Styrvobbel på ny hoj?

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Jag har råkat ut för ett par riktigt otäcka styrvobbel. Det har skett när framhjulet knappt har touchat backen i lite högre farter. Den har liksom bara ruskat på sig ordentligt så att styret slagit fram o tillbaka riktigt snabbt mellan nästan fulla utslag. Inte så roligt i 120 km/h. Så fort jag slagit av gasen så har det slutat. När det skett har jag antingen accelererat hårt eller satt ner en uuiiilie mjukt. Alltså när framhjulet knappt har rört vägen. Det är inget fel på däcken.

Vad kan det vara tro?
Styrlagren dåligt åtdragna?
Felaktigt luftade framgafflar? Jag har luftat mina framgafflar när hojen stått på backen. Enligt gaffelmanualen som jag läste igår så är det viktigt att framhjulet är i luften när man luftar.

Hur får jag upp framhjulet i luften när hojen står still? Tips?
Jag kan inte komma på något bra sätt. Mitt depåstöd funkar bara bak och man kan ju inte lyfta i framhjulet i alla fall om man skall kolla styrlager eller få hjulet att hänga fritt.

Alla tips o förslag är välkomna.
Tack,
Nicke

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
du har med andra ord en riktigt uuuuiiiilllllllliiieee cykel, den kan bara köra på slangen, går som en påse nötter med båda däcken i backen ;)

Dan Banan

Enarmade banditen
Gick med
5 Mar 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 600
Jag tror att du blir av med problemet med styrdämpare. Annars be någon som är duktig på gafflar titta på den.

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
En jobbarkompis har erbjudit mig att få använda block o talja i hans carport.
Vad tror ni om det? Depåstöd bak och hissa upp framändan från taket en liten bit?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En jobbarkompis har erbjudit mig att få använda block o talja i hans carport.
Vad tror ni om det? Depåstöd bak och hissa upp framändan från taket en liten bit?

Det brukar funka bra för mig. Dock tror jag inte att du kommer att hitta några större fel på maskinen. Det är nog helt enkelt så att du behöver en styrdämpare. :)

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Det brukar funka bra för mig. Dock tror jag inte att du kommer att hitta några större fel på maskinen. Det är nog helt enkelt så att du behöver en styrdämpare. :)

Ja, det kanske är så. Men det är ändå lite konstigt. Jag har hört om någon annan SD ägare har haft liknande problem, men ingen har haft så pass kraftiga vobblingar.
Dämparen skall i alla fall monteras så fort monteringssatsen kommer.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag kan inte komma på något bra sätt. Mitt depåstöd funkar bara bak och man kan ju inte lyfta i framhjulet i alla fall om man skall kolla styrlager eller få hjulet att hänga fritt.

Styrlagren kan du kolla genom att bromsa snabbt upprepade gånger när hojen rullar, bara tryck lätt på bromsen, släpp direkt, tryck snabbt igen, släpp osv. Då känner du om du har glapp i styrlagren. Det kanske inte är det mest vetenskapliga sättet men det har fungerat bra för mig och framförallt slipper du hålla på med verktyg.

Har du glappande styrlager så skulle du märka det, det känner man när man kör och speciellt om du bromsar över ojämnheter osv, då känner man hur det rör sig i styrhuvudet.

Jag har ett depåstöd för framgaffeln (ett sådant som lyfter under gaffelbenen) som du kan få låna om det rör sig om någon vecka och om du vill kolla hjullagren fram (vilket jag i och för sig har svårt att tro ska vara dåliga på en ny hoj). Jag måste nämligen byta framdäck på min så jag behöver stödet igen om om någon vecka. Just nu står min bil på plåtverkstad så jag kommer ändå inte iväg någonstans med framhjulet för att byta däcket. Jag är i och för sig inte helt säker på om stödet funkar på just SD men hojarna ser väl å andra sidan hyfsat likadana ut där? Ungefär samma avstånd mellan gaffelbenen alltså?

Last edited:

Solid snake

Guest
Den cykeln har rätt brant gaffelvinkel, det hade varit konstigt om den inte wobblade.

Vänta på fästen till styrdämparen säger jag, kan du inte ta från en -06 annars då?

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Däckstryck fram?

Kollat - spot on.

Den cykeln har rätt brant gaffelvinkel, det hade varit konstigt om den inte wobblade.

Vänta på fästen till styrdämparen säger jag, kan du inte ta från en -06 annars då?

Nej, på 06 måste man byta den övre gaffelkronan till en CNC-tillverkad krona för att få dit styrdämparen - DYRT! På 07 sätter man dämparen under nedre gaffelkronan.

Styrlagren kan du kolla genom att bromsa snabbt upprepade gånger när hojen rullar, bara tryck lätt på bromsen, släpp direkt, tryck snabbt igen, släpp osv. Då känner du om du har glapp i styrlagren. Det kanske inte är det mest vetenskapliga sättet men det har fungerat bra för mig och framförallt slipper du hålla på med verktyg.

Har du glappande styrlager så skulle du märka det, det känner man när man kör och speciellt om du bromsar över ojämnheter osv, då känner man hur det rör sig i styrhuvudet.

Har faktiskt känts lite "skramligt" fram ibland. Jag har inte riktigt kunnat lokalisera det...

Jag har ett depåstöd för framgaffeln (ett sådant som lyfter under gaffelbenen) som du kan få låna om det rör sig om någon vecka och om du vill kolla hjullagren fram (vilket jag i och för sig har svårt att tro ska vara dåliga på en ny hoj). Jag måste nämligen byta framdäck på min så jag behöver stödet igen om om någon vecka. Just nu står min bil på plåtverkstad så jag kommer ändå inte iväg någonstans med framhjulet för att byta däcket. Jag är i och för sig inte helt säker på om stödet funkar på just SD men hojarna ser väl å andra sidan hyfsat likadana ut där? Ungefär samma avstånd mellan gaffelbenen alltså?

Guldpung! Det använder jag gärna. Låtom oss testa om det passar.
Vi skulle ju ut o åka, så det är väl bäst att fixa det här så du slipper se mig flyga över styret. :tummenupp

Gabor

Guest
Jag har råkat ut för ett par riktigt otäcka styrvobbel. Det har skett när framhjulet knappt har touchat backen i lite högre farter. Den har liksom bara ruskat på sig ordentligt så att styret slagit fram o tillbaka riktigt snabbt mellan nästan fulla utslag. Inte så roligt i 120 km/h. Så fort jag slagit av gasen så har det slutat. När det skett har jag antingen accelererat hårt eller satt ner en uuiiilie mjukt. Alltså när framhjulet knappt har rört vägen. Det är inget fel på däcken.

Vad kan det vara tro?
Styrlagren dåligt åtdragna?
Felaktigt luftade framgafflar? Jag har luftat mina framgafflar när hojen stått på backen. Enligt gaffelmanualen som jag läste igår så är det viktigt att framhjulet är i luften när man luftar.

Hur får jag upp framhjulet i luften när hojen står still? Tips?

Alla tips o förslag är välkomna.
Tack,
Nicke

Glappa styrlager, för lite olja eller olika oljemängd i gaffelbenen, däckstryck fram å bak felaktiga, hjulen spårar inte, lös hjulaxel fram eller bak eller sving.

Fabriks Ny mc, vem har monterat ihop den??? Lelles i uppsala :D

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Glappa styrlager, för lite olja eller olika oljemängd i gaffelbenen, däckstryck fram å bak felaktiga, hjulen spårar inte, lös hjulaxel fram eller bak eller sving.

Fabriks Ny mc, vem har monterat ihop den??? Lelles i uppsala :D

Oj, det var många förslag. :confused:
Ska kolla så mycket som jag kan. Oljemängden i gaffelbenen känns lite jobbigt att kolla...

Yep, Lelles.

Gabor

Guest
Oj, det var många förslag. :confused:
Ska kolla så mycket som jag kan. Oljemängden i gaffelbenen känns lite jobbigt att kolla...

Yep, Lelles.
Då har jag ett hett tips.:tummenupp

Skruva ihop hojen, :yoparty :D , börja fram å sluta längst bak, B-pryon till skolungar som sätter ihop hojar, dom har inte ens åldern för körkort att prova efter montering.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024