Suki trimkam/ar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad vill du åstadkomma, dvs vad ska du använda motorn till? Gatåka, dragracing, roadracing, turbo, lustgas?

Jag har en WebCam #236 insugskam med 0.370" lyft liggandes. Den passar till 88-89 750 och 1100 eller större, med insugsventiler större än 28 mm samt bör ha en kompression om 11.5:1 eller mer.

Jag har även en CamMotion gx9 med .410" lyft. Den passar motorer med 31 mm insugsventiler eller större och minst 13.5:1 i kompression.

Har även en B12 insugskam med .330" lyft och väldigt kort duration (205 grader) som passar ypperligt i en turbosnurra som har låga 8:1 i komp.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
gsx1200

Han skall försöka hänga med min Gixxer 1000 :arsele :hihi
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Trimka

andersbrink skrev:
Vad vill du åstadkomma, dvs vad ska du använda motorn till? Gatåka, dragracing, roadracing, turbo, lustgas?

Jag har en WebCam #236 insugskam med 0.370" lyft liggandes. Den passar till 88-89 750 och 1100 eller större, med insugsventiler större än 28 mm samt bör ha en kompression om 11.5:1 eller mer.

Jag har även en CamMotion gx9 med .410" lyft. Den passar motorer med 31 mm insugsventiler eller större och minst 13.5:1 i kompression.

Har även en B12 insugskam med .330" lyft och väldigt kort duration (205 grader) som passar ypperligt i en turbosnurra som har låga 8:1 i komp.

Den är fn. i standardutförande förutom ett sportsystem. Det enda jag vill uppnå i dagsläget är den där extra lilla skjutsen utan att behöva lyfta på toppen eller byta gasarna (har 32:eek:r) Vad det gäller Uffe på Gixxer så skall vi nog rasta skiten av honom framöver :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag sökte lite på google och läste att den (utöver det du skrev) även har en tamare avgaskam än Banditen. Att bara byta insugskammen ger dig ca 5 hästar till, men tillsammans med de där astmatiska förgasarna är jag lite tveksam om det funkar så bra.

Insugsporten i topplocket är på 34 mm så du skulle kunna ta vilken förgasare som helst, t.ex. en gsxr750/gsxr1100/gsf1200 (helst en 36 mm, inte 40 mm) och montera på din. Sen ska du ha 1988-1989 gsxr750-kammarna (dvs från 750-motorn med 73 mm borrning). Då får du närmare 130 hästar på bakhjulet. Vill du ha mer än det börjar det kosta lite större pengar pengar - förrutom ett grundportningsjobb då feståss som inte kostar så mycket.
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
andersbrink skrev:
Jag sökte lite på google och läste att den (utöver det du skrev) även har en tamare avgaskam än Banditen. Att bara byta insugskammen ger dig ca 5 hästar till, men tillsammans med de där astmatiska förgasarna är jag lite tveksam om det funkar så bra.

Insugsporten i topplocket är på 34 mm så du skulle kunna ta vilken förgasare som helst, t.ex. en gsxr750/gsxr1100/gsf1200 (helst en 36 mm, inte 40 mm) och montera på din. Sen ska du ha 1988-1989 gsxr750-kammarna (dvs från 750-motorn med 73 mm borrning). Då får du närmare 130 hästar på bakhjulet. Vill du ha mer än det börjar det kosta lite större pengar pengar - förrutom ett grundportningsjobb då feståss som inte kostar så mycket.

Tack för ditt svar, jag visste inte att jag hade "astmatiska" förgasare men det låter ju inte bra :) . jag hittade ett par 36:eek:r från en GSXR 1100 89:a på nätet och min kaxige Gixxervän har visste en utsugskam till samma båge. Då är det alltså bara GSXR 750 kammen som saknas eller? :confused:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Helt korrekt, insugskammen från en gsxr750 88-89 har ett lyft på 0.350", dvs 8.90 mm. Skillnaden i bascirkel mellan icke-lyft och max-lyft ska således vara 5.92 mm och inte 5.60 mm som en vanlig gixxer-kam har. Dvs, 8.90 mm delat med en faktor av 1.5 = 5.92, dvs utväxlingen på vipparmen.
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Gummin

andersbrink skrev:
Helt korrekt, insugskammen från en gsxr750 88-89 har ett lyft på 0.350", dvs 8.90 mm. Skillnaden i bascirkel mellan icke-lyft och max-lyft ska således vara 5.92 mm och inte 5.60 mm som en vanlig gixxer-kam har. Dvs, 8.90 mm delat med en faktor av 1.5 = 5.92, dvs utväxlingen på vipparmen.

Det visade sig att insugsgummina saknades till de tilltänkta gasarna, vet du om det går att använda orginalgummina till mina 32:eek:r?
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Inazuma skrev:
Det visade sig att insugsgummina saknades till de tilltänkta gasarna, vet du om det går att använda orginalgummina till mina 32:eek:r?

Alltså till 36:eek:rna som jag tänker köpa, vem vill ha astmaktiska gasare?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Prova först att värma dina originalgummin och smörj på med olja. Slangklammorna nyper åt som satan ändå. Annars funkar insugsgummin från 1986-1992 gsxr1100, gsf1200 1995-2004. Insugsgummin från 750-toppar passar inte.
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
gasare

andersbrink skrev:
Prova först att värma dina originalgummin och smörj på med olja. Slangklammorna nyper åt som satan ändå. Annars funkar insugsgummin från 1986-1992 gsxr1100, gsf1200 1995-2004. Insugsgummin från 750-toppar passar inte.

Hej!

Nu har jag fått tag i Mikuni CV 38:eek:r som har suttit på GSXR 750 W -93 . Tror du de blir bra? Det finns gummin till men då passar inte dem efter som de är till en 750 eller?

Mvh Tomas
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är fel delningsmått mellan insugen. De vattenkylda motorerna har andra mått. Det är inte speciellt enkelt att bygga om. Glöm dom. Du ska ha förgasare som har suttit på en oljekyld motor.
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
kammar

andersbrink skrev:
Det är fel delningsmått mellan insugen. De vattenkylda motorerna har andra mått. Det är inte speciellt enkelt att bygga om. Glöm dom. Du ska ha förgasare som har suttit på en oljekyld motor.

Hej Anders!

Tack för dina tidigare informativa tips. Nu skulle jag vilja fråga dig om dessa kammar passar och gör någon nytta i min motor. Jag skall naturligtvis byta mina "astmatiska" 32:eek:r till CV36:eek:r. Sen har jag ett "effektslipon" på den också. Sen undra jag om det är lönt att göra det där lilla extrahålet i luftburken som det talas om.

"Ett par kamaxlar till Suzuki GSX 1100 E/ES/EF. Kan ev även passa andra årsmodeller.
En avgas- och en insugskam. Det är de sk exportkammarna, dvs 130hk originaleffekt.
Båda kammarna är i bra skick och är mycket lite slitna."




--------------------------------------------------------------------------------
Kontakta annonsören:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De kammarna passar inte din hoj eftersom de saknar det mittersta lagerläget.

Hålet i luftburken för CV36'orna ska vara så stort att förgasarna funkar perfekt med storlek mellan 127.5 - 135 på huvudmunstyckena - allt annat är för stort eller för litet hål (i luftburken). Du lär nog upp på en Dynobänk med Lambda för att få till det riktigt bra.

Inazuma skrev:
Hej Anders!

Tack för dina tidigare informativa tips. Nu skulle jag vilja fråga dig om dessa kammar passar och gör någon nytta i min motor. Jag skall naturligtvis byta mina "astmatiska" 32:eek:r till CV36:eek:r. Sen har jag ett "effektslipon" på den också. Sen undra jag om det är lönt att göra det där lilla extrahålet i luftburken som det talas om.

"Ett par kamaxlar till Suzuki GSX 1100 E/ES/EF. Kan ev även passa andra årsmodeller.
En avgas- och en insugskam. Det är de sk exportkammarna, dvs 130hk originaleffekt.
Båda kammarna är i bra skick och är mycket lite slitna."




--------------------------------------------------------------------------------
Kontakta annonsören:
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
andersbrink skrev:
Prova först att värma dina originalgummin och smörj på med olja. Slangklammorna nyper åt som satan ändå. Annars funkar insugsgummin från 1986-1992 gsxr1100, gsf1200 1995-2004. Insugsgummin från 750-toppar passar inte.

Bandit1200 fra 2001 ( nya modellen ) har annan deling mellom forgasserene enn 1995-1999....
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
andersbrink skrev:
De kammarna passar inte din hoj eftersom de saknar det mittersta lagerläget.

Hålet i luftburken för CV36'orna ska vara så stort att förgasarna funkar perfekt med storlek mellan 127.5 - 135 på huvudmunstyckena - allt annat är för stort eller för litet hål (i luftburken). Du lär nog upp på en Dynobänk med Lambda för att få till det riktigt bra.

Tack för det, det var f-n vad det skall vara svårt att få ta i kammar. Du har ju tidigare rekommenderat GSXR 750 88-89 kammar till den men några bra sådana finns inte att uppbringa. Jag tog kontakt med spinninwheel och de hade ett antal "halvkassa". Men det funkar kanske ändå, vad betyder dessa skadorna för prestandan eller ev. framtida skador? Här följer svaret från dem.....

"Det finns men tyvärr ej i perfekt skick. Vi har säkert 10 st. men alla har mer eller mindre s.k. pitting-skador i nockarna. Pris: 500 kr för dom med minst skador"

Med vänlig hälsning
Spinnin´ Wheel MC-demontering AB
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Yngve skrev:
Bandit1200 fra 2001 ( nya modellen ) har annan deling mellom forgasserene enn 1995-1999....

Uh? Va? Det är ju samma topplock på 2001- nya modellen som den gamla -2000. Det enda som skiljer är fabrikatet på förgasarna. Mikuni på den gamla och Keihin på den nya. Kanske luftburken är ändrad för att passa de nya förgasarna men mot toppen är de identiska.

<edit>Möjligen att insugsgummina är olika, det har jag ingen koll på, men delningen på topplocket är identiskta mellan den nya och gamla.</edit>
 
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Toppen er identisk men delingen på forgasserene er forskjellig.
Forgasserbryggen er BREDERE på den nye modellen.

Man lærer så lenge man lever Anders :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så "innovativt", nu finns det minst 5 olika typer av insugsgummin till gsxr/gsf-modellerna. Grrr... :D

Insugsgummi 1996-2000 Bandit (som även passar gsxr 1986-1992, exklusive de med 40 mm förgasare)
#1: 480558-001
#2: 480577-001
#3: 480594-001
#4: 480604-001

Insugsgummi 2001 Bandit
#1,2: 480551-001
#3,4: 480592-001
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
kammar

Inazuma skrev:
Tack för det, det var f-n vad det skall vara svårt att få ta i kammar. Du har ju tidigare rekommenderat GSXR 750 88-89 kammar till den men några bra sådana finns inte att uppbringa. Jag tog kontakt med spinninwheel och de hade ett antal "halvkassa". Men det funkar kanske ändå, vad betyder dessa skadorna för prestandan eller ev. framtida skador? Här följer svaret från dem.....

Kan fixa nya WEB, vilken slipning du vill för 4000 kr.
Finns allt från gat till race kombinationer.
Sällan......SÄLLAN man dyker på fina beg.R-kammar..............SÄLLAN.

mvh H
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top