Student + mc, hur går de?

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Fattar inte varför det där inte funkar på mig!? :gnissla Har du bil/boende försäkringar hos f-bolaget?

Ja, boende. Men det frågade de inte ens om när jag ringde och skulle kolla försäkring :va
På alla sporthojar jag kollat försäkringar på har länsförsäkringar varit billigast för mig, just för att de har tjejförsäkring och de verkar inte lägga så mycket vikt på åldern då eftersom jag bara är 21 och kommer så "billigt" undan :confused:
Bästa är att ringa och snacka med dem, men som sagt vilken hoj jag än kollat så har Länsförsäkringar varit billigast :)

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Köp motard, jag betalar 3000kr om året halv/hel och ställer aldrig av.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ett annat alternativ som jagsjälv tillämpat som student var att jag köpte hojar billigt på hösten och sålde dyrare på våren. Jag missade den bästa hojsäsongen men höll hojabstinensen borta och fick några extra kronor. Bästa dealarna var när jag gjorde bytesaffärer med bilar. Vilket också gjorde att jag fick mig en sommarbil.

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Ja, boende. Men det frågade de inte ens om när jag ringde och skulle kolla försäkring :va
På alla sporthojar jag kollat försäkringar på har länsförsäkringar varit billigast för mig, just för att de har tjejförsäkring och de verkar inte lägga så mycket vikt på åldern då eftersom jag bara är 21 och kommer så "billigt" undan :confused:
Bästa är att ringa och snacka med dem, men som sagt vilken hoj jag än kollat så har Länsförsäkringar varit billigast :)

Okej, det förklarar saken.. Dom ser väl att du har försäkring där på något vis..
Jag blev nekad den förra året iaf, eftersom jag inte har andra försäkringar där, så det är säkert samma sak nu.. :gnissla Synd, för den tjejförsäkringen är jäkligt billig faktiskt..

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS

Ja om de är du på bilden lär du ju inte ha så svårt att flörta till dig
en försäkring :D

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Självklart har du råd att ha kvar hojen. Det handlar om prioriteringar, skippa några utgångar i månaden så finansierar du försäkringen sen är det bara att jobba arslet av dig under ledigheterna, iaf sommaren. Sen kan du söka stipendium så kanske du har turen att få lite skattebefriad inkomst som du kan lägga på hojen.

Jag har pluggat i tre år och har bytt från en kawa zzr 600 till en Honda vtr 1000f till nuvarande Superduken. Dock slutar jag plugga till sommaren så kände att jag hade råd att skämma bort mig själv med att byta hoj :)

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Okej, det förklarar saken.. Dom ser väl att du har försäkring där på något vis..
Jag blev nekad den förra året iaf, eftersom jag inte har andra försäkringar där, så det är säkert samma sak nu.. :gnissla Synd, för den tjejförsäkringen är jäkligt billig faktiskt..

Men fan va skumt. De kan ju inte neka dig tjejförsäkring om du är tjej? :va När man kollar på hemsidan också så kan man välja om man har boendeförsäkring hos de eller inte, och jag testade med nej och det gick ändå? Jaa det är helt klart den bästa för mig iaf. Ring igen och kolla? :p

Ja om de är du på bilden lär du ju inte ha så svårt att flörta till dig
en försäkring :D

Haha svårt att flörta till sig en försäkring via telefon :lol Och plus det var en tjej som jag pratade med hehe

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag behöll min gamla Honda CB650 medan jag pluggade. Ingen speciellt kul hoj jämfört med nyare hojar, men eftersom jag inte hade något att jämföra med så var den just då den bästa hojen som fanns. :) Den tog mig både här och där i den norrländska vackra naturen och på en och annan kortare semester. Försäkringen hos Bilsport & MC kostade till sist 1400 kr hel/hel när det blev en veteranhoj.

Är du inte rädd för att skruva lite så försök hitta en gammal enkel hoj som är slitstark och köp! :tummenupp

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
hojlös
Man får ju helt klart prioritera. Tar man studiemedel får man ju inte tjäna hur mycket som helst heller. Jag brukar ligga på gränsen för hur mycket man får tjäna per år och går ändå i funderingar på att lägga ner hojåkandet ibland, men sen är det ju för kul så man försöker få det att fungera i alla fall :D

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Ja det funkar om du vill.

För mig är det så viktigt att jag tycker det är värt att snåla in allt annat till i princip minimum.

Om du är osäker kan det nog vara en god idé att sälja och sen se hur stort suget blir och i så fall skaffa en hoj som är så billig som möjligt att äga. En hoj är alltid en hoj.

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Haha svårt att flörta till sig en försäkring via telefon :lol Och plus det var en tjej som jag pratade med hehe

Nåå nu ska du inte vara sådär, finns ju stora möjligheter på den punkten :yoparty

Men ivf, sälja. Kolla läget låter ju som en bra idé.
Tänker nog inte ta bort allt mitt studentliv bara p.g.a hojen måste
ju finnas något mittemellan.

Beror ju helt på vad för lägenhet jag får och så, så att.
Vanlig SS är ju ganska uteslutet eftersom kostnaden är grymt mycket
högre.

Tack för all tips, får väl återkomma senare om hur de gått :glömdet

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Allt går bara man vill.

Var smart när du köper och säljer. Även när du väljer kringutrustning och service. Du kanske inte behöver nyaste allt alla gånger. Nöja sig med begagnat, köpa hoj/utr om hösten när det är billigt.

Studerat i 4.5 år och alltid haft minst två hojar:p

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ni som verkar tjäna upp till gränsen för hur mkt man får dra in innan CSN hoppar på ens skalle och bitch-slappar en med yxa:

1. Hur mkt jobbar ni egentligen? Jag tycker jag jobbar en hel del och har rätt bra betalt. Men nåt ändå inte upp till gränsen.

2. Hur HINNER ni jobba så mkt? Kör ni omtenta-for-life-strategin eller hur får ni ihop timmarna? Jag läser iofs mer än heltid och har en sambo som "kräver" att livet funkar i sin helhet.. Men ändå.

3. Viktigast... Hur ger man sig själv lite stress innan det är en vecka till tenta? :( Jag har börjat slacka så stört hårt att jag nu har 9 dar till tenta och inte ens läst intro-kapitlen i de böcker som ska plöjas :huvet.. KAN verkligen inte förmå mig att prestera nåt förrän sista sista sekunden.. Sen sitter jag som ett djur sista dagarna och blir typ sjuk av utmattning efter tenta-P.

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Ni som verkar tjäna upp till gränsen för hur mkt man får dra in innan CSN hoppar på ens skalle och bitch-slappar en med yxa:

1. Hur mkt jobbar ni egentligen? Jag tycker jag jobbar en hel del och har rätt bra betalt. Men nåt ändå inte upp till gränsen.

2. Hur HINNER ni jobba så mkt? Kör ni omtenta-for-life-strategin eller hur får ni ihop timmarna? Jag läser iofs mer än heltid och har en sambo som "kräver" att livet funkar i sin helhet.. Men ändå.

3. Viktigast... Hur ger man sig själv lite stress innan det är en vecka till tenta? :( Jag har börjat slacka så stört hårt att jag nu har 9 dar till tenta och inte ens läst intro-kapitlen i de böcker som ska plöjas :huvet.. KAN verkligen inte förmå mig att prestera nåt förrän sista sista sekunden.. Sen sitter jag som ett djur sista dagarna och blir typ sjuk av utmattning efter tenta-P.

1,2. Jobbar bara på sommaren.
Jobbade hela förra sommaren (juni, juli & augusti) och kom nästan upp i taket för andra halvan av kalenderhalvåret. Till i år är ju dock fribeloppet höjt, med fullt lån/bidrag och heltidsstudier får man tjäna nästan 60k/kalenderhalvår.

3. Tror det handlar om disciplin helt enkelt.

För att gå lite on topic igen kan jag rekommendera Ducatis luftkylda modeller, mycket förmånliga att äga via Bilsport & MC samt trevliga att köra.

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07

För mig var situationen att jag jobbade tre månader per år, normal heltid, ca 150-180h per månad. Juni och Augusti och sedan en månad fördelad på påsk och vinterlov.

En anledningen som gjorde att jag kom upp till gränsen var, svårt att säga utan att låta skrytsam, att jag tjänade riktigt bra.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy