Ring polisen och fråga vad du kan göra. Du kan definitivt mjölka pengar ur honom!
För att folk som tar hojar med förutsättningen att ägaren kan identifiera dom, brukar vara välmående i kassan?
Ring polisen och fråga vad du kan göra. Du kan definitivt mjölka pengar ur honom!
Tog du emot något i utbyte innan "lånaren" drog iväg på sin provtur?
Jag har alltid haft med mig kontanter runt summan som säljaren lagt ut hojen för, och låtit säljaren hålla kuvertet medan jag provkört.
Jag skulle inte ens gå med på en provkörning och jag sålde och en kille dök upp utan kontanter eller en check i hand!
Ringer inte på hojar om det står liknande: "provkörning sker med cash i handen". Varför skulle jag ta ut sig 70 000:- i kontanter om jag kanske inte ens köper hojen? Visst har man kommit så långt att man provkör så köper man väl antagligen den men ändå vem vill släpa runt på så mycket sedlar? Njaeee..
Ringer inte på hojar om det står liknande: "provkörning sker med cash i handen". Varför skulle jag ta ut sig 70 000:- i kontanter om jag kanske inte ens köper hojen? Visst har man kommit så långt att man provkör så köper man väl antagligen den men ändå vem vill släpa runt på så mycket sedlar? Njaeee..
För att folk som tar hojar med förutsättningen att ägaren kan identifiera dom, brukar vara välmående i kassan?
Instämmer! Kolla vad som är paj innan du planerar begravning. En japansk krigare bör överleva två stycken simpla tjuvar!Kolla med egna ögon vad som är trasigt först. Med lite tålamod kan man hitta det mesta för vettiga pengar på eBay.
Med hjälp av en anmälan om stöld så går det att lösa! Om lånaren blir dömd så blir han även dömd till skadestånd (en summa som klart överstiger inlösensvärdet) vilket målsäganden då begär ut. Om inte svaranden har möjlighet att betala så går brottsofferfonden in och betalar, vilka sedan kräver av lånaren pengar genom kronkalle. Så det går allt att lösa! Även om det tar en del tid innan man har pengar i handen...
Har brottsofferfonden börjat pröjsa för materiella skador?
Det är den informationen jag fått åtminstone, sen vetefan om de betalar företag (tänker på diverse värdetransportbolag osv T.ex) men för att den som råkat ut för brott ska kunna få pengar i näven så går de tydligen in o betalar, jag hade väl föredragit att få pengarna tidigare, och lite mindre, men ja...
Jag vet att de tidigare var i princip omöjligt att få ut något för materiella skador, oavsett privata eller juridiska.
Men om nu så är fallet är det ju positivt för TS.
Men vad ska man göra om man vill sälja fordon, ska man skita i att låta folk provkör? Eller hoppa upp bakom dem?
Vill man få hojen såld är det nog svårt att neka folk en provkörning.
Inga problem alls och neka - inga pengar ingen provkörning = man säljer åt någon annan som verkligen vill köpa..............
Nr 1. Trisst som fan att nån råkar ut för att bli rövknullad av både köpare och försäkringsbolag.
Nr 2. Jag skulle aldrig neka någon en provkörning och skulle heller aldrig köpa något utan att ha provkört. Å andra sidan så handlar jag inte med sporthojar och dom jag gjort affärer med har nästan alltid varit "farbröder" i min egen ålder. Inte direkt några jag förknippar med hojtjuvar. Klart att jag kan ha fel där men...
Nr 3. Försäkringsbolag är verkligen ett släkte för sig. Har man inte en försäkring där villkoren klart och tydligt säger att man inte får låna ut hojen så borde dom ersätta ägaren vid en sån här händelse. Svedea har till exempel tre nivåer där detta framgår tydligt. Att det inte är stöld för att man lånar ut en sak frivilligt är ju dumheter. om jag lånar något av någon och inte lämnar tillbaka det!! vad är det då om inte stöld?!?
Nr 4. Vilket försäkringsbolag är det?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |