Hur är det att köra tankbil? Jag har fått känslan av att alla lastbilsjobb är lite lätt enformiga men gruskörning kanske är lite roligare? Sen hur mycket skiljer sig lönen åkerier mellan, ligger de lika? Och vad är en normal lön om man blir tillfrågad på en intervju? Jag har inte kört i Sverige innan så jag har inte en aning...
Grusbil är jätteroligt
Man kör till grustaget lastar ex, 0-32 sedan kör du till arbetsplatsen (som oftast är relativt nära) sedan tillbaka igen (upprepa det ca 20 ggr)
Allvarligt, grusbil är väl kul om man gillar byggsvängen.
Det kan lätt bli tråkigt och det kan även bli mkt spännande (köra fast, risker att välta o dyl...)
Tankbil så antar jag du menar trp av farligt flytande mtrl...
Köra för dom stora bensinbolagen är ganska slappt gentemot dom privata (!) som ex, ADR-HAANPÄÄ
Jag har kört flera år för just ADR-HAANPÄÄ och jag har även jobbat åt Statoil.
Normalt sett KRÄVER just sådana här företag en massa erfarenhet och GODA vitsord från tidigare åkerier. (det finns undantag)
Köra på statoil är enkelt, dom har schemalagd arbetstid (jobba 3 veckor ledig 1)
Skiften är indelade i morgon o eftermiddag ( börjar vid 04.15 oftast)
Hyffast bra betalt, enkelt jobb, nogrannhet är viktigast osv,osv...
Väldigt svårt att få jobb där (krävs i princip att du känner någon där)
Dessutom tar dom hand om sina chafförer = i stort sett ingen som slutar
ADR-HAANPÄÄ har egna chafförer, men dom flesta är egenåkare.
Jobba mkt o jobba lite till... Så är det alltid när det gäller egenåkare.
Dom kräver lång erfarenhet goda vitsord o jävligt svårt att få en BRA körning där, svårt nog att ens få jobb där.
Jag hade iaf en hyffsad lön på mellan 45 000 -55 000 per månad (men då jobbade jag oxå en hel del...)
Roliga lastbilsjobb beror på vad DU tycker är roligt.
Att köra landorike runt (sverige) så borde du satsa på löstrailer (mkt körning men inte så bra betalt)
Jobba hemma... =kör i byggsvängen (hyffsat betalt)
Tjäna en massa stålar = kör fjärr/utomlands (= inget liv)
Det finns tusen olika typer av jobb/körningar ta reda på vad just DU vill göra, så finns det nästan säkert ett jobb för dig.
.../Yoshi