Stulen MC återfunnen krockad. Skrota?

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tja jag vet inte vad lagen säger, men i min värld är det stöld om man tar någon annans egendom.

Men det resonemanget skulle man alltså kunna gå in på en firma och provköra en hoj utan att lämna tillbaka den utan att dom skulle kunna anmäla fordonet stulet... det verkar märkligt faktiskt, jag köper inte det riktigt.

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Ok, men i och med att mupparna som tog sig friheten att "låna" din hoj på obestämd framtid, låg kvar i diket när Harry haffa kom så finns ju någon/ra att ställa tillsvars. Det borde rimligen betyda att du kan kräva ersättning från, om inte mupparna, nån typ av brottsoffer ersättning!

Ge åtminstone inte upp, kämpa!

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Det är klart man upplever det så men iom att man frivilligt lämnat ifrån sig fordonet eller vad det nu är så räknas det inte som stöld enligt lagen och stöldförsäkringen gäller inte.
Surt är det att bli lurad.

Tja jag vet inte vad lagen säger, men i min värld är det stöld om man tar någon annans egendom.

Men det resonemanget skulle man alltså kunna gå in på en firma och provköra en hoj utan att lämna tillbaka den utan att dom skulle kunna anmäla fordonet stulet... det verkar märkligt faktiskt, jag köper inte det riktigt.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ja men då borde väl vagnskadan täcka upp om hojen var helförsäkrad?

Förutsatt då att försäkringen gäller vid framförande av:
  1. Annan förare än försäkringstagaren
  2. Förare utan godkänd skyddsutrustning
  3. Förare under en viss ålder
  4. Förare utan körkort
  5. Förare som inte avlagt scoutlöfte.
  6. Etc.
Kort sagt det finstilta. :huvet

Men upp med bilder på eländet så får vi klura på vad som kan göras först!

Kanske räcker det med ny gaffel och lite stilla fajtande i garaget?

13947505089493.jpg

Kan bli stencool! :banana

:hej

/e

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Inga problem alls och neka - inga pengar ingen provkörning = man säljer åt någon annan som verkligen vill köpa..............

Det där håller bara i teorin. Jag har ingen föreställning att man säljer en hoj utan provkörning även om det är så att försäkringen inte gäller om man råkar ut för en ohederlig spekulant. Så förstående är inte jag som köpare och då kan jag inte förvänta mig att någon annan är det heller. Ingen vill köpa grisen i säcken så att säga. Det finns nog mer ohederliga säljare där ute än spekulanter när det väl kommer till kritan.

Satt och funderade vad som gäller om man istället låter en firma sälja fordonet på försäljningsuppdrag och det blir stulet under provkörningen. Fordonet är ju fortfarande försäkrat av en själv, men man låter firman ordna de praktiska bitarna av försäljningen. Går deras företagsförsäkring in då och täcker? Om så skulle vara fallet kanske det är bättre att låta en firma ta sig an att sälja hojen framför risken att bli helt utan ersättning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där håller bara i teorin. Jag har ingen föreställning att man säljer en hoj utan provkörning även om det är så att försäkringen inte gäller om man råkar ut för en ohederlig spekulant. Så förstående är inte jag som köpare och då kan jag inte förvänta mig att någon annan är det heller. Ingen vill köpa grisen i säcken så att säga. Det finns nog mer ohederliga säljare där ute än spekulanter när det väl kommer till kritan.

Satt och funderade vad som gäller om man istället låter en firma sälja fordonet på försäljningsuppdrag och det blir stulet under provkörningen. Fordonet är ju fortfarande försäkrat av en själv, men man låter firman ordna de praktiska bitarna av försäljningen. Går deras företagsförsäkring in då och täcker? Om så skulle vara fallet kanske det är bättre att låta en firma ta sig an att sälja hojen framför risken att bli helt utan ersättning.

Hittade någon dom från hovrätten där de spikade att det räknas som stöld om man lånar ut fordonet för provkörning och spikar en godkänd färdväg, samt att hojen ska vänta in efterföljande ägare i bil om de kommer ifrån varandra. Om spekulanten avviker då är det stöld, och försäkringsbolaget kan nog få svårt att hävda annat.
Förutsatt att de inte rakt ut skrivit i villkoren att stöldförsäkring inte gäller vid provkörning inför försäljning öht, då är man ju rökt oavsett.

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Hittade någon dom från hovrätten där de spikade att det räknas som stöld om man lånar ut fordonet för provkörning och spikar en godkänd färdväg, samt att hojen ska vänta in efterföljande ägare i bil om de kommer ifrån varandra. Om spekulanten avviker då är det stöld, och försäkringsbolaget kan nog få svårt att hävda annat.
Förutsatt att de inte rakt ut skrivit i villkoren att stöldförsäkring inte gäller vid provkörning inför försäljning öht, då är man ju rökt oavsett.

Känns inte rimligt att ha en bil som följer efter den som provkör. Provkör man hojen vill man gärna testa vad motorn går för och då hänger inte en bil med. :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Känns inte rimligt att ha en bil som följer efter den som provkör. Provkör man hojen vill man gärna testa vad motorn går för och då hänger inte en bil med. :D

Därav "Vänta in mig om vi kommer ifrån varandra" ... Annars kan man ju bara ge dem 3 liter soppa och följa efter på en annan hoj med följebil full med KjETTingGänGEt. ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Jag har för mig att vi på forumet har haft en del diskussioner runt det här ämnet tidigare som jag skrev ovan. På ett eller annat sätt borde det gå att anordna så att stöldförsäkringen gäller vid en provkörning, precis som du är inne på i inlägget. Försäkringsbolagen borde delge sina kunder hur de ska göra rent praktiskt. Att bara säga att försäkringen inte gäller vid provkörning håller inte. Det måste finnas sätt att inte äventyra stöldförsäkringen om man är på väg att sälja sitt fordon. Om det innebär att man sätter upp en färdig rutt och en tidpunkt då spekulanten ska vara tillbaka eller något annat. Det är en sak bolagen borde vara skyldig att delge sina kunder på förfrågan inför en eventuell försäljning.

Jag tror att ens stöldförsäkring gäller om man lämnar iväg fordonet på ett säljuppdrag och jag antar att det är ens egen försäkring som gäller inte firmans. De skulle nog inte vara så intresserade av att ta sig an säljuppdrag om risken låg hos dem. Så höga marginaler har de inte på uppdragen i fråga. Själv hade jag nog hellre låtit en firma ta 5000- 10 000 kr beroende på värdet på hojen än att riskera att någon sticker iväg och man blir helt utan ersättning.

En bil kan man ju åka med i om vi inte talar om en singel seater. Det gäller inte en motorcykel i samma utsträckning. Man kan ju knappast kräva att en spekulant lämnar en större summa i handpenning heller. Säg 50 000 kr på en hon som är värd 100 000. Jag skulle inte räcka över en sådan summa för en provkörning. Det finns en risk åt bägge hållen så att säga. Skulle absolut inte lämna över nycklarna till min bil jag ankom med. Det vore ju obotligt dumt rent ut sagt. Även om jag aldrig har hört talas om någon säljare som stulit spekulantens bil skulle det lika väl kunna inträffa. Fordonet till salu kan ju vara ohederligt införskaffat. I princip kan man inte göra mer än en enklare kontroll att personen i fråga är den han utger sig för att vara genom att ta en kopia på körkortet. Kolla att personen i frågas telefonnummer är registrerat på personen i fråga och kanske även kolla upp om bilen står på honom som han anländer i.

Nu har det aldrig varit aktuellt för mig att sälja en hoj. Men man blir ju smått fundersam på hur det här fungerar. Att försäkringsbolagen kan skriva sig fri så enkelt från ersättning är ju rent ut sagt idiotiskt. Om de kan göra det borde de vara skyldiga att tala om för kunderna vad de ska uppfylla för krav för att den fortsatt ska gälla.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Alla har nog inte ens en bil som säljer en hoj. Man skulle ju kunna låta provkörningen äga rum på en väg där det bara finns en utväg. Provkörningen börjar i den ändan och slutar på samma plats. För att kunna sticka iväg krävs det att hojen skickas ut för ett stup mot havet eller möjligen bärs genom terräng. Ett perfekt ställe borde vara bommarna i Mölle som leder upp till Kullaberg om man nu bor i Skåne. Vill påminna mig om att det bara är en infart om man ska ut till Djurgården i Stockholm. Vid en provkörning behöver man ju bara känna lite på hojen. Finns inga behov av att testa någon topphastighet så att säga. Det räcker att det är en liten bit landsväg.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag har för mig att vi på forumet har haft en del diskussioner runt det här ämnet tidigare som jag skrev ovan.
/... massa vettig text .../

Att försäkringsbolagen kan skriva sig fri så enkelt från ersättning är ju rent ut sagt idiotiskt. Om de kan göra det borde de vara skyldiga att tala om för kunderna vad de ska uppfylla för krav för att den fortsatt ska gälla.

Jo, det är väl uppe ett par gånger om året, minst. Synd att det öht behöver vara uppe för diskussion.

Svedea skrev:
4.4.3 SKADOR SOM INTE OMFATTAS AV FÖRSÄKRINGSMOMENTET STÖLD
Utöver egendomsskyddets allmänna undantag 4.1.2 gäller inte stöldförsäkring för skada:
•Om någon som tillhör ditt hushåll tar motorcykeln utan lov och använder den
(tillgrepp).
•Om någon annan som har tillgång till motorcykeln använder den utan lov (olovligt
brukande).
•Vid bedrägeri- eller förskingringsbrott (motorcykel som exempelvis inte
återlämnas vid provkörning
).
•Med någon som tillhör ditt hushåll menar vi person som är folkbokförd på samma
adress som du, förutsatt att ni har gemensamt hushåll
Och så en gammal dom om stöld vid provkörning (där jag snodde min ide): https://lagen.nu/dom/nja/1986s659

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jo, det är väl uppe ett par gånger om året, minst. Synd att det öht behöver vara uppe för diskussion.

Och så en gammal dom om stöld vid provkörning (där jag snodde min ide): https://lagen.nu/dom/nja/1986s659

Jag undrar om någon på senare tid har drivit ett stöldärende under provkörning mot försäkringsbolagen? Resonemanget skulle nog vara likartat som i domen ovan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag undrar om någon på senare tid har drivit ett stöldärende under provkörning mot försäkringsbolagen? Resonemanget skulle nog vara likartat som i domen ovan.

En färskare dom där efterföljande inte gjordes men avtal om begränsad provkörningsområde gjordes, och ägaren hade uppsikt i stort sett hela tiden: https://lagen.nu/dom/nja/1995s392

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Varför snor man hoj??? jo för att man inte har råd att köpa den... rätta mig om jag har fel men de flesta hojar som stjäls i storstäder som Sthlm , Gbg och malmö har väl en tjuv me hudfärg som liknar "Ghost riders" ställ :fakta

dessa herrar skiter nog fullständigt i om du begär skadestånd mot dem för stölden.. visst du ska begära skadestånd vilket polisen kommer kontakta dig om då du är BO. i detta fall i och med din hoj stals.

Sen Brottsoffermyndigheten betalar BARA ut ersättning för sveda och värk och men.. ev. för nån telefon etc. vid personrån men om du inte har stöldförsäkring eller har lämnat ut nycklarna för provkörning så får du skylla dig själv...

Finns tom fall där folk skadats/mördats men "B-O-M" inte betalat ut ersättning pga offrens kriminella livsstil så de gör en bedömning i varje fall men väldigt liten chans att du får ersättning för hojen... något som man kanske ska tänka på innan man lämnar iväg nycklarna samt så kan man ju alltid säga att man blev "rånad" på hojen vid provkörning vilket händer ofta när en snabb bil oftast Audi ska användas vid större rån etc.

Vilka skador har hojen då?? är ramen hel/rak?? har gaffeln krökts så finns ju risken att styrhuvet spruckit etc funkar motorn?

vilka skador fick tjuvarna? :4skrika:smasha Är de tillbaka i Rosengård??? :Bugar:fakta hem till mosken och läsa koranen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En färskare dom där efterföljande inte gjordes men avtal om begränsad provkörningsområde gjordes, och ägaren hade uppsikt i stort sett hela tiden: https://lagen.nu/dom/nja/1995s392

Efterföljande ansågs inte nödvändigt då säljaren begränsat området där motorcykeln framfördes och han hade hela tiden uppsikt över området. Resonemanget är i övrigt likartat den tidigare domen. Har du sett om det finns några domar där man gått på försäkringsbolagets vägar. Där säljaren har brustit?

Domarna i den här typen av situationer borde vara rätt likartat oberoende om det är bil eller mc. Då bilar ofta har ett betydligt större ekonomiskt värde kanske man skulle titta lite på domar som innefattar dem.

Man skulle ju kunna kontakta sitt försäkringsbolag och höra vad de säger om man begränsar området och tiden på ett tydligt sätt och hör vad de säger om ens stöldförsäkrings gällande eller icke gällande. Skadereglerarna lär ju inte vara helt obekant med domar såväl mot som med dem. De borde kunna ge ett rimligt förhandsbesked baserat på dem.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013

Nu skriker nog många men hur ska FB. kunna motbevisa en story där man säger att "prov-köraren" drog pistol mot en och stal/rånade dig på hojen?? kanske inte helt ärligt men samtidigt så är det ju jävligt svårt att få nån att casha 50-100k. i näven på en för en provkörning... lite som att lura ut nån stackare med massa cash för att råna! :fakta

De flesta större hojköp görs ju via internetbanken så att fråga om hur betalning ska ske och sedan be om internetdosan + kk + ev. bilnycklar på plats är ju inte fel...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu skriker nog många men hur ska FB. kunna motbevisa en story där man säger att "prov-köraren" drog pistol mot en och stal/rånade dig på hojen?? kanske inte helt ärligt men samtidigt så är det ju jävligt svårt att få nån att casha 50-100k. i näven på en för en provkörning... lite som att lura ut nån stackare med massa cash för att råna! :fakta

De flesta större hojköp görs ju via internetbanken så att fråga om hur betalning ska ske och sedan be om internetdosan + kk + ev. bilnycklar på plats är ju inte fel...

De allra flesta som råkar ut för det tråden handlar om har inte koll på hur villkoren ser ut. De förutsätter att försäkringen täcker. Många sitter nog bittert i efterhand och önskar att de läst igenom villkoren först och sedan kontaktat bolaget eller ännu hellre tänkt igenom hur provkörningen ska äga rum för att försäkringen ska gälla. När väl skadan skett och man kontaktat bolaget väger de varje ord de sagt eller skrivit till dem. Minsta lilla felval kan få tråkiga konsekvenser. I grunden är nog de allra flesta ärliga och i god tro.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vadå? var det stöld ?
Provköraren kunde ju inte lämna tillbaka hojen när gaffeln var av och själv låg skadad i diket .

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
När jag provkörde en hoj hängde säljaren på med sin nyinköpta Hayabusa... Jag kunde inte hänga av honom...:gnissla

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år