Stulen hoj, Tycker synd om killen..

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ja jag är säker.
Att lämna nycklarna i ditt fordon är inte riktigt samma sak, dock tror jag att du kan få någon slags påföljd om du lämnar nyckeln i tändningen på ditt fordon och något händer.

Men i de fall där en säljare av ett fordon har räckt över nyckeln frivilligt till en "köpare" blir det garanterat noll kronor i ersättning.

Man blir så förbannad...
Att systemet skall vara så snevridet!

Kan man inte då säga att man hade hojen ute på gården med nycklarna i?:)
Dock begår man ju då själv bedrägeri = upp till 10 år fängelse.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Det är därför man skall säga, du har 10 min på dig att testa hojen, därefter ringer jag polisen & säger att jag blev rånad på hojen under knivhot.

DÅ får man ut på försäkringen

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Man blir så förbannad...
Att systemet skall vara så snevridet!

Kan man inte då säga att man hade hojen ute på gården med nycklarna i?:)
Dock begår man ju då själv bedrägeri = upp till 10 år fängelse.

Kan bli svårt att få igenom det om man gått ut i tidningen med att hojen blivit stulen efter provkörning...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
En kille med halstatuering borde få lämna pant. Fel av säljaren. Och synd om han.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det är därför man skall säga, du har 10 min på dig att testa hojen, därefter ringer jag polisen & säger att jag blev rånad på hojen under knivhot.

DÅ får man ut på försäkringen

Jepp, man får väl göra det med gott samvete. :)
Och det är väl ord mot ord, ifall han tycker att han skall återlämna den.

Kan bli svårt att få igenom det om man gått ut i tidningen med att hojen blivit stulen efter provkörning...

nå såklart i detta fall men ifall det händer en själv.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja jag är säker.
Att lämna nycklarna i ditt fordon är inte riktigt samma sak, dock tror jag att du kan få någon slags påföljd om du lämnar nyckeln i tändningen på ditt fordon och något händer.

Men i de fall där en säljare av ett fordon har räckt över nyckeln frivilligt till en "köpare" blir det garanterat noll kronor i ersättning.

Nepp. det blir ingen påföljd. Du har laglig rätt att lämna dina nycklar precis vart du vill. Däremot blir försäkringsbolagen lite griniga. För bilar brukar dom kräva en betydligt högre självrisk då du inte gjort det du kan för att förhindra att den stjäls. Rimligtvis borde dom göra detsamma för hojar men det är kanske så att det är ett större problem med försäkringsbedrägerier för hojar så dom kanske vägrar totalt då. Dom har ju rätt att vägra ersättning om man inte uppfyllt reglerna i försäkringen.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Handpenning (20% av summan) + KK vid provkörning.
Detta för bådas säkerhet.
Det visar säjaren att man är en seriös köpare
o det viskar köparen att man är en seriös säljare.

Detta speciellt viktigt om det rör sig om lite mer pengar.

Dock skitråkigt för säljaren som inte kommer att få en krona då detta klassas som olovligt brukande iom att säljaren frivilligt räckte över nycklarna.
Hurra för svenska rättsväsendet ..... not

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
är de bara jag som kräver körkortet i handen (utöver pengar) när dem kör ? Vist ska han sno spelar de ingen roll men de kan va svårt att förfalska ett körkort idag. Skulle dem bli stoppade utan kortet kan de säga sanning och då skulle farbror blå förmodligen förstå!

Fisen1979

Pappa
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSX 1100 (specialbygge) och en GSF 1200BanditS
Hojen upphittad i morse. Utan kåpor och tank... Startar inte....

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600

Stämmer bra, det är olagligt att lämna ett fordon med nycklarna i.

Han som snott hojjen har ju tagit den UTAN LOV, har gör ju nåt OLAGLIGT.

Ja, men han stjäl inte hojen. Han får låna den av dig och kommer sedan inte tillbaka som ni kommit överens om. Detta är försäkringsbolagens syn på saken, och det räknar jag kallt med att de har prejudikat på så då är det även rättens syn på saken.

Om jag parkerar min bil,lämnar nycklarna i, för att gå in i butiken i 5min, kommer ut och bilen är borta. Är det inte nån som STULIT den då?

Antagligen. Men då har du inte räckt över nycklarna.

Dock har du varit så ovarsam att du förmodligen kan glömma att få något på försäkringen ändå genom diverse aktsamhetsklausuler.

eller om nån GTA'ar den, springer fram vid ett rödljus och kör in en pistol genom rutan, då ger man dem bilen och nycklarna till den, skulle inte det vara stöld?

Nej, då är det rån.

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hur gör ni om personen i fråga saknar körkort, kanske ska ta körkort men vill ha köpt en hoj innan ?

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Hur gör ni om personen i fråga saknar körkort, kanske ska ta körkort men vill ha köpt en hoj innan ?

De flesta har nån form av legitimation.
Har man inte det eller inte vill lämna ut det får de inte prova min hoj iaf...:rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln