Sturup ok för RR nu eller?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2644627 Låter som ett dåligt skämt :3freak
Skadar man sig mindre allvarligt på träningar :va

Både ja och nej. Folk pressar i allmänhet inte lika hårt på träningar, samt att racehetsen och trafiken vanligtvis är lite mindre.
Men vurpa på fel ställe på vissa banor under vanlig träning står man helst över, man får ta det lite lugnare helt enkelt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
magnus_moss skrev:
2644634 Allvar?????? Du brukar ju alltid säga läsvärda saker här på forumet.... men detta luktar ju nästan aprilskämt! Det klotas ju aldrig så friskt som när gatboysena har omnsdagsåkning på Falken. Men som sagt, dom har kanske kuddar innanför skinnstället.
Vem har kommit på denna gradering?

Det kom upp så pass kort på mötet på Kga så jag hann bara uppfatta det sådär. Men dom pratade om Sturup som ett exempel tex. Banor som man bara tränade på behövde inte samma högre krav som banor som skulle ha tävlingar..

Är lite samma att på en besiktning för ett EM på Anderstorp så krävs det airfence/softfence på 2-3 ställen. Men det behövs inga för att klara ett godkännande för ett SM.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
GSXR1100R skrev:
2644444 Hursomhelst så gillar jag tekniska banor och SRW är verkligen en rolig bana att köra på....

Bara för att du tycker det är obehagligt när det går fortare än tvåans växel...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
magnus_moss skrev:
2644634 Allvar?????? Du brukar ju alltid säga läsvärda saker här på forumet.... men detta luktar ju nästan aprilskämt! Det klotas ju aldrig så friskt som när gatboysena har omnsdagsåkning på Falken. Men som sagt, dom har kanske kuddar innanför skinnstället.
Vem har kommit på denna gradering?
Det är nog itne så illa tänkt som det kan verka. Det är en hel del folk med licens som kör på Sturup. Blir den godkänd av SVEMO så gäller licensförsäkringen, vilket den inte gör nu. Det ser jag som en bra sak.

Edit: bra att den blir godkänd för träning alltså, inte tävling.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
magnus_moss skrev:
2644634 Allvar?????? Du brukar ju alltid säga läsvärda saker här på forumet.... men detta luktar ju nästan aprilskämt! Det klotas ju aldrig så friskt som när gatboysena har omnsdagsåkning på Falken. Men som sagt, dom har kanske kuddar innanför skinnstället.
Vem har kommit på denna gradering?
Denna klassning har funnits inom motorcrossen länge så det är nog dessvärre inget aprilskämt. Skall bli spännande att se hur de hade tänkt få in ett helt startfält på Sturup...
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2644638 Både ja och nej. Folk pressar i allmänhet inte lika hårt på träningar, samt att racehetsen och trafiken vanligtvis är lite mindre. Men vurpa på fel ställe på vissa banor under vanlig träning står man helst över, man får ta det lite lugnare helt enkelt.
Nu har jag inte varit på någon riktig RR-träning men väl många bandagar med massor av licensierade förare som pressar så mycket det går för att sätta bra tider och som jämför dem efter passen.
Personligen tänker jag inte på säkerheten när jag kör så det blir så snabbt jag vågar oavsett om det är säkert eller inte på den aktuella banan.
Axxexs skrev:
Är lite samma att på en besiktning för ett EM på Anderstorp så krävs det airfence/softfence på 2-3 ställen. Men det behövs inga för att klara ett godkännande för ett SM.
Att de som annordnar en serie som EM och VM kan har krav på banorna köper jag, men att Svemo kan gradera säkerheten olika beroende på om det är SM, B-tävling (samma sak som klubbrace?) eller träning kan jag inte riktigt förstå.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
...men att Svemo kan gradera säkerheten olika beroende på om det är SM, B-tävling (samma sak som klubbrace?) eller träning kan jag inte riktigt förstå.
Försäkringsgrejen är en fördel med att ge ett begränsat godkännande. Vi slutar ju inte köra/träna på Sturup bara för att banan inte är godkänd.
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Bingo skrev:
2644648 Det är nog itne så illa tänkt som det kan verka. Det är en hel del folk med licens som kör på Sturup. Blir den godkänd av SVEMO så gäller licensförsäkringen, vilket den inte gör nu. Det ser jag som en bra sak.

Edit: bra att den blir godkänd för träning alltså, inte tävling.

Jo det finns klart fördelar också, men det viktigaste är ändå att de ordnar ordentliga avåkningszoner på de ställen de saknas..., istället för de softfence som står där nu..., det finns några ställen där man får hålla igen rejält, för man vet ju hur det går om man åker av :näsblod

SRW skulle kunna bli myyyyycket roligare om man vågade satsa ordentligt genom hela bansträckningen :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
B-tävling (samma sak som klubbrace?)
Nja, inte riktigt tror jag. Det är väl bara Hyllinge som har klubbrace (?) och där finns en klass för dem med amatörlicens. Mig veterligt är det landets enda RR-tävling för amatörlicensare.
 

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2644691 Försäkringsgrejen är en fördel med att ge ett begränsat godkännande. Vi slutar ju inte köra/träna på Sturup bara för att banan inte är godkänd.
Den aspekten kan jag förstå ur förarnas perspektiv men samtidigt undrar jag hur Svemo resonerar om en bana inte är säker men de ändå ger den godkänt för en viss typ av körning, tex träningar.
Att krascha in i ett räcke i 150 eller 200 kan kvitta, det finns ju massor av orsaker till en krasch och det är inte alltid föraren som är orsaken ens vid träningar.

Att ge förarna eget ansvar för den rådande bansäkerheten och be dem att anpassa farten är inget jag tror att någon tjänar på.

Bingo skrev:
2644710 Nja, inte riktigt tror jag. Det är väl bara Hyllinge som har klubbrace (?) och där finns en klass för dem med amatörlicens. Mig veterligt är det landets enda RR-tävling för amatörlicensare.
Okej, alltid bra att veta :tummenupp
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
*Superlight* skrev:
2644707 Jo det finns klart fördelar också, men det viktigaste är ändå att de ordnar ordentliga avåkningszoner på de ställen de saknas..., istället för de softfence som står där nu..., det finns några ställen där man får hålla igen rejält, för man vet ju hur det går om man åker av :näsblod

SRW skulle kunna bli myyyyycket roligare om man vågade satsa ordentligt genom hela bansträckningen :)
Jepp, visst är det så. Jag tror det största problemet är marktillgången. Det är ett begränsat område banägaren har till sitt förfogande. Det finns rumsliga restriktioner som de måste ta hänsyn till.

Det bästa vore förstås en "bättre bana", men så länge det ser ut som det gör är det en bra sak att försäkringen gäller. Något direkt dåligt med ett träningsgodkännande kan ivf jag inte se. Om något blir bättre utan att något annat blir sämre så är det bra.

sandstream skrev:
Att ge förarna eget ansvar för den rådande bansäkerheten och be dem att anpassa farten är inget jag tror att någon tjänar på.
Jo, men det jag menar är att eftersom vi ändå kör där så är det bra. Jag tycker att det är bra att SVEMO tar hänsyn till rådande realiteter och inte skapar regler som är bra i en tänkt idealvärld.

Det ÄR en fördel för mig, och många andra, att Sturup blir godkänd för träning.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Jösse skrev:
2644748 Då har du inget att göra på banan !
Eftersom du uppenbarligen inte förstod vad jag skrev kanske du skulle fråga först innan du kommer med ett sånt inlägg :rolleyes:

Bingo skrev:
Jo, men det jag menar är att eftersom vi ändå kör där så är det bra. Jag tycker att det är bra att SVEMO tar hänsyn till rådande realiteter och inte skapar regler som är bra i en tänkt idealvärld. Det ÄR en fördel för mig, och många andra, att Sturup blir godkänd för träning.
Förstår att DU tycker att det är bättre eftersom ni ändå kör där men det ökar ju inte bansäkerheten på något vis.
För att förtydliga tycker jag inte att man ska godkänna en bana för träning om man inte samtidigt godkänner den för tävling (om man bortser från att en tävling kan kräva att tex en ambulans ska kunna ta sig fram snabbt, att det ska finnas ett akututrustat rum osv).

BTW: Nu får väl NyTeknik panik snart, vi har diskuterat samma ämne med flera inlägg var :D
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
För att förtydliga tycker jag inte att man ska godkänna en bana för träning om man inte samtidigt godkänner den för tävling (om man bortser från att en tävling kan kräva att tex en ambulans ska kunna ta sig fram snabbt, att det ska finnas ett akututrustat rum osv).

BTW: Nu får väl NyTeknik panik snart, vi har diskuterat samma ämne med flera inlägg var :D
Ett godkännande behöver ju inte betyda så mycket. I fråga om "träningsgodkännande" blir det just ingen annan skillnad än att försäkringen gäller på fler banor. Du kör väl själv på Kinnekulle t ex. Du kör knappast mindre där bara för att den inte är godkänd av SVEMO. Bansäkerheten är som den är, den blir varken bättre eller sämre av ett godkännande. Man kan iofs hävda att frånvaron av ett godkännande sätter perss på banägarna att öka säkerheten, men jag tror att de skiter i vilket. Vi är förmodligen en ganska lite del av deras verksamhet. För liten för att någon ska dra på sig stora investeringar för vår skull. Det är vad jag tror - är tämligen säker på.

Om vi tittar specifikt på Sturup är det svårt att se hur man öht skulle kunna nå godkänd säkerhetsstandard uta att i grunden bygga om banan. Den tillgängliga arealen och platsens topografi gör det praktiskt taget omöjligt. Det är sas för mycket bana på för lite utrymme, som ligger på för kuperad mark. Men ändå vill jag och många andra köra där.

Hur fasen fick du in NT i detta och vad menar du :va
 

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2644966 Ett godkännande behöver ju inte betyda så mycket. I fråga om "träningsgodkännande" blir det just ingen annan skillnad än att försäkringen gäller på fler banor. Du kör väl själv på Kinnekulle t ex. Du kör knappast mindre där bara för att den inte är godkänd av SVEMO.
Ett godkännande innebär självklart ingen förbättring av bansäkerheten och jag kör som sagt själv på banorna utan att fundera så mycket på deras säkerhet. Däremot förstår jag inte logiken i att godkänna en bana för träning men inte för tävling. Det är samma personer som gör i princip lika fort.
Bingo skrev:
Hur fasen fick du in NT i detta och vad menar du :va
Han, och några andra, brukar bli upprörda om man diskuterar en sån här sak lite fram och tillbaka som du och jag gör nu.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
att ni som bor nära vill träna där förstår jag.
men, jag bor nära kinnekulle och skulle inte träna där om det blev godkänt.
varför, banan är så pass osäker att det inte går att pressa och sådan träning ger inget enligt mig.

Om inte sturup byggs om radikalt så både hoppas jag och kommer att motarbeta att den får tävlingslicens.
ev ERF där bör bojkottas, vi strävar väl för fanken framåt med bansäkerheten.
Varken kinnekulle eller sturup är i närheten av säkert skick, överhuvudtagen nånn bana i sverige har säkerhet mer än på en nåder.
Skulle man till punkt och pricka bedömma svenska banor skulle ingen bli godkänd!!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
RR ABBE skrev:
2644593 Om det blir ERF på SRW så blir det Sportproduction sprint lopp oxå.:gnissla

Har kört med aprillian där och visst går det att köra fort, körde fortare än med 954an men det känns inte säkrare för det!!

Nu vet jag inte hur det blir med nya ombyggnaden men med tanke på hur skumpig och osäker den varit i år så vill inte jag tävla där.

Helt ok att träna dock.:)
Om jag har förstått Kurvmakaren rätt så ska skumpigheten försvinna när man lägger på det slutliga lagret asfalt. De lager som ligger där nu är till för att banan ska få "sätta" sig och får ses som tillfällig. Ett nytt lager asfalt skall alltså på.

Håller med om att SRW inte känns säker men det är bara vissa partier som behövs förbättras, inte hela banan.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
R2 skrev:
2645308 att ni som bor nära vill träna där förstår jag.

Om inte sturup byggs om radikalt så både hoppas jag och kommer att motarbeta att den får tävlingslicens.
Vi har en utmärkt fungerande förening som arrangerar ca 20-25 bankörningar där per år. Vi kör i stort sett varje söndgskväll udner sommarhalvåret. För ett bra pris! Tokig vore man om man inte körde där. Det är dessutom en förbaskat rolig bana.

Seså, kom ner och kör med oss. Du kan kvarta i min gäststuga. Ligger bara 2,5 mil bort. Vi kan köra dit med bågarna genom Häckeberga. Sen grillar vi och dricker sprit på kvällen :yoparty

Edit: oj vad sugen jag blev på några varv nu :gnissla
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bingo skrev:
2645340 Vi har en utmärkt fungerande förening som arrangerar ca 20-25 bankörningar där per år. Till ett bra pris! Tokig vore man om man inte körde där. Det är dessutom en förbaskat rolig bana.

Seså, kom ner och kör med oss. Du kan kvarta i min gäststuga. Ligger bara 2,5 mil bort. Vi kan köra dit med bågarna genom Häckeberga. Sen grillar vi och dricker sprit på kvällen :yoparty
som sagt nej tack till körning där, men det andra kanske..
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
R2 skrev:
2645348 som sagt nej tack till körning där, men det andra kanske..
Ja, du vet att du är välkommen. Men spriten rör du inte innan du har kört.

Men kolla här. Bilden är från Sturup när jag just svischat förbi *Superlight* med den slöa Ducatin (den röda i bakgrunden). :arsele är vad han fick se! Ser det inte härligt ut säg?

Edit: äsch, det var ju fel bild...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top