Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu är du bara fånig.

Kan du inte komma med något konstruktivt. Egentligen borde bevisbördan som sagt ligga på "er", alltså alla som antyder eller rakt ut påstår att svensk kultur är på väg att utrotas eller att de själva känner sig förhindrade att utöva sin svenska kultur.

Du har än så länge bara skrivit ifrågansättande oneliners utan att skriva några ens argumenterande inlägg.

Jag har förklarat, om än semi-seriöst och anektodiskt(självupplevt och inga lögner) om hur MIN upplevelse av ev. samhällsförändringar och kulturförändringar och framförallt varför JAG inte känner MIN kultur hotad.
Jag skrev iofs ett kåserande inlägg där jag använde "mig" för att gestalta det "svenska" som jag egentligen hade sett hos mina svenska grannar, mest för att vara ödmjuk inför det faktum att de flesta av oss har rätt många irrationella beteenden och små egenheter som kanske skulle kunna härröra ur något som kan kallas för kultur... Så även om jag har öppet hus och bjuder på mat så gör inte mina svenska grannar det, samtidigt som jag säkerligen är full av andra "svenska" egenheter som är rätt löjeväckande om man skärskådar dem.

Fortfarande var mina inlägg bara argumentaion för hur JAG ser saker, vad JAG har iaktagit och varför JAG inte känner att svensk kultur är hotad, varför JAG inte känner att MIN kultur eller MIN rätt att utöva min kultur skulle vara begränsad...

Det är DU som hela tiden dumpar meningslösa ifrågasättande meningar som antyder att du är av motsatt åsikt... Och då det i tråden verkar råda en allmän uppfattning om att svensk kultur är hotad, att man inte skulle få vara stolt och utöva sin svenska kultur så borde som sagt bevisbördan ligga hos er..

VAD är det DU upplever som hotande för DIN kultur, som förhindrar dig att utöva din kultur, som hotar/förändrar det du upplever som svensk kultur?

Om jag börjar tjata om att världens undergång är nära så ligger trots allt bevisbördan hos mig. Det är inte du som skall behöva bevisa motsatsen och än mer meningslös blir diskussionen om jag börjar gorma:
-"världen är på väg att gå under, det vet jag och de som inte ser de är naiva och blinda"..
...för att sedan endast nöja mig med att ifrågasätta de som argumenterar för motsatsen utan att själv bidra med något som stödjer påståendet som föranlett själva diskussionen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, men om jag i förväg hade haft en uppfattning och bemött andra baserat på iaktagna tendenser hos mina grannar hade varit rasism...

Jaså så när du uttrycker dig svepande är det bara bra, men inte om andra gör det? :lol

Man kan alltså bara beskriva folkgruppers positiva egenskaper i svepande ordalag. Som när någon säger att vita människor är väldigt intelligenta.

:lol

Fortsätt gräv tack. :D

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
K

Fortfarande var mina inlägg bara argumentaion för hur JAG ser saker, vad JAG har iaktagit och varför JAG inte känner att svensk kultur är hotad, varför JAG inte känner att MIN kultur eller MIN rätt att utöva min kultur skulle vara begränsad...

Mycket narcissism här idag. :gnissla

Att påstå att invandringen inte för med sig kulturella influenser, både positiva och negativa, är ju bara tramsigt. Skärp dig, likväl som kebaben är importerad så är hedersvåldet det också. Två av tusentals exempel, på bra respektive dåliga saker som kommit med invandring.

Och bespara mig gärna från parallellen till annat relationsvåld. Tack på förhand.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Mycket narcissism här idag. :gnissla

Att påstå att invandringen inte för med sig kulturella influenser, både positiva och negativa, är ju bara tramsigt. Skärp dig, likväl som kebaben är importerad så är hedersvåldet det också. Två av tusentals exempel, på bra respektive dåliga saker som kommit med invandring.

Och bespara mig gärna från parallellen till annat relationsvåld. Tack på förhand.

Självklart låter det ju lite bättre med svartsjukedrama före hedersvåld.....

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Att påstå att invandringen inte för med sig kulturella influenser, både positiva och negativa, är ju bara tramsigt.

Vem påstår annat? :va
Frågeställningen är varför så många känner att den egna kulturen är hotat för att det rymms fler kulturyttringar innanför landets gränser.

Om butiken som bara säljer blå jeans plötsligt börjar sälja röda jeans är det väl självklart att det blir fler färger... Det är de som förfasar sig över "lilafieringen" som borde stå för bevisördan och inte vi som tryggt och lungt fortsätter köpa blå jeans utan att stra oss på att andra går i röda..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Hedersvåld är vidrigt. Men varför blir det så mycket värre om det utövas här? Eller tror du att hedersvåld smittar så att vi svenskar börjar hedersvålda? Min uppfattning är snarare den motsatta, även om sverige får fler fall till antalet så beror det ju på att hitflyttade drabbas på svensk mark istället för på hemmaplan... Lika vidrigt oavsett men till skillnad från om de inte kommit till sverige så är jag övertygad om att hedersförtrycket MINSKAR gruppen som stort och fler hedersförtryckare kan lagföras för sina motbjudande tilltag...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hedersvåld är vidrigt. Men varför blir det så mycket värre om det utövas här? Eller tror du att hedersvåld smittar så att vi svenskar börjar hedersvålda? Min uppfattning är snarare den motsatta, även om sverige får fler fall till antalet så beror det ju på att hitflyttade drabbas på svensk mark istället för på hemmaplan... Lika vidrigt oavsett men till skillnad från om de inte kommit till sverige så är jag övertygad om att hedersförtrycket MINSKAR gruppen som stort och fler hedersförtryckare kan lagföras för sina motbjudande tilltag...

Påstår du att hedersvåld inte påverkar svenska kvinnor & män?

Jo, det smittar.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Njae, det vet jag inte. Men du kanske har rätt, min uppfattning är i stort sett uteslutande baserad på Stockholm City. :)

Angående Shibuya så skulle jag säga att det nog beror på 1) att den korsningen är så pass vältrafikerad att du skulle få springa gatlopp för att hinna (och troligen misslyckas och få skämmas), 2) att det är olagligt och straffbart (mig veterligen är det "bara" olagligt i Sverige, men inte straffbart) samt 3) underskatta inte Deru kugi wa utareru :fakta

Det som är smart där är att de även har övergångställen diagonalt! :yoparty

Jo Shibuya är väl lite extremt kan man säga. Vad betyder Deru..?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kan du inte komma med något konstruktivt. Egentligen borde bevisbördan som sagt ligga på "er", alltså alla som antyder eller rakt ut påstår att svensk kultur är på väg att utrotas eller att de själva känner sig förhindrade att utöva sin svenska kultur.

Du har än så länge bara skrivit ifrågansättande oneliners utan att skriva några ens argumenterande inlägg.

Jag har förklarat, om än semi-seriöst och anektodiskt(självupplevt och inga lögner) om hur MIN upplevelse av ev. samhällsförändringar och kulturförändringar och framförallt varför JAG inte känner MIN kultur hotad.
Jag skrev iofs ett kåserande inlägg där jag använde "mig" för att gestalta det "svenska" som jag egentligen hade sett hos mina svenska grannar, mest för att vara ödmjuk inför det faktum att de flesta av oss har rätt många irrationella beteenden och små egenheter som kanske skulle kunna härröra ur något som kan kallas för kultur... Så även om jag har öppet hus och bjuder på mat så gör inte mina svenska grannar det, samtidigt som jag säkerligen är full av andra "svenska" egenheter som är rätt löjeväckande om man skärskådar dem.

Det är DU som hela tiden dumpar meningslösa ifrågasättande meningar som antyder att du är av motsatt åsikt... Och då det i tråden verkar råda en allmän uppfattning om att svensk kultur är hotad, att man inte skulle få vara stolt och utöva sin svenska kultur så borde som sagt bevisbördan ligga hos er..

VAD är det DU upplever som hotande för DIN kultur, som förhindrar dig att utöva din kultur, som hotar/förändrar det du upplever som svensk kultur?

Om jag börjar tjata om att världens undergång är nära så ligger trots allt bevisbördan hos mig. Det är inte du som skall behöva bevisa motsatsen och än mer meningslös blir diskussionen om jag börjar gorma:
-"världen är på väg att gå under, det vet jag och de som inte ser de är naiva och blinda"..
...för att sedan endast nöja mig med att ifrågasätta de som argumenterar för motsatsen utan att själv bidra med något som stödjer påståendet som föranlett själva diskussionen.

Akta blodtrycket...

Jag har försökt uttrycka hur jag ser på saker, jag har inte fantiserat ihop historier eller lagt in några fåniga filmer.

Som jag skrev så är inte "min" kultur hotad, om man nu anser det hotat, dock kan jag känna en oro för hur det kommer att se ut om 50år.

Fortsätter folk känna sig överkörda av politiker eller sin miljö har vi snabbt riktiga problem på halsen, det blir en mycket lätt uppgift för någon att utnyttja situationen. Men visst NU är det inget problem, men NÄR blir det ett? Tror man att där aldrig mer kommer att bli oroligheter i landet lever man i villfarelse, det kommer att hända, frågan är när.

Sen att vi bara tar till oss andras positiva saker pekar på att du aldrig varit ungdom, eller umgåtts med några när du var det.

Lustigt att den stora mängden suddar ut dåliga egenskaper i den lilla, men om förhållandet är omvänt såsom i våra förorter sker ingen påverkan på den lilla utan dåliga egenskaper....

Allt skulle fungerat om inte människor klumpas ihop under åratal i ett vakuum väntandes på uppehållstillstånd, eller hamnar i stora volymer i förorter.

Så, som JAG ser det är människorna vi tar hit VÅRAT ansvar, som det är nu uppfyller vi inte ansvaret att ta god hand om dom, nu skiter det sig istället ganska snabbt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Då är vi absolut olika där. Jag anser inte att någon annan måste tycka fullt ut som jag eller fira samma saker som jag för att jag ska kunna leva i samråd med denne någon.
Tvärtom ser jag det snarare som en fördel när någon är helt olik mig så att jag kan få influenser och andra infallsvinklar av andra.

Herregud så tråkigt det skulle bli om alla man känner åt Tacos på fredagar, hejade på AIK, röstade på Carola i schlagern och drack Åbro på helgerna.

Såna ställen finns men avfolkas pga ovannämnda anledning....

Så din bild av en genomsnittlig svensk är en burkölsdrickande fotbollsmupp som bor i nån byhåla? Då förstår jag dig lite bättre tror jag...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förlåt mig??? Hata Japaner?? Jag kan verkligen inte förstå hur du kan tolka något sånt?
Japan är mitt paradis på jorden, den mest fantastiska plats jag någonsin besökt.

Hur kan du ha fått den bilden av mig?? :va

Du är inte direkt konsekvent i ditt tänkande, Japan är extremt homogent och har tack vare det en blomstrande kultur och ordning och reda på det mesta eftersom hela befolkningen rättar sig efter samma måttstock.

Japan är ett fantastiskt land mycket på grund av detta, men du med flera menar att om Sverige skulle ha styrts på samma sätt skulle landet ligga i ruiner och endast befolkas av ovårdade, inavlade byfånar.

Det känns som att resonemanget haltar lite, men jag kan ha fel.

Smagatusk

Guest

Jag är inte övertygad att svensk kultur är hotad. Men det finns inslag från andra kulturer som jag skulle vilja vara utan. Halal, minareter, moskéer på fina gröningar osv. Kultur eller religion, jag vill inte höra talas om det i mina hemtrakter i alla fall.

Finns väl än så länge inga minareter i Sverige, men ingen kan lova att det förblir så med den MASSINVANDRING!!! som pågår.

Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Jo Shibuya är väl lite extremt kan man säga. Vad betyder Deru..?

Det betyder typ "spiken som sticker ut skall hamras in". Dvs. sådant som avviker från normen är inte välkommet.

Du ska stå, sitta, gå och prata som en japan - annars är du ingen japan. Typ.

Ganguro (se länk nedan) är delvis en ungdomlig revolt mot detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ganguro

Här är en intressant artikel kring Japan och immigration. Även kommentarerna är till viss del intressanta.

http://www.japantoday.com/category/opinions/view/why-are-japanese-averse-to-immigration

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Vilken svensk kultur menar du är så hotad?
Kalle på julafton?
Halloween?
Mc Donald´s?
Big Bang Theory?

eller värderingar om solidaritet och välfärdsstaten?

Vilket årtionde pratar vi om?? Har de verkligen funnits en tid då alla svenskar bodde i Bullerbyn och inte var korrumperade av utländsk kultur?

jag är väl medveten om att du och jag sannolikt befinner sig så långt ifrån varandra som det är möjligt att göra vad gäller syn på livet och samhället samtidigt så gillar jag dig för att du alltid är trevlig och sällan provocerad av mothugg.
Vad jag menar med inlägget, som du inte behöver svara på, är att du utgår ifrån en dröm som aldrig har funnits och inte ens ser att vår kultur redan nu förändras och då inte i första hand av muslimska influenser. För fem år sedan firade ingen svensk Halloween, det gör vi nu och mer kommer det att bli. Är det bra eller dåligt? Ska det stoppas eller inte?

Jo vi ligger ganska långt ifrån varandra.:)

Vill folk fira Halloween så får ju dessa människor göra det. Jag har inget emot detta och kan inte heller se att den svenska kulturer blir lidande för det. Halloween propagerar inte några självdestruktiva ideér.

Problemet är att vi utgår inte från samma verklighet. Den bild jag har och utgår från är det ingen auktoritet som presenterat för mig. Den har jag aktivt behövt leta efter då jag tycker att din (min tidigare) verklighet så är 1+1=3.

Du tror tyvärr fel när du tror att jag vill tillbaka till en svunnen tid a´la Bullerbyn. Däremot ser jag att vi behöver backa tillbaka några steg då jag spår att dagens utveckling inte kommer gå mot den bild många tror och vill att den ska göra. Innan man lär sig springa är det bra att lära sig gå först.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
1% kan göra mycket :)

http://www.sydsvenskan.se/danmark/slutmalet-ett-globalt-shariastyre/

Slutmålet: ett globalt shariastyre

Det radikala islamistiska partiet Hizb ut-Tahrir samlade i går tusen anhängare på ett möte i Köpenhamn.

Målet: att skapa ett muslimskt kalifat styrt enligt sharialagar.
Nu har organisationen också etablerat sig i Sverige.

I en talarstol i Bella Center står en shejk med grått skägg, vit sjal och guldkantad mantel.
Inför entusiastiska åhörare predikar han sin vision: en global islamisk revolution.
– Kalifatet kommer att uppstå i Syrien. Därifrån ska vi sprida en radikal förändring i hela världen!
”Allahu akbar!” skanderar publiken så att det dånar i salen. ”Gud är stor!”
– Det är ”haram” att erkänna något annat styre än islam, ropar shejk Isam Umayrah som har kommit ända från Jerusalem.
”Allahu akbar!” svarar publiken.

I Sverige är ”Frihetspartiet” Hizb ut-Tahrir relativt okänt. Men i Danmark har det varit etablerat länge.

Och ständigt föremål för het debatt.
Företrädarna för Hizb ut-Tahrir gör ingen hemlighet av att de förkastar den västerländska demokratin och vill återupprätta kalifatet – det muslimska rike som profeten Muhammed grundade för 1 400 år sen. Detta rike ska styras av en kalif enligt en strikt tolkning av sharia. Hizb ut-Tahrir säger sig vara emot våld. Men partiets förre talesman i Skandinavien Fadi Abdulatif dömdes till fängelse två gånger. Först för att ha spritt antisemitiska flygblad som uppmanade till mord på judar: ”Döda dem var ni än träffar på dem!” Därefter för olaga hot mot dåvarande statsministern Anders Fogh Rasmussen.
I Tyskland och i en rad muslimska länder är Hizb ut-Tahrir förbjudet, eftersom partiet anses samhällsomstörtande.
I Danmark utredde riksåklagaren för tre år sen ett förbud på uppdrag av regeringen, men kom fram till organisationen inte kunde upplösas.
När Hizb ut-Tahrirs skandinaviska avdelning denna regniga söndag anordnar konferens i Bella Center i Köpenhamn är intresset stort. Temat är ”Den islamiska samhällsmodellen” med underrubriken ”Kan islams system införas omgående eller måste det ske gradvis och taktiskt?”
Redan i foajén till konferenscentret råder strikt uppdelning mellan könen. Kvinnorna, alla täcka i hijab och fotsida kappor, slussas upp till de bakersta bänkraderna i hörsalen. Männen, klädda i mörka kostymer eller jeans och munkjackor, sorlar och dunkar varandra i ryggen som om de vore på väg till en fotbollsmatch. Några av dem bär kalifatets svarta fana med trosbekännelsen: ”Det finns bara en Gud och Muhammed är hans profet”.
– Jag har kommit hit för att lyssna och lära. Hizb ut-Tahrir vill återupprätta kalifatet. Det tycker jag är en bra idé, säger en ung man med svart kalott och långt skägg.
– Det är dags för muslimer i hela världen att resa sig, säger en annan.

När konferensen börjar är aulan med sjuhundra platser fullsatt. Många har inte fått plats, utan får hålla till i böneutrymmena utanför. Via videolänk sänds konferensen till fyra andra lokaler i Danmark och ytterligare en i Stockholm, där Hizb ut-Tahrir nyligen startat en avdelning.
Det börjar med en propagandafilm på den jättelika skärmen. I snabb takt flimrar bilder från den arabiska våren förbi med upphetsade människomassor som ropar efter sharia.
Budskapet är tydligt: Egyptens förre president Hosni Mubarak var USA:s lakej. Men det är också hans efterträdare, islamisten Muhammed Mursi, som enligt filmen ”förrått den islamiska revolutionen”.
Första talaren heter Ismail al-Wadah, en islamistisk aktivist som suttit i fängelse i flera arabländer för sitt mod, sägs det i programbladet.
– USA är vår fiende. Men jag ger amerikanarna rätt på en punkt. Det är när de påstår att vi vill ha en ny världsordning, inleder han och möts av jubel.
Ismail Wadah håller ett brandtal för ”radikal förändring” och manar alla muslimer till resning.
– Ni är slavar! Ni är ingenting! ropar han till publiken.
Konferensens huvudattraktion är shejk Isam Umayrah, som möts med största respekt av konferenciererna.
Shejken hakar på samma spår som föregående talare. Islamistiska politiska ledare som Mursi i Egypten och Tayyip Erdogan i Turkiet döms ut som allt för mjuka mot väst.
– De har svikit islam.
Det krävs radikal förändring för att befria den muslimska världen från västs tyranni.
– Vi som förespråkar det har en detaljerad plan för att införa kalifatet, försäkrar shejken.

Hizb ut-Tahrir företräder en mycket liten del av alla de människor med muslimska rötter som lever i Norden. Men i pausen i foajén slår det mig att just dessa fundamentalister faktiskt bekräftar den skräckpropaganda som Sverigedemokraterna och Dansk Folkeparti sprider: muslimer som tar avstånd från västlig demokrati. Fast i SD:s propaganda blir de bokstavstroende symbol för alla muslimer.
Hizb ut-Tahrirs skandinaviske talesman heter Chadi Freigh. Jag söker upp honom i vimlet. En ung man i mörk kostym och välansat skägg. När det var val till folketinget i Danmark i fjor uppmanade han alla muslimer att inte rösta.
Är inte det att verka för segregation?
– Vi anser att lagar bara kan stiftas av Skaparen. Vi säger nej till val och lagar för att vi är emot det sekulära systemet.
Vilket är ert mål?
– Att skapa en islamisk modell för alla muslimer. Vi döljer inte våra avsikter. Vi tror islam är det bästa alternativet till kapitalismen. Kapitalismen har visat vig vara en katastrof. Se så mycket korruption det skapat!
– Men vi vill inte sprida islam med svärdet. Vi stödjer inte våld. Däremot är vi övertygade om att när vi presenterar islam för människor så kommer de att vilja leva under ett islamiskt system.
Så långsiktigt vill du att även Sverige och Danmark blir en del av kalifatet?
– Exakt.
Sharialagar innebär i vissa länder att man hugger händer av tjuvar och stenar folk som varit otrogna. Är det den typen av lagar som ni vill införa?
– Vi förespråkar ett system som står i harmoni med muslimers värderingar. Vi har inte samma värderingar som ni i väst. I Egypten anser åttio procent av befolkningen att det är rätt att hugga händer av tjuvar. Västvärlden ska inte diktera vilka regler muslimer ska ha.
Hur ska kalifatet hantera homosexualitet?
– I den muslimska världen är det kriminellt. Enligt islam ska det stoppas med dödsstraff.

Det är inte helt lätt att bli klok på hur Hizb ut-Tahrir tänker sig den islamiska revolutionen i västvärlden.
Å ena sidan säger Chadi Freigh att sharia inte ska tvingas på någon som inte vill lyda under islamisk lag. Å den andra sticker han inte under stol med att det långsiktiga målet är ett enda globalt kalifat.
Å ena sidan ska muslimer som lever i väst följa lagarna där. Å den andra gäller det bara så länge inte dessa lagar ”strider mot muslimska värden”.
Doktor Nazreen Nawaz är Hizb ut-Tahrirs internationella taleskvinna. Hon bor i London och har kommit till Köpenhamn för att tala om kvinnans roll i det muslimska systemet.
Nyligen hävdade Danmarks hälsominister Astrid Krag att Hizb ut-Tahrir ”vill knäcka kvinnors rättigheter och införa religiös diktatur”.
Inte alls, säger Nazreen Nawaz. I kalifatet ska kvinnor, till skillnad från dagens Saudiarabien och Iran, ha samma rätt till utbildning och arbete som män. Däremot ska könen hållas åtskilda.
– Kvinnans värdighet är hennes dyraste ägodel. Vi tror bara den kan skyddas om man håller den sexuella aspekten borta från samhällslivet. Vi talar inte om total avskildhet. Men vi tycker inte att män och kvinnor ska umgås utan en särskild anledning.
Bör en sådan könsuppdelning införas även i väst?
Nazreen Nawaz skakar på huvudet.
– Ingen ska tvingas på någonting.
Men så tillägger hon bestämt:
– Kalifatet är något vi tror på. Självklart vill vi sprida det till alla nationer. Vi ber inte om ursäkt för att vi vill sprida våra värderingar på samma sätt som USA velat sprida demokrati och andra västliga värden.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sen att vi bara tar till oss andras positiva saker pekar på att du aldrig varit ungdom, eller umgåtts med några när du var det.

Lustigt att den stora mängden suddar ut dåliga egenskaper i den lilla, men om förhållandet är omvänt såsom i våra förorter sker ingen påverkan på den lilla utan dåliga egenskaper....

Allt skulle fungerat om inte människor klumpas ihop under åratal i ett vakuum väntandes på uppehållstillstånd, eller hamnar i stora volymer i förorter.

Så, som JAG ser det är människorna vi tar hit VÅRAT ansvar, som det är nu uppfyller vi inte ansvaret att ta god hand om dom, nu skiter det sig istället ganska snabbt.

Jag håller med dig. Men det du beskriver är inte något som jag ser som "importerad kultur" utan snarare fenomen som uppstår på plats, i förorterna. Jag kan inte annat än att hålla med om att det är ett stort problem som har många samverkande orsaker. Det är ett stort problem att ungdommar hinner förhärdas så mycket och bli så fullfjädrade brottslingar innan de uppnått myndighetsålder. Det är ett stort problem att den organiserade brottsligheten ges utrymme och att det verkar vara så förbannat svårt att sätta ner foten när folk förekommer gång efter gång i statistiken utan att påföljderna till slut blir ordentligt kännbara.. Jag har argumenterat kring min syn på "svensk kultur" och hur den påverkas... Problemen i förorten har väldigt många samverkande orsaker men jag har svårt att se att det skulle ha att göra med någon "importerad kultur"...

Och gällande just det du pratar om med att ungdommar gärna tar till sig det sämre hos varandra när det inte finns vuxna som sätter tydliga gränser med ramar och regler får jag citera mig själv från en annan av raden SD-trådar... Ett stort problem, men inte ett "importerat kulturelt" problem som hotar vår svenska kultur utan snarare problem som uppstår och växer på plats i förorterna....

Den kultur jag skulle skylla på är inte någon som "importerats" utan snarare den kultur som odlats och växt fram i dessa områden där det är status att skita i skolan, förakta alla typerav myndigheter och auktoriteter, skaffa sig respekt med våld och där den viktigaste religionen är pengar och den aldrig sinande tron att det finns något som heter enkla, snabba pengar...

Denna kultur börjar präglas in i ungarna i tidig ålder eftersom de så länge, utan direkt inflytande av vuxna, år ut och år in kan uppfostra varandra i gängen i kvarteren. I brist på vuxna eller meningsfull sysselsättning går det rätt snabbt från det att en liten snoris är skötsam, till han kastar en gatsten genom ett fönster för att få respekt i gänget tills dess att han misshandlar någon för att få respekt i kvarteret tills han rånar en bank/värdetransport eller smugglar vapen/droger för att få respekt i stan med sin pimpade bil....

Visst är det i slutänden alltid individens ansvar men vill "vi", som samhälle se att färre går i samma spår så krävs ju långa rader insatser på alla plan.

När det gäller de som redan är långt inne på brottets bana krävs givetvis helt andra, mer hårdhänta insatser.
Hårdare påföljder för upprepad brottlighet. Hårdare straff för vapenbrott. Punktmarkering av kända kriminella, avlyssning. Samkörning av register t.ex för att se vilka som köper fordon som deras inkomst inte kan motivera o.s.v.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe är alltså SD:are egentligen, eller är det något annat parti som vill införa hårdare tag mot brottslighet?

I love it. :)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...