Strypningar/Trim på en 4 taktare??

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
БОБАН;3628277 skrev:
Det är det jag tror är fel...

Folk har fått en uppfatting att 4-takt går bättre eftersom deras bästa effekt ligger i botten, och säger då att 4-takt är mycket bättre i botten än en 2-takt.

Dock har 2-takt bättre överallt än en XT( körde en killes XT) PLUS att den är ännu snabbare på höga varv.

En 2-takt drar hela tiden iaf min. Medans en 4-takt drar max 2 sek sen lägger den av.



Exakt vad jag menar.



Så du menar att om vi ställer upp en tex den bästa offroad 125cc offroad 2-taktaren mot den bästa offroad 125cc 4-taktare.
Vi säger nu att hojarna ligger i 1:an växel och rullar rakt fram i ca 5 km/h och sedan ger båda hojarna max gas vilken hoj tror du sticker iväg först?

Jag satsar mina pengar på 2-taktaren tills någn bevisat motsattsen.



jag sätter inte mina pengar emot att bästa 2t 125 har bättre vrid och mer hästar än vad bästa 4t 125 men det kanske inte var så så otippat med tanke på att alla vet vilken effekt du får ut ur 2t jämtemot 4t. en 2t cross tex gasgas, husqvarna, ktm mm går heller inte att jämföra med tex mz,xt, xr och det tror jag oxå att du kan räkna ut ut större svårigheter.
Men du som kör aprilia rs borde veta att dem har så löjligt dåligt vrid att man börjar gråta innan du kommer över 6k varv och då tror jag faktikskt att en tex cbr eller yzf 125r hinner ta dig på 2 växel. o blablabla "min rs går jätte bra innan ketcszhuphh effekten hinner komma" funkar inte för alla som har en rs vet att dem har ruskigt dåligt vridmoment.

däremot så såg den där crossen cr500 eller va det va att ha ganska jättebra effekt från botten hehe:yoparty
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
БОБАН;3628277 skrev:
Exakt vad jag menar.



Så du menar att om vi ställer upp en tex den bästa offroad 125cc offroad 2-taktaren mot den bästa offroad 125cc 4-taktare.
Vi säger nu att hojarna ligger i 1:an växel och rullar rakt fram i ca 5 km/h och sedan ger båda hojarna max gas vilken hoj tror du sticker iväg först?

Jag satsar mina pengar på 2-taktaren tills någn bevisat motsattsen.

Då är vi iaf två som tror det :)

O här sitter jag o jämför den slöaste 2t 125an som jag vet tillverkats detta millenium (DT) med den vassaste 4t 125an (MZ) som en idiot :confused:

Jag har nu försökt jämföra två bänkpapper (DT vs XT, båda "slöa" för det de är), dock har lite blivit gissat på tillverkarsiffror (men samma tillverkare)

Då såg de ut som att DTn var ungefär lika stark på botten som XTn med att XTn började dala vid 6k rpm medans DTn fortsatte upp till en bit efter 7k

Dock var det effektkurvor inte vrid.

jag sätter inte mina pengar emot att bästa 2t 125 har bättre vrid och mer hästar än vad bästa 4t 125 men det kanske inte var så så otippat med tanke på att alla vet vilken effekt du får ut ur 2t jämtemot 4t. en 2t cross tex gasgas, husqvarna, ktm mm går heller inte att jämföra med tex mz,xt, xr och det tror jag oxå att du kan räkna ut ut större svårigheter.
Men du som kör aprilia rs borde veta att dem har så löjligt dåligt vrid att man börjar gråta innan du kommer över 6k varv och då tror jag faktikskt att en tex cbr eller yzf 125r hinner ta dig på 2 växel. o blablabla "min rs går jätte bra innan ketcszhuphh effekten hinner komma" funkar inte för alla som har en rs vet att dem har ruskigt dåligt vridmoment.

däremot så såg den där crossen cr500 eller va det va att ha ganska jättebra effekt från botten hehe:yoparty

Du kan inte ge dig va?

Vi jämför så kallade lätt MC och då är det ju inte så konstigt att man jämför två stycken med lika mycket (125) kubik? :3freak

Sen vet jag inte hur RS är men som vanligt tappar man botten när man jagar toppeffekt så RSen kan mycket väl vara svagare på botten än t.ex. en DT
Men samma sak verkar gälla 4t då YZF-R125ans maxvrid ligger så pass mycket senare än XTns, dock plockar den ut ca 5hk mer i topp påstås det.

Även om RSen har KASS botten som du får det att låta så är väl vem som helst smart nog att slira lite på kopplingen som man ligger på vettigt varv tills man plockat upp farten :confused:
 

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
Då är vi iaf två som tror det :)

O här sitter jag o jämför den slöaste 2t 125an som jag vet tillverkats detta millenium (DT) med den vassaste 4t 125an (MZ) som en idiot :confused:

Jag har nu försökt jämföra två bänkpapper (DT vs XT, båda "slöa" för det de är), dock har lite blivit gissat på tillverkarsiffror (men samma tillverkare)

Då såg de ut som att DTn var ungefär lika stark på botten som XTn med att XTn började dala vid 6k rpm medans DTn fortsatte upp till en bit efter 7k

Dock var det effektkurvor inte vrid.



Du kan inte ge dig va?

Vi jämför så kallade lätt MC och då är det ju inte så konstigt att man jämför två stycken med lika mycket (125) kubik? :3freak

Sen vet jag inte hur RS är men som vanligt tappar man botten när man jagar toppeffekt så RSen kan mycket väl vara svagare på botten än t.ex. en DT
Men samma sak verkar gälla 4t då YZF-R125ans maxvrid ligger så pass mycket senare än XTns, dock plockar den ut ca 5hk mer i topp påstås det.

Även om RSen har KASS botten som du får det att låta så är väl vem som helst smart nog att slira lite på kopplingen som man ligger på vettigt varv tills man plockat upp farten :confused:


det var som fan .. visste inte att dt;n och xt;n var så lika på botten men att dt;n tar på toppen var inget nytt. jo jag vet att vi la fram 125 (lätt mc) o diskuterade det men du kan aldrig någonsnin jämföra en 4t tex xt som har ruggigt dålig effekt mot en 2t på ca 40 häst och säga att du tycker att jämförelsen blev ganska rättvisa.:näsblod sen så snackade vi just (vridmoment) inte hur mycket man vill eller tänker slira på kopplingen.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
det var som fan .. visste inte att dt;n och xt;n var så lika på botten men att dt;n tar på toppen var inget nytt. jo jag vet att vi la fram 125 (lätt mc) o diskuterade det men du kan aldrig någonsnin jämföra en 4t tex xt som har ruggigt dålig effekt mot en 2t på ca 40 häst och säga att du tycker att jämförelsen blev ganska rättvisa.:näsblod sen så snackade vi just (vridmoment) inte hur mycket man vill eller tänker slira på kopplingen.

Nä men jag jämförde ju som sagt 2 relativt lågtrimmade hojar av den anledningen :)

Sen de där med att slira var mer påhopp om de där med att RSen blir dragen de två första växlarna
Men jag har ju inte testat så nu försöker jag tänka logiskt bara :p
 

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
Nä men jag jämförde ju som sagt 2 relativt lågtrimmade hojar av den anledningen :)

Sen de där med att slira var mer påhopp om de där med att RSen blir dragen de två första växlarna
Men jag har ju inte testat så nu försöker jag tänka logiskt bara :p

det där med det jag sa om att jämnföra 2t och 4t när skillnaden är så stor o blablabla det var riktat mot БОБАН för man kan ej jämnföra 2 så olika hojar, så det behöver inte du står för men däremot så skulle det vara roligt att se ett bänkpapper på en mz och en dt för dem ligger ju på samma effekt(dt=strypt) så jag tror inte mz ger sig i första taget:) :tummenupp
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
jag sätter inte mina pengar emot att bästa 2t 125 har bättre vrid och mer hästar än vad bästa 4t 125 men det kanske inte var så så otippat med tanke på att alla vet vilken effekt du får ut ur 2t jämtemot 4t. en 2t cross tex gasgas, husqvarna, ktm mm går heller inte att jämföra med tex mz,xt, xr och det tror jag oxå att du kan räkna ut ut större svårigheter.
Men du som kör aprilia rs borde veta att dem har så löjligt dåligt vrid att man börjar gråta innan du kommer över 6k varv och då tror jag faktikskt att en tex cbr eller yzf 125r hinner ta dig på 2 växel. o blablabla "min rs går jätte bra innan ketcszhuphh effekten hinner komma" funkar inte för alla som har en rs vet att dem har ruskigt dåligt vridmoment.

däremot så såg den där crossen cr500 eller va det va att ha ganska jättebra effekt från botten hehe:yoparty

Jag tycker min har bra med vrid i dem lägre växlarn och det är ju där effekt ligger i en 4-takt så jo jag tror jag drar en Xt, CBr från 1:an dock är det en helt annan sak om man ligger på 4-5 växel, runt 4-5 och sedan ska ge fullt.

Jo, man kan jämföra dessa eftersom det är den bästa mot den bästa eller hur,
Är itne direkt rättvist om man tar den bästa hojen och jäfmöra mot den sämsta...

De 5 mil jag körde Xt:en så vart jag inte imponerad om man jämför med min RS det ända var att ajg satt lite bättre på XT:en...

det var som fan .. visste inte att dt;n och xt;n var så lika på botten men att dt;n tar på toppen var inget nytt. jo jag vet att vi la fram 125 (lätt mc) o diskuterade det men du kan aldrig någonsnin jämföra en 4t tex xt som har ruggigt dålig effekt mot en 2t på ca 40 häst och säga att du tycker att jämförelsen blev ganska rättvisa.:näsblod sen så snackade vi just (vridmoment) inte hur mycket man vill eller tänker slira på kopplingen.

Men det är rättvist att ta den bästa 4-taktaren mot sämsta 2-taktaren.

Varför gör man inte det i alla tester i motortidningar?

Jo för att man jämför den bästa mot den bästa även om den ena är sämst...

Det är bara att inse att 2-takt är bättre än 4-takt på allt vad effekt vrid och det heter. Spelar ingen roll om det är 50cc eller 500cc...
 
Last edited:

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
БОБАН;3628590 skrev:
Jag tycker min har bra med vrid i dem lägre växlarn och det är ju där effekt ligger i en 4-takt så jo jag tror jag drar en Xt, CBr från 1:an dock är det en helt annan sak om man ligger på 4-5 växel, runt 4-5 och sedan ska ge fullt.

Jo, man kan jämföra dessa eftersom det är den bästa mot den bästa eller hur,
Är itne direkt rättvist om man tar den bästa hojen och jäfmöra mot den sämsta...

De 5 mil jag körde Xt:en så vart jag inte imponerad om man jämför med min RS det ända var att ajg satt lite bättre på XT:en...


hahah vafan.... hur gammal och mogen är du? "Jo, man kan jämföra dessa eftersom det är den bästa mot den bästa eller hur":näsblod att jämnföra en hoj på 10 häst och en på lite drygt 30 häst finns inte ens med på kartan.
det är som att jämnföra en suv mot en lamba o säga att suv;en suger för den går inte i 300:huvet
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
hahah vafan.... hur gammal och mogen är du? "Jo, man kan jämföra dessa eftersom det är den bästa mot den bästa eller hur":näsblod att jämnföra en hoj på 10 häst och en på lite drygt 30 häst finns inte ens med på kartan.
det är som att jämnföra en suv mot en lamba o säga att suv;en suger för den går inte i 300:huvet
Det är just det som är problemet!

Man kan INTE gämföra en 2-t 125:a mot en 4-t 125:a. 2-taktaren kommer alltid vara bättre på allting.
 

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
vi knske borde skapa en egen tråd för det här och inte förstöra denna Strypningar/Trim på en 4 taktare?? tråd :tunga
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Finns kanske en anledning till att man inom cross tävlar i samma klass med 125 2-T och 250 4-t...... 250 2-T kör samma klass som 500 4-t. Fundera på den ett tag.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Finns kanske en anledning till att man inom cross tävlar i samma klass med 125 2-T och 250 4-t...... 250 2-T kör samma klass som 500 4-t. Fundera på den ett tag.

Ja det förstår väl vem som helst :)

Sen är det väl 250 2t mot 450 4t?
 

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
jaha jag trodde vi prata 125er och inte 250 2t eller 450/500?
 

kipj76

2-stroke 4 ever!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Tibro
Hoj
NSR 125
2T vs 4T

Jo det stämmer att det är som att jämföra två olika världar! Två takt ger en effektkurva som fyrtaktare inte kommer i närheten av! Fast om vi kollar på bensinförbrukning samt kolvbyte så leder fyrtaktarna överlägset! Men det är ju knappast därför man kör 2-t! ;-) Glöm bara inte att helsyntet olja gäller!!! Till Er som klagar: Det är inte farsans gräsklippare! Den räcker 2-4 tusen mil (alltså kolven! ;-))!
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Jag försökte bara få fram att det går åt en dubbelt så stor fyrtaktare för att motsvara en tvåtaktsmotor. Ungefär.
 

kipj76

2-stroke 4 ever!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Tibro
Hoj
NSR 125
Nja det vette fan... Men visst drar man customs... :-D
Fast om du vill race så fuskar jag med cbr 600! :-D

Tror bara det gäller fram till typ 500 cc... Alltså mer effekt än 4t...
 
Last edited:

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Jo det stämmer att det är som att jämföra två olika världar! Två takt ger en effektkurva som fyrtaktare inte kommer i närheten av! Fast om vi kollar på bensinförbrukning samt kolvbyte så leder fyrtaktarna överlägset! Men det är ju knappast därför man kör 2-t! ;-) Glöm bara inte att helsyntet olja gäller!!! Till Er som klagar: Det är inte farsans gräsklippare! Den räcker 2-4 tusen mil (alltså kolven! ;-))!

vadå helsyntet olja ?? e de bättre? jag kör med shell vsx delsyntet.. e de inte bra lr?
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag försökte bara få fram att det går åt en dubbelt så stor fyrtaktare för att motsvara en tvåtaktsmotor. Ungefär.

Jo men så är det ju :)

Därför det är dumt när folk försöker säga att 125cc 4t vinner över en 2t på någon sådan punkt enligt mig
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top