Strypningar/Trim på en 4 taktare??

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
fel

Jämför slö strypt 2t mot slö 4t nu:

DT: 15hk 13nm
XT: 10hk 10,1 nm

Ostrypt skulle den få ännu mer spö

Sen så är botten och mellanregister inte så behövligt vid aktiv körning på en sporthoj, men offroad/enduro skulle jag gärna byta lite toppeffekt mot botten (men skulle verkligen inte byta till 4t :D )

det var inte det jag sa, eller om jag var lite bedrövlig i beskrivningen, om du har två identiska vikt/hk förhållanden så har en 4t bättre nm.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
det var inte det jag sa, eller om jag var lite bedrövlig i beskrivningen, om du har två identiska vikt/hk förhållanden så har en 4t bättre nm.

Är nästan helt omöjligt utan att 4-taktaren ska ha mera cc.
Och nu pratade vi om 125:eek:r...

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
БОБАН;3625491 skrev:
Är nästan helt omöjligt utan att 4-taktaren ska ha mera cc.
Och nu pratade vi om 125:eek:r...

nej varför skulle det va de?:va dt;n hade ju 15 häst strypt och mz har oxå 15 häst har jag för mig och jag skulle säga att mz alla dar har bättre vrid....:gnissla

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800

Ska vi jämföra strypt DT mot MZ då?

Edit: Slänger in en till med lite mer detaljer ;)
DT: 15hk/13nm @ 7000rpm
YZF R125: 15hk @ 9000rpm /12,24nm @ 8000rpm
MZ SM: 15hk @ 9000rpm / 11,7 @ 8500rpm

Vad har vikten med saken att göra? :va

Last edited:

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
Vad har vikten med saken att göra? :va

bara för att det skulle vara en jämn mätning och att man inte jämför hojar med stor skillnad i vikten.

och i din mätning så tror jag det inte skiljer så mycket mellan MZ och DT,en vilket gör att man kan gemföra(?) dom bättre.

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
bara för att det skulle vara en jämn mätning och att man inte jämför hojar med stor skillnad i vikten.

och i din mätning så tror jag det inte skiljer så mycket mellan MZ och DT,en vilket gör att man kan gemföra(?) dom bättre.

men vikten spelar ingen roll när man pratar om vrid.. ena motorcykeln kan väga 1000kg med 10nm och den andra väga 2 kg med 10nm.. båda har ju fortfarande lika mkt vrid..

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj

Precis som igge säger så har inte vikten någon betydelse.

Tänkte dig att du lägger endast motorn i en bänk och mäter dreikt från utgående axeln.

Jag tror inte att en orginal 4-takt hänger med en ostrypt 2-takt någonstans och man kan inte jämföra en strypt hoj mot en ostrypåt för då är det inte lika rättvist.

Då blir som att jämföra en hayabusa på 1 kw mot en Kina moppe, alltså inte korrekt.

Det finns en grej 4-takt är bättre på och det är hållbarhet, service, förbruking osv...

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
men vikten spelar ingen roll när man pratar om vrid.. ena motorcykeln kan väga 1000kg med 10nm och den andra väga 2 kg med 10nm.. båda har ju fortfarande lika mkt vrid..

jo det stämmer att vikten inte spelar in på vridmomentet men en hoj som väger "1000" kilo och som man får ut 10 Nm på har ett väldigt dåligt vikt/Nm förhållande medans en hoj på "2" kilo och 10 Nm har ett väldigt bra vikt/Nm förhållande:tungan

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
jo det stämmer att vikten inte spelar in på vridmomentet men en hoj som väger "1000" kilo och som man får ut 10 Nm på har ett väldigt dåligt vikt/Nm förhållande medans en hoj på "2" kilo och 10 Nm har ett väldigt bra vikt/Nm förhållande:tungan
Men nu pratade vi inte om vikt/effekt ratio utan om Vridet i 2t vs 4t 125:eek:r.

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
happ då får jag väll hålla med om att jag hade fel inom vikt....... :(

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
happ då får jag väll hålla med om att jag hade fel inom vikt....... :(
Men du inser väll att vikten ingen har med effekten att göra?
Visst det kanske "känns" som att det går värre om du lättar 8 kg, men nu är det fakta vi pratar här :)

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Men nu pratade vi inte om vikt/effekt ratio utan om Vridet i 2t vs 4t 125:eek:r.

det var inte vikt/effekt utan vikt/vridmoment ratio. jag menade inte att 10Nm var mer på en tyngre hoj än 10Nm på den lättare hojen men att vikten spelar en stor roll när det kommer till körning men om man bänkar hojen så har det ingen betydelse.

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
Men du inser väll att vikten ingen har med effekten att göra?
Visst det kanske "känns" som att det går värre om du lättar 8 kg, men nu är det fakta vi pratar här :)

det var inte det jag sa :arsele jag sa att man ska gemföra hojar i samma vikt klass och hk klass, så det är jämnt. men enligt er spelade inte vikten någon större roll :va

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ojojoj

Vikten är irrelevant i detta fall, då vi pratade vrid, 2tmot 4t
Inte mitt fel att de sätter den starkare motorn i ett lättare eller tyngre chassi
(tror visserligen inte att vikten mellan DT och MZ är så enorm)

Hittils verkar ingen reagerat på att DTns strypta maxeffekt och -vrid ligger på lägre varv än båda 4taktarna och att de också har mindre vridmoment (om än inte så mycket)

Bara några tankar

Edit: En jämförelse som poppade upp i skallen på mig

"Mercedes bygger bättre motorer än Toyota"
"Nä mercedes' motorer suger för deras bilar väger så mycket"

:tungan

Nu vet jag inte om de stämmer i verkligheten men tog bara två bilmärken

Last edited:

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Ojojoj

Vikten är irrelevant i detta fall, då vi pratade vrid, 2tmot 4t
Inte mitt fel att de sätter den starkare motorn i ett lättare eller tyngre chassi
(tror visserligen inte att vikten mellan DT och MZ är så enorm)

Hittils verkar ingen reagerat på att DTns strypta maxeffekt och -vrid ligger på lägre varv än båda 4taktarna och att de också har mindre vridmoment (om än inte så mycket)

Bara några tankar

Edit: En jämförelse som poppade upp i skallen på mig

"Mercedes bygger bättre motorer än Toyota"
"Nä mercedes' motorer suger för deras bilar väger så mycket"

Nu vet jag inte om de stämmer i verkligheten men tog bara två bilmärken

Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner:gnissla

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner:gnissla

Ja men när folk kommer o säger "och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid" så rättar jag dem

En tvåtakt kan man plocka ur ganska en hyffsad botten
Men effektkicken kan ibland göra att den känns svagare på botten

Vilken som nu är starkast vid 4-5k rpm vet jag inte

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Ja men när folk kommer o säger "och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid" så rättar jag dem

jo jag vet vad Nm är det är storheten man mäter vridmoment i. ja jag kan hålla med om att man förmodligen kan plocka ut löjligt mycket mer Nm ur en 2 takt 125, där säger jag inte ett piss

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj

förkortningen på vad jag försökte förklara.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj

Det är det jag tror är fel...

Folk har fått en uppfatting att 4-takt går bättre eftersom deras bästa effekt ligger i botten, och säger då att 4-takt är mycket bättre i botten än en 2-takt.

Dock har 2-takt bättre överallt än en XT( körde en killes XT) PLUS att den är ännu snabbare på höga varv.

En 2-takt drar hela tiden iaf min. Medans en 4-takt drar max 2 sek sen lägger den av.

Exakt vad jag menar.

Så du menar att om vi ställer upp en tex den bästa offroad 125cc offroad 2-taktaren mot den bästa offroad 125cc 4-taktare.
Vi säger nu att hojarna ligger i 1:an växel och rullar rakt fram i ca 5 km/h och sedan ger båda hojarna max gas vilken hoj tror du sticker iväg först?

Jag satsar mina pengar på 2-taktaren tills någn bevisat motsattsen.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...