Stulen P-bot

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
Stulen ((( Parkeringsbiljett )))

Fan vad trött man blir :gnissla
Parkerade Spydern på "lilla heden" tidigare idag. Jag tejpade fast parkeringslappen under vindskyddet, och ändå är det någon tattare som varit där och plockat den.

Så när jag kommer fram så sitter det en prydligt fastklämd P-bot på hojen :huvet

Jag hade bara minuter tidigare sätt en Parkerings***** på Tégnersgatan så jag går och talar med henne och berättar vad som hänt.
Tyvärr var det ingenting hon kunde göra, så jag ringer P-bolaget istället.

Du har plats ((62)) i kön, din beräknade väntetid är 45 minuter.....
Efter jag suttit i kön i 15 min så tuttar det upptaget och samtalet bryts :/

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
du betalade inte parkeringen med kort?

isåfall är det ju bara skicka in kontouttdraget, då ser de beloppet du betalat och därför hur länge din biljett borde ha varit giltig.

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
Jag brukar oftast ta kort med mobilen på biljetten som bevis.

Trist med oärliga människor :( Blir nog svårt att få slippa böter.

Jo förmodligen =/ men varför sno en lapp istället för att lägga på 10:-? Har dom inte råd med det så bör dom låta bilen stå hemma :p

Stal dom boten alltså? Fan vad irriterande!
Njae felskrivning ^^ Ska rätta till det!
f.ö så har det funnits tillfällen då folk har plockat bort P-boten med, antagligen bara jävelstyg men :gnissla

du betalade inte parkeringen med kort?

isåfall är det ju bara skicka in kontouttdraget, då ser de beloppet du betalat och därför hur länge din biljett borde ha varit giltig.
Jo det gjorde jag faktiskt! Visa-kortet fungerade inte men Statoilkortet fungerade utmärkt, tack för tipset!

Prova o skriv "Tillhör MC med regnr: XXXXXX" över hela framsidan på biljeten, borde hjälpa.
Så kan man stjäla tillbaka vad som är mitt <- ;)

cicero

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Hoj
z-650
Jo det gjorde jag faktiskt! Visa-kortet fungerade inte men Statoilkortet fungerade utmärkt, tack för tipset!

Meddela oss hur det går..
Tyvärr tror jag inte du kommer ha någon stor chans att slippa betala. Folk kastar inte ägg och tomater efter parkeringsbolagens bilar utan anledning.
Jag har själv som princip att ALLTID tjafsa över alla böter jag får. Nästan oavsett vilka (ibland jättebra!) bortförklaringar jag hittar på så är det torsk i alla fall.
Troligen har de foton på hojen utan biljetten - och då har de allt de behöver.

Real-time-edit: det slår mig att när du kontaktar bolaget, säg inget om att du fick ut en biljett som sedan stals, eftersom du enligt deras regler är skyldig att ha en giltig biljett liggandes väl synlig. Säg istället att du betalade med kortet utan att få en biljett ("köpet" kommer vara registrerat så du kan bevisa detta). Säg att du varken hade mer pengar på kortet eller något annat kort eller cash, så du kunde inte försöka igen. I och med att automaten accepterade pengarna från kortet har du ett avtal med parkeringsbolaget om att du skall få parkera där och att du genast gick i väg för att hitta en telefonkiosk så att du kunde felanmäla automaten för att den inte gav ut någon biljett (du hade ingen mobiltelefon med dig). Du hittade givetvis inte någon fungerande telefonkiosk (utrotad art?) - att du inte fick ut någon biljett är deras fel och skall inte ligga dig i fatet. Kräv att de river boten, eftersom ni hade ett avtal.

Lycka till - parkeringsbolag står absolut lägst på min respektlista.

/C

spyx

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
ktm 690 08
Meddela oss hur det går..
Tyvärr tror jag inte du kommer ha någon stor chans att slippa betala. Folk kastar inte ägg och tomater efter parkeringsbolagens bilar utan anledning.
Jag har själv som princip att ALLTID tjafsa över alla böter jag får. Nästan oavsett vilka (ibland jättebra!) bortförklaringar jag hittar på så är det torsk i alla fall.
Troligen har de foton på hojen utan biljetten - och då har de allt de behöver.

Real-time-edit: det slår mig att när du kontaktar bolaget, säg inget om att du fick ut en biljett som sedan stals, eftersom du enligt deras regler är skyldig att ha en giltig biljett liggandes väl synlig. Säg istället att du betalade med kortet utan att få en biljett ("köpet" kommer vara registrerat så du kan bevisa detta). Säg att du varken hade mer pengar på kortet eller något annat kort eller cash, så du kunde inte försöka igen. I och med att automaten accepterade pengarna från kortet har du ett avtal med parkeringsbolaget om att du skall få parkera där och att du genast gick i väg för att hitta en telefonkiosk så att du kunde felanmäla automaten för att den inte gav ut någon biljett (du hade ingen mobiltelefon med dig). Du hittade givetvis inte någon fungerande telefonkiosk (utrotad art?) - att du inte fick ut någon biljett är deras fel och skall inte ligga dig i fatet. Kräv att de river boten, eftersom ni hade ett avtal.

Lycka till - parkeringsbolag står absolut lägst på min respektlista.

/C

Någon som har sysslat med sånt här alldeles för länge:p

Kneedrag

Guest
Ibland är det måttligt roande när det händer för sjuttiofemtio gången att det inte kommer någon biljett när man lagt på alla småslantar man har.:mad:Dessutom brukar min mobil alltid vara slut på pengar som extra krydda.

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Nu har jag ju inte provat själv men P-bolagens "frälsning" för hojåkare heter väl SMS-biljett..? Där får man ju ingen biljett att lägga väl synlig och inte blir den stulen heller :D

Baksidan av det är väl att de då kan sätta avgift även på MC-rutorna vilket säkert bara är en tidsfråga.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Nu har jag ju inte provat själv men P-bolagens "frälsning" för hojåkare heter väl SMS-biljett..? Där får man ju ingen biljett att lägga väl synlig och inte blir den stulen heller :D

Baksidan av det är väl att de då kan sätta avgift även på MC-rutorna vilket säkert bara är en tidsfråga.

Ja, hur funkar det där.
Får man ett SMS och sen lägger man mobilen i framrutan eller:va

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
Varför tejpa fast biljetten från början? Ni kanske har andra regler i Göteborg men här i sthlm behöver den ej vara "väl synlig" på hoj utan man måste kunna visa upp att man hade en biljett OM man får en bot.

Kom en skinn-pajsare en gång till mig o fråga om jag behövde min biljett (hade då bil) självklart hjälper man en vän i nöd, han fick min och slapp sin bot.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

ja tänk va moderna och nytänkande vi är i sverige:rolleyes:, sms-biljett började dom redan för tre år sedan nere i serbien, smidigt som fan, bättre än å hålla på å ködda med med småmynt:tummenupp

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
ja tänk va moderna och nytänkande vi är i sverige:rolleyes:, sms-biljett började dom redan för tre år sedan nere i serbien, smidigt som fan, bättre än å hålla på å ködda med med småmynt:tummenupp

Har funnits ett bra tag här också men man är för lat för att lära sig ny teknik och kör på av gammal vana med p-lappar. :gnissla

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har funnits ett bra tag här också men man är för lat för att lära sig ny teknik och kör på av gammal vana med p-lappar. :gnissla

ja kanske det, men inget jag hört talas om! sms-biljett måste väl ändå vara ett simpelt system att införa:confused:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning