Stulen KTM 640 31/7 Stulen CBR 900 1/8 i Göteborg

martinm

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
Ktm, Honda
Stulen KTM 640 & CBR 900 31/7, 1/8 i Göteborg

Min KTM 640 har blivit stulen från mitt garage i Göteborg mellan KL 14:00 - 17:00 den 31/7

Eftersom jag åkte på min CBR 900 vid den tidpunkten.

Ställde jag den på samma ställe

Eftersom vi inte kunde hitta någon åverkan på hur de tagit seg in i själva garaget, så förutsatte vi att de troligen kommit över koden för att öppna porten.
Då kopplades strömmen till kodlåset bort och porten låstes inifrån

Vaknar av att en granne ringer och säger att de har varit inne igen.
Så mellan ca 23:30 – 07:30 (1/8-2/8) bör denna blivit stulen

Men denna gång har de brutit upp en ”säkerhetsdörr” och lyckats ta bort hela kolven i nästa dörr som också ska vara en ”säker dörr” för att komma in i garaget och vidare skruvat upp porten inifrån.
Hojen var låst med det vanliga styrlåset en klump (klass 3) i bromsskivan fram samt en kätting runt ett element och igenom bakdäcket (klass 3)
Framför min bil som är parkerad i samma ruta

Om det är någon som sett något är jag tacksam för information

Last edited:

mackan89

Pimpstar nörd
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Crf 50
stod en ktm vid rannberget idag typ samma färg .. ute där jag jobbar ...

var inte säker på om det var en ktm men tyckte den var lik den du la upp..skall kolla imon

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Vi såg nog den vid fyrasnåret söndag morgon vid fyra på morgonen. Korsningen sprängkullsgatan/Vasagatan. Förare i vanliga kläder o hjälm. Jag sms:ade för o kolla up hojen då det såg mysko ut, men fick sista siffran fel förstår jag nu. (jag fick upp en helt annan hojtyp).

Last edited by a moderator:

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Ja har för mig ja såg en CBR i samma färgsättning för nån timma sen. Inget ja reflektera över förräns nu. De va vid 23 nånstans centrum... Typ Engelbrektsgatan. Kommer inte ihåg exakt o ja kan ha fel...

martinm

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
Ktm, Honda
Polisen hittade den.
(medans de väntade på bärgare så hoppade en på och skulle iväg med den, han erkände till olovligt brukande men inte till stöld)

Har inte sett den bara pratat per telefon med mekaniker

Låsen (tändning och kuts), styrkrona, bromsskiva, en kåpa bak, sidoskrapad ljuddämpare
(men han skulle kolla närmare)

För att få bort ”klumpen i framhjulet hade de klippt/bänt i bromsskivan.
(kommer att välja en av typen som sitter över bromsytan och inte bara genom hålen i fortsättningen)

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Polisen hittade den.
(medans de väntade på bärgare så hoppade en på och skulle iväg med den, han erkände till olovligt brukande men inte till stöld)

Har inte sett den bara pratat per telefon med mekaniker

Låsen (tändning och kuts), styrkrona, bromsskiva, en kåpa bak, sidoskrapad ljuddämpare
(men han skulle kolla närmare)

För att få bort ”klumpen i framhjulet hade de klippt/bänt i bromsskivan.
(kommer att välja en av typen som sitter över bromsytan och inte bara genom hålen i fortsättningen)

Det är ju det som är det jälviga, de kan ju säga att "det var inte jag som tog den" och gå fria (mer eller mindre). De måste ju inte enligt lag ange någon annan för stölden.

Har du försäkring som täcker skadorna eller?

martinm

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
Ktm, Honda
Det är ju det som är det jälviga, de kan ju säga att "det var inte jag som tog den" och gå fria (mer eller mindre). De måste ju inte enligt lag ange någon annan för stölden.

Har du försäkring som täcker skadorna eller?

Jo som tur är har jag försäkring, (och det är ju detta den är till för)
Och får hoppas att inte motor och vexellådan har tagit stryk

(men det är så onödigt och bara gör att statestiken och premien går upp för oss alla)
Bara för att någon skit inte kan skilja på mitt och ditt

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Förlåt om jag stjäl din tråd lite nu, men på ämnet "stulen hoj som upphittas", täcker stöldskyddsförsäkringen skador som uppkommer, eller måste man ha helförsäkring för det?

Min blev ju stulen förra hösten men återfanns snabbt, och då jag endast behövde ny bromsskiva och nytt styrlås så orkade jag inte ens ta upp det med bolaget då självrisken hade kostat mera, om nu halvförsäkring räcker.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Förlåt om jag stjäl din tråd lite nu, men på ämnet "stulen hoj som upphittas", täcker stöldskyddsförsäkringen skador som uppkommer, eller måste man ha helförsäkring för det?

Min blev ju stulen förra hösten men återfanns snabbt, och då jag endast behövde ny bromsskiva och nytt styrlås så orkade jag inte ens ta upp det med bolaget då självrisken hade kostat mera, om nu halvförsäkring räcker.

Det är din halvförsäkring som täcker skador som uppkommer vid stöld.

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Är förvånad att nån lägger ner så mkt energi på att stjäla en såpass gammal hoj som CBR 900?? fast de kanske inte hade koll..

Har du någon aning om hur de visste att dina hojar stod i garaget?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Är förvånad att nån lägger ner så mkt energi på att stjäla en såpass gammal hoj som CBR 900?? fast de kanske inte hade koll..

Det är nog inte så ovanligt att man snor en hoj bara för att ha nåt kul att åka runt på ett tag. Jag har blivit av med två gamla R1:eek:r, som knappast var värda att försöka sälja utomlands eller i delar. Båda hittades ett par veckor senare, uppenbarligen "buskörda". Då verkade det handla om moppegrabbar som tydligen var beredda att lägga ner rätt mycket energi.

martinm

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
Ktm, Honda
Bananolja
dessvärre tror jag att det ligger mycket i svaret från Pacman.

Jo som tur är har jag försäkring, (och det är ju detta den är till för)
Och får hoppas att inte motor och vexellådan har tagit stryk

tvivlar på att din växellåda tagit stryk dom e ganska tåliga..

Tack, Jag hoppas det stämmer i detta fall med

Last edited:

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Bananolja
dessvärre tror jag att det ligger mycket i svaret från Pacman.

Tack, Jag hoppas det stämmer i detta fall med

Har inte kännt på min växellåda sen min CBR blev stulen, men den lät fint när jag startade dne i alla fall. Hoppas att jag inte får några obehagliga överraskningar när jag tar ut den igen...

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-

Har du någon aning om hur de visste att dina hojar stod i garaget?

Det är ganska lätt för åksugna busungar att stjäla äldre hojar eller cross/motardhojar. För dom hojarna har inte en massa elektroniska startspärrar som omöjliggör en "klassisk "tjuvkoppling.
Dom nya sporthojarna är nästan omöjliga att starta utan nya nyckel om man inte byter ECU box m.m.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin