Stulen MC återfunnen krockad. Skrota?

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Ledsen för OT.

Men det är inget konsensus i samhället angående rättsuppfattning, lagar stiftas genom majoritetsbeslut i riksdagen, läs på om betydelsen av konsensus.

Rätt/fel tänk gällande lagstiftning ändras kontinuerligt i takt med att samhället förändras och i förlängningen av vilka vi som väljare röstar på.

Klart det är min åsikt, varför skulle jag annars skriva så?:va

Svårt att inte gömma sig bakom ett tangentbord då detta är ett internet baserat forum (vill du kontakta mig irl skicka ett pm).

Jag gjorde ett antagande att det var tjuven som inte kunde hålla sig på vägen, Ts skriver att hojen stals under provkörning, så jag förutsatte att personen var över 18år - det är möjligt att det var fel.

Att jag kan önska att någon som stulit en motorcykel skall skada sig allvarligt, är inte detsamma som att jag är för dödsstraff eller amputation som straff för stöld.

Rekommenderar nedanstående läsning.

http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagens-uppgifter/Beslutar-om-lagar/

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista (se sida 459)

http://sv.wiktionary.org/wiki/konsensus

Slut på OT.

Hoppas du kan få någon ekonomisk ersättning Ts.
Så du tror att Sverige skulle införa tex just dödsstraff om vi som samhälle inte stödjer ett sådant förslag? Inte utan att bedriva en utomordentlig bra kampanj för att lyckas få allmänhetens stöd... Det är du och jag som väljare som väljer politikerna och i förlängningen politiken.
De som skriver lagar, förändrar laga, inför lagar, politiker och vi som samhälle, däri ligger "rådande konsensus", vad exakt var det som var så jättefel med just det uttrycket? För att klippa ur en av dina egna länkar:
"samstämmighet som uppnås mellan parter av skilda åsikter".

Läsförståelse, bra sak att ha i bagaget när man argumenterar...

Du har all rätt till din åsikt, men det betyder på inget sätt att den är skyddad från att kunna klassas som rätt eller fel av mig, dig eller den du vädrar denna åsikt till.
Jag menar, det finns en hel del människor som är av åsikten att AIDS är Guds straff mot homosexuella, att pedofili är mumsfilibaba, att kvinnor förtjänar att bli våldtagna, att småbarn ska agas, att MC-tjuvar ska bli förlamade från nacke och ner, men bara för att det är deras privata åsikt förhindrar inte det en vettig människa att döma ut sådana åsikter som idioti och inget annat.

Du har rätt till din åsikt, men den är åt helvetes fel om du är av meningen att en som stjäl en hoj förtjänar att bli förlamad från nacke ner. Anledningen till att jag kan sitta här och så fräckt säga att du är av fel åsikt har du i exemplet ovan. "Men nej, du kan inte jämföra..." Jo, det kan jag.

Jag har fortfarande att möta en "doktor" som inte är en grundlurad dåre som fortfarande tror att vi lever i den bästa möjliga av världar och system. Och som med näbbar och klor försöker försvara den ordningen. Kanske för att ni tror att genom en rätt lång och dyr utbildning satt er över en hel massa "vanliga" människor. Wake up and smell the flowers.
Sluta lägga ord i min mun eller komma med lösa antaganden. Har du något specifikt som jag skrivit eller uttryckt som du motsätter dig så skriv det istället för att komma och snacka rappakalja och skit.

Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
1,150.000:- / år & per häktad person 2012 .. kostar nog lite till idag
intagen dvs. fängelse = strax över miljonen

7,5 miljarder för hela kriminalvården/år

källa kriminalvården

Det beror ju helt på vart man placeras... A-B klass anstalt kostar 3-4k/dygn (1,2-1,5 milj./år) medans lättare anstalter är billigare!

Restriktion/SÄK-häkte är betydligt billigare typ 2k/dygn. och ofta så sitter man ju i häkte några månader....

Med vänlig hälsning

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Läs vad jag skriver istället för att försöka hävda din högre etik och moral.

"Sluta lägga ord i min mun eller komma med lösa antaganden. Har du något specifikt som jag skrivit eller uttryckt som du motsätter dig så skriv det istället för att komma och snacka rappakalja och skit"

Ungefär så upplever jag din argumentation, dock skulle jag försöka uttrycka mig bättre, så ber om ursäkt för ovanstående.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
En sak jag inte fattar är varför de ska jobba ihop pengar till sig själva under interneringen. De pengarna har de ju sprängt på horor och stimuli innan första natten är slut bara för att fira muck. Varför ska de inte jobba för att:

1) Betala det de ställt till, skadestånd, skulder, egendom de snott eller fördärvat, självrisker åt inbrotts eller stölddrabbade etc och mm.
2) I så stor utsträckning som möjligt bekosta hotellet själva. Det kan man få fortsätta med när man checkat ut.

Till att börja med så handlar det ju inte om riktigt arbete utan mest tidsfördriv där de intagna får ca. 400kr/veckan till sparande cigg-snus etc.... enda anstalten jag vet som har riktigt arbete är KVA Tillberga i V-ås som bygger husbyggsatser... där kan de intagna få 1000-1500kr/veckan om de arbetar bra!

Numera så är det näst intill bara en sexualbrottsanstalt.

Det du skriver vore ju det enda rätta men de intagna är ju inte så ofta direkt motiverade till arbete!

Med vänlig hälsning

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Läs vad jag skriver istället för att försöka hävda din högre etik och moral.

"Sluta lägga ord i min mun eller komma med lösa antaganden. Har du något specifikt som jag skrivit eller uttryckt som du motsätter dig så skriv det istället för att komma och snacka rappakalja och skit"

Ungefär så upplever jag din argumentation, dock skulle jag försöka uttrycka mig bättre, så ber om ursäkt för ovanstående.
Jag har inte hävdat att jag har högre etisk standard eller moral, snarare tvärtom när jag uttryckligen skrivit att jag ställer mig till de etiska regler och den moral som råder i samhället (inte över). Det är snarare du och dina gelikar som skiljer er med era speciella åsikter som ni förväntar er ska accepteras utan motstånd. Sen när man med exempel försöker påvisa varför vissas åsikter är inget kort från efterblivna med logiska, moraliska och etiska argument så faller korthuset och man "kan inte ha rätt eller fel åsikt", man går på semantiska detaljer och oväsentligheter.

Kneedrag

Guest
Dr H vem är det som bestämmer vad som är normalt och inte!? Är det den större majoriteten eller vettiga mäniskor?
Stor majoritet betyder inte automatiskt vettiga beslut! räcker vi tittar på många andra länder så ser du!
Hög utbildning betyder inte heller per automatik vettiga beslut. Västtrafik och nya biljettsystem!! Ha ha dårar. Och de ska ha hög utbildning!

Jag kan förstå hur folk tänker ,och varför man kan önska något sådant hemskt ska hända en tjuv.
Ta bara tjejen som blev mördad i Trollhättan .Den här snubben som slagit sina fem andra tjejer råkat bli förlamad ja (ja han körde hoj) då skulle hon ju levt. Och hur mycket sparar inte samhället på att några färre kvinnor blir våldtagna och slagna eller mördade . Om man ser krasst på det så tjuvar och annat löst pack jag har inga siffror men inte är det många som ändrar sina banor i alla fall och lever ärligt liv. Du är ju doktor och ska inte göra skillnad på folk o folk. Det är din inställning och helt korrekt med ditt yrke. Men om man kan spara många människor lidande och liv. Så tycker jag det främjar samhället mer utan våldtäktmän och mördare.
Sen tycker jag att bara en hoj tjuv inte ska bli förlammad för att bara stulit en hoj men om vi snackar mördare m,m då vetifan om inte det är värt det för samhället i längden mer.
Det är min inställning

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag har fortfarande att möta en "doktor" som inte är en grundlurad dåre som fortfarande tror att vi lever i den bästa möjliga av världar och system. Och som med näbbar och klor försöker försvara den ordningen. Kanske för att ni tror att genom en rätt lång och dyr utbildning satt er över en hel massa "vanliga" människor. Wake up and smell the flowers.

"Sluta hetsa!" :7peta

Illa att den där"a Dr.H pluggade flitigt och förmodligen drog på sig studieskulder bara för att kunna hjälpa folk och sen ska sitta här och diskutera med vanligt folk när dr.H förmodligen har en skalle stor som en utomjordings fylld med kunskap!

Med vänlig hälsning

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det beror ju helt på vart man placeras... A-B klass anstalt kostar 3-4k/dygn (1,2-1,5 milj./år) medans lättare anstalter är billigare!

Restriktion/SÄK-häkte är betydligt billigare typ 2k/dygn. och ofta så sitter man ju i häkte några månader....

Med vänlig hälsning

Fast kostar och kostar, statliga inrättningar betalar ju inte direkt som vi dödliga.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Normalt sett så har man 2-personal/intagen på sluten anstalt så det drar iväg...

När kommer inlägget om "lyxen" då?? :hihi

Med vänlig hälsning

Jo, självklart, men följ pengarna i deras fickor ett varv, och se sen efter hur mycket som försvann på vägen.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Dr H vem är det som bestämmer vad som är normalt och inte!? Är det den större majoriteten eller vettiga mäniskor?
normer, etiska regler, lagar etc förändras kontinuerligt, precis som andra skrivit, utifrån hur samhället ser på olika saker. Det kommer alltid finnas en rådande konsensus och oppositionella som i sin kamp kommer landa i ett beslut som hela tiden kommer förändras.
Stor majoritet betyder inte automatiskt vettiga beslut!
Har jag påstått detta?
Hög utbildning betyder inte heller per automatik vettiga beslut.
Har jag påstått detta?

Jag kan förstå hur folk tänker ,och varför man kan önska något sådant hemskt ska hända en tjuv.
Ta bara tjejen som blev mördad i Trollhättan .Den här snubben som slagit sina fem andra tjejer råkat bli förlamad ja (ja han körde hoj) då skulle hon ju levt. Och hur mycket sparar inte samhället på att några färre kvinnor blir våldtagna och slagna eller mördade . Om man ser krasst på det så tjuvar och annat löst pack jag har inga siffror men inte är det många som ändrar sina banor i alla fall och lever ärligt liv. Du är ju doktor och ska inte göra skillnad på folk o folk. Det är din inställning och helt korrekt med ditt yrke. Men om man kan spara många människor lidande och liv. Så tycker jag det främjar samhället mer utan våldtäktmän och mördare.
Sen tycker jag att bara en hoj tjuv inte ska bli förlammad för att bara stulit en hoj men om vi snackar mördare m,m då vetifan om inte det är värt det för samhället i längden mer.
Det är min inställning
Men den här diskussionen handlade specifikt om hojtjuv och förlamning från nacke ner, jag har redan i tidigare inlägg skrivit att ett straff ska vara anpassat till brottet. En hojtjuv ska inte bli förlamad från nacke och ner, jag har på inget vis uttalat mig om mördare och våldtäktsmän...

Och ja, rent samhällsekonomiskt så skulle vi spara på om brottslingar inte fanns, men vi lever inte i ett sådant samhälle. Det vi kan åstadkomma som bäst är avrättningar och där finns det studier och belägg för att rättssystem med dödsstraff kostar samhället mer än ett utan. Då pratar vi om ett civiliserat land med västerländska värderingar, tex USA (och inte sudan eller Saudiarabien eller Iran eller Afghanistan).

Edit: Tja, snabb gogling gav följande:
https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2012-05-31-tva-av-fem-aterfaller-i-brott.html

Så ungefär 60% återfaller INTE i brott, så nej, de flesta går inte vidare i liv som brottslingar, beror på typ av brott de begått, sociala faktorer etc etc etc

Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Edit: Tja, snabb gogling gav följande:
https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2012-05-31-tva-av-fem-aterfaller-i-brott.html

Så ungefär 60% återfaller INTE i brott, så nej, de flesta går inte vidare i liv som brottslingar, beror på typ av brott de begått, sociala faktorer etc etc etc

statistik går att vrida på... 41% återfaller inom 3 år stog det... 20% återfaller inom 2 mån. troligtvis trasiga missbrukare som gör inbrott/stölder för att finansiera sitt missbruk!

Med vänlig hälsning

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
statistik går att vrida på... 41% återfaller inom 3 år stog det... 20% återfaller inom 2 mån. troligtvis trasiga missbrukare som gör inbrott/stölder för att finansiera sitt missbruk!

Med vänlig hälsning

"Lies, damned lies, and statistics"/ Mark Twain. Summerade det väldigt bra.
Men frågan gällde att det skulle vara en betydande minoritet som ändrar livsstil, eller så var uppfattningen, och även om statistiken inte går att förlita sig på helt så är det ändå en fingervisning åt att majoriteten faktiskt inte återfaller i brott, iaf inte de första tre åren.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
"Lies, damned lies, and statistics"/ Mark Twain. Summerade det väldigt bra.
Men frågan gällde att det skulle vara en betydande minoritet som ändrar livsstil, eller så var uppfattningen, och även om statistiken inte går att förlita sig på helt så är det ändå en fingervisning åt att majoriteten faktiskt inte återfaller i brott, iaf inte de första tre åren.

gäller väl att välja sina ord... majoriteten blir inte dömda för brott... även om de återfaller... här gäller de nog de lite "vassare" killarna!

viss skillnad på att langa narkotika i småpåsar i nån förort... eller att smuggla fler hundra kubik finsk oskattad diesel , kina-tillverkade cigg i miljoner eller köra byggfirma utan att betala skatt+moms... hells angels-style.

Med vänlig hälsning

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom