styrfladder...

smetarn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -99 fighter *SÅLD*
va ute första riktiga svängen i lördags me min R1:a som jag tog fram i fredags, kanon kul... man e skit glad att våren är här , ligger och pressar lite på en landsväg här i krokarna, farten är strax över 200 sträcket , vägen har lite svackor så man får grymt sköna framhjulslyft känner mej som värsta isle of man förarn. Kommer över ett gupp och framhjulet lyfter är i luften ett bra tag känns det som, när däcket sedan slår i backen ,så skakas hela världen , sitter me tok fladder på framhjulet fötterna slås bort från hojen och jag försöker hålla i så gott det går... blir lite uppgiven först och tänker var f**n ska jag plantera hojen så att jag skadar mej minst.. kommer sen på f**n hur var det man gjorde nu... just det håll i och få tyngd på framhjulet lutar mej framåt och det avtar...... ska sedan bromsa lite in för kurvan som kommer då kommer en ny chock inga bromsar... va bara pumpa lite så fick jag tbx bromsverkan, men satan man fick sej en tankeställare, och jag ska definitivt tjacka mej en STYRDÄMPARE...
styrstoppen fick sej några törnar samt framskärmen sprack och det skummaste e att framdäcket sprack??

så ni me r1:eek:r och som inte har styrdämpare KÖP....

bild på sträcken som vart efter framhjulet...

Bifogat

• kopia av styrfladder.jpg
    kopia av styrfladder.jpg
    95.3 KB · Visningar: 1,618
Last edited:

smetarn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jacket som vart i framdäcket ... skitskummt

Bifogat

• jack däck.jpg
    jack däck.jpg
    67.5 KB · Visningar: 1,562

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Helvete...lite läskigt sånt.

Gött att det gick bra iallafall.

Mr.gixxer

Addicted to speed
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 750 -02 #såld# till sandstream71
Vad att vänta ......Power is nothing without control

R1 =styrfladdrets konung! :fakta

smetarn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jonne_boy skrev:
Vad e det för väg??

fan vad jag känner igen mej dåligt

EDIT
gissar på nykvarns-vägen

nix precis efter björnlunda från gnesta sett.. norrby tror jag det heter är inte hundra..

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
smetarn skrev:
nix precis efter björnlunda från gnesta sett.. norrby tror jag det heter är inte hundra..

aha...

aja.. Skönt att höra att du klarade dej..
fan hade varit surt med en vurpa redan nu...

Kanske såg dej i söndags..
runt kl. 12,55.. på väg ut till statoil..

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Mange skrev:
Rätta mig om jag har fel men kan man inte också dra upp hojen på bakhjulet för att bli av med fladdret?

Det borde väl gå, men det är väl inte alla som klarar att dra upp den på bakan i 200 km/h med vilt styrfladder...

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Nämen vad konstigt! Att det kan uppstå sånt när man bara kör 200 på en liten smal hoppig väg? Klart att man behöver en styrdämpare! Den kan rädda livet på dej!

Sen kanske det är smartare att spara dom pengarna och anpassa körningen efter vägen istället :tummenupp

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Mange skrev:
Rätta mig om jag har fel men kan man inte också dra upp hojen på bakhjulet för att bli av med fladdret?

Vilt styrfladder i 200.. Hojen vill kasta av dig. Kurvan närmar sig.... "Hur F-n var det man gjorde nu.. just ja, dra upp den på bakhjulet" :bow

Den var riktigt bra!

Man kan få skyssta fladder även med styrdämpare, har en öhlinare på min och det finns fortfarande tendenser till att vilja kasta av en när man dummar sig genom att dra på över krön/ojämnheter. En del säger att man inte behöver dämpare ("om man kan köra så beöver man ingen styrdämpare") men jag tror nog det mest är bull. Jag kan bara säga att jag inte klarat mig hålla mig på hjulen utan styrdämpare.

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Mange skrev:
okej då, man kanske bara borde prova det om det är i något lägre hastighet än i det här fallet

No hard feelings hoppas jag, såg bara så kul ut när jag läste det ;)

Smetarn, du som besökt "andra sidan" och ändå höll dig på hjulen; Välkommen tillbaka.. Och köp en riktig styrdämpare, jag är mer eller mindre övertygad om att de kan rädda liv, i alla fall på en R1:a. (Jag har alltid min öhlinare i det hårdaste läget...)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0