Sugen på att köra lastbil

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
He he det kan ju finnas mkt dollars i kuverten kanske, skämt åsido nopp Posten är alltför osäkert företag så det står jag över. Har faktiskt tittat lite närmare på just gruschafför.
Sen har ju posten eget fack o egna löner, så du tjänar mer om du håller dig därifrån.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Hur är det att köra tankbil? Jag har fått känslan av att alla lastbilsjobb är lite lätt enformiga men gruskörning kanske är lite roligare? Sen hur mycket skiljer sig lönen åkerier mellan, ligger de lika? Och vad är en normal lön om man blir tillfrågad på en intervju? Jag har inte kört i Sverige innan så jag har inte en aning...
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Hur är det att köra tankbil? Jag har fått känslan av att alla lastbilsjobb är lite lätt enformiga men gruskörning kanske är lite roligare? Sen hur mycket skiljer sig lönen åkerier mellan, ligger de lika? Och vad är en normal lön om man blir tillfrågad på en intervju? Jag har inte kört i Sverige innan så jag har inte en aning...

Grusbil är jätteroligt:rolleyes:
Man kör till grustaget lastar ex, 0-32 sedan kör du till arbetsplatsen (som oftast är relativt nära) sedan tillbaka igen (upprepa det ca 20 ggr)

Allvarligt, grusbil är väl kul om man gillar byggsvängen.
Det kan lätt bli tråkigt och det kan även bli mkt spännande (köra fast, risker att välta o dyl...)

Tankbil så antar jag du menar trp av farligt flytande mtrl...
Köra för dom stora bensinbolagen är ganska slappt gentemot dom privata (!) som ex, ADR-HAANPÄÄ
Jag har kört flera år för just ADR-HAANPÄÄ och jag har även jobbat åt Statoil.
Normalt sett KRÄVER just sådana här företag en massa erfarenhet och GODA vitsord från tidigare åkerier. (det finns undantag)

Köra på statoil är enkelt, dom har schemalagd arbetstid (jobba 3 veckor ledig 1)
Skiften är indelade i morgon o eftermiddag ( börjar vid 04.15 oftast)
Hyffast bra betalt, enkelt jobb, nogrannhet är viktigast osv,osv...
Väldigt svårt att få jobb där (krävs i princip att du känner någon där)
Dessutom tar dom hand om sina chafförer = i stort sett ingen som slutar

ADR-HAANPÄÄ har egna chafförer, men dom flesta är egenåkare.
Jobba mkt o jobba lite till... Så är det alltid när det gäller egenåkare.
Dom kräver lång erfarenhet goda vitsord o jävligt svårt att få en BRA körning där, svårt nog att ens få jobb där.
Jag hade iaf en hyffsad lön på mellan 45 000 -55 000 per månad (men då jobbade jag oxå en hel del...)

Roliga lastbilsjobb beror på vad DU tycker är roligt.
Att köra landorike runt (sverige) så borde du satsa på löstrailer (mkt körning men inte så bra betalt)
Jobba hemma... =kör i byggsvängen (hyffsat betalt)
Tjäna en massa stålar = kör fjärr/utomlands (= inget liv)

Det finns tusen olika typer av jobb/körningar ta reda på vad just DU vill göra, så finns det nästan säkert ett jobb för dig.



.../Yoshi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Yoshi!
Vi använder enorma mängder processolja.
Levereras ofta av ADR-Haanpää.
Har du blivit mottagen av "Coachen" på ett företag i Småland, så har vi antagligen träffats.
God erfarenhet av ADR-Haanpää.

Kan bara hålla med om det du skriver om att tänka efter vad man vill egentligen.
Många tycker långresor är himmelriket.
Jag föredrar grusbil, sopbil, slamsug eller vad fan som helst som inte innebär att sitta och hålla i ratten och agera autopilot.
 

Mecklarn

Skit bakom styret...
Gick med
12 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
zx7r -97
För att få jobb: Åk runt till företag och visa upp dig, erbjud dig att visa dina skills med att köra en sväng, backa till en lastbrygga eller vad som, om de tvekar på din körvana.

Att tänka på är att arbetstider är sällan 8-17, tvärtom..., tidiga mornar och hem kommer när man är klar. Kör man som anställd åt ett mindre åkeri, blir det lätt att man tar på sig mkt ansvar att sköta båda sig och bilen. Vilket iofs är beundransvärt, men det krävs lite mer för att sjukskriva sig än på en större arbetsplats och att få betalt för varje minut man lägger ner är högst osäkert.

Sen måste du ha i åtanke att du teoretiskt riskerar tusentals kronor i böter varje arbetsdag. Allt från fortkörning, överlast, kör & vilotider, lastsäkring, att fordonen är godkända m.m.

Fördelarna är ju tveklöst att du sköter dig själv och ser många platser som få andra i samhället. Träffar mkt speciella människor gör man också...

Gå in på http://www.truckstop.nu och fråga. Där kanske de vet lite bättre... (hoppas länken funkar...)

Lycka till!
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Jag kan rekommendera jobbet jag har nu, köra kranbil. Det är mest inom staden, men blir lite längre resor ibland som omväxling. Är ett mindre åkeri med ca 8 lastbilar, rätt lagom enl mig. Lönen är väl sådär, cirkus 120 i timmen. Övertid finns det gott om, om man är sugen. En normal 8-9tim arbetsdag blir kanske max 5timmar körtid pga krankörning och annat, så vill man är det inga problem att jobba 13h om dagen. Det jag kör är mest inom byggsvängen och de flesta körningar vi gör tar vi betalt per timme=du jobbar i den takt du trivs med och vill du stanna o ta en kopp kaffe så gör du det. Erfarenheten jag hade för att få detta jobb var typ lite erfarenhet av lite olika kranar innnan, lite extraknäck på poståkeriet och truckörning.

Det är inte ont om folk som vill köra lastbil, men däremot ont om folk som man kan "lita" på som har lite ansvarskänsla och är serviceminded.

Det negativa är väl oron för dessa jävla poliskontroller. Inte många yrken man är skyldig att kunna så många regler, och straffas ekonomiskt ur egen ficka om man missar, eller t.ex. skulle ha nåt parkeringsljus i extraljusen eller nåt annat viktigt. Har klarat mig hittills men vet att med digital färdskrivare så har man alltid ett par missar ligger lagrade som bara väntar på att göra en fattig.
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Hoppsan, de va inte dåligt!!:D


En vän till mig körde för ADR-Haanpää också. Han var då 20 och ganska orutinerad men med en lön på 30.000. :tummenupp

Dock var det som han sa, väldigt mycket jobb. Körde Norge-Danmark och var allt som oftast hemma runt 23 fredagkväll och var ibland tvungen att åka ut redan på söndagen = inte mycket fritid.

Men är man singel och inte har några kids och vill tjäna ihop bra pengar, då verkar det vara det ultimata.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
En vän till mig körde för ADR-Haanpää också. Han var då 20 och ganska orutinerad men med en lön på 30.000. :tummenupp

Dock var det som han sa, väldigt mycket jobb. Körde Norge-Danmark och var allt som oftast hemma runt 23 fredagkväll och var ibland tvungen att åka ut redan på söndagen = inte mycket fritid.

Men är man singel och inte har några kids och vill tjäna ihop bra pengar, då verkar det vara det ultimata.

Jodå,de låter ju bra men ja har kört ute sen -93 å har aldrig kommit upp i sådana löner som Yoshi, därmed inte sagt att de inte stämmer.

Troligen jag som kört underbetald:confused:
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Jodå,de låter ju bra men ja har kört ute sen -93 å har aldrig kommit upp i sådana löner som Yoshi, därmed inte sagt att de inte stämmer.

Troligen jag som kört underbetald:confused:

Att tjäna pengar som lastbilschafför så måste man kunna erbjuda företagen: kunskap, erfarenhet, utbildning men framför allt att man kan dra in mer pengar om man anställde mig.
Jag gav ADR-HAANPÄÄ ett förslag där dom (i vissa områden) kunde tjäna dubbelt så mkt om JAG fick körningen.
Och i det förslaget så fanns det ingen lr väldigt liten risk att varken jag lr dom skulle få ngt problem med att JAG översteg körtiden.

Tänker givetvis INTE berätta vad förslaget var!!!

Jag kunde iaf säkra en massa garanterade inkomster per månad (kallas för att göra AFFÄRER)
Min minsta garanterade inkomst var 20 000 + 22 000 (med tillägg på upp till 15 000 -20 000:) Normalt tog jag ut runt 50 000:-

OBS jag var BARA anställd (INTE egenföretagare)

Tyvärr blev jag sjuk efter 2 år o kunde inte fortsätta...

Pengar kan man bara tjäna om DIN chef kan tjäna pengar på det.



.../Yoshi

Yoshi!
Vi använder enorma mängder processolja.
Levereras ofta av ADR-Haanpää.
Har du blivit mottagen av "Coachen" på ett företag i Småland, så har vi antagligen träffats.
God erfarenhet av ADR-Haanpää.

Kan bara hålla med om det du skriver om att tänka efter vad man vill egentligen.
Många tycker långresor är himmelriket.
Jag föredrar grusbil, sopbil, slamsug eller vad fan som helst som inte innebär att sitta och hålla i ratten och agera autopilot.

Jag körde kemibil, processoljan kom väl med ngn oljebil:confused:
I annat fall kan jag ha varit där...



.../Yoshi
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top