Styling FZ6, röda kulan

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ok sweet. Då ska dem verkligen passa för mig med. Vet att det finns nån svensk återförsäljare på dessa också :tummenupp

Finns på britalianracing.com
http://www.britalianracing.se/index.php/universaltillbehor-mc/handtag-grepp.html

Jag beställde mina från motogp72.com
http://www.motogp72.com/product.php?id_product=240

Snabb leverans och bra priser. Dessutom blev frakten billigare från Spanien än från Stockholm, hur fan nu det går ihop!?:va

Här har du en länk till Kina kopiorna. Halva priset och det tar inte mer än 10min att montera. Enda skillnaden är att du har orginal gasrulle kvar. Dessa trär man på som vanliga handtagsöverdrag.

Jag har kört med mina en säsong och de känns kanon.

Där ser man.
Har inte testat dem själv så jag vet ju inte, vet bara att EST här på forumet fick slita satan för att få dit sina. Kanske finns fler varianter varav vissa är sämre.

creare

Guest
Sweet, tackar för alla tips, uppskattas!

Är det någon som vet om man kan ha denna på motorn SAMTIDIGT som den undre röda cutten jag redan har fastmonterad? Känns som att dem krockar med varandra då fästena är så sjukt nära varandra. Dvs, att dem båda inte kan vara monterade samtidigt för att motorbågen slår i undre kåpan? :s

creare

Guest
Andra tillfället för iår att mecka lite. Även andra meck-tillfället som man har feber, inte börjat bra det här.. :mad:
Drack ur det lilla i mitt glas med Tullamore Dew vid 15-tiden, slängde på mig mössa, luva + extra strumpor och begav mig ut.

Hursom, på ca 2h idag fick jag de nya fotpinnarna monterade och även det nya luftfiltret.
Två olika delar som man läser om att "det tog bara 10 minuter att montera" Så det där med 10 minuter för att montera stämmer nog endast in på riktiga meck-göbbar hehe.. Alt om man gjort det innan. 1:a gången för mig i alla fall och jag anser mig inte vara "dålig" på att pilla så.. :gnissla

bortmonterad fotpinne;

DSC_0052.jpg

ny fotpinne fastmonterad;
DSC_0057.jpg

Vänster fotpinne tog 3 gånger så lång tid att fixa, till skillnad från höger då skruven som höll den gamla fotpinnen på plats slog i växel-fotpinnen när man skulle ta bort det. Gick alltså inte. Så den behövdes tas bort också innan jag fick av vänster original-fotpinne. Och denna jävla skruv är den hittills svåraste skruv jag någonsin fått skruva av. Gav upp en stund men Schazoo lyckades få mig att ta upp jakten igen efter 10 minuter :tummenupp

Ny fotpinne VS original (handen håller i original/gamla);
DSC_0066.jpg

En del skillnad visuellt och även känslan när man har fötterna på. Tycker det känns sportigare och bättre nu då dem är i mindre storlek men de gamla är nog mer ergonomiska för trips osv då dem har en gummisula ovanpå.
Men men.. Ergonomi? Say what? jag bombar bara ändå så inget jag tänker på :yoparty

Sen har vi luftfiltret, vilket gick betydligt smidigare att fixa. Av med tanken, skruva upp en kåpa med 6 skruvar, bort med gamla, på med nya, skruva på allt igen. Klart!

nytt luftfilter från BMC;
DSC_0068.jpg
DSC_0069.jpg

Luftfiltret på fz6:eek:r (iaf på min 04:a) har inte ens några klämmor som håller fast det utan man sätter luftfiltret i skåror som, tillsammans med kåpan ovanpå med 6 st skruvar, håller skiten på plats.
Dessa bilder saknar dock "locket" som fästes med 6 st skruvar ovanpå luftfiltret.

DSC_0070.jpg

Lite bonus kan jag väl bjössa på..
Schazoo slängde på sina nya speglar också när han inte satt o spåna på reg-skyltslösning till sin 660. Tycker det ser bra ut om man nu ska ha speglar :tummenupp

framifrån;

DSC_0064.jpg

bakifrån;
DSC_0060.jpg

Efter detta kom mörker och ytterligare en släng kyla, håll på o frysa ihjäl och fötterna var bortdomnade bara efter 15 min ute.
" Shiiiiiiiiit assåååååååh' "
EDIT1; "Assåååååh shiiiiiiiit"

Fortfarande en ny glödlampa att slänga på samt oljelock.
Oljelocket behöver en stål-vajer eller en tunn vajer av något slag då det inte ingick i paket... Så man får alltså inte med någon liten vajer så man kan avgöra hur vida locket skall vara "stängt" eller "öppet".. Smart där av Rizoma, jävla nötter :huvet

Nu blir det snart O'learys, Green Hornet i 3D och därefter mer Tullamore + elk!

Ha'de gött!
peeeyz! :banana

Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Jag tycker du ska skippa motorbågarna,,,om du e rädd om motorkåpor
kör på kevlar-skydd(om det finns) som man limmar dit med silicon:tummenupp

creare

Guest
Jag tycker du ska skippa motorbågarna,,,om du e rädd om motorkåpor
kör på kevlar-skydd(om det finns) som man limmar dit med silicon:tummenupp

Ska ärligheten fram såhär tidigt på morgonen så fanns endast ha-begäret pga utseendet. De där bågarna har ju sin funktion, självklart, men har inte sett en enda fz6:a med dessa.. Så att vara nästan vara unik med den delen + att det ser både snyggt ut (troligen) och har en skyddande funktion gör ju att man vill tjacka.. :D
Men när jag mecka sist så titta jag på fästena och jag kan säga att jag är 85% säker på att motorskyddsbågarna skulle krocka med underdels-kåpan. Vill egentligen försöka montera bågarna för att verkligen veta..

Om någon vet detta så är det bara att skriva i tråden/pm! Alt. har ett par bågar som jag kan låna i 15 minuter..

Gäller förövrigt alla typer av tillbehör till fz6:an, både nämnda som onämnda. :)

peeyz !

EDIT;
kopplings-handtag + bromshandtag i färgen rött är TYP beställt (väntar på en orderbekräftelse).
Valde att köra på original-längd på kopplingsgreppet.
Återstår att se om man skall beställa en av kortare variant i framtiden, även om man inte kör bana och allt annat som talar för ett kortare kopplingshandtag.

Last edited:

creare

Guest
Tackar! Mer motivation att finna när andra gillar det man gör! :)
Kommer väl upp mer bilder o så nästa helg om vädret tillåter mig att få ut hojen.

det e bara muppar och stuntare som kör med motorbåge. Vilken av de är du ?

Jag är en omedveten stuntman som muppar runt..
Nä men den bågen skulle ju kännas tryggt o ha när man åker runt o stökar.. Kommer garanterat klota förr eller senare, kolla bara på min 1:a säsong. Tror jag var nära o dö minst 3-4 gånger haha.. Skulle kännas lite bättre om hojen iallafall klara sig.
Tror dock nu, efter lite tankeverksamhet, att bågen skulle pajja utseendet rätt rejält så kommer avvakta tillsvidare..

Last edited:

creare

Guest
vååååååår

Meckat lite och tagit premiären idag så nu är man back in the game. :yoparty
Dock fanns kameran inte hemma men kunde inte låta bli att fixa nåt så det fixades utan bilder denna gång.. Sen togs det en tur till stan o tillbaka.

framlampa monterad, lyser skarpare tycker jag men det var för ljust ute för att verkligen analysera (ska dokumentera skillnaderna om nån helg om ingen annan gör det före på SH).

För skojs skull monterade jag en biltema spegel i silver, tjing.Passade in bra iom att styret är silver + ram o motor, skillnad från de gamla också, -mycket snyggare. Samt att jag sparade ca 1k på att inte köpa de jag redan hade planerat att köpa.. :tungan

De nya fotpinnarna gjorde faktiskt körningen skönare än tidigare. Även om de nya är av mindre storlek. Tycker jag får en bättre placering och grepp kontra när jag hade de gamla, hur det nu går till..

Frambroms + kopplingsgrepp kommer i brevlådan om ca 4 veckor. tror det blir nästa uppdatering då om jag känner mig själv. Kanske hinner få på drevet innan dess, får se :p

offtop; Vem niickade jag åt precis efter tunneln inkörandes till fridhemsplan, du körde en motard med full, vit, cross-mundering, rätt skitig o verkade lite vilsen när du hörde mig :D:tummenupp

//creare

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Najs.

vad har du för kamera =D. bilderna e ju naaaaajs

creare

Guest

Haha, den där var väl cool också, lite skillnad om man är insatt. Men man märker att passagerar-cutten + röd bakre stänkskärm gör rätt mkt. Sen ser jag i jämnförelse att det ser bättre ut med låga backspeglar (som nu är monterat för min del) i min mening ;)
Kommer upp bilder snart, väntar in röda koppling+bromsgrepp. Sen jävlar! :yoparty

Najs.

vad har du för kamera =D. bilderna e ju naaaaajs

En Nikon D90, kommer inte ihåg vilket objektiv :tummenupp (tror det var en av de första systemarna som filmade i 720p)

Last edited:

creare

Guest
då gör vi ännu ett nytt försök, fattar 0

SÅDÄR JA! Tillbaka här för att fördriva er tid igen..!

:gnissla

Idag fick jag på den sista spegeln samt nya broms- och kopplingshandtag. Testade även ett par nya styrmuttrar som låg liggande.

Problem sen tidigare var att fästet för höger spegel var paj så jag fick först köpa ett nytt fäste (det trasiga är original och sitter fast i den enorma bromslådjävln'..), flytta in hela "bromspaketet" längre in på styret till så pass att nya fästet fick plats brevid gasrullen. Nya fästet för höger spegel är några millimeter högre än originalfästet, ska testa imorgon om det märks av vid körning.

bild på monterat fäste till höger spegel;
DSC_0135.jpg

bild före/efter bromshandtag;
DSC_0120.jpg
DSC_0123.jpg
DSC_0124.jpg
avmontering av kopplingshandtag och montering av nytt;
DSC_0127.jpg
DSC_0128.jpg
DSC_0130.jpg -Där ser ni att färgen skiljer lite. Detta blev jag faktiskt rätt bekväm med efter 10 min av meck. Syns som mest när det är soligt dock men vi bor i sverige så..:huvet Sköna som fan iallafall, bra grepp för fingrarna. En aning plastiga i känslan dock, inte rätt tyngd heller.

Problemet nu är att när jag håller in kopplingen, lägger i växel, och släpper kopplingen så ska den ju flärpa tillbaka. Min flärpar bara ut ca hälften och stannar av sig själv.. Märkte att det försvårar för fingrarna att fällas ner tillbaka på handtaget, dem slår i.

Annars nöjd.. Nån som vet vad felet eller problemet är?:brinnerup

creare

Guest
mer

garagemeck-musiktips;
http://www.youtube.com/watch?v=rkM44pHbxg8

med 1 spegel på;
DSC_0132.jpg
DSC_0134.jpg

2 speglar + handtag;
DSC_0148.jpg
DSC_0150.jpg

Sen tror jag att jag föredrar den större modellen av styrändsmuttrar, vad säger ni?

de som vart monterat sen jag köpte hojen;
DSC_0154.jpg
de som låg liggandes i boden;
DSC_0155.jpg

En utzoomad med olika styrändsmuttrar;
DSC_0156.jpg

Slänger upp en extra på schazoo's hemmasnickrade regplåtslösning med belysning o hela kittet för o inte faila besiktning;
schazooshiet.jpg
Sen åker den in i grottan igen :yoparty (hoppas jag).

Koisti

Y.N.W.A
Gick med
28 Jul 2010
Hoj
Yamaha FZ6-n
Tja, jag undrar var du köpte din motorkåpa någonstans.
Har en 05:a själv.

Väldigt cool hoj för övrigt. :tummenupp

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
ja det blir ganska snyggt. Ser du nåt annat än dina armbågar i de speglarna ? Styrändspluggarna ser lite "FEL" ut bara. Har du fått på mindre drev än ?

creare

Guest
ja det blir ganska snyggt. Ser du nåt annat än dina armbågar i de speglarna ? Styrändspluggarna ser lite "FEL" ut bara. Har du fått på mindre drev än ?

Ser bakåt ca 2 cm av spegeln men det är inte bekvämt. Hyffsat bredaxlad + skyddsjacka. Inga "bra" speglar på det sättet men har vant mig med vänster spegeln nu sen säsongen börja iallafall. Kör med dem tills besiktning iallafall.

Drevet ligger på skrivbordet fortf. Nu besiktning, sen service + montering av drev är det typ planerat. Sen ska man väl hitta rätt blinkers också :)

Styrpluggarna fick jag for free så ville testa. Blir nog en större modell i svart.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...