Stulen R1 ´99 Linköping

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Gött, hoppas att samtalet med reportern ger något vettigt då!

Föresten, är det garaget på hjälmsätersgatan 1 du pratar om? har blivit erbjuden MC-plats där av stångåstaden, känns ju lagom lustigt nu...... :5sure
 

Conta

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2000 blå
Även det ljusblå kapellet som användes vid stölden har återfunnits tillsammans med släpet. Detta är jag mycket tacksam för.

Jag arbetar själv med datasäkerhet åt Försvarsmakten och för mig är det självklart att man måste se på helheten när man inför säkerhetsfunktioner.

Man har nyligen investerat i ett nytt inpasseringssystem där man bytt ut aktiva kort mot s.k. "tags" och kod. Vid stölden har de använt öppnat garageporten inifrån med hjäp av en nödknapp vilket man är skyldig att ha. En "tag" och tillhörande kod för att komma ut ur garaget blir då meningslös. Detta i kombination med att man ha en enkel trädörr med glasfönster för att "hindra" obehöriga att komma in i garaget är, snällt sagt, oseriöst.

Man har alltså inte sett över helheten. Jag har föreslagit Stångåstaden att investera i en kraftfull siren som ljuder om man använder en nödutgångsknapp på garageporten som enbart bevakningsfirman kan stänga av samt att byta ut trädörren mot en rejäl ståldörr (ståldörrar används exempelvis i alla kommunala garage i centrum).

En ytterligare säkerhetfunktion, som blir allt mer vanlig, är övervakningskameror.
 

Conta

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2000 blå
Jag vill tillägga att jag inte för fram någon kritik direkt mot Stångåstaden, jag förmodar att de har anlitat någon annan firma för larm etc.

Istället har jag fått ett positivt bemötande från Stångåstaden och en uppriktig vilja att förbättra säkerheten. Tack. :)
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Conta skrev:
2362012 Jag vill tillägga att jag inte för fram någon kritik direkt mot Stångåstaden, jag förmodar att de har anlitat någon annan firma för larm etc.

Istället har jag fått ett positivt bemötande från Stångåstaden och en uppriktig vilja att förbättra säkerheten. Tack. :)
Henke, be Matte ringa Thomas på Stångåstaden och erbjud utökat skalskydd!
Borde vara lätt att sälja in idag.

Conta: Jag har fått samma intryck från Stångåstaden, de är hjälpsamma.

Gött att du fick tillbaka överdraget. Vet du om polisen har varit ute till Stjärnorp?

Corren har ännu inte ringt.

Naurin skrev:
Föresten, är det garaget på hjälmsätersgatan 1 du pratar om? har blivit erbjuden MC-plats där av stångåstaden, känns ju lagom lustigt nu......

Nej det är garaget under Abisko Centrum på Norgegatan.

//Emil
 

Conta

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2000 blå
Polisen har ännu inte varit ute i Stjärnorp, men de kommer att åka dit och kolla. Jag har även snackat med Magnussons så de vet att de sen kan ta med mitt kapell till Linköping.
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Nu har vi varit hos Corren för ett reportage. Vet inte vilken omfattning det blir, men förhoppningsvis iaf en notis, vilket var målet: Arbetet verkar iaf ha gett resultat.

//Emil
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Conta skrev:
2362012 Jag vill tillägga att jag inte för fram någon kritik direkt mot Stångåstaden, jag förmodar att de har anlitat någon annan firma för larm etc.

Istället har jag fått ett positivt bemötande från Stångåstaden och en uppriktig vilja att förbättra säkerheten. Tack. :)

Ja är nyfiken, vem har hittat släpet???

Ang det du skriver om skalskydd så är det ju inte så länge sedan det blev nytt, även nytt brandlarm monterades i hela garaget!

Ja ser inte att det är "larm" företagets fel, nödutgång måste finnas om brand bryter ut. Visst falerar Tag+kod funktionen om någon tar Nödutgången! Att det är en trädörr med fönster i, är dem säkert inte så omöjliga med Vad ja vet så sitter det ett stortbryttskydd på dörren också! Eller satt :). Men man kommer inte ifrån att folk springer in, innan portarna går igen!

Ja tror inte 5 av 10 bilar som åker ut ur garaget stannar o ser så att ingen smiter in då porten fortfarande är öppen.

Det där med siren borde ju funka, då vaknar ju dem i huset iallafall... Dem flesta företag som har nödutgångar har en siren ifall någon drar ner Nödhandtaget!

Vet inte vad man kan rekomendera stångåstaden att göra åt saken. Kameraövervakning är väl enda sättet att skrämmas mer. Byta dörr kanske till en ståldörr, men då tar de stora porten istället.

Hoppas era mopeder kommer tillbaka iaf...

/ Henke
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Linköpingsbor

Vill ni ha en plats i Von Duvas garage i centrum med övervakningskamera, blir min plats ledig fr.o.m. söndag. 165:-/mån :tummenupp
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
2 hojar på släp har observerats i KARLSKOGA

Fick tips från RaZmaN :tummenupp

Hej Din stackare!
Mina sympatier för Din stulna hoj, fan vilket skit!.
I söndags eftermiddag, någongång mellan18 - 18.30 såg jag en bil i karlskoga(Då jag passerade "Mc Donaldskorset"), med släp, med 2st R1:eek:r på..., varav en var likadan som din....
Då jag åkte bil för tillfället mös jag bara o tänkte att det e väl nån som åkt bana..., men när jag läste Din tråd så gick det upp för mig att det kanske kan ha något med saken att göra...
Dragbilen var en mörk Mercedes...
Inte mycket att komma med kanske, men men...
Hoppas Du hittar rettan välbehållen så det blir lite åkt, lycka till!.

Denna observation kan mycket väl vara våra hojar. Släpet som använts ut ur garaget har påträffats åt det hållet (geografiskt). Någon mer som sett släp med två hojar runt Berg/Stjärnorp/~Tjällmo osv. - Karlskoga/Örebro?

Är det någon som kört sina EGNA hojar där, får ni gärna höra av er, så man kan avföra detta tips i så fall!
 
Last edited:

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Henren skrev:
Ja är nyfiken, vem har hittat släpet???
[/QUOTE=Henren]
Markägaren där släpet stod, det håll på att röja skog och har rört sig i området från Lördag natt.

Henren skrev:
Ja tror inte 5 av 10 bilar som åker ut ur garaget stannar o ser så att ingen smiter in då porten fortfarande är öppen. [/QUOTE=Henren]
Sant, men nu när det hände, bröt man sig in och gick inte in när det stod öppet.

Det är maximalt 1 h mellan inpasseringar i garaget under natten, många rörsig från kroglivet under lördagnatten, så det borde finnas de som sett. Kan ju iof haft lite dålig uppfattningsförmåga :fyllisar

Henren skrev:
Det där med siren borde ju funka[/QUOTE=Henren]
Tycker detta är det enklaste/effektivaste, nackdelen är ju falsklarm när det blir fel på passagesystemet och man måste friställa för att komma ut med bilen på morgonen.

En anna grej är att bygga om belysningen och ha akustikstyrning samt lysa upp ordentligt när någon rör sig i garaget. Kräver dock ganska mkt investering, men man kan ju spara lite Energi :rolleyes:

//Emil
 
Last edited:

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Uppdaterar med nya bilder

Läggerupp ytterliggare bilder för att förtydliga hur den sågut innan stölden.

RaZmaN skrev:
Stämmer bilderna med hur du minns hojen i Karlskoga?

r1_2.jpg


r1_1.jpg
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Ni som fått era hojar stulna och fått tillbaka dem, har ni några tips? Hur gick det till när ni fick tillbaka den? Vart fanns den? - långt från där den stals? Hade ni kontakt med "den mörka sidan"?

//Emil
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Uppdatering

Mail från Corren, tyder på publicering i Lördagsupplagan

"Så bra! Men vi måste faktiskt lyssna på er läsare, det har du helt rätt i. Har pratat med reportern Jessica. Jag tror det kan bli en bra grej.
Publicering tidigast i övermorgon. /Hälsn Helena"

Nu har jag även skickat mail till taxibil i Linköping och Taxikurir och bett dem förmedla informationen till deras förare. Finns det fler taxibolag/grupper som rör sig ute på en söndagnatt att kontakta?

Någon som vet om Karlskoga Motorstadion har någon epostlista?
- För att stärka/avfärda observationen som RaZmaN gjorde under söndags em.

//Emil
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Med stor sannolikhet är det några andra R1'or som synts i Karlskoga på söndagen.

"Hej Emil

Vi har haft SMC Stockholm på banan hela helgen... De kör ju till max kl 18.00 på kvällen så högst troligt är ju att det är någon SMC'are som är på väg till Stockholm med MC och kärra. Speciellt om man sett kärran kl 18.30 utanför MC Donalds (på vägen mot Stockholm)... Tror inte det är era hojjar.... Tyvärr...

Hälsningar

Tony
Karlskoga MF"

Mvh
Emil
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Fan, åkte efter en röd R1:a och försökte memorera utseendet. Snabbt hem och kolla denna tråden, men det var nog inte den :( Hade undertail, men ingen regskylt så man blev ju lite misstänksam. Såg bara bakifrån men såg ut att vara samma slipon på (ett med två pipor som liksom går in i varandra).

Läste först nu att detdär med Karlskoga kanske var avskrivet. Såg som sagt var bara hojjen bakifrån, men sliponet såg likadant ut. Ingen regskylt var skumt, men inte ovanligt. Den svängde av vid studentområdet Irrblosset, ska kika förbi där direkt, ska ändå ut och åka lite.
 
Last edited:

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Min är helt orginal förutom Slipon (vines n´ hines S4 titan) och styrdämpare (Öhlins). Andra kännetecken är klistermärken; michiline gubben på framstänkaren (1 på vardera sida), gult "m"- maskinteknik LiTH på toppkåpan och ett runt TT Camping från Assen 200 på höger sidokåpa.

Klistermärkena kan ju iof avlägsnats.

Jag tror dock inte att hojarna körs utan plockas ner i ett garage någon stans runt Linköping! (Men alla möjligheter finns ju)

Det kommer ett reportage i lördagscorren.

//Emil

Naurin skrev:
2365427 Fan, åkte efter en röd R1:a och försökte memorera utseendet. Snabbt hem och kolla denna tråden, men det var nog inte den :( Hade undertail, men ingen regskylt så man blev ju lite misstänksam. Såg bara bakifrån men såg ut att vara samma slipon på (ett med två pipor som liksom går in i varandra).

Läste först nu att detdär med Karlskoga kanske var avskrivet. Såg som sagt var bara hojjen bakifrån, men sliponet såg likadant ut. Ingen regskylt var skumt, men inte ovanligt. Den svängde av vid studentområdet Irrblosset, ska kika förbi där direkt, ska ändå ut och åka lite.
Kolla runt irrblosset (T1?), Studenter brukar iof oftast vara hederligt folk som kör MED skylt, dem klarar sig oftast utan kort en period också...

Jag har ju tipsat alla fastighetsskötare på jobbet i Linköping/Mjölby/Motala, så är dem ute och åker på hojarna här omkring är det stor chans att det är någon som ser och vet att hojen är stulen...

//Emil
 
Last edited:

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Naurin skrev:
2365427 Fan, åkte efter en röd R1:a och försökte memorera utseendet. Snabbt hem och kolla denna tråden, men det var nog inte den :( Hade undertail, men ingen regskylt så man blev ju lite misstänksam. Såg bara bakifrån men såg ut att vara samma slipon på (ett med två pipor som liksom går in i varandra).

Läste först nu att detdär med Karlskoga kanske var avskrivet. Såg som sagt var bara hojjen bakifrån, men sliponet såg likadant ut. Ingen regskylt var skumt, men inte ovanligt. Den svängde av vid studentområdet Irrblosset, ska kika förbi där direkt, ska ändå ut och åka lite.

Hej! Det kan ha varit mig du såg, om det var igår! mot Ljungsbro, har tagit bort plåten, har en ny som ska monteras! Dock har ja inte dubbelpipa på min utan Highpipe! Undertail med små diodlysen bak

Nu får den åka själv på vägen, då Emils hoj är borta! Det var ju han som satte gränserna, så man var ju tvungen att köpa en R1:a också :yoparty

/ Henke
 

Conta

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2000 blå
Känner du igen den här hjälmen??

Isåfall vet du också vem som stulit våra R1:eek:r.
Det är en Sonic Shot Race Gear. Svart, röd och vitmönstrad, storlek L.
 

Bifogat

  • hjälm.JPG
    hjälm.JPG
    78.8 KB · Visningar: 63
  • hjälm2.JPG
    hjälm2.JPG
    29 KB · Visningar: 128
Last edited:

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Plockade ihop nycklar och papper igår, för att skicka till försäkringsbolaget, när det blir dags. Titta på skinnstället och tänkte; fan, det känns ju som någon gått bort och nu ska jag dela upp bohaget. Intalar mig att det är materiella saker och går och att ersätta, men tanken vid att hojen är borta för alltid känns allt mer påtaglig.

Det är ju fan att man inte får ha sina saker i fred, vem tar sig friheten att stjäla min hoj. Vad har man för att man jobbar,gnetar, sparar och är aktsam om sina saker, när någon helt sonika saknar empati och medmännskligehet och stjäl ens egendom.

Jag kommer aldrig glömma och kommer jag någon gång få reda på vem/vilka det är, kan jag inte lova att jag har kontroll över mina hanlingar, även om jag själv skulle förlora mest på det... Någon stans måste det finnas en rättvisa.

//Emil
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top