Sumpat nycklarna till R1:a m immobiliser.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
För att reda ut eventuella misstankar om oegentligheter så kan ju trådskaparen (om han vill) lägga ut sitt namn & reg nummer på hojen för kontroll så att debatten kan fokusera på en bra lösning på problemet eller en nedstängning av tråden. :)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har oxå pratat med två olika personer som säger sig kunna koda nycklar...jag har nämligen behövt byta antenn...

På en r1 / r6 av senare årgång? ebay med nyckel och box har ju tidigare trådar slutat på som jag sett...

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
För att reda ut eventuella misstankar om oegentligheter så kan ju trådskaparen (om han vill) lägga ut sitt namn & reg nummer på hojen för kontroll så att debatten kan fokusera på en bra lösning på problemet eller en nedstängning av tråden. :)

Hojen låg ute på annons på blocket igår el förrgår med reg.nr. Repad på hela högersidan. Såldes för runt 55K har ja för mig. Försökt hitta annonsen men den är borta.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
En meningslös undran kanske då vi inte vet vad som hänt hojen från början men om vi nu förutsätter att hojen från början är ärlig och att ägare som köpte den ny förhoppningsvis hade en försäkring på den, varför löstes inte hojen in istället? Köper man en hoj för över 100K så har man väl råd med en helförsäkring oxå, eller?

Såg hur hojen såg ut på bilden och bara att få nya kåpor skulle kosta halva hojens värde, plus tändningslåser på det. Har för mig att dom flesta f-bolag gör samma att dom löser in hojen om reperationsvärdet överstiger en viss procent. Rätta mig gärna om jag har fel. :va

Tyckte iaf att det luktade lite skumt om den hojen, även om den såldes till för under halva inköpspriset som det påpekades i annonsen.

Men, eftersom den nu låg ute på annons så verkar ägaren inte ha haft helförsäkring iaf.

Som sagt, bara en tanke. :)

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
En meningslös undran kanske då vi inte vet vad som hänt hojen från början men om vi nu förutsätter att hojen från början är ärlig och att ägare som köpte den ny förhoppningsvis hade en försäkring på den, varför löstes inte hojen in istället? Köper man en hoj för över 100K så har man väl råd med en helförsäkring oxå, eller?

Såg hur hojen såg ut på bilden och bara att få nya kåpor skulle kosta halva hojens värde, plus tändningslåser på det. Har för mig att dom flesta f-bolag gör samma att dom löser in hojen om reperationsvärdet överstiger en viss procent. Rätta mig gärna om jag har fel. :va

Tyckte iaf att det luktade lite skumt om den hojen, även om den såldes till för under halva inköpspriset som det påpekades i annonsen.

Men, eftersom den nu låg ute på annons så verkar ägaren inte ha haft helförsäkring iaf.

Som sagt, bara en tanke. :)

Helförsäkring kostar lika mycket som hojen, iaf på mig!
Så man har knappast råd med helförsäkring bara för att man har en hoj för hundra lax!

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
För att lösa samma "problem" på en Yamma FZ6
ville dom bara ha 19000:-:död

Som Yamhaägare kan det vara ide att lägga den röda masternyckeln
i bankfacket :rolleyes:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Borde finnas någon raceåkare som bytt till kitt elsystem som kan tänka sig sälja orginal grejer...

Kim Il Sung

Medlem i kommunistpartiet
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
Desmosedici
Bara om man har kvar den röda nyckeln. Är den röda och dom 2 svarta nycklarna borta är man körd

Yamahacenter har rätt men alternativet är att köpa en ECU från ebay utan imobilizer samt ett nytt tändningslås

Nej, det är man inte, alla system är nu hackade från praktiskt taget alla tillverkare, Yamaha, Suzuki you name it.
Så även om man har tappat bort ALLA sin nycklar så går det att koda om orginal box samt anpassa nycklar. Kostar dock ett par tusen, inga 24000 kr dock:huvet

Immobilizer på hojarna är ett skämt rent ut sagt, det enda det hjälper mot är att tjyvpacket inte kan köra iväg med de direkt som de kunde förr på den goda tiden (typ fram t.o.m 90-talet)......

Gäller bara ha rätt utrustning samt rätt dataprogram så kan man programmera om allt.

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Frågan är då, var kan man vända sig? Har själv bara en svart nyckel... Jag köpte begagnat set på ebay, men alla nycklarna var inte med :huvet

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Frågan är då, var kan man vända sig? Har själv bara en svart nyckel... Jag köpte begagnat set på ebay, men alla nycklarna var inte med :huvet

Ställde samma fråga när jag försökte fixa nycklar till en FZ6
som endast hade en svart nyckel kvar.

Ställde frågan på svenska och utländska forum och rätt många
påstod ju att det inte var några problem att fixa men ingen kunde
svara på vem,var,hur det gick att fixa :huvet

Ställde frågan på Mcvaruhuset i stockholm o dom bara garvade
och sa grattis ungefär,19000:- tack så fixar vi det :rolleyes:

Det enda förslaget jag fick var väl att göra en kopia på nyckeln
man hade kvar och sen montera orginalnyckeln gömd någonstans
i närheten av tändningslåset,då är ju startspärren oaktiverad
och det går att starta hojen med kopian man gjort.

Känns ju lite sådär tycker jag !

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
för er som har en nyckel kvar bara så kan man vad jag vet gå in till en "modernare" nyckeltillverkare så har dom en liten apparat som scannar av nyckeln i fråga för att sen göra en ny fin rätt kodad nyckel :)

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Varför inte kolla upp vad som gäller och omkring kostnader innan man köper sig en hoj utan nycklar osv?
Verkar ju vara lite oklokt.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
för er som har en nyckel kvar bara så kan man vad jag vet gå in till en "modernare" nyckeltillverkare så har dom en liten apparat som scannar av nyckeln i fråga för att sen göra en ny fin rätt kodad nyckel :)

Går ej med Yamaha!
Varför vet jag inte?
Man måste ha kvar den röda masternyckeln om man vill göra kopior!

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Ang kopiera nycklar

Jag gjorde två nya nycklar på jobbet till min CBR -05
Beställde nya ämnen med "dongel" i nyckeln precis som orginal nyckeln.
Nu skall det bara vara att åka till en Honda serviceverkstad och koda in alla nyklarna igen. Vet dock inte om det är så det funkar för Yamaha?

Jag tror att man kan vända sig till en ASSA återförsäljare för att köpa ämnen samt att de hjälper dig med att slipa in dom. Mina ämnen är iallafall SILCA och med ungefärligt lika utseende. Antagligen får man på något sätt bevisa att hojen är din naturligtvis!

För att slipa nyckeln krävs antingen den lilla koden som man får vi köpet av hojen (metallbricka med 8 siffror) eller en befinlig nyckel.

Dock vet jag inte än om dessa nya kommer att funka, skall koda dom så fort snön försvunnit. :)

Pris för kopia ämnen ca 300 kr
tror kodningan kostar runt 500.

Edit. Kan ju vara så att man måste ha den lilla röda nyckeln till Yamaha?

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Går ej med Yamaha!
Varför vet jag inte?
Man måste ha kvar den röda masternyckeln om man vill göra kopior!

varför e dom så speciell då? skityama :rolleyes::tungan
alla bilar samt mc har ju masternyckel.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj