Stulen MC återfunnen krockad. Skrota?

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Hoppas han är förlamad från nacken och neråt! :huvet

Du...

Vi leker med tanken att tjuven klotade och hamnade på sjukhus och att denne nu är förlamad från nacke neråt, som du så fint önskade dig.

Du har ambulanskostnaden ut och in och en akut CT-trauma vilket borde hamna kring en 6000:-
En sådan skada kräver oftast inneliggande vård ett par dygn på intensiven där varje natt kan gå på ca 30 000:- beroende på skada, typ av övervak och vilka mediciner man väljer.
Därefter förflyttas personen till vanlig avdelning där prislappen "bara" hamnar på ca 9-15 000:- (läkemedel, mat, all sjukgymnastik som är kopplad, alla undersökningar som krävs etc). Här kanske pat ligger i en vecka för att sen förflyttas till rehab ytterligare tid där priset är lägre men tiden längre.

Ska personen däremot opereras (mycket troligt) så blir det en timkostnad på bara 15 000: för operationssalen, inte inräknad läkarens lön och materialet som kan kosta upp mot ca 3000 för en enda titanskruv vilket oftast krävs för en bakre fusion av instabila kotkroppar.
En sådan operation som går väldigt smidigt kan ta 5-6 timmar.
Sen har vi omkostnaderna för renovering av bostad så denna människa kan ta sig fram i sitt hem samt omkostnader då en sådan patient oftast kräver assistans många av dygnets 24 timmar och det är inte ovanligt att årskostnaden kan hamna på ½-1-2 miljoner per år.

Räkna ihop allt det där och försök övertala dig själv att det är motiverat att önska en människa förlamning från nacke och neråt för att denne stulit en jävla hoj för 50 000. Eller fan, vi slår till stort och låtsas att hojen kostade 100 000:-.

Människan hade kostat mer än så innan den ens hade hunnit lämna sjukhuset. Vem tror du står för den kostnaden? Vi som skattebetalare och försäkringsbolaget, dvs vi som försäkringstagare.

Nu har vi inte ens berört den viktigaste aspekten, dvs att du verkar vilja att en person förlamas från nacke ner för att denne stulit en hoj. Redan där är det så fel det kan bli.

Tycker du fortfarande det är ett rimligt straff så kan du mer än gärna läsa Laidbacks tråd "konsekvenser av hojåkning" och se om en motorcykel är värd ett liv i lidande.

Ts har otur och det är tråkigt, men han kan alltid köpa ny hoj.

Hoppas du fortfarande att personen är förlamad från nacke och neråt?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Lite off topic kanske, men jag måste göra ett inlägg efter att ha läst vad Dr.H skrivit.

Jag har lämnat blod sedan jag var 19 år gammal (mer än 20 år nu) men aldrig egentligen funderat så mycket mer på vart det tar vägen. Har mer sett det som en hälsokontroll och en självklarhet för mig som frisk kille i mina bästa år (alla år är mina bästa år :tummenupp) att ställa upp för samhället, nån dag kanske det blir min egen tur att ta emot.

Men så en dag för ca 10 år sedan så kom "THE Telefonsamtal"

Blodcentralen ringde och sa att det skett en svår olycka som tömt lagret på min blodgrupp (A rh+) och undrade om jag kunde komma direkt och ge blod. Självklart sa jag och slängde mig i bilen och åkte iväg, när jag satt i stolen frågade jag såklart vad exakt som hänt. Det var en kille som vurpat på mc, han var rejält illa tilltygad. mer visste de inte just då. Vi var väl ett halvt dussin där, och direkt efter gick påsarna med poliseskort till Sahlgrenska i Göteborg. Blodcentralerna Halmstad, Falkenberg, Varberg och Göteborg och några till gjorde en samlad insats och kallade in alla tillgängliga resurser rekordsnabbt.

Nåväl påsen iväg, och nästa gång jag lämnade så passade jag naturligtvis på att fråga hur det gått. De berättade att en kille klotat i jeans och t-shirt och att det gått åt 60 påsar (alltså nästan 30 liter) till denna olyckan. Då jeansen bränt in i huden så hade man i princip fått "fylla på uppifrån" och .....................ähhh - ni fattar nog själva utan fler detaljer. Men killen överlevde och operationen gick bra.

Vi var väl ett halvt dussin där som var akutinkallade och alla gjorde sitt för att hjälpa till. Tillsammans med de andra blodcentralerna så löstes det akuta problemet.

Det görs fantastiska insatser varje dag inom sjukvården, nu råkade jag vara en av dem som faktiskt gjorde skillnad och det kändes riktigt riktigt bra.

Än idag undrar jag VEM det var som jag gav min påse till. Hur gick det sedan och så vidare.

Vem vet................jag får kanske reda på det här snart

Det har aldrig hänt igen, men DEN gången var det akut - Och självklart ställer man upp.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du...

Vi leker med tanken att tjuven klotade och hamnade på sjukhus och att denne nu är förlamad från nacke neråt, som du så fint önskade dig.

Du har ambulanskostnaden ut och in och en akut CT-trauma vilket borde hamna kring en 6000:-
En sådan skada kräver oftast inneliggande vård ett par dygn på intensiven där varje natt kan gå på ca 30 000:- beroende på skada, typ av övervak och vilka mediciner man väljer.
Därefter förflyttas personen till vanlig avdelning där prislappen "bara" hamnar på ca 9-15 000:- (läkemedel, mat, all sjukgymnastik som är kopplad, alla undersökningar som krävs etc). Här kanske pat ligger i en vecka för att sen förflyttas till rehab ytterligare tid där priset är lägre men tiden längre.

Ska personen däremot opereras (mycket troligt) så blir det en timkostnad på bara 15 000: för operationssalen, inte inräknad läkarens lön och materialet som kan kosta upp mot ca 3000 för en enda titanskruv vilket oftast krävs för en bakre fusion av instabila kotkroppar.
Sen har vi omkostnaderna för renovering av bostad så denna människa kan ta sig fram i sitt hem samt omkostnader då en sådan patient oftast kräver assistans många av dygnets 24 timmar och det är inte ovanligt att årskostnaden kan hamna på ½-1-2 miljoner per år.

Räkna ihop allt det där och försök övertala dig själv att det är motiverat att önska en människa förlamning från nacke och neråt för att denne stulit en jävla hoj för 50 000. Eller fan, vi slår till stort och låtsas att hojen kostade 100 000:-.

Människan hade kostat mer än så innan den ens hade hunnit lämna sjukhuset. Vem tror du står för den kostnaden? Vi som skattebetalare och försäkringsbolaget, dvs vi som försäkringstagare.

Nu har vi inte ens berört den viktigaste aspekten, dvs att du verkar vilja att en person förlamas från nacke ner för att denne stulit en hoj. Redan där är det så fel det kan bli.

Tycker du fortfarande det är ett rimligt straff så kan du mer än gärna läsa Laidbacks tråd "konsekvenser av hojåkning" och se om en motorcykel är värd ett liv i lidande.

Dom sköt hästtjuvar på fläcken i gamla goda tiders amerikat. En tradition som borde bevaras.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Du...

Samhällsekonomiskt vore det förmodligen bättre med ett plötsligt dödsfall...
Fast det uppnådda lidandet skulle knappast nå de "önskade" nivåerna utan de osnygga konsekvenserna.

Om det sen är rimligt eller inte...tjuven har/hade ett val och han valde fel...där börjar resonemanget....först där.

Kneedrag

Guest
Vi ska inte tala om vad patrasket kostar när de sitter inburade!!!!!
Kan det vara därför det läggs så lite resurser på vardagsbrott?! För jag tycker mig läsa varje år hur polisen får mer och mer pengar och nya poliser, men utreder färre och färre brott!!

bara de grövsta brottlingar och skattebrott som får sitta fint inburade för rätt mycket pengar.

Kneedrag

Guest
Måste varit en viktig person! Bara till Anna Lind gick det åt 80 liter blod. De tömde ju hela stockholms blodbank.
Undrar om det brukar gå till så när det handlar om vanliga mäniskor o inte någon mer belevad?

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Någon som vet hur vanligt det är att fordon återfinns/ går upp i rök efter att det blivit stulna?

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Dom sköt hästtjuvar på fläcken i gamla goda tiders amerikat. En tradition som borde bevaras.
Varsågod och flytta till gamla goda tiders amerikat och när du är där kan du ta med dig några negrer, du måste ju ha några som hjälper dig med bomullsodlingarna...

Samhällsekonomiskt vore det förmodligen bättre med ett plötsligt dödsfall...
Fast det uppnådda lidandet skulle knappast nå de "önskade" nivåerna utan de osnygga konsekvenserna.

Om det sen är rimligt eller inte...tjuven har/hade ett val och han valde fel...där börjar resonemanget....först där.
Ja, faktiskt, ur rent ekonomiskt intresse så vore dödsfall absolut billigast.
Jag försvarar på inget sätt tjuven, önskar att denne åker dit och får betala för skadorna plus lite till.
Men, att begå ett brott är inte likställt med att man blir fri måltavla för vad som helst.

Måste varit en viktig person! Bara till Anna Lind gick det åt 80 liter blod. De tömde ju hela stockholms blodbank.
Undrar om det brukar gå till så när det handlar om vanliga mäniskor o inte någon mer belevad?
Finns ingen gräns för hur mycket resurser som läggs ner, är varje fall för sig men generellt gäller att ju yngre person desto mer satsar man. Så nej, betyder på inget vis att personen måste ha varit viktig.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det ska jag bannemig göra, Åke Tråk! Eller varför inte svenskar, dom är bra mycket lydigare, billigare och mer produktiva än "negrar" nuförtiden.
Slappna af.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Vi ska inte tala om vad patrasket kostar när de sitter inburade!!!!!
jag har Hört/läst (e lite osäker på källan, därför skriver jag så)

att en intagen kostar 1,8 miljoner / år.. för mat, vård, tandvård, kläder, löner fångvaktare, kostnader för anstalter mm

finns säkert någon som kan rätta mig, men jag är nog inte långt ifrån sanningen

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag har Hört/läst (e lite osäker på källan, därför skriver jag så)

att en intagen kostar 1,8 miljoner / år.. för mat, vård, tandvård, kläder, löner fångvaktare, kostnader för anstalter mm

finns säkert någon som kan rätta mig, men jag är nog inte långt ifrån sanningen

1,150.000:- / år & per häktad person 2012 .. kostar nog lite till idag
intagen dvs. fängelse = strax över miljonen

7,5 miljarder för hela kriminalvården/år

källa kriminalvården

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
1,150.000:- / år & per häktad person 2012 .. kostar nog lite till idag
intagen dvs. fängelse = strax över miljonen

7,5 miljarder för hela kriminalvården/år

källa kriminalvården

En sak jag inte fattar är varför de ska jobba ihop pengar till sig själva under interneringen. De pengarna har de ju sprängt på horor och stimuli innan första natten är slut bara för att fira muck. Varför ska de inte jobba för att:

1) Betala det de ställt till, skadestånd, skulder, egendom de snott eller fördärvat, självrisker åt inbrotts eller stölddrabbade etc och mm.
2) I så stor utsträckning som möjligt bekosta hotellet själva. Det kan man få fortsätta med när man checkat ut.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Det ska jag bannemig göra, Åke Tråk! Eller varför inte svenskar, dom är bra mycket lydigare, billigare och mer produktiva än "negrar" nuförtiden.
Slappna af.
Bra, lycka till, glöm inte citrusfrukter mot skörbjugg!

Ja, du måste ju veta vad det handlar om som högst i vårdens "näringskedja".
Vad ska detta betyda?

En sak jag inte fattar är varför de ska jobba ihop pengar till sig själva under interneringen. De pengarna har de ju sprängt på horor och stimuli innan första natten är slut bara för att fira muck. Varför ska de inte jobba för att:

1) Betala det de ställt till, skadestånd, skulder, egendom de snott eller fördärvat, självrisker åt inbrotts eller stölddrabbade etc och mm.
2) I så stor utsträckning som möjligt bekosta hotellet själva. Det kan man få fortsätta med när man checkat ut.
En anledning är att de redan är skadeståndsskyldiga när de åker in för sina brott och det är till största del en grupp som redan har dålig ekonomi.
Skuldsätter man dem för hårt så kommer det innebära de aldrig kommer ha en chans att komma ifatt sina synder vilket kan öka risken för att de ska falla i brott igen då de inte har något att förlora på brott.

Det intressanta/paradoxala är dock följande: På rättspsyk så får de intagna (dvs samhällets mest utsatta grupp) betala ca 80-100:- per natt de är inne, de har oftast dessutom helt stoppad inkomst från soc eller försäkringskassan då de är intagna och på det har de skadestånd för eventuella brott de begått. Vet inte om det är så med vanliga fångar också eller ej, men det borde det vara tycker man.

Det är givetvis diskutabelt om huruvida det är skitsamma då de "tagit beslutet och får ta straffet fullt" eller ej, men viktigt är att komma ihåg att vi inte låser in folk för att de bara ska ruttna, utan det rör sig, eller rättare sagt ska röra sig, om rehabilitering. Då måste de ha en chans att komma ifatt sina skulder. Huruvida detta är optimalt eller lyckat eller uppnåeligt är inte något jag tänkt gå in på, men det är huvudtanken.

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05

Fel och fel, det är din uppfattning om rätt.

Själv tycker jag att personer som inte kan förstå skillnaden på mitt och ditt kan jag önska all olycka, det är i Sverige stölden gjordes så det är knappast frågan om att stjäla för att kunna överleva, samt att personen uppenbarligen är för gamla för att kunna beskyllas för ungdomligt oförstånd.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Fel och fel, det är din uppfattning om rätt.

Själv tycker jag att personer som inte kan förstå skillnaden på mitt och ditt kan jag önska all olycka, det är i Sverige stölden gjordes så det är knappast frågan om att stjäla för att kunna överleva, samt att personen uppenbarligen är för gamla för att kunna beskyllas för ungdomligt oförstånd.
Nej, det är inte min uppfattning, det är konsensus i samhället och jag håller med den. Hade det inte funnits någon rätt/fel-tänk i systemet så hade ett brott, oavsett natur eller typ, kunnat resultera i vilket straff som helst.
Tex Avrättning för att man stulit en klockradio.

Vissa saker kan man inte gömma sig bakom "det är min/din åsikt", detta är en av dem, straffet ska vara i proportion till brottet. Man kan vara likgiltig inför olycka som drabbar denna tjuv, visst fine, men att sitta där bakom ett tangentbord och önska förlamning från nacke ner för en stulen hoj... tja det är kort och gott barnsligt.
Men jag vet, vi är på SH och här går hojar framför allt.

Edit: sen som en bifråga, hur vet du att "personen uppenbarligen är för gamla för att kunna beskyllas för ungdomligt oförstånd."? Har man fångat tjuven?

Last edited:

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Ledsen för OT.

Men det är inget konsensus i samhället angående rättsuppfattning, lagar stiftas genom majoritetsbeslut i riksdagen, läs på om betydelsen av konsensus.

Rätt/fel tänk gällande lagstiftning ändras kontinuerligt i takt med att samhället förändras och i förlängningen av vilka vi som väljare röstar på.

Klart det är min åsikt, varför skulle jag annars skriva så?:va

Svårt att inte gömma sig bakom ett tangentbord då detta är ett internet baserat forum (vill du kontakta mig irl skicka ett pm).

Jag gjorde ett antagande att det var tjuven som inte kunde hålla sig på vägen, Ts skriver att hojen stals under provkörning, så jag förutsatte att personen var över 18år - det är möjligt att det var fel.

Att jag kan önska att någon som stulit en motorcykel skall skada sig allvarligt, är inte detsamma som att jag är för dödsstraff eller amputation som straff för stöld.

Rekommenderar nedanstående läsning.

http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagens-uppgifter/Beslutar-om-lagar/

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista (se sida 459)

http://sv.wiktionary.org/wiki/konsensus

Slut på OT.

Hoppas du kan få någon ekonomisk ersättning Ts.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har fortfarande att möta en "doktor" som inte är en grundlurad dåre som fortfarande tror att vi lever i den bästa möjliga av världar och system. Och som med näbbar och klor försöker försvara den ordningen. Kanske för att ni tror att genom en rätt lång och dyr utbildning satt er över en hel massa "vanliga" människor. Wake up and smell the flowers.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år