Spinner
:ligga?
och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid
stämmer endast på låga varv.. typ under 5000 eller nåt..
och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid
fel
Jämför slö strypt 2t mot slö 4t nu:
DT: 15hk 13nm
XT: 10hk 10,1 nm
Ostrypt skulle den få ännu mer spö
Sen så är botten och mellanregister inte så behövligt vid aktiv körning på en sporthoj, men offroad/enduro skulle jag gärna byta lite toppeffekt mot botten (men skulle verkligen inte byta till 4t )
det var inte det jag sa, eller om jag var lite bedrövlig i beskrivningen, om du har två identiska vikt/hk förhållanden så har en 4t bättre nm.
БОБАН;3625491 skrev:Är nästan helt omöjligt utan att 4-taktaren ska ha mera cc.
Och nu pratade vi om 125r...
det var inte det jag sa, eller om jag var lite bedrövlig i beskrivningen, om du har två identiska vikt/hk förhållanden så har en 4t bättre nm.
Vad har vikten med saken att göra?
bara för att det skulle vara en jämn mätning och att man inte jämför hojar med stor skillnad i vikten.
och i din mätning så tror jag det inte skiljer så mycket mellan MZ och DT,en vilket gör att man kan gemföra(?) dom bättre.
bara för att det skulle vara en jämn mätning och att man inte jämför hojar med stor skillnad i vikten.
och i din mätning så tror jag det inte skiljer så mycket mellan MZ och DT,en vilket gör att man kan gemföra(?) dom bättre.
men vikten spelar ingen roll när man pratar om vrid.. ena motorcykeln kan väga 1000kg med 10nm och den andra väga 2 kg med 10nm.. båda har ju fortfarande lika mkt vrid..
Men nu pratade vi inte om vikt/effekt ratio utan om Vridet i 2t vs 4t 125r.jo det stämmer att vikten inte spelar in på vridmomentet men en hoj som väger "1000" kilo och som man får ut 10 Nm på har ett väldigt dåligt vikt/Nm förhållande medans en hoj på "2" kilo och 10 Nm har ett väldigt bra vikt/Nm förhållande
Men du inser väll att vikten ingen har med effekten att göra?happ då får jag väll hålla med om att jag hade fel inom vikt.......
Men nu pratade vi inte om vikt/effekt ratio utan om Vridet i 2t vs 4t 125r.
Men du inser väll att vikten ingen har med effekten att göra?
Visst det kanske "känns" som att det går värre om du lättar 8 kg, men nu är det fakta vi pratar här
Ojojoj
Vikten är irrelevant i detta fall, då vi pratade vrid, 2tmot 4t
Inte mitt fel att de sätter den starkare motorn i ett lättare eller tyngre chassi
(tror visserligen inte att vikten mellan DT och MZ är så enorm)
Hittils verkar ingen reagerat på att DTns strypta maxeffekt och -vrid ligger på lägre varv än båda 4taktarna och att de också har mindre vridmoment (om än inte så mycket)
Bara några tankar
Edit: En jämförelse som poppade upp i skallen på mig
"Mercedes bygger bättre motorer än Toyota"
"Nä mercedes' motorer suger för deras bilar väger så mycket"
Nu vet jag inte om de stämmer i verkligheten men tog bara två bilmärken
Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner
Ja men när folk kommer o säger "och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid" så rättar jag dem
En tvåtakt kan man plocka ur ganska en hyffsad botten
Men effektkicken kan ibland göra att den känns svagare på botten
Vilken som nu är starkast vid 4-5k rpm vet jag inte
Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner
Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner
Ja men när folk kommer o säger "och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid" så rättar jag dem
En tvåtakt kan man plocka ur ganska en hyffsad botten
Men effektkicken kan ibland göra att den känns svagare på botten
Vilken som nu är starkast vid 4-5k rpm vet jag inte
Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |