Så du tror att Sverige skulle införa tex just dödsstraff om vi som samhälle inte stödjer ett sådant förslag? Inte utan att bedriva en utomordentlig bra kampanj för att lyckas få allmänhetens stöd... Det är du och jag som väljare som väljer politikerna och i förlängningen politiken.Ledsen för OT.
Men det är inget konsensus i samhället angående rättsuppfattning, lagar stiftas genom majoritetsbeslut i riksdagen, läs på om betydelsen av konsensus.
Rätt/fel tänk gällande lagstiftning ändras kontinuerligt i takt med att samhället förändras och i förlängningen av vilka vi som väljare röstar på.
Klart det är min åsikt, varför skulle jag annars skriva så?
Svårt att inte gömma sig bakom ett tangentbord då detta är ett internet baserat forum (vill du kontakta mig irl skicka ett pm).
Jag gjorde ett antagande att det var tjuven som inte kunde hålla sig på vägen, Ts skriver att hojen stals under provkörning, så jag förutsatte att personen var över 18år - det är möjligt att det var fel.
Att jag kan önska att någon som stulit en motorcykel skall skada sig allvarligt, är inte detsamma som att jag är för dödsstraff eller amputation som straff för stöld.
Rekommenderar nedanstående läsning.
http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagens-uppgifter/Beslutar-om-lagar/
http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista (se sida 459)
http://sv.wiktionary.org/wiki/konsensus
Slut på OT.
Hoppas du kan få någon ekonomisk ersättning Ts.
De som skriver lagar, förändrar laga, inför lagar, politiker och vi som samhälle, däri ligger "rådande konsensus", vad exakt var det som var så jättefel med just det uttrycket? För att klippa ur en av dina egna länkar:
"samstämmighet som uppnås mellan parter av skilda åsikter".
Läsförståelse, bra sak att ha i bagaget när man argumenterar...
Du har all rätt till din åsikt, men det betyder på inget sätt att den är skyddad från att kunna klassas som rätt eller fel av mig, dig eller den du vädrar denna åsikt till.
Jag menar, det finns en hel del människor som är av åsikten att AIDS är Guds straff mot homosexuella, att pedofili är mumsfilibaba, att kvinnor förtjänar att bli våldtagna, att småbarn ska agas, att MC-tjuvar ska bli förlamade från nacke och ner, men bara för att det är deras privata åsikt förhindrar inte det en vettig människa att döma ut sådana åsikter som idioti och inget annat.
Du har rätt till din åsikt, men den är åt helvetes fel om du är av meningen att en som stjäl en hoj förtjänar att bli förlamad från nacke ner. Anledningen till att jag kan sitta här och så fräckt säga att du är av fel åsikt har du i exemplet ovan. "Men nej, du kan inte jämföra..." Jo, det kan jag.
Sluta lägga ord i min mun eller komma med lösa antaganden. Har du något specifikt som jag skrivit eller uttryckt som du motsätter dig så skriv det istället för att komma och snacka rappakalja och skit.Jag har fortfarande att möta en "doktor" som inte är en grundlurad dåre som fortfarande tror att vi lever i den bästa möjliga av världar och system. Och som med näbbar och klor försöker försvara den ordningen. Kanske för att ni tror att genom en rätt lång och dyr utbildning satt er över en hel massa "vanliga" människor. Wake up and smell the flowers.
Last edited: