Stulen MC återfunnen krockad. Skrota?

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Om 1.a,2.a,3.e generationens invandrare utgör säg 10% av Sveriges befolkning så borde väl rimligen 10% av de intagna på svenska anstalter vara invandrare... så är det ju inte nu utan på på anstalter så sitter 75-80% med utländsk härkomst!

Sen att de har svenskt medborgarskap/födda i Sverige är ju en annan sak!
av ren nyfikenhet, när slutar man vara invandrare enligt dig om du räknar med att 3e generationen fortfarande klassas som invandrare?
Du får hålla isär på begrepp och fakta.
Ja, invandrare är överrepresenterade i svenska fängelser. Det säger fortfarande inget om invandrare som grupp.
Det finns studier som visar att polis oftare stoppar invandrare och att domstolar dömer dessa hårdare vilket kan vara del i förklaringen. Nota bene, jag säger inte att det är på grund av detta.
Lägger man till den sociala biten som du är inne på så har man den verkliga förklaringen.
När det är invandrarnas egna bilar som brinner så är det väl klart som fan att de vuxna reagerar.... det var ju ungdomar (12-30år.) som höll på med detta!
jag tror anledningen till att de de laglydiga invandrarna reagerade var inte för att det var deras bilar, dem täcker försäkringen oftast, utan för att man som invandrare redan vet om hur media kommer visa detta och vilken effekt det kommer få med sig.
Effekten jag syftar på är att alla bara klassas som bilbrännande svartskallar eftersom några idiotungdomar beslutade sig för att göra upplopp.
Begår en blond svensk ett brott är det individen det är fel på, begår en invandrare brott samma brott så är det invandrare som grupp det är fel på. Det är därför invandrare som är laglydiga tar så illa vid sig när andra invandrare gör dumheter, de vet vad effekten blir.

Fast själva jobbdelen tänkte jag inte så mycket på även om du har helt rätt i att de hade det uppstyrt från början med jobb/bostad utan att dessa människor tog den chans som gavs och gjorde nåt bra av det vilket gynnade både de själva och Sverige!

Jag har ställt frågan till många stökiga invandrarkillar i min ungdom om hur man kan komma från krig och förtryck till en trygghet i Sverige där man får mat för dagen och tak över huvet för att sedan börja bete sig illa genom att misshandla/råna folk... jag gjorde klart för en albansk kille som var från forna Jugoslavien att så länge han beter sig på det sättet så får han räkna med att jag utsätter honom på samma sätt!

Efter detta samtal så vart vi vänner och han hamnade inte i konflikt mera med folk bla pga att han bytte umgänge sen... detta handlade ju inte om att nån skrämde den andre utan att en ömsesidig respekt sattes!
det är mycket som gör att man kan vara dysfunktionellt, traumatiska minnen, utsatthet, känsla av hopplöshet, segregation, wocioekonomisk situation etc. Är det något som brister så får det utlopp på olika sätt.
Tonårsflickor skär sig, tonårskillar börjar knarka, tonåriga invandrare börjar slåss och stjäla etc.
Samma känslor ger sig i utryck på olika sätt hos olika grupper baserat på ovanstående faktorer.

Du gjorde helt rätt, men de flesta har inte någon som sätter gränser åt dem, speciellt inte är föräldrarna mår lika illa eller sämre.

Det är ju inte mera än självklart att folk från samma land vill bo ihop på samma område men tyvärr så upplever jag att invandrare redan som barn intalas att det är hopplöst som invandrare att få jobb vilket gör att de inte ser nån framtid vilket gör att de väljer ett liv utanför samhället som både förstör för killen själv men även för samhället som måste bekosta hans kriminella resa i livet!

Ska man åter berätta en gammal ungdomshistoria så hade jag en kille i klassen på på gymnasiet-industri. som var kurd men helt utan attityd som det gick att skämta med vilket var väldigt sällsynt för 15 år sen... denna kille var också så itutat att invandrare inte får jobb men visst fan fick han jobb! :tummenupp

Med vänlig hälsning
Just det är ett av de största problemen, att från barnsben bli intutad att man inte är värd något, att man är misslyckad, att man inte kommer bli något etc. Råder man bot på det så är nästan hela kampen vunnet.

Men. Nu har vi pratat om invandrare som en mogen grupp vilket är helt fel. Vi har tex iranier som utgör den största invandrargruppen som läser på högskola/universitet och så har vi tex somalier där en stor del inte ens kan läsa eller skriva. Att klumpa samman dessa blir fel om man vill lösa problemet.

Du har dock fortfarande att ta fram en källa på att majoriteten av fordonsstölder begås av invandrare ;):fakta

Tjita1

Guest
Ska vi sluta vara offtopic och kanske prata om och få nån bild på den krashade hojen?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
av ren nyfikenhet, när slutar man vara invandrare enligt dig om du räknar med att 3e generationen fortfarande klassas som invandrare?
Du får hålla isär på begrepp och fakta.
Ja, invandrare är överrepresenterade i svenska fängelser. Det säger fortfarande inget om invandrare som grupp.
Det finns studier som visar att polis oftare stoppar invandrare och att domstolar dömer dessa hårdare vilket kan vara del i förklaringen. Nota bene, jag säger inte att det är på grund av detta.
Lägger man till den sociala biten som du är inne på så har man den verkliga förklaringen.
jag tror anledningen till att de de laglydiga invandrarna reagerade var inte för att det var deras bilar, dem täcker försäkringen oftast, utan för att man som invandrare redan vet om hur media kommer visa detta och vilken effekt det kommer få med sig.
Effekten jag syftar på är att alla bara klassas som bilbrännande svartskallar eftersom några idiotungdomar beslutade sig för att göra upplopp.
Begår en blond svensk ett brott är det individen det är fel på, begår en invandrare brott samma brott så är det invandrare som grupp det är fel på. Det är därför invandrare som är laglydiga tar så illa vid sig när andra invandrare gör dumheter, de vet vad effekten blir.

Man slutar vara en invandrare när man fått svenskt medborgarskap.... nej då... :D men när man har intergrerat sig... du har så svåra frågor...:fakta om man pratar om de somalier som kom ibörjan av 90-talet när inbördeskriget bröt ut i Somalia så finns det människor som fortfarande inte kan svenska efter ÖVER 20 år...

En sak som slog mig här om dagen är följande... barn med kurdiska/jugoslaviska/etc. har nästan alltid en brytning medans en somalisk unge ofta pratar klockren svenska även om somalier ofta pratar väldigt fort!

visst har du rätt i att de laglydiga vet effekten av upploppet blir....

det är mycket som gör att man kan vara dysfunktionellt, traumatiska minnen, utsatthet, känsla av hopplöshet, segregation, wocioekonomisk situation etc. Är det något som brister så får det utlopp på olika sätt.
Tonårsflickor skär sig, tonårskillar börjar knarka, tonåriga invandrare börjar slåss och stjäla etc.
Samma känslor ger sig i utryck på olika sätt hos olika grupper baserat på ovanstående faktorer.

Du gjorde helt rätt, men de flesta har inte någon som sätter gränser åt dem, speciellt inte är föräldrarna mår lika illa eller sämre.

JAG GJORDE HELT RÄTT!!! :yoparty

Just det är ett av de största problemen, att från barnsben bli intutad att man inte är värd något, att man är misslyckad, att man inte kommer bli något etc. Råder man bot på det så är nästan hela kampen vunnet.

Men. Nu har vi pratat om invandrare som en mogen grupp vilket är helt fel. Vi har tex iranier som utgör den största invandrargruppen som läser på högskola/universitet och så har vi tex somalier där en stor del inte ens kan läsa eller skriva. Att klumpa samman dessa blir fel om man vill lösa problemet.

Du har dock fortfarande att ta fram en källa på att majoriteten av fordonsstölder begås av invandrare ;):fakta

du kan dock fortfarande ta fram en källa på att jag är bränd! :brinnerup

dagens fordon kräver ju lite kunskap pga startspärr etc. så jag kan ju dra tillbaka fordonsdelen... :hihi men att råna folk som ligger på tågspåren har de fortfarande majoritet på! :fakta :lol

Med vänlig hälsning

Clarion

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
Yamaha
Så nu har jag äntligen fått lite tid över o knäppa några bilder. fick även plockat bort lite trasiga kåpor o skruvat av lite delar. Vad tror ni?

bild 1.jpgbild 2.jpgbild 3.jpgbild 4.jpgbild 1.jpgbild 2.jpgbild 3.jpgbild 4.jpg

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Den var i riktigt dåligt skick:huvet

Tråkigt att sånt ska behöva hända, att inte folk kan hålla fingrarna i styr:gnissla

Hoppas att du kan få tillbaka något.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det ser inte ut som särskilt många användbara delar. Ram,motor,gaffel,framhjul är ju definitivt skrot.

Kabelstam, stötdämpare, kanske bakramen + grejerna du har på filten borde väl ha överlevt. Hur ser svingen ut? Bakhjulet?

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Nu har jag inte läst hela tråden, men du kan kanske få hjälp från trafikförsäkringsföreningen. det fick jag när någon (okänd) backat på min hoj (endast trafikförsäkrad). Fick betala en rimlig självrisk, sedan fixade verkstaden iordning allt.

Men ring och kolla!

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
jag har läst igenom hela tråden men jag kanske missat följande ändå. Det är nämligen väldigt viktigt.

Är förövaren känd eller okänd ? - Är han känd så går du till kronofogden och reglerar skulden den vägen (skulden är ju såklart hojens värde innan "provkörningen" minus nuvarande värde).

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
jag har läst igenom hela tråden men jag kanske missat följande ändå. Det är nämligen väldigt viktigt.

Är förövaren känd eller okänd ? - Är han känd så går du till kronofogden och reglerar skulden den vägen (skulden är ju såklart hojens värde innan "provkörningen" minus nuvarande värde).

Torde vara tämligen meningslöst att gå till kronofogden innan man har nån form av bevis för att föraren faktiskt är skyldig TS pengar. Något sådant kan såvitt jag ser i detta fall endast ske om den finns en dom som ger TS rätt till skadestånd. Det verkar ju inte finnas ett köpeavtal parterna emellan som ger TS rätt till förarens/tjyvens egendom.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Sen gäller det ju att någon kan vittna om att han som klotade hojen även var den som "stal" den, jag tror personligen dom kommer undan betalningsansvar genom att helt enkelt skylla på varandra eller säga att det var någon som stal den av dom i sin tur.

Helt jävla sjukt det här, man blir förbannad av att läsa såna här trådar och som vanligt knyter vi bara händerna i fickorna och gör inget för att förbättra våra försäkringsavtal.
Fram med gödselspridarna och låt oss åka till F-bolagens huvudkontor :D

Lider med trådskaparen, jag hade förmodligen satt mig själv på kåken efter en sån här grej.
Det här är ju egentligen bra tidningsstoff för aftonblaskan etc, kontakta dom så kanske vi får lite press på FB att ge med sig lite om såna här saker, om inte annat så kanske dom delar med sig av hur dom tänker när dom nekar ersättning.

Lättare att få till förändring om korten ligger på bordet, det här är nog inget FB gärna vill att resten av deras nuvarande och potentiella kunder ska veta.

/Sami

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Överlevde "lånaren"??

Med tanke på hur hojen ser ut och att "lånare" knappast brukar ha full skyddsutrustning borde det gått ganska illa?

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Brrrrr.. Får gåshud över hela kroppen när jag ser sånt här. Så förbannat SURT! Det är såna här tillfällen som får vuxna män att gråta! Lider med TS!

:gråta

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Torde vara tämligen meningslöst att gå till kronofogden innan man har nån form av bevis för att föraren faktiskt är skyldig TS pengar. Något sådant kan såvitt jag ser i detta fall endast ske om den finns en dom som ger TS rätt till skadestånd. Det verkar ju inte finnas ett köpeavtal parterna emellan som ger TS rätt till förarens/tjyvens egendom.

Hur stor är chansen att det finns några tillgångar hos GM.???? :fakta

Med vänlig hälsning

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013

Nu var du rolig... :lol tror du en luffare som snor en hoj har några tillgångar?????:huvet

Avgifter hos Kronofogden

Kronofogden tar ut avgifter för att i viss mån täcka kostnaderna för myndighetens arbete i ett ärende. Hur stora avgifterna ska vara bestäms av regeringen.

Vem betalar?
Grundregeln är att den som är skyldig pengar ska betala, men om den personen inte kan betala så måste sökanden göra det. Faktureringen sköts dock lite olika.

Att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr, som sökanden får en faktura på. Sökanden kan sedan kräva pengarna av den som ska betala skulden.

När det gäller avgiften för verkställighet så läggs avgifterna på skuldsaldot hos den som är skyldig pengar. Det gäller grundavgiften 600 kr och andra kostnader för t.ex. försäljning.

Om utmätning senare sker så tas avgifterna ut den vägen. I vissa fall kräver Kronofogden att du som ansöker om verkställighet betalar grundavgiften i förskott.

Men vill man slänga bort mera pengar så visst....:fakta

Med vänlig hälsning

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu var du rolig... :lol tror du en luffare som snor en hoj har några tillgångar?????:huvet

Avgifter hos Kronofogden

Kronofogden tar ut avgifter för att i viss mån täcka kostnaderna för myndighetens arbete i ett ärende. Hur stora avgifterna ska vara bestäms av regeringen.

Vem betalar?
Grundregeln är att den som är skyldig pengar ska betala, men om den personen inte kan betala så måste sökanden göra det. Faktureringen sköts dock lite olika.

Att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr, som sökanden får en faktura på. Sökanden kan sedan kräva pengarna av den som ska betala skulden.

När det gäller avgiften för verkställighet så läggs avgifterna på skuldsaldot hos den som är skyldig pengar. Det gäller grundavgiften 600 kr och andra kostnader för t.ex. försäljning.

Om utmätning senare sker så tas avgifterna ut den vägen. I vissa fall kräver Kronofogden att du som ansöker om verkställighet betalar grundavgiften i förskott.

Men vill man slänga bort mera pengar så visst....:fakta

Med vänlig hälsning

Nu får du ta och sluta hetsa.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...