Stulen MC återfunnen krockad. Skrota?

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Tog du emot något i utbyte innan "lånaren" drog iväg på sin provtur?
Jag har alltid haft med mig kontanter runt summan som säljaren lagt ut hojen för, och låtit säljaren hålla kuvertet medan jag provkört.
Jag skulle inte ens gå med på en provkörning och jag sålde och en kille dök upp utan kontanter eller en check i hand!

Ringer inte på hojar om det står liknande: "provkörning sker med cash i handen". Varför skulle jag ta ut sig 70 000:- i kontanter om jag kanske inte ens köper hojen? Visst har man kommit så långt att man provkör så köper man väl antagligen den men ändå vem vill släpa runt på så mycket sedlar? Njaeee..

shiven

SHBlåbär
Gick med
26 Jul 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 SRAD
Ringer inte på hojar om det står liknande: "provkörning sker med cash i handen". Varför skulle jag ta ut sig 70 000:- i kontanter om jag kanske inte ens köper hojen? Visst har man kommit så långt att man provkör så köper man väl antagligen den men ändå vem vill släpa runt på så mycket sedlar? Njaeee..

En check från din bank går ju alltid att fixa, vill man inte ha med sig cash, så tar man självfallet med ett fordon man kan intyga är sitt med registreringshandlingar/ägarbevis på plats och lämnar nycklar som säkerhet innan man provkör? Jag skulle aldrig låta någon provköra min cykel vid en eventuell affär, utan någon sorts säkerhet! :tungan

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Någon som vill bli rånad?

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..

Tolka det med en nypa salt, antingen inger man seriösitet för eventuellt köp eller så kan en postväxel visas upp som inte ens behöver vara överskriven på säljaren, bara för att påvisa ens likviditet.

Folk som vill provköra hojen till försäljning innan de ens spenderat fem minuter med att kontrollera hojens skick, hjullager osv brukar sällan sen köpa hojen heller.

Personligen har jag hittils inte upptäckt något fel under provkörningen av hojar före inköp som jag inte redan upptäckt när hojen stod stilla med motorn igång. Tom skicket på koppling och växellåda kan du i viss utsträckning testa på utan att rulla en meter.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kolla med egna ögon vad som är trasigt först. Med lite tålamod kan man hitta det mesta för vettiga pengar på eBay.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Kolla med egna ögon vad som är trasigt först. Med lite tålamod kan man hitta det mesta för vettiga pengar på eBay.
Instämmer! Kolla vad som är paj innan du planerar begravning. En japansk krigare bör överleva två stycken simpla tjuvar! :)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
För att folk som tar hojar med förutsättningen att ägaren kan identifiera dom, brukar vara välmående i kassan?

Med hjälp av en anmälan om stöld så går det att lösa! Om lånaren blir dömd så blir han även dömd till skadestånd (en summa som klart överstiger inlösensvärdet) vilket målsäganden då begär ut. Om inte svaranden har möjlighet att betala så går brottsofferfonden in och betalar, vilka sedan kräver av lånaren pengar genom kronkalle. Så det går allt att lösa! Även om det tar en del tid innan man har pengar i handen...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Med hjälp av en anmälan om stöld så går det att lösa! Om lånaren blir dömd så blir han även dömd till skadestånd (en summa som klart överstiger inlösensvärdet) vilket målsäganden då begär ut. Om inte svaranden har möjlighet att betala så går brottsofferfonden in och betalar, vilka sedan kräver av lånaren pengar genom kronkalle. Så det går allt att lösa! Även om det tar en del tid innan man har pengar i handen...

Har brottsofferfonden börjat pröjsa för materiella skador?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Har brottsofferfonden börjat pröjsa för materiella skador?

Det är den informationen jag fått åtminstone, sen vetefan om de betalar företag (tänker på diverse värdetransportbolag osv T.ex) men för att den som råkat ut för brott ska kunna få pengar i näven så går de tydligen in o betalar, jag hade väl föredragit att få pengarna tidigare, och lite mindre, men ja...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är den informationen jag fått åtminstone, sen vetefan om de betalar företag (tänker på diverse värdetransportbolag osv T.ex) men för att den som råkat ut för brott ska kunna få pengar i näven så går de tydligen in o betalar, jag hade väl föredragit att få pengarna tidigare, och lite mindre, men ja...

Jag vet att de tidigare var i princip omöjligt att få ut något för materiella skador, oavsett privata eller juridiska.

Men om nu så är fallet är det ju positivt för TS.

shiven

SHBlåbär
Gick med
26 Jul 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 SRAD
Jag vet att de tidigare var i princip omöjligt att få ut något för materiella skador, oavsett privata eller juridiska.

Men om nu så är fallet är det ju positivt för TS.

Min egna erfarenhet stämmer in på detta. De få gånger jag har varit ersätts berättigad, så har brottsofferfonden bara betalat för fysiska och mentala grejer. Som vid typ misshandel eller kränkning.:smasha

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Men vad ska man göra om man vill sälja fordon, ska man skita i att låta folk provkör? Eller hoppa upp bakom dem?

Jäkligt tråkigt att läsa om sådana här saker. Det har ju uppmärksammats tidigare vad som gäller vid provkörningar och om spekulanten bestämmer sig för att försvinna. Nu minns jag inte vad dessa diskussioner mynnat ut i. Det är inte säkert vi blivit mycket klokare. Jag kan tycka att försäkringsbolagen gör väldigt lätt för sig. Sedan kan jag förstå dem också. Det finns ju en hel del oärliga personer som försöker sig på bedrägerier.

Vill man få hojen såld är det nog svårt att neka folk en provkörning. Jag skulle inte köpa en hoj utan att först ha fått provköra den en mindre runda. Samtidigt kan man förstå säljarns oro om han riskerar att inte få någon som helst ersättning. Det hade dock inte vägt tungt om man var spekulant själv.

Inför en eventuell försäljning bör man nog ta en diskussionen med sitt försäkringsbolag vilka åtgärder man kan göra för att ha ett fortsatt fullgott stöldskydd. Det finns inte en chans att jag skulle sätta mig och åka med bakom en okänt skicklig förare. Det alternativet existerar inte i min värld. Sedan är det ju inte alla hojar som går att skjutsa på. Min hoj har t ex inte den möjligheten.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nr 1. Trisst som fan att nån råkar ut för att bli rövknullad av både köpare och försäkringsbolag.

Nr 2. Jag skulle aldrig neka någon en provkörning och skulle heller aldrig köpa något utan att ha provkört. Å andra sidan så handlar jag inte med sporthojar och dom jag gjort affärer med har nästan alltid varit "farbröder" i min egen ålder. Inte direkt några jag förknippar med hojtjuvar. Klart att jag kan ha fel där men...

Nr 3. Försäkringsbolag är verkligen ett släkte för sig. Har man inte en försäkring där villkoren klart och tydligt säger att man inte får låna ut hojen så borde dom ersätta ägaren vid en sån här händelse. Svedea har till exempel tre nivåer där detta framgår tydligt. Att det inte är stöld för att man lånar ut en sak frivilligt är ju dumheter. om jag lånar något av någon och inte lämnar tillbaka det!! vad är det då om inte stöld?!?

Nr 4. Vilket försäkringsbolag är det?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Bara för att FB har en trist attityd betyder det inte att de har rätt .....

Jag TROR att de har rätt till någon form av ersättning.
Var den trafik-, hel- eller helförsäkrad ?

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Det är inte stöld, det är helt enkelt bedrägeri och det täcker ingen stöldförsäkring... surt men sant.

Nr 1. Trisst som fan att nån råkar ut för att bli rövknullad av både köpare och försäkringsbolag.

Nr 2. Jag skulle aldrig neka någon en provkörning och skulle heller aldrig köpa något utan att ha provkört. Å andra sidan så handlar jag inte med sporthojar och dom jag gjort affärer med har nästan alltid varit "farbröder" i min egen ålder. Inte direkt några jag förknippar med hojtjuvar. Klart att jag kan ha fel där men...

Nr 3. Försäkringsbolag är verkligen ett släkte för sig. Har man inte en försäkring där villkoren klart och tydligt säger att man inte får låna ut hojen så borde dom ersätta ägaren vid en sån här händelse. Svedea har till exempel tre nivåer där detta framgår tydligt. Att det inte är stöld för att man lånar ut en sak frivilligt är ju dumheter. om jag lånar något av någon och inte lämnar tillbaka det!! vad är det då om inte stöld?!?

Nr 4. Vilket försäkringsbolag är det?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...