Student + mc, hur går de?

Florre

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
R1, Husqvarna te 400
Är ju lite som nån annan var inne på "hur långt är ett snöre".
Har själv pluggad snart 5år och kör hoj året om.
Inte lönt att räkna 100 lappar när man kör mc.
Har du inget lån på hojen så kan du lika bra behålla den. CSN räcker dock inte utan jobba extra e det som gäller!

Last edited:

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Tack för all svar, csn kommer jag ju inte ha något att göra med då jag inte räknas som svensk medborgare.

Sälja köpa nytt skulle ju faktiskt vara ett alternativ. Ha kul nu i sommar/vår med den och
sedan sälja så borde jag ha runt ~ 9000-10.000€ (80-90.000sek) kvar beroende på hur mycket som slösas på supa och tjafs.

Eftersom hojen är över min förmåga, så kanske de är bäst så ändå. Lite trist tyvärr. Blir antagligen att köpa ny först nästa vår i så fall men iof
så är de ju mildare där nere så kanske aug, sep, okt skulle vara körbara :yoparty

Får se lite hur de blir, finns ju sporttouring:
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CBR_600_F_32135006.htm?ca=11&w=3
Av lite billigare variant. Tittar lite mera sen om jag får hojen såld
och när tiden kommer. Har ju inte ens kommit in i skolan än så att.

Eventuellt, motard, SM eller nakenhoj finns ju som alternativ :tummenupp Får se lite var jag kommer bo också de kan ju bli avgörande val också.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag lever jävligt snålt, håller igen så mkt det går på det vardagliga. Men med 300 pix för ett garage, 2 billiga hojar utan lån, delad bostadsrätt som jag lägger ca 4000/mån (inkl. amort) på och ytterst lite mat då sambon får ta det stora där så har jag med löpande småutgifter, böcker och allt utgifter på ca 11ksek /mån. Det är min +-0. Och då har jag egentligen inte kört många mil hoj, mest bara haft dem.

Jag skulle nog antingen satsa på e motard eller nåt som är billigt att äga. Eller faktiskt, skita i det och kunna kosta på dig att supa som en det anstår en student!

Sen hänger det ju i stort sett helt på hur billigt boende du har/får/skaffar dig. Men heltidsplugg utan lån blir kärvt hur fan du än gör om du inte är tät, och då hade du inte ställt frågan.

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Är också student.
Jobbar varje fredag mellan 15:45-04:00 på en industri.
Detta gör att jag har råd att ha bil (astra-96) och mc (gsxr750-96).
Tar dessutom inget lån, så visst går det att studera och ha mc samtidigt. :tummenupp

Har iofs haft ganska tur och har tack vare tidigare anställning på denna industri fått halvtidstjänst med månadslön. :)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det går inte alls! Ni svälter ju och har inte råd med litteraturen ni behöver enligt inte alls gamla studier.

Lider med er:D

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag misslyckades.

Såg det positivt istället! "När jag börjat jobba kan jag börja åka igen".

Det gjorde studierna "lite" lättare när man visste vad som fanns där efteråt.

4 månaders studering kvar sen jeflar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag misslyckades.

Håller med.. Jag har några år kvar, och har inga problem med att behålla hojen. MEN.. Det gör ont i hjärtat av kapitalförstöringen att inte kunna köra så mkt som man skulle vilja. Just nu står valet lite mellan nytt backdäck eller nya jeans (coh sneakers :(). Å andra sidan så får man oftast råd i slutändan ändå på nån vänster. Inkomsterna är lite ijämnare nu bara.

Kommer nog behålla hela tiden. Men känner lite att det varit nice att ha råd med nån extra weekend-resa, lite mer kläder eller att åka lite bräda nån vecka på vintern. Nu går i stort sett allt överskott till garaget, och det är lite segt det också!

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Jag har inte ens börjat kolla på årets försäkringspremier :näsblod

Byt kön! Haha. Som tjej kommer man undan rätt mkt billigare :yoparty.
Min cbr 600rr går på runt 10k om året i helförsäkring, och då endast 3000 i självrisk. Helt underbart! :tummenupp

Fattar inte varför det där inte funkar på mig!? :gnissla Har du bil/boende försäkringar hos f-bolaget?

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
Jag misslyckades.

Dock är de ju så att jag ska börja studera nu såfort jag har slutat
vilket blir 1år+5år om jag då pallar igenom hela. Måste ju kunna köra
mera hoj juuuuu :jisses

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dock är de ju så att jag ska börja studera nu såfort jag har slutat
vilket blir 1år+5år om jag då pallar igenom hela. Måste ju kunna köra
mera hoj juuuuu :jisses

Vet inte hur gammal du är nu.. Men en viktig insikt för att orka är att förstå att livet inte tar slut vid 30, eller 40 för den delen.

Se till att läsa nåt som faktiskt ger jobb och BETALT sen bara, annars är det inte värt det!

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
min lösning under studenttiden hette gammal hoj + bilsport mc:s classica försäkring. det enda jag hade råd med.

Visst märkte man att det var gigantisk skillnad på de nya sporthojarna jämfört med de sletna fanskapen jag kom med.... men hellre köra gammalt än inget alls.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Men gubbar! Det är inte vidare kostsamt att ta ett lån från CSN. Det är lite grann +-0 med inflationen.

När du sitter med 30lök/mån är du nog ganska oberörd att betala av 1000kr/månad för att du lyxade till det under din studietid.

Det jag försöker säga är att CSN-lånet inte är så farligt. Har du det kan du spendera 8-9k/månad och det kan gott och väl räcka till att köra hoj på sommaren. Jobbar du dessutom utöver studierna kan du tjäna upp till 56k utan att få avdrag på studiebidrag och lån. Då kan du nästan kasta pengar runtomkring dig...

Känner mig lite bitter över att höra att folk lever fattigt under studietiden för att man undvikit CSN-lånet när räntan är så låg att den nästan är försumbar, om man fördelar lånet över 40års arbetstid.

Jag har aldrig haft tomt på kontot f.o.m. 14års ålder då jag började jobba. Jag har svårt att förstå folk som väntar på löning/studiebidrag. Då är det nog snarare prioriteringar i livet som ligger till bakgrund för det tomma kontot.

Jag kör en sån där dödsmaskin -04 och har inga problem att bekosta körningen och allt runtomkring. Men så spenderar jag inte allt på bärs heller... :tungan

Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Jag gissar på tekniskt basår + civ.ing!

Och ja, då kommer han ju knappast ha problem med budgeten efter utbildningen...

Jag studerar samt kör en relativt ny hoj, jobbade på sommrar osv för att köpa hojen samt en del veckor när man inte gör nånting i plugget ändå. Jag har dock hojen 65 mil ifrån där jag bor just nu, så hur jag ska lösa det här med körning är ju ett problem. :va

Nä, men flyttar dit på sommaren igen. En grej är ju att på universitet/högskola så är man ju "ledig" 5 juni - 1 Sep, jag tänker bara köra under den tiden vilket är ca 3 månader och kan på så sätt banta ner kostnaderna ordentligt men ändå vara nöjd. Bättre det än ingenting alls...

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
Vet inte hur gammal du är nu.. Men en viktig insikt för att orka är att förstå att livet inte tar slut vid 30, eller 40 för den delen.

Se till att läsa nåt som faktiskt ger jobb och BETALT sen bara, annars är det inte värt det!
Ja är ju bara 18 nu och första utbildningen till kock då klar,
så jobb borde inte vara allt för långt bort.
Jag gissar på tekniskt basår + civ.ing!

Precis, informations teknik blir det antagligen, inte 100 på de dock.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Prioriterar du hoj och bor hemma så är det väl relativt enkelt. Så hade jag det, och jag hade studiebidrag och extra jobb (drog in runt 4 efter skatt), och hade råd med en splitterny Hornet 2008:a...

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag tog A-kort (~10k), köpte utrustning (~10k) och hoj (40k) när jag pluggade. Så om du redan har hoj + lite sparpengar så äre lugnt!

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
950 sm
Jag pluggar och jobbar extra varannan helg, får ut ca 2700+6500 utan lån. Har hoj, bil, skoter och ett orört sparkonto än så länge...:Bugar Det handlar om prioritering.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Skit i hojen några år. Lite knöligt att hitta bra förvaringsplats åt den och bor du bra har du gångavstånd till allt. Risken är dock att du hamnar ute i något gettoområde och där vill du inte ha hojen stående på gatan. Sälj nu och känner du att du vill ha senare när du väl flyttat dit köper du en annan.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy