Stulen MC återfunnen krockad. Skrota?

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Honda CB1000RA -16
Har aldrig haft problem när jag sålt något av mina fordon.. *peppar peppar*

Men idag har ju alla mobiler en filmkamera, det är väl bara att spela in ett avtal och även filma körkortet så att man ser att det är samma person, Sen kan man väl spela in färden om möjligt. Händer något annat än avtalat så har man bevis på film.

Men jag tycker det är jäkligt tråkigt att man inte skall kunna lita på folk.
När jag har gjort affärer så har jag gått på magkänslan, sunt förnuft helt enkelt. Känns det inget bra, då skiter man i det. Man kan faktiskt säga nej (punkt)

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Min fru som jobbar som skadereglerare på ett stort bolag påstår att man inte blir helt utan ersättning vid provkörningsstölder, brukar bli en saftigare självrisk bara. Men det kanske är olika för olika bolag.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Varför snor man hoj??? jo för att man inte har råd att köpa den... rätta mig om jag har fel men de flesta hojar som stjäls i storstäder som Sthlm , Gbg och malmö har väl en tjuv me hudfärg som liknar "Ghost riders" ställ :fakta

dessa herrar skiter nog fullständigt i om du begär skadestånd mot dem för stölden.. visst du ska begära skadestånd vilket polisen kommer kontakta dig om då du är BO. i detta fall i och med din hoj stals.

Sen Brottsoffermyndigheten betalar BARA ut ersättning för sveda och värk och men.. ev. för nån telefon etc. vid personrån men om du inte har stöldförsäkring eller har lämnat ut nycklarna för provkörning så får du skylla dig själv...

Finns tom fall där folk skadats/mördats men "B-O-M" inte betalat ut ersättning pga offrens kriminella livsstil så de gör en bedömning i varje fall men väldigt liten chans att du får ersättning för hojen... något som man kanske ska tänka på innan man lämnar iväg nycklarna samt så kan man ju alltid säga att man blev "rånad" på hojen vid provkörning vilket händer ofta när en snabb bil oftast Audi ska användas vid större rån etc.

Vilka skador har hojen då?? är ramen hel/rak?? har gaffeln krökts så finns ju risken att styrhuvet spruckit etc funkar motorn?

vilka skador fick tjuvarna? :4skrika:smasha Är de tillbaka i Rosengård??? :Bugar:fakta hem till mosken och läsa koranen.
du är ju fan helt bränd.

Men jag är inte den som är den, har du nåt att backa upp dina påståenden med så vore det väldigt intressant läsning

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08

Clarion

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
Yamaha
Nr 1. Trisst som fan att nån råkar ut för att bli rövknullad av både köpare och försäkringsbolag.

Nr 2. Jag skulle aldrig neka någon en provkörning och skulle heller aldrig köpa något utan att ha provkört. Å andra sidan så handlar jag inte med sporthojar och dom jag gjort affärer med har nästan alltid varit "farbröder" i min egen ålder. Inte direkt några jag förknippar med hojtjuvar. Klart att jag kan ha fel där men...

Nr 3. Försäkringsbolag är verkligen ett släkte för sig. Har man inte en försäkring där villkoren klart och tydligt säger att man inte får låna ut hojen så borde dom ersätta ägaren vid en sån här händelse. Svedea har till exempel tre nivåer där detta framgår tydligt. Att det inte är stöld för att man lånar ut en sak frivilligt är ju dumheter. om jag lånar något av någon och inte lämnar tillbaka det!! vad är det då om inte stöld?!?

Nr 4. Vilket försäkringsbolag är det?

Hojen var försäkrad hos Folksam med bas försäkring vilket innebär att man får låna ut hojen. Dock bara halv försäkring pg prislappen.

Clarion

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
Yamaha
Min fru som jobbar som skadereglerare på ett stort bolag påstår att man inte blir helt utan ersättning vid provkörningsstölder, brukar bli en saftigare självrisk bara. Men det kanske är olika för olika bolag.

Antar att hon inte jobbar på Folksam då. Provkörningsstölder finns tyvärr inte så länge man ger ifrån sig nycklarna medvetet.

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Fan vad tråkigt och vad less man blir!!
Jag är intresserad av hojen!

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013

fast nu handlar det ju egentligen inte om vilken hudfärg/religion som dessa har utan att många förövare vid denna typ av brott är invandrare som har en vis benägenhet att leva en livsstil/kultur där detta anses ok!

sen att du jämför mig med några vit makt anhängare som inte har några andra ideer än att hata mörkhyade tycker jag är lika dumt som roligt! :hihi

Alla de som har nåt gott att tillföra Sverige är välkomna men de som får möjligheten att komma hit för att skapa sig en bra framtid ska sköta sig och vara tacksamma!

Visst kan jag vara snabb med att fördöma vissa typer men det beror kanske på de erfarenheter som jag har...

Med vänlig hälsning

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Känns som artikeln ovan stämde rätt bra :hihi

Ja inte vet jag för jag är ju inte rasist! :fakta

varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.

Att du sen inte förstår min fråga betyder ju bara att du hör till den skara mindre begåvade här på SH som inte förstår saker utan måste posta nedvärderande skitinlägg för att hävda dig....

Med vänlig hälsning

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
vilket stycke i min text menar du på???

Med vänlig hälsning
biten om rosengård, koranen, hur det är kulturellt accepterat och resten av den inget kort från rasistiska smörjan.

Återigen, har du någon källa eller objektiv fakta på att det är som du säger så tar jag tillbaka det jag skrivit och ber om ursäkt, dvs att majoriteten av dessa brott begås av invandrare, att det i deras kulturer är accepterat att begå brott etc.
baserar du det enkom på dina erfarenheter så vill jag att du läser på om vad Confirmation Bias innebär och reflekterar hur det påverkar dig i din vardag. Jag vet inte hur du är som individ, du kanske är en mycket trevlig och människokär person. Dock så ser jag bara vad du skrivit och baserat på det så är det är det inte mycket som talar för annat än att du har dina grova fördomar och eller är rasistisk av dig.
Du får mer än gärna förtydliga så jag får rätt uppfattning om dig istället för en eventuell felaktig bild.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Endast 0.5L bränsle i hojen kan vara en lösning!

Det enda som är bra med att bo lite avsides är att ganska få åker +10mil för att stjäla!

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
biten om rosengård, koranen, hur det är kulturellt accepterat och resten av den inget kort från rasistiska smörjan.

Återigen, har du någon källa eller objektiv fakta på att det är som du säger så tar jag tillbaka det jag skrivit och ber om ursäkt, dvs att majoriteten av dessa brott begås av invandrare, att det i deras kulturer är accepterat att begå brott etc.
baserar du det enkom på dina erfarenheter så vill jag att du läser på om vad Confirmation Bias innebär och reflekterar hur det påverkar dig i din vardag. Jag vet inte hur du är som individ, du kanske är en mycket trevlig och människokär person. Dock så ser jag bara vad du skrivit och baserat på det så är det är det inte mycket som talar för annat än att du har dina grova fördomar och eller är rasistisk av dig.
Du får mer än gärna förtydliga så jag får rätt uppfattning om dig istället för en eventuell felaktig bild.

Jag kan väl börja med att erkänna att visst kanske det rinner iväg nåt uttalande här på SH som är lite rasistiskt även om jag inte själv har de värderingarna om folk...

Att folk med invandrarbakgrund är mera kriminella är redan konstaterat då säkert 75-80% av alla intagna är av utländsk härkomst! detta beror ju inte på nån genetisk felkod utan den hårda uppväxt som många med utländsk härkomst får gör att de begår brott för att tjäna pengar = kultur i kvarteret...

Den utanförskap som finns i Sverige gör att vi har detta trista problem då ex. invandrare propagerar att det är ingen ide att studera då invandrare i alla fall inte får några jobb.... som jag upplever det så visst för 15-20 år sen så hade invandrare det svårare men nu finns det många invandrare som har bra jobb!

visst finns företagare som inte vill ha utländsk arbetskraft men läs först nedanstående text!!
Vill man jobba och kan prata bra svenska så är chansen nog god!

Visst finns det en del företag som inte vill ta in invandrare men man ska ju betänka att det på -50-60talet kom det runt 500 000 arbetsinvandrare till Sverige från forna Jugoslavien , Finland , Turkiet etc för främst industrijobb... dessa fick jobb.... visst kom det stolpskott från ex forna jugslavien som ex. ledaren från Alban-Naserligan i Gbg och sen Ratko Djokic i serbmaffian i Sthlm..

Att inte suga i sig den kunskap man kan få genom att studera/läsa tidning etc. bara för att "nån" sagt att det i alla fall inte finns nån framtid är ju jävligt sorgligt!

Problemet är ju svårt då ungdomar så unga som 10-12 år får springa med vapen/narkotika åt äldre vilket gör ju att de bara ser de positiva vilket är när cashen som kommer in!

Felet är ju att barn/ungdomar i förorter ser upp till kriminella som har en kriminell position...

polismyndigheten har börjat förstå hur de ska agera mot yrkeskriminella nämligen slå till ekonomiskt...:tummenupp

Att ge ungdomar hoppet om en bra framtid är nog en god start för att minska rekryteringen av unga både svenska som utländska till kriminalitet!:fakta

Med vänlig hälsning

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
rätta mig om jag har fel men de flesta hojar som stjäls i storstäder som Sthlm , Gbg och malmö har väl en tjuv me hudfärg som liknar "Ghost riders" ställ :fakta

Nu skriker nog många men hur ska FB. kunna motbevisa en story där man säger att "prov-köraren" drog pistol mot en och stal/rånade dig på hojen?? kanske inte helt ärligt ...
Så först gör du en anknytning mellan hudfärg, bostadsområde, religiös tillhörighet och benägenhet att stjäla och menar att denna benägenhet har sitt ursprung i andra länders kulturer, för att i ditt nästa inlägg föreslå att ts ska ljuga för fb om något så allvarligt som pistolhot i syfte att lura till sig pengar han inte har rätt till (eftersom han inte hotats med pistol).
Du mosar därmed själv sönder dina argument genom att visa en brottsbenägenhet liknande den du anklagar andra för. Case closed.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag kan väl börja med att erkänna att visst kanske det rinner iväg nåt uttalande här på SH som är lite rasistiskt även om jag inte själv har de värderingarna om folk...

Att folk med invandrarbakgrund är mera kriminella är redan konstaterat då säkert 75-80% av alla intagna är av utländsk härkomst! detta beror ju inte på nån genetisk felkod utan den hårda uppväxt som många med utländsk härkomst får gör att de begår brott för att tjäna pengar = kultur i kvarteret...

Den utanförskap som finns i Sverige gör att vi har detta trista problem då ex. invandrare propagerar att det är ingen ide att studera då invandrare i alla fall inte får några jobb.... som jag upplever det så visst för 15-20 år sen så hade invandrare det svårare men nu finns det många invandrare som har bra jobb!

visst finns företagare som inte vill ha utländsk arbetskraft men läs först nedanstående text!!
Vill man jobba och kan prata bra svenska så är chansen nog god!

Visst finns det en del företag som inte vill ta in invandrare men man ska ju betänka att det på -50-60talet kom det runt 500 000 arbetsinvandrare till Sverige från forna Jugoslavien , Finland , Turkiet etc för främst industrijobb... dessa fick jobb.... visst kom det stolpskott från ex forna jugslavien som ex. ledaren från Alban-Naserligan i Gbg och sen Ratko Djokic i serbmaffian i Sthlm..

Att inte suga i sig den kunskap man kan få genom att studera/läsa tidning etc. bara för att "nån" sagt att det i alla fall inte finns nån framtid är ju jävligt sorgligt!

Problemet är ju svårt då ungdomar så unga som 10-12 år får springa med vapen/narkotika åt äldre vilket gör ju att de bara ser de positiva vilket är när cashen som kommer in!

Felet är ju att barn/ungdomar i förorter ser upp till kriminella som har en kriminell position...

polismyndigheten har börjat förstå hur de ska agera mot yrkeskriminella nämligen slå till ekonomiskt...:tummenupp

Att ge ungdomar hoppet om en bra framtid är nog en god start för att minska rekryteringen av unga både svenska som utländska till kriminalitet!:fakta

Med vänlig hälsning
tack för förtydligandet!

Att mer än hälften av sveriges fångar är av utländsk härkomst säger egentligen inget om den generella massan invandrare i samhället. BRÅstudien du tänker på fick en hel del kritik, men som ögonblickbild över hur fängelsesituationen ser ut så funkar den bra, däremot funkar den inte alls som någon indikator eller bevis för hur den heterogena massan "invandrare" eller "personer av utländsk härkomst" fungerar och beteer sig i samhället.
Den visar kort och gott hur det ser ut i svenska fängelser.
Så folk med invandrarbakgrund är inte mer kriminella, det är på inget sätt detta som BRÅstudien påvisade.

Vad beträffar kulturdelen så förtydligade du att det var den lokala kultur som råder i kvarteret och ja, det kan jag köpa till viss del. Tar vi det som hände i Husby var det, borträknat från SD, just invandrarna som bodde i området som reagerade kraftigast mot bilbränningar etc. Men det är som du är inne på naturligt varför en sådan händelse aldrig kommer ägna rum i Danderyd tex...

Nu kommer vi till arbetskraftsinvandringen. Anledningen till att den var så lyckad var för att företagen i Sverige aktivt åkte ner till andra länder och hämtade folk, dvs de hade redan sina jobb inan de kom till Sverige. Klart det blir lyckat jämfört med om du på en timme måste lämna allt du har för att fly till ett okänt land.
Arbetskraftsinvandringen funkar ganska bra idag vill jag tro, problemet är att det är en annan typ av invandring, dvs flyktinginvandring. Den här gruppen har alltid haft svårt att få jobb och kommer tyvärr alltid fortsätta ha det.

Förhoppningsvis kommer polisen lyckas få bukt med problemet, men korrekta sättet att få bukt med det är inte en polisiär uppgift, utan politiskt då det i välfungerande, integrerade, områden inte händer sådana här saker.

Återigen, tack för förtydligandet.

Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Så först gör du en anknytning mellan hudfärg, bostadsområde, religiös tillhörighet och benägenhet att stjäla och menar att denna benägenhet har sitt ursprung i andra länders kulturer, för att i ditt nästa inlägg föreslå att ts ska ljuga för fb om något så allvarligt som pistolhot i syfte att lura till sig pengar han inte har rätt till (eftersom han inte hotats med pistol).
Du mosar därmed själv sönder dina argument genom att visa en brottsbenägenhet liknande den du anklagar andra för. Case closed.

För det första så skulle jag aldrig låta nån utan säkerhet provköra hojen...

Om brottsbenägenhet..

För det andra så även om premierna stiger för andra hojåkare så skiter jag i om nån blåser fb vid en sån här grej då ingen privatperson drabbas direkt mera än de andra stackare som får högre premier men det är marginellt...

jag tycker jävligt synd om TS. som drabbats hårt ekonomiskt! :(

Folk är så skenheliga men dubbelmoralen ligger konstant i luften då många som ex. fått bilinbrott mer än gärna skickar in kvitton på både det ena och det andra för att täcka upp självrisken.

Med vänlig hälsning

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
tack för förtydligandet!

Att mer än hälften av sveriges fångar är av utländsk härkomst säger egentligen inget om den generella massan invandrare i samhället. BRÅstudien du tänker på fick en hel del kritik, men som ögonblickbild över hur fängelsesituationen ser ut så funkar den bra, däremot funkar den inte alls som någon indikator eller bevis för hur den heterogena massan "invandrare" eller "personer av utländsk härkomst" fungerar och beteer sig i samhället.
Den visar kort och gott hur det ser ut i svenska fängelser.
Så folk med invandrarbakgrund är inte mer kriminella, det är på inget sätt detta som BRÅstudien påvisade.

Vad beträffar kulturdelen så förtydligade du att det var den lokala kultur som råder i kvarteret och ja, det kan jag köpa till viss del. Tar vi det som hände i Husby var det, borträknat från SD, just invandrarna som bodde i området som reagerade kraftigast mot bilbränningar etc. Men det är som du är inne på naturligt varför en sådan händelse aldrig kommer ägna rum i Danderyd tex...
.

Om 1.a,2.a,3.e generationens invandrare utgör säg 10% av Sveriges befolkning så borde väl rimligen 10% av de intagna på svenska anstalter vara invandrare... så är det ju inte nu utan på på anstalter så sitter 75-80% med utländsk härkomst!

Sen att de har svenskt medborgarskap/födda i Sverige är ju en annan sak!

När det är invandrarnas egna bilar som brinner så är det väl klart som fan att de vuxna reagerar.... det var ju ungdomar (12-30år.) som höll på med detta!

Nu kommer vi till arbetskraftsinvandringen. Anledningen till att den var så lyckad var för att företagen i Sverige aktivt åkte ner till andra länder och hämtade folk, dvs de hade redan sina jobb inan de kom till Sverige. Klart det blir lyckat jämfört med om du på en timme måste lämna allt du har för att fly till ett okänt land.
Arbetskraftsinvandringen funkar ganska bra idag vill jag tro, problemet är att det är en annan typ av invandring, dvs flyktinginvandring. Den här gruppen har alltid haft svårt att få jobb och kommer tyvärr alltid fortsätta ha det.
.

Fast själva jobbdelen tänkte jag inte så mycket på även om du har helt rätt i att de hade det uppstyrt från början med jobb/bostad utan att dessa människor tog den chans som gavs och gjorde nåt bra av det vilket gynnade både de själva och Sverige!

Jag har ställt frågan till många stökiga invandrarkillar i min ungdom om hur man kan komma från krig och förtryck till en trygghet i Sverige där man får mat för dagen och tak över huvet för att sedan börja bete sig illa genom att misshandla/råna folk... jag gjorde klart för en albansk kille som var från forna Jugoslavien att så länge han beter sig på det sättet så får han räkna med att jag utsätter honom på samma sätt!

Efter detta samtal så vart vi vänner och han hamnade inte i konflikt mera med folk bla pga att han bytte umgänge sen... detta handlade ju inte om att nån skrämde den andre utan att en ömsesidig respekt sattes!

Förhoppningsvis kommer polisen lyckas få bukt med problemet, men korrekta sättet att få bukt med det är inte en polisiär uppgift, utan politiskt då det i välfungerande, integrerade, områden inte händer sådana här saker.

Återigen, tack för förtydligandet.

Det är ju inte mera än självklart att folk från samma land vill bo ihop på samma område men tyvärr så upplever jag att invandrare redan som barn intalas att det är hopplöst som invandrare att få jobb vilket gör att de inte ser nån framtid vilket gör att de väljer ett liv utanför samhället som både förstör för killen själv men även för samhället som måste bekosta hans kriminella resa i livet!

Ska man åter berätta en gammal ungdomshistoria så hade jag en kille i klassen på på gymnasiet-industri. som var kurd men helt utan attityd som det gick att skämta med vilket var väldigt sällsynt för 15 år sen... denna kille var också så itutat att invandrare inte får jobb men visst fan fick han jobb! :tummenupp

Med vänlig hälsning

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...