Styrketräning Proteinpulver / Gainer

anja skrev:
För att jag försökt bygga lite muskler tidigare. Utan att tänka så mycket på kosten. Resultaten var... typ noll.
Ok, men vad är det för fel på vanlig husmanskost? Det har jag ätit idag, har fått i mig 170 gram protein.

HanneZ skrev:
Som Martin säger är det dessutom bäst att ta rent(nästan) protein före och endast kolhydrater direkt efter för att sedan komplettera med protein 1 timme efter avslutad träning.

Angående att endast ta protein innan träning så fungerar det absolut inte på mig, det är inte proteinet som ger dig energi utan kolhydraterna.

Sedan att enbart ta protein efter träningen har jag inte heller hört, proteinerna tas upp betydligt bättre om du även får i dig kolhydrater efter träningen.

Simple as that.

burner skrev:
Angående att endast ta protein innan träning så fungerar det absolut inte på mig, det är inte proteinet som ger dig energi utan kolhydraterna.

Sedan att enbart ta protein efter träningen har jag inte heller hört, proteinerna tas upp betydligt bättre om du även får i dig kolhydrater efter träningen.

Simple as that.
Ja det va därför jag skrev (nästan), men det räcker med lite kolhydrater och lite fett. En macka räcker. Proteinet innan tar du inte för energin utan för att höja proteinsyntesen.

anja skrev:
Nu är ju jag inte en normal kille dårå, men om jag hade nöjt mig med "vanlig husmanskost" hade jag garanterat inte uppnåt lika mycket som jag faktiskt gjort med träningen. Jag ser ALLTID till att hälla i mig nån sorts proteinsörja om jag inte hinner äta direkt efter träning, eller kommer äta något som inte är tillräckligt proteinrikt. (Ex kommer till jobbet lagom till lunchen och upptäcker att det serveras grönsakspytt. :rolleyes: )

Att inte få i sig tillräckligt med proteiner efter träning känns lika obekvämt som att köra motorcykel utan ryggskydd.

Hmmm, visst, men det beror ju på hur mycket och hur ofta man äter samt hur man tränar, frekvens, typ av träning osv......
Dessa drycker har ju till en ca 70 % placebo effekt hos en normal människa. Men lite onödigt att diskutera. Läs själva.
www.thecochranelibrary.net

HanneZ skrev:
Ja det va därför jag skrev (nästan), men det räcker med lite kolhydrater och lite fett. En macka räcker. Proteinet innan tar du inte för energin utan för att höja proteinsyntesen.

Sant, det finns en hel del forskning och dess slutsatser är inte ofta helt i linje med varandra.

Själv så kör jag både kolhydrater och protein innan träning.

Efter träning blir det samma sak, kolhydrater och proteiner.

Hela dagarna består alltså av kolhydrater och proteiner 24/7 :3freak

Last edited:
Ace.Rider skrev:
Hmmm, visst, men det beror ju på hur mycket och hur ofta man äter samt hur man tränar, frekvens, typ av träning osv......
Dessa drycker har ju till en ca 70 % placebo effekt hos en normal människa. Men lite onödigt att diskutera. Läs själva.
Så du menar att om man psykiskt tror att man får i sig nog med näring så växer musklerna av sig själv?

burner skrev:
Sant, det finns en hel del forsking och dess slutsatser är inte ofta helt i linje med varandra.

Själv så kör jag både kolhydrater och protein innan träning.

Efter träning blir det samma sak, kolhydrater och proteiner.

Hela dagarna består alltså av kolhydrater och proteiner 24/7 :3freak
Sant!

Jag tar också protein + kolhydrat både före och efter, men som dom säger på gymmet... snart ska jag bli lite "optimalare" :hihi

Ace.Rider skrev:
Dessa drycker har ju till en ca 70 % placebo effekt hos en normal människa. Men lite onödigt att diskutera.[/url]

Kanske stämmer om jag redan får i mig den mängden som kroppen kan ta upp via den vanlig maten. Extra kosttillskott utöver max som kroppen kan tillgodogöra sig
är inte nödvändigt.

Men för en person som kanske får i sig en mycket låg andel proteiner och sedan tar en proteindrink som kroppen tar upp är inte någon placebo effekt.

Placebo effekt eller inte, det beror mycket på den enskilda individen och dess befintliga kost.

Last edited:
burner skrev:
Kanske stämmer om jag redan får i mig den mängden som kroppen kan ta upp via den vanlig maten. Extra kosttillskott utöver max som kroppen kan tillgodogöra sig
är inte nödvändigt.

Men för en person som kanske får i sig en mycket låg andel proteiner och sedan tar en proteindrink som kroppen tar upp är inte någon placebo effekt.

Placebo effekt eller inte, det beror mycket på den enskilda individen och dess befintliga kost.
Ja dessutom är en placeboeffekt lika bra som en "vanlig" effekt :)

burner skrev:
det beror mycket på den enskilda individen och dess befintliga kost.

Sant, då är det ju mycket bra, ifall man inte via den normala kosten får i sig tillräckligt. Men för att få maximal effekt borde man få i sig rätt mängd via maten.
Absolut är det helt beroende på den enskilda individen, därför är det ju så svårt att säga exakt hur någon annan skall träna, äta, vila osv. Man kan endast ge riktlinjer, utgående från forskningar som gjorts inom området.

Ace.Rider skrev:

Vad använde du för sökord? Jag försökte söka lite i PubMed men hittar ingenting sådant.

Ace.Rider skrev:
Men för att få maximal effekt borde man få i sig rätt mängd via maten..

Jag försöker ligga kring 200g protein/dag och det är jobbigt ibland via den vanliga maten.
Med en proteindrink på kanske 40g så har jag har jag minskat denna press lite, då räcker det att försöka få i sig kanske 160g protein via maten.

Martin skrev:
Ok, men vad är det för fel på vanlig husmanskost? Det har jag ätit idag, har fått i mig 170 gram protein.

Och det är mycket tycker du? Okej det funkar väl om du väger 45-50 Kg, 3 gram protein per Kg kroppsvikt är väl minimum om man vill vara någorlunda optimal. Sen så stimulerar vassleproteinPULVER proteinsyntesen mycket bättre än något annat protein du kan få från "riktig" mat.

Hsb-Chrille skrev:
Och det är mycket tycker du? Okej det funkar väl om du väger 45-50 Kg, 3 gram protein per Kg kroppsvikt är väl minimum om man vill vara någorlunda optimal. Sen så stimulerar vassleproteinPULVER proteinsyntesen mycket bättre än något annat protein du kan få från "riktig" mat.

Höhö, martin är ju mjölkexpert.

anja skrev:
Vad använde du för sökord? Jag försökte söka lite i PubMed men hittar ingenting sådant.

Bl.a. physical exercise + extra energy

PubMed har inte lika god kvalitets kontroll över sina "forskningar", men visst går det att söka där med. Se även på: Ovid, Medline, Cinahl, Ebsco och PEDro.

The Cochrane library är mycket noggrann och urvals kriterierna för forskningarna är höga.

Ace.Rider skrev:
Bl.a. physical exercise + extra energy

PubMed har inte lika god kvalitets kontroll över sina "forskningar", men visst går det att söka där med. Se även på: Ovid, Medline, Cinahl, Ebsco och PEDro.

The Cochrane library är mycket noggrann och urvals kriterierna för forskningarna är höga.

Cinahl (viktigaste databasen för sjuksköterskor. Polit, Beck och Hungler, 2001 :) ) och Ovid är förstås det som jag brukar vara inne och gräva i mest. Men jag har aldrig hört någon påstå att artiklarna i PubMed skulle hålla låg kvalité.

Om det är en specifik artikel du tänkte på när du skrev om placeboeffekten, så vill jag gärna ha referens till den. Är nyfiken.

Edit: Medline och PubMed har väl samma innehåll? Hur kan isf Medline vara "bättre"?

Hsb-Chrille skrev:

Såvitt jag vet finns det VÄLDIGT få studier som visar att mer än 3g protein/kg kroppsvikt ger någon ökad effekt.

Varför måste alla försöka äta ihjäl sig på protein? Vad hände med balanserad kost?

Själv tänkte jag beställa Milk-90 från ... som tydligen skall innehålla långsamt protein som är bra innan man går och lägger sig(minskar muskelnedbrytningen under natten).

MILK 90

Last edited:
jawohl skrev:
Såvitt jag vet finns det VÄLDIGT få studier som visar att mer än 3g protein/kg kroppsvikt ger någon ökad effekt.

Varför måste alla försöka äta ihjäl sig på protein? Vad hände med balanserad kost?

och vad händer med njurarna?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...