Sugen på att köra lastbil

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Körtiden får vara längst 9 timmar per dag. Högst två
gånger i veckan får körtiden utsträckas till 10 timmar.

Maximal körtid per vecka är 56 timmar. Under två
på varandra följande veckor får den totala körtiden
vara högst 90 timmar.
Men man måste göra skillnad på körtid och arbetstid.
Jag har hört att det finns stackare som måste gå ur bilarna ibland för att öppna dörrar, rulla spännband, dra palldragare och annan skit.
 

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
CB 1300
Men man måste göra skillnad på körtid och arbetstid.
Jag har hört att det finns stackare som måste gå ur bilarna ibland för att öppna dörrar, rulla spännband, dra palldragare och annan skit.

Det är jag det :näsblod Fast det är olika vad man gillar. Slappt att ligga och pressa mil men fan vad jag blir trött. Är så man man längtar till att få dra runt pallar så man blir lite piggare. Plus att man kan komma upp i 12 timmar+ om dagen utan att det står på färdskrivarbladet.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
En kompis fick anställning av ett norskt åkeri.

Kör i Sverige.

Norsk lön (skattefri två månader om året, jul och semester) svenska levnadskostnader.

Är inte avundsjuk.
Killen förtjänade det.

njaa..helt skattefri är inte decemberlönen..utan man får betala ½-skatt.

Semesterersättningen är däremot helt skattfri om den inte tas ut under intjänad år.

Är man dessutom skriven i Sverige, så får man dra av för resor hem, 165 NOK/dag man vistas i Norge, samt ev kostnad för hyra. Skatten är ca 30% exklusive avdrag.
Den lägre skattesatsen gäller de första 4 åren.

Totalt rör det sig om drygt 100 000 NOK i avdrag per år.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Utan att gå in på mitt nuvarande jobb så är man i kontakt med mkt lastbilar samt alla olika typ av släp. Många är väl insatta i sina fordon dock är det skrämmande många som inte har en aning om vad som finns på sina fordon. En del tar inte bromsproblem på stort allvar likväl olja/vatten i lufttankarna pga kass kompressor! Visst det är mkt pengar som står på spel om bilarna står stilla men att riskera andras liv verkar inte ha någon betydelse. Jag vill inte ha en 30tons LB med tillhörande släp på kanske 40ton i arslet på min bil.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Utan att gå in på mitt nuvarande jobb så är man i kontakt med mkt lastbilar samt alla olika typ av släp. Många är väl insatta i sina fordon dock är det skrämmande många som inte har en aning om vad som finns på sina fordon. En del tar inte bromsproblem på stort allvar likväl olja/vatten i lufttankarna pga kass kompressor! Visst det är mkt pengar som står på spel om bilarna står stilla men att riskera andras liv verkar inte ha någon betydelse. Jag vill inte ha en 30tons LB med tillhörande släp på kanske 40ton i arslet på min bil.
Det där har man varit med om. Jag jobbar extra nu åt en kille som har bemanningsföretag, så man hamnar ju lite här o var.
Och där man har jobbat tidigare och försökt få dom att reparare saker så har dom bara rynkat på näsan. Så länge grejorna rullar så bryr dom sig inte, så tillslut så slutar man säga åt dom.

Falrigt men sant.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Spelar ingen roll om du kör med eller utan släp.

Jag har 112kr/h.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Är lite rookie.. men vad menas med att köra på fjärr??? :va

//KaliZ
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Vad ligger Lönen på ungefär om man bara kör lastbil utan släpp?

Ricken verkar ha lön enl. avtal som är typ 19600:-/mån
Sen finns det ju div. tillägg (OB, traktamente osv)

Jag tänkte själv leta upp ett extrajobb som chaufför då jag har schemalagda fria veckor på det vanliga jobbet.
Skulle helst vilja dra trailer eller köra bil utan släp.....har ingen erfarenhet av att köra med släp och dessutom är det så tråkigt att backa :)
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Som du fått tips om så e de bara och ringa runt så får du säkert napp, de saknas hur mycke chaffisar som helst.Kolla bara av hos erfarna kollegor hur åkaren är, skiljer ordentligt, bekymmer å få ut lön osv. Men du bör kanske tänka efter lite innan, uruselt betalt för tiden du lägger ner, hemifrån "jämt", ensamt i bilen, stressigt, skulle rekommendera dig att titta efter något annat men ja e nog ganska (negativt) påverkad av yrket idag.

Förr i tiden var de allt bättre, definitivt Italien och Spanienkörningen, men idag är det bara stress och skit med det oxå.

Visst kan de vara bättre betalt i Norge men inga hiskeliga skillnader, finns jämförbara löner i Sverige med.

Ett tips är att kolla efter grusbils körning, rätt okej betalt om du hamnar hos "rätt" åkare och du kommer hem om kvällen o får ett socialt liv.

Lycka till!!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Som du fått tips om så e de bara och ringa runt så får du säkert napp, de saknas hur mycke chaffisar som helst.Kolla bara av hos erfarna kollegor hur åkaren är, skiljer ordentligt, bekymmer å få ut lön osv. Men du bör kanske tänka efter lite innan, uruselt betalt för tiden du lägger ner, hemifrån "jämt", ensamt i bilen, stressigt, skulle rekommendera dig att titta efter något annat men ja e nog ganska (negativt) påverkad av yrket idag.

Förr i tiden var de allt bättre, definitivt Italien och Spanienkörningen, men idag är det bara stress och skit med det oxå.

Visst kan de vara bättre betalt i Norge men inga hiskeliga skillnader, finns jämförbara löner i Sverige med.

Ett tips är att kolla efter grusbils körning, rätt okej betalt om du hamnar hos "rätt" åkare och du kommer hem om kvällen o får ett socialt liv.

Lycka till!!

Japp har fått massor med tips som jag uppskattar mkt, grusbil har jag faktiskt också funderat lite på. Vet ej vad det kan bero på men många grusbilar brukar vara jäkligt noga med att ha det rent & prydligt inne i hytten varför vet jag inte. Jo det finns några i närheten så ska nog fråga dem lite.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Just ja vad ligger en grusbilsåkare i lön på ett ungefär?
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Vad kör din polare som?
Jo det låter som det bästa sättet men hur fasen ska man kunna veta vilka som är seriösa. Vill inte vara på ett åkeri som fuskar med kör & vilotider samt beordrar en massa övertid fast man inte få göra det. Har väl ca 23k i lön idag men vad ligger en chafförlön på ca?

Det som gäller är kontakter, via ams finns inga jobb som inte redan är tillsatta i realiteten, vilka företag som är seriösa vet man inte innan, tyvärr, ett lotteri att hamna på ett "bra" ställe, tipset jag kan ge är väl att inte söka multiföretagen typ schenker, Arla, Coop, DHL m fl, då blir du bara en i mängden och får inte samma uppmärksamhet, samtidigt kanske risken för fusk är mindre på ett större åkeri, oftast sitter det nåt pucko till speditör o dirigerar ut jobben för dagen!
Löner varierar beroende på vad du kan/hur mycket du kört innan/och vad för slags körning du tänkt köra, Fjärr tjänar man bra på då övernattning i hytt kan förekomma, inte så mycket lastning/lossning utan mest åka o titta på naturen, sedan parkera och öppna upp skåpet och släppa spännband, distribution med täta stopp är inget jag rekommenderar heller då rygg och knän tar stryk av allt pallyftande och upp o ner på flaketspring, slaktbil, sopbil, avfall skulle jag absolut välja bort även om sopbil tjänar bra, timmerbilar rankas ganska högt då man får vara hyggligt rutinerad för att baxa in på nån smal traktorstig!!
En klar fördel om du kan backa med släp, truckkort och adr är absolut

23,000:- ut låter ganska igenkännade: ):):)
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag vill bara skriva en sak.
Vad du än gör, håll dig så långt borta ifrån Poståkeriet som du bara kan!
Måtte det brinna i helvetet för all evighet!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag vill bara skriva en sak.
Vad du än gör, håll dig så långt borta ifrån Poståkeriet som du bara kan!
Måtte det brinna i helvetet för all evighet!


He he det kan ju finnas mkt dollars i kuverten kanske, skämt åsido nopp Posten är alltför osäkert företag så det står jag över. Har faktiskt tittat lite närmare på just gruschafför.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top