rätta mig om jag har fel men då blir det snarare ts som åker dit för misshandel?
Så länge det står i proportion med brottet som du griper personen för, skall väl tilläggas.Du har fel... "på bar gärning" har du som civil rätt till "envarsgripande" och att ta till våld vid gripandet.
Sen, efter att jag avvärjt ett påbörjat brottsligt angrepp mot egendom, skulle jag göra ett envarsgrip.1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
Så länge det står i proportion med brottet som du griper personen för, skall väl tilläggas.
Snattar någon en godisbit så får inte du använda våld i form av t.ex. knytnävslag för att se till att han stannar kvar på plats.
Ifall du ser någon mörda en annan person får du bruka ganska grovt våld för att kvarhålla personen på plats.
Proportionalitetsprincipen.
Sen i detta fall skulle jag väl hellre hänvisa till nödvärnsrätten och dess första punkt. Man skulle nog kunna köra på den andra punkten med.
Sen, efter att jag avvärjt ett påbörjat brottsligt angrepp mot egendom, skulle jag göra ett envarsgrip.
Fast med tanke på att de var 4 stycken så finns det ju risk att det blir lite mera nödvärn...
Hörrudu raver, jag förstår dig och tycker det är fördjävligt att du blev av med hojen. Jag 185cm, 103kg,165kg i bänkpress, brunt bälte i karate och ju-jutsu, visserligen femtio år men!! Varit med om en hel del och jag hade också tvekat att gå in i den fighten. Det finns jävligt många superhjältar här på sporthoj som tror sig reagera på ett visst sätt och fixa vadsomhelst(snorungar eller wannabies) eller kanske bara töntar...
Om du tvekar att gå in i den fighten så är det nog mer för att du bedömer risken stor att du åsamkar dom onödigt mycket skada, vilket i de flesta fall är god tanke. Fast om det hade gällt min hoj så vete f-n...
rätta mig om jag har fel men då blir det snarare ts som åker dit för misshandel?
Hörrudu raver, jag förstår dig och tycker det är fördjävligt att du blev av med hojen. Jag 185cm, 103kg,165kg i bänkpress, brunt bälte i karate och ju-jutsu, visserligen femtio år men!! Varit med om en hel del och jag hade också tvekat att gå in i den fighten. Det finns jävligt många superhjältar här på sporthoj som tror sig reagera på ett visst sätt och fixa vadsomhelst(snorungar eller wannabies) eller kanske bara töntar...
Den ena scootern som syns bäst är av modell Kymco Xciting 250 (kan även vara 500).
Den är av modellen med backspeglarna på kåpan. Som det ser ut så är båda backspeglarna borta på denna.
View attachment 392501
Den 8/9 -13 så stals en Kymco Xciting 500 i Västra Götaland.
http://www.larmtjanst.se/Efterlysta-objekt/Motorcykel/632499
Regnr: XTJ736
Ramnr:RFBT7000061400279
mustigt
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |