Sug pa det har

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tjena,

tankte bara ta tillfallet i akt att rekommendera er alla som klagar pa vadret i Moder Svea att gora som jag. Den forsta november forra aret klev jag pa ett plan fran Arlanda och har sedan dess enbart hangt i tropiska miljoer. I skrivande stund befinner jag mig i Brasilien och kommer hem igen lagom till en ny hojsasong.

Har kan man hyra vilken bage som helst utan kort, och hjalm vet jag inte ens om det finns att fa tag pa. De verkar heller inte ha fattat att man nog kanske inte bor aka 6 pers. inkl. spadbarn pa en 125:a i rusningstrafik (i Vietnam och Kambodja ar det inte en ovanlig syn).

Sverige ar lojligt hart reglerat nar det galler det mesta. Faktum ar att jag faktiskt gillar att sitta pa en hoj iford endast sandaler och badshorts. Det verkar dessutom alla andra vasterlanningar som ar ute och reser tycka da jag inte sett ett skinnstall sa langt ogat nar pa fyra och en halv manad. Jag skulle nog inte valja att aka utan hjalm hemma alltfor ofta men det vore trevligt om jag fick bestamma den saken sjalv, da jag anses (av samhallet i alla fall) vara vuxen (26 ar), utan att riskera aka pa boter.

Nu kommer jag sakert fa mycket skit fran alla "mogna hojakare" hemma i trygga Sverige med olycksstatistik upp till hakan men faktum ar att det skiter jag ratt mycket i.

Livet blir vad man gor det till, sitt inte hemma och tjata om vadret, salj allt utom hojen och dra dit man kan aka hoj hur man vill, nar man vill.

Nu maste jag tyvarr avbryta for att jag ska dra ner pa stranden och surfa.

Simma lugnt, :yoparty

-Rebellen-

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag håller med, men det beror på miljön oxå om man känner sig tryck att köra utan hjälm. Jag kände som dig när jag bodde i Kalifornien att skulle jag bara 1km från huset och ner till stranden för att sola o bada o glo på tjejer så tog jag inte mer än badkläderna på mig. I sverige är dock distanserna oftast längre och vädret är opålitligt ibland.

Här i Sverige känner jag dock att det Inte är säkert att köra utan hjälm, eller att det ens passar i miljön/med människorna/landet i sig. Det är helt enkelt en annan livsstil här. Det märker du när du kommer hem igen, tråkigt nog.

Solid snake

Guest
Låt oss säga att du trillar utan hjälm o skinnställ i sverige, vem får betala din sjukvård då?

Jo alla skattebetalare, sen kan jag inte tänka mig att det är speciellt kul o ligga på sjukhus.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Solid snake skrev:
Låt oss säga att du trillar utan hjälm o skinnställ i sverige, vem får betala din sjukvård då?

Jo alla skattebetalare, sen kan jag inte tänka mig att det är speciellt kul o ligga på sjukhus.
Varför ens nämna detta? Så ifall du kraschar med hjälm och helställ, så finner du dig ha mer rätt att vara på ett sjukhus i Sverige? Det är allmän rätt i sverige att få sjukvård. Alla med jobb betalar automatiskt skatt, det har varit så, och kommer troligen förbli så. Det är ett dåligt resonemang att nämna att du betalar skatt, och därmed ska andra inte få rätt till vad skattepengarna går till, bara för att du tycker de gör nått som inte är vettigt.

HanneZ

Guest
Thundercat skrev:
Att du kommer hem å inte har några pengar kvar, bara hojen? :va
Mjo typ

Ja fatta inte om vi skulle va avundsjuka på vädret eller på att man inte känner sig tvingad att ha hjälm på sig i andra länder?

/ Hannes

lollepop

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
slaktad, letar ny
Erkänner att man har slarvat en hel del med skyddsutrustning, dock aldrig med hjälmen. Vurpar man utan den är det ju så pass stor risk att det händer något riktigt allvarligt, blir dessutom jäkligt dyrt för samhället om någon dör eller hamnar i rullstol för restan av livet. Inte bara tråkigt för en själv utan det drabbar även andra som genom skattemedel får betala för ens eget slarv.
Mc-åkarna är väl antagligen redan kraftigt överrepresenterade på sjukhusen :)

Solid snake

Guest
Swedie skrev:
Varför ens nämna detta? Så ifall du kraschar med hjälm och helställ, så finner du dig ha mer rätt att vara på ett sjukhus i Sverige? Det är allmän rätt i sverige att få sjukvård. Alla med jobb betalar automatiskt skatt, det har varit så, och kommer troligen förbli så. Det är ett dåligt resonemang att nämna att du betalar skatt, och därmed ska andra inte få rätt till vad skattepengarna går till, bara för att du tycker de gör nått som inte är vettigt.

Jag menar att man kan få fler/värre skador om man vurpar utan skydd o då blir vistelsen längre på ett sjukhus.

Alltså mer pengar för att man ska bli frisk.

Det var så jag menade, inget illa upp.

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
Swedie skrev:

Jag tycker inte resonemanget är helt fel, demokratin bygger väl på att vi (förvisso via ombud) enats om en rad bestämmelser och om man väljer att inte följa dessa borde man väl inte heller förvänta sig samma insats från samhället om det går åt h-e. I det här fallet går det väl på ett ut eftersom samhället i större utsträckning får tillgång till organdonatorer :)

/geek

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
AAHHH Forodoltarzan ditt svin! Jag hoppas nästan att det blir en regnig sommar när du kommer hem för din skull :arsele .

V29 är våran!!! då är vi fulltaliga och antagligen ganska fulla med. Men då får du ha hjälmen på! :tungan

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Fyfan vad det låter skönt och va i Brasilien!

Jag kan tänka mig att det är en "jordenruntresa" du har eller?

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Swedie skrev:

Det här är viktigt, intressant och svårt. Jag håller med i ovanstående, det blir en hårklyvningsmoral om man gör skillnad på vilken skyddsutrustning individen har. Dessutom är det såvitt jag förstår helt lagligt att åka i kalsonger och hjälm och då är man ju tämligen oskyddad. Dessutom så är ALLTID nacken helt oskyddad och det är oftast där de skador sitter som gör en MC-åkare förlamad vilket är den allra dyraste skadan för samhället.

Jag jobbar som ortopedkirurg och det är inte kul att ta hand om de skador som sker vid olyckor utan riktiga skyddskläder. Det viktiga dock: skyddskläder gör inte så stor skillnad som folk vill tro och det skyddar inte mycket mot många av de svåraste skadorna. Den stora skillnaden är om du kraschar eller inte.

Personligen tycker jag att det borde vara upp till individen att välja om han ska ha hjälm eller inte men jag önskar att alla har det alltid. Låter det som dubbelmoral? Inte alls, jag tror på att man måste ha personlig frihet men att man med detta också måste ta ett stort personligt ansvar. Lagarna är dessutom trubbiga och för mycket lagar gör att folk inte tar sitt ansvar och att det styr moralen. Alla kan väl föreställa sig ett scenario där det förtidspensionerade fyllot sätter sig till doms över den mopedist som åker förbi utan hjälm men det är väl ingen tvekan om vem som kostar samhället mest? Därmed inte sagt att det förstnämnda personen ska dömas heller eller att han inte har skäl till att han är den han är.När det gäller motorcyklister på mitt jobb så klagar ingen över återfallsknutten som säger "det gick lite för fort i kurvan" och man som riktig motorcyklist VET att detta beror på att han har blivit rädd och försökt styra med istället för mot kurvan med följd att hojen reser sig och går ut i ytterböjens dike. Och man vet att man själv utan problem hade kunnat hålla dubbla hastigheten i samma kurva. Han har kraschat för att han är en kass motorcyklist vilket inte är moraliskt bättre än att krascha på något annat sätt. Har någon kraschat på crossbanan eller liknande så är det "en jävla motorcykelgalning".

Man måste få ta ansvar för sitt eget liv och sin egen hälsa, allt annat är ett steg mot ett Orwellskt 1984. Dock måste man respektera sina medmänniskor och de som medvetet utsätter andra för stora risker för sitt höga nöjes skull är i bästa fall insiktslösa egocentriker. För att klargöra: köra i 280 km/h på bakhjulet endast iklädd kondom på Tierps flygbas - helt OK Köra 300 km/h på E4 mellan Stockholm-Uppsala - Inte OK

Man ska nog undvika en relativ moral när det gäller sjukvård vilket du också påpekar i ditt inlägg, Swedie. Ne sit medicus judex morum

Hoppas jag slipper se er på akuten - Frihet under ansvar

/Hising

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Nurse Ratched skrev:
Det här är viktigt, intressant och svårt. Jag håller med i ovanstående, det blir en hårklyvningsmoral om man gör skillnad på vilken skyddsutrustning individen har. Dessutom är det såvitt jag förstår helt lagligt att åka i kalsonger och hjälm och då är man ju tämligen oskyddad. Dessutom så är ALLTID nacken helt oskyddad och det är oftast där de skador sitter som gör en MC-åkare förlamad vilket är den allra dyraste skadan för samhället.

Jag jobbar som ortopedkirurg och det är inte kul att ta hand om de skador som sker vid olyckor utan riktiga skyddskläder. Det viktiga dock: skyddskläder gör inte så stor skillnad som folk vill tro och det skyddar inte mycket mot många av de svåraste skadorna. Den stora skillnaden är om du kraschar eller inte.

Personligen tycker jag att det borde vara upp till individen att välja om han ska ha hjälm eller inte men jag önskar att alla har det alltid. Låter det som dubbelmoral? Inte alls, jag tror på att man måste ha personlig frihet men att man med detta också måste ta ett stort personligt ansvar. Lagarna är dessutom trubbiga och för mycket lagar gör att folk inte tar sitt ansvar och att det styr moralen. Alla kan väl föreställa sig ett scenario där det förtidspensionerade fyllot sätter sig till doms över den mopedist som åker förbi utan hjälm men det är väl ingen tvekan om vem som kostar samhället mest? Därmed inte sagt att det förstnämnda personen ska dömas heller eller att han inte har skäl till att han är den han är.När det gäller motorcyklister på mitt jobb så klagar ingen över återfallsknutten som säger "det gick lite för fort i kurvan" och man som riktig motorcyklist VET att detta beror på att han har blivit rädd och försökt styra med istället för mot kurvan med följd att hojen reser sig och går ut i ytterböjens dike. Och man vet att man själv utan problem hade kunnat hålla dubbla hastigheten i samma kurva. Han har kraschat för att han är en kass motorcyklist vilket inte är moraliskt bättre än att krascha på något annat sätt. Har någon kraschat på crossbanan eller liknande så är det "en jävla motorcykelgalning".

Man måste få ta ansvar för sitt eget liv och sin egen hälsa, allt annat är ett steg mot ett Orwellskt 1984. Dock måste man respektera sina medmänniskor och de som medvetet utsätter andra för stora risker för sitt höga nöjes skull är i bästa fall insiktslösa egocentriker. För att klargöra: köra i 280 km/h på bakhjulet endast iklädd kondom på Tierps flygbas - helt OK Köra 300 km/h på E4 mellan Stockholm-Uppsala - Inte OK

Man ska nog undvika en relativ moral när det gäller sjukvård vilket du också påpekar i ditt inlägg, Swedie. Ne sit medicus judex morum

Hoppas jag slipper se er på akuten - Frihet under ansvar

/Hising

:tummenupp amen

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Teo skrev:
AAHHH Forodoltarzan ditt svin! Jag hoppas nästan att det blir en regnig sommar när du kommer hem för din skull :arsele .

V29 är våran!!! då är vi fulltaliga och antagligen ganska fulla med. Men då får du ha hjälmen på! :tungan

Vi far val se om hjalmen stannar pa, har jag kvar min gamla hack sa kanns hjalm snarast overflodigt och funkar mer som vindbroms an som skydd... Men jag ar garanterat med v. 29. Det later chandobelt!

Idag ska vi for ovrigt hyra en beach-buggy och dra runt pa stranderna med, flott va. Fridens.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Florodoltarzan skrev:
Vi far val se om hjalmen stannar pa, har jag kvar min gamla hack sa kanns hjalm snarast overflodigt och funkar mer som vindbroms an som skydd... Men jag ar garanterat med v. 29. Det later chandobelt!

Idag ska vi for ovrigt hyra en beach-buggy och dra runt pa stranderna med, flott va. Fridens.

..för att inte säga schevallereskt! när planerar ni hemkomsten? Jag ställer på blåjärnet nu i dagarna.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0