Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag har dragit en hel del exempel där det förvisso är si och så med seriositeten men egentligen borde bevisbördan ligga hos alla er

Lite jobbigt när det för stora egot slits mellan att vinna debatten och att framstå som kontinental och häftig? I ena fallet blir man lögnare med källförteckning deluxe och i andra fallet tråkig svenne. Man kan ju testa ärlighet från början också.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Så man kan alltså beskriva utlänningars beteende i svepande ordalag om hur de givetvis beter sig?

Jag kan inte begripa hur du plötsligt kan börja beskriva människors egenskaper utifrån härkomst, är inte det... rasism? :va

Eeehh....nej?
Man berömmer ju någon och lägger fram positiva egenskaper? Då kallas det typ beröm?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så man kan alltså beskriva utlänningars beteende i svepande ordalag om hur de givetvis beter sig?

Jag kan inte begripa hur du plötsligt kan börja beskriva människors egenskaper utifrån härkomst, är inte det... rasism? :va

Nej, men om jag i förväg hade haft en uppfattning och bemött andra baserat på iaktagna tendenser hos mina grannar hade varit rasism...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Eeehh....nej?
Man berömmer ju någon och lägger fram positiva egenskaper? Då kallas det typ beröm?

Alla afrikaner jag känner är duktiga på att dansa, kineserna är duktiga på matte och israelerna är grymma på bokföring.

Säkert glömt något positivt om någon nationalitet....

- - - Updated - - -

Nej, men om jag i förväg hade haft en uppfattning och bemött andra baserat på iaktagna tendenser hos mina grannar hade varit rasism...

Typ, som du gjorde med svenskarna menar du.:va

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du talar om helt olika saker. Att folk som kommer hit vill kunna fira sina egna traditioner tvingar väl inte dig att sluta med dina?
Vad är det för en konstig jämförelse?

Man måste inte anamma allt, det skulle vara ren tortyr att säga att nu när du bor i Sverige så måste du dricka nubbe och äta sill på midsommar.
Du håller på dina tradtioner och gör det du vill så kan andra få göra det de vill? Vad är det konstiga i det?

Jag har fått hemspråk hela vägen upp till högstadiet. Samtidigt var jag den i klassen som alltid hade toppbetyg i Svenska och Engelska (ensam invandrare). Forskning visar att de som fått hemspråk även har klarat sig bättre i Svenska-undervisning och det måste väl vara produktivt om nåt?

Det är någonstans här vi slutar förstå varandra, självklart kan ingen tvinga familjen från Peru, Danmark eller Somalia att släppa sina traditioner och kulturella identitet men det är just denna "kulturella smältdegel" som gör att folk tappar känslan av samhörighet med de människor som dom delar trappuppgång, samhälle och land med.

Du ser det som något bra, det gör inte ja. :trudelutt

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Japan är ett helt fantastiskt ställe. otroligt ödmjuka och hjälpsamma människor. Ordning och reda men på ett lite gulligt sätt, inte det tyska jobbiga. Finns mycket att eftersträva där men jag skulle nog inte klara av deras sjukt hårda studie/arbetsklimat.

Detta var intressant. Mycket intressant.

Den bild man får av dig i tråden borde innebära att du "hatar" (i brist på ett bättre ord) japan och japaner (iaf den äldre generationen), men här lovordar du dem.

Mycket intressant.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Det är någonstans här vi slutar förstå varandra, självklart kan ingen tvinga familjen från Peru, Danmark eller Somalia att släppa sina traditioner och kulturella identitet men det är just denna "kulturella smältdegel" som gör att folk tappar känslan av samhörighet med de människor som dom delar trappuppgång, samhälle och land med.

Du ser det som något bra, det gör inte ja. :trudelutt

Då är vi absolut olika där. Jag anser inte att någon annan måste tycka fullt ut som jag eller fira samma saker som jag för att jag ska kunna leva i samråd med denne någon.
Tvärtom ser jag det snarare som en fördel när någon är helt olik mig så att jag kan få influenser och andra infallsvinklar av andra.

Herregud så tråkigt det skulle bli om alla man känner åt Tacos på fredagar, hejade på AIK, röstade på Carola i schlagern och drack Åbro på helgerna.

Såna ställen finns men avfolkas pga ovannämnda anledning....

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Detta var intressant. Mycket intressant.

Den bild man får av dig i tråden borde innebära att du "hatar" (i brist på ett bättre ord) japan och japaner (iaf den äldre generationen), men här lovordar du dem.

Mycket intressant.

Förlåt mig??? Hata Japaner?? Jag kan verkligen inte förstå hur du kan tolka något sånt?
Japan är mitt paradis på jorden, den mest fantastiska plats jag någonsin besökt.

Hur kan du ha fått den bilden av mig?? :va

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Förlåt mig??? Hata Japaner?? Jag kan verkligen inte förstå hur du kan tolka något sånt?
Japan är mitt paradis på jorden, den mest fantastiska plats jag någonsin besökt.

Hur kan du ha fått den bilden av mig?? :va

Vad trevligt, då har vi något gemensamt! :krama

För att dina åsikter kring immigration och "främlingar" är diametralt motsatt den som en majoritet av japaner har. :fakta

Men har du bara varit där i egenskap av turist så har du nog inte märkt av det. :7peta

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Du är inte svensk va?:hihi

Nä, farsan var rasförrädare. Morsan är grekiska (grekinna?). :brynad

Jag väntar heller inte på grön gubbe om det är fritt att korsa gatan. Får (sheep) kan låta sig styras av ett ljus. Jag anser mig tillräckligt intelligent för att själv avgöra när det är säkert att korsa vägen.

Enda undantaget är om det står barn och väntar, då väntar jag också. Man vill ju vara ett gott föredöme. :tungan

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Jag väntar heller inte på grön gubbe om det är fritt att korsa gatan. Får (sheep) kan låta sig styras av ett ljus. Jag anser mig tillräckligt intelligent för att själv avgöra när det är säkert att korsa vägen.

Enda undantaget är om det står barn och väntar, då väntar jag också. Man vill ju vara ett gott föredöme. :tungan

Fast just att inte vänta på grön gubbe är rätt vanligt förekommande i just Sverige tycker jag. Jämför med korsningen i Shibuya apropå Japan. :fakta

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Haha, ja du ser.;)

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Fast just att inte vänta på grön gubbe är rätt vanligt förekommande i just Sverige tycker jag. Jämför med korsningen i Shibuya apropå Japan. :fakta

Njae, det vet jag inte. Men du kanske har rätt, min uppfattning är i stort sett uteslutande baserad på Stockholm City. :)

Angående Shibuya så skulle jag säga att det nog beror på 1) att den korsningen är så pass vältrafikerad att du skulle få springa gatlopp för att hinna (och troligen misslyckas och få skämmas), 2) att det är olagligt och straffbart (mig veterligen är det "bara" olagligt i Sverige, men inte straffbart) samt 3) underskatta inte Deru kugi wa utareru :fakta

Det som är smart där är att de även har övergångställen diagonalt! :yoparty

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...