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Vanish skrev:

jaa, man ksa växla upp, d gör jag, men ska den sluta acc. när den når 10 000rpm? som dom flästa vet så går mätarn till rött på 11 000rpm...ska väll inte sluta acc. mitt i allt...?

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Min drar upp till 11 000, kolla avgasportarna. Kolla del 3 sid 14-15 i din verkstadsbok.

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
jag ska åka till en verkstad imon o komp-testa cylindern. jag hade kört ganska länge med en defekt termostat(blev inte varm). som d verkar nu så öppnar inte avgasporten eller så har kolvringarna skadats...de får vi se imon...

tack för info, ska kolla avgasporten när jag får en verkstadshandbok som är på svenska... fattar noll av den engelska

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
om den inte varvar ut på sista växeln kanske det kan vara en ide att exprimentera med bestyckning?
du har ju annat avgas system osv...

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
frew skrev:
om den inte varvar ut på sista växeln kanske det kan vara en ide att exprimentera med bestyckning?
du har ju annat avgas system osv...

jag ska åka till ahlqvist MC i GBG nån dag nu.
ska beställa lite grejer, det ända som jag är lite osäker på är huvudmunstycken... jag har tänkt o beställa 3-5 munstycken i olika storlekar o testa med...så !

vad ska jag ha för storlekar, jag har ett jollymoto rör och K&N filter är på väg.
vet inte vad som sitter på nu... lr orginal storlek
(honda NSR 125r -94)

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
ifall d e någon strypning så sitter den mellan förknasaren o insugningsgummit. kolla oxå om han har laggt in ngt trottlestopp, typ en bricka i trotteln så att man inte kan ge fullgas. :tummenupp

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
McFille skrev:
avgasporten påverkar toppeffekten så in i helvete. ifall den inte uppnar fullt så får man ju inte ut effekten. :kocko :arsele

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
xanlar skrev:
ifall d e någon strypning så sitter den mellan förknasaren o insugningsgummit. kolla oxå om han har laggt in ngt trottlestopp, typ en bricka i trotteln så att man inte kan ge fullgas. :tummenupp

jag hade ett helvete för att kolla opm de sitter en strypning mellan förgasare och insug....de fanns inget, bara reed ventilerna, så den ska inte vara strypt

BTW: throttle strypning har inget o göra med att den varvar utav helvete men itne acc.

nu sitter orginal rör på pga. att jag fick sönder jolly-röret, byter tillbaka om några dagar då jag får aluminium detaljen som gick sönder...

när varvtalsmätaren går över 8000rpm så ska d dra utav helvete, men de gör den inte, den börgar bara skirka mer! men inte accelerera..

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
weeeiii skrev:
BTW: throttle strypning har inget o göra med att den varvar utav helvete men itne acc.

Öh, det har det väll? Man behöver ju inte gasa fullgas för att varva mycket, eller hur?...

BTW, efter 8tusen varv börjar min dra iväg riktigt gött, stoooor skiillnad, blir som en helt ny motor då... :Bugar

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras