Stumt monterat drev - ej ryckutjämnare

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Håller på och renoverar Moto-Martinen i brinnande stund. När jag köpte den satt det ett smalt (läskigt smalt) bakhjul med drev som sitter på ryckutjämnare. För en tid sedan köpte jag ett släpvagnslass med Kawa-delar och där medföljde ett bakhjul (av fabrikat Moto-Martin). Detta bakhjul är trevligt bredare men dessvärre är drevet stumt monterat.

Behöver jag vara orolig att montera detta på hojen? Kommer den 36 år gamla maskinen (som jag väntar att riva helt (allt över cylinderfoten är kollat) tills nästa år) att hålla?
Motorn är en Z1 900 från -73. (någon som vet om det är några problem att sätta på en årsmodell senares cylinder, avsedd för två-delad topplockspacking och att sedan använda packningar från Z1000 77-80 för att få rätt borr (70mm mot 66mm std).
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det finns ju en klar anledning varför man i stort sett gått över till att inte ha drev stummonterade. Men det går ju, men sliter hårdare på kedja och växellåda.

Ofta går det ju att meka in ryckutjämnare på ett stumt monterat drev om man vill. Mindre gummin är bättre än inga alls :tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det finns ju en klar anledning varför man i stort sett gått över till att inte ha drev stummonterade. Men det går ju, men sliter hårdare på kedja och växellåda.

Ofta går det ju att meka in ryckutjämnare på ett stumt monterat drev om man vill. Mindre gummin är bättre än inga alls :tummenupp

Har du nån idé på hur man ska göra då?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har du nån idé på hur man ska göra då?


Beror på plats...

Fräsa eller borra upp större hål i drevet, tillverka en gummiskiva och en liten ståldistans. En täckbricka som håller ryckutjämare/drev på plats.

Var en vanlig lösning när Martinhojarna var moderna (på alla hojar då alltså)

En annan är att tillverka en skiva som du bultar fast i fälgen, i denna trycker du sedan in ryckutjämnare. Tex yamaha gjorde så med sin Tz den dagen de ville ha ryckutjämnare. Några år senare gjöts denna skiva fast i fälgen från början.


Det är pulserna efter explosionen i varje cylinder du vill jämna ut, visst gör däcket det också men då får allting emellan onödigt med stryk.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Beror på plats...

Fräsa eller borra upp större hål i drevet, tillverka en gummiskiva och en liten ståldistans. En täckbricka som håller ryckutjämare/drev på plats.

Var en vanlig lösning när Martinhojarna var moderna (på alla hojar då alltså)

En annan är att tillverka en skiva som du bultar fast i fälgen, i denna trycker du sedan in ryckutjämnare. Tex yamaha gjorde så med sin Tz den dagen de ville ha ryckutjämnare. Några år senare gjöts denna skiva fast i fälgen från början.


Det är pulserna efter explosionen i varje cylinder du vill jämna ut, visst gör däcket det också men då får allting emellan onödigt med stryk.

Plats finns det nog rätt gott om.
Din första lösning var det första jag kom att tänka på, men jag förstår dock inte hur du menar med andra lösningen.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Så här ser det ut på min gamla Dymagfälg.

bild 1 - fälgen med en extra distans monterad.

bild 2 - drevhållaren med ryckutjämnargummin och invändiga metalldistanser.

bild 3 - aluskiva som håller ryckutjämnargummina på plats och skruvas fast i distansen på bild 1

Hoppas detta är till någon hjälp för dig:)


ps Dymagfälgen är till salu ds
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Så här ser det ut på min gamla Dymagfälg.

bild 1 - fälgen med en extra distans monterad.

bild 2 - drevhållaren med ryckutjämnargummin och invändiga metalldistanser.

bild 3 - aluskiva som håller ryckutjämnargummina på plats och skruvas fast i distansen på bild 1

Hoppas detta är till någon hjälp för dig:)


ps Dymagfälgen är till salu ds

Aha, nu är jag med.

Hmm. Vad är det för kurs på en sådan? Har en liknande fälg som även följde med. Kännetecken för just Dymag? Vad är det för dimension btw?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Haha. Idiot. Hade drev i garaget med ryckutjämnare redan (enligt rolles första exempel).
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
bilder på moto-martin vill vi se

Lite bilder från hur hojen såg ut före jag började pilla på den finns här.

Hade tänkt uppdatera mer frekvent men har bara en knapp vecka till att skruva i år (om inte någon vänlig själ vill hyra ut ett garage/förråd i närheten av Lund) så bilder under resans gång har blivit nedprioriterat.

Var kan man hitta vettiga och billiga däck till denna? Bör vara liknande dimensioner som på gamla GSXR (160/150 bak och 100-120 fram, 18tum).
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol

Tror jag hoppar vid närmare eftertanke, kan däremot erbjuda en framfälg till hugade spekulanter. Osäker på fabrikat, men de ser likadana ut (så köp Dynamagen och min så har du ett visuellt passande kit). Jag byter mycket gärna den fälgen mot en 5-ekrad variant, och allra helst av fabrikat Martin.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Motorn är en Z1 900 från -73. (någon som vet om det är några problem att sätta på en årsmodell senares cylinder, avsedd för två-delad topplockspacking och att sedan använda packningar från Z1000 77-80 för att få rätt borr (70mm mot 66mm std).

Ett sånt cylinderbyte gjorde jag 1981, och det fungerar fortfarande bra. Topplockspackning har jag alltid använt Yoshimura av aluminium. Håller tätt, går utmärkt att återanvända och, om man är lite lat, toppen behöver inte efterdras.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Motorn är en Z1 900 från -73. (någon som vet om det är några problem att sätta på en årsmodell senares cylinder, avsedd för två-delad topplockspacking och att sedan använda packningar från Z1000 77-80 för att få rätt borr (70mm mot 66mm std).

Ett sånt cylinderbyte gjorde jag 1981, och det fungerar fortfarande bra. Topplockspackning har jag alltid använt Yoshimura av aluminium. Håller tätt, går utmärkt att återanvända och, om man är lite lat, toppen behöver inte efterdras.

Du är den andra som bekräftar detta så det känns bra. Hittat Yoshi, men av koppar? Och 69mm borr? Samma?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Lite bilder från hur hojen såg ut före jag började pilla på den finns här.

Hade tänkt uppdatera mer frekvent men har bara en knapp vecka till att skruva i år (om inte någon vänlig själ vill hyra ut ett garage/förråd i närheten av Lund) så bilder under resans gång har blivit nedprioriterat.

Var kan man hitta vettiga och billiga däck till denna? Bör vara liknande dimensioner som på gamla GSXR (160/150 bak och 100-120 fram, 18tum).

Det låter bra att gömmorna hade korrekta delar vid lite genomletning :tummenupp


Har lite beggade 18" avonsulor i ungefärliga dimensioner. Racegummi så ska du pendla med hojen är de nog lite mjuka men för skojrundor fantastiska.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Passar fälgen på en gsx 1100 -82 & 83 ?

Det krävs ev. lite anpassning för bromsskiva och för att kedjan ska gå rakt, för övrigt går det nog bra. Har haft Dymag på min GSX.
Denna fälgen har suttit på en Kawa.

Fler frågor om fälgen får bli via PM till mig eftersom detta är herr Abborres tråd.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top