andersbrink skrev:Vad vill du åstadkomma, dvs vad ska du använda motorn till? Gatåka, dragracing, roadracing, turbo, lustgas?
Jag har en WebCam #236 insugskam med 0.370" lyft liggandes. Den passar till 88-89 750 och 1100 eller större, med insugsventiler större än 28 mm samt bör ha en kompression om 11.5:1 eller mer.
Jag har även en CamMotion gx9 med .410" lyft. Den passar motorer med 31 mm insugsventiler eller större och minst 13.5:1 i kompression.
Har även en B12 insugskam med .330" lyft och väldigt kort duration (205 grader) som passar ypperligt i en turbosnurra som har låga 8:1 i komp.
andersbrink skrev:Jag sökte lite på google och läste att den (utöver det du skrev) även har en tamare avgaskam än Banditen. Att bara byta insugskammen ger dig ca 5 hästar till, men tillsammans med de där astmatiska förgasarna är jag lite tveksam om det funkar så bra.
Insugsporten i topplocket är på 34 mm så du skulle kunna ta vilken förgasare som helst, t.ex. en gsxr750/gsxr1100/gsf1200 (helst en 36 mm, inte 40 mm) och montera på din. Sen ska du ha 1988-1989 gsxr750-kammarna (dvs från 750-motorn med 73 mm borrning). Då får du närmare 130 hästar på bakhjulet. Vill du ha mer än det börjar det kosta lite större pengar pengar - förrutom ett grundportningsjobb då feståss som inte kostar så mycket.
andersbrink skrev:Helt korrekt, insugskammen från en gsxr750 88-89 har ett lyft på 0.350", dvs 8.90 mm. Skillnaden i bascirkel mellan icke-lyft och max-lyft ska således vara 5.92 mm och inte 5.60 mm som en vanlig gixxer-kam har. Dvs, 8.90 mm delat med en faktor av 1.5 = 5.92, dvs utväxlingen på vipparmen.
Inazuma skrev:Det visade sig att insugsgummina saknades till de tilltänkta gasarna, vet du om det går att använda orginalgummina till mina 32r?
andersbrink skrev:Prova först att värma dina originalgummin och smörj på med olja. Slangklammorna nyper åt som satan ändå. Annars funkar insugsgummin från 1986-1992 gsxr1100, gsf1200 1995-2004. Insugsgummin från 750-toppar passar inte.
andersbrink skrev:Det är fel delningsmått mellan insugen. De vattenkylda motorerna har andra mått. Det är inte speciellt enkelt att bygga om. Glöm dom. Du ska ha förgasare som har suttit på en oljekyld motor.
Inazuma skrev:Hej Anders!
Tack för dina tidigare informativa tips. Nu skulle jag vilja fråga dig om dessa kammar passar och gör någon nytta i min motor. Jag skall naturligtvis byta mina "astmatiska" 32r till CV36r. Sen har jag ett "effektslipon" på den också. Sen undra jag om det är lönt att göra det där lilla extrahålet i luftburken som det talas om.
"Ett par kamaxlar till Suzuki GSX 1100 E/ES/EF. Kan ev även passa andra årsmodeller.
En avgas- och en insugskam. Det är de sk exportkammarna, dvs 130hk originaleffekt.
Båda kammarna är i bra skick och är mycket lite slitna."
--------------------------------------------------------------------------------
Kontakta annonsören:
andersbrink skrev:Prova först att värma dina originalgummin och smörj på med olja. Slangklammorna nyper åt som satan ändå. Annars funkar insugsgummin från 1986-1992 gsxr1100, gsf1200 1995-2004. Insugsgummin från 750-toppar passar inte.
andersbrink skrev:De kammarna passar inte din hoj eftersom de saknar det mittersta lagerläget.
Hålet i luftburken för CV36'orna ska vara så stort att förgasarna funkar perfekt med storlek mellan 127.5 - 135 på huvudmunstyckena - allt annat är för stort eller för litet hål (i luftburken). Du lär nog upp på en Dynobänk med Lambda för att få till det riktigt bra.
Yngve skrev:Bandit1200 fra 2001 ( nya modellen ) har annan deling mellom forgasserene enn 1995-1999....
Inazuma skrev:Tack för det, det var f-n vad det skall vara svårt att få ta i kammar. Du har ju tidigare rekommenderat GSXR 750 88-89 kammar till den men några bra sådana finns inte att uppbringa. Jag tog kontakt med spinninwheel och de hade ett antal "halvkassa". Men det funkar kanske ändå, vad betyder dessa skadorna för prestandan eller ev. framtida skador? Här följer svaret från dem.....
Kan fixa nya WEB, vilken slipning du vill för 4000 kr.
Finns allt från gat till race kombinationer.
Sällan......SÄLLAN man dyker på fina beg.R-kammar..............SÄLLAN.
mvh H
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |