Super Tenere rebuild

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Fast den blev jefveligt snygg med den tanken!

En rallykåpa på det och saken är biff! :)
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Coolt bygge, btw YZF du köpte var det en 426?
Jag köpte själv en sådan enligt ägare bara ramlager men ack det var så mkt mera så blev bara förbannad och sålde skiten.

Har bestämt mig för att sälja min ombyggda XT660R så får se om suget att bygga en caferacer av en XT660X finns kvar i framtiden. Ska hålla koll på bygget ditt! :)

2hnou4l.jpg

2rhb9ec.jpg

Och de kylarvingarna kom åxå från mig!

Jag sprider tydligen min ädla vildhavre över hela landet! :arsele
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jasså, behålla honom för dig själv va? Har nog sett att han ger en del
goda råd. :fakta :D

Ja räknar man så, så står det 10 på :fakta. 5 kompletta varav 1 inte
är min och så 5 ramar med en hel del grejer. :) Sålt ut en del i höst.

Ha...ha...du får gärna anlita Rally som chefsdesigner, då blir det ordning & reda ! :D

10 hojar ! Jag har 1,75 och känner att jag måste kränga lite delar :hihi
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Blev en stund över ikväll så jag satte igång med att cutta i den
gamla tanken.

138255348065465200_resized.jpg




Ser faktiskt redan bättre ut. :)

138255348392830100_resized.jpg
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vad kul. Jag kan inte ett smack om hemmabyggen men hade en XTZ. Skall bli intressant att se hur många kilon som försvinner... det kan nog bli en hel del. :)

:öl
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Vad kul. Jag kan inte ett smack om hemmabyggen men hade en XTZ. Skall bli intressant att se hur många kilon som försvinner... det kan nog bli en hel del. :)

:öl
Alla är vi barn i början. :)
Ju mer man pillar desto mer lär man sig hur man gör (eller inte skall göra). :D

Blir det runt 20kg så är jag ganska nöjd. Men det blir som det blir.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Framgaffeln har åkt av nu. Planerar att testa ut lite höjder med den
nya påsatt.

138349410289570200_resized.jpg




Men då måste dessa 2 styrstammar först byta plats. Funderar på att
köpa en liten bänkpress ala Jula/Biltema att ha i verkstaden.

138349410596455600_resized.jpg




Slipat tanken på insidan. Där var massor av rost men ingen riktig gravrost.
Påbörjat att tillverka ersättningsplåtar för det jag kapade av.

138349410878540300_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Efter många om och men så tog jag beslutet att införskaffa en bänkpress.
Mycket som skall pressas ur/in framöver. YZ250 stången här på bild behövde
bara 3 tons tryck för att släppa. Den andra fick jag avbryta vid 5. Måste
skruva fast bänkpressen och göra lite ordentliga distanser först.

138385012907809000_resized.jpg
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Känns som den gamla har begat igen något då alltså?:rolleyes:
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Känns som den gamla har begat igen något då alltså?:rolleyes:
Behöver inte vara så. Den kanske bara behöver lite mer tryck.

Lite konfunderad är jag angående bänkpressen. Ju mer tryck desto mer
får man ta i när man pumpar. Inte riktigt som jag trodde det skulle vara.
Hade väl mer tänkt att det skulle funka som en domkraft.

Så nu räcker inte kraften från en arm längre (måste hålla fast pressen med
den andra armen). Den måste skruvas fast i bänken så jag kan använda
bägge armarna att pumpa med. Eventuellt skruvar jag fast pumpdelen på
en flyttbar regel så kan man trycka med benen (kroppsstyngden).
 
Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Min smällde ut vid 10 ton...höll på att skita ner mig :D
Dock fanns det en lås-sprint som jag inte borrat ut hela vägen.

Vi har ett stort as till garage press på jobbet. Samma sak på den...får hänga med båda armarna när man kommer upp i högre tryck. Dock finns det en snabb och sen sakta spak.

Det funkar även att värma lite lätt med gasol eller värmepistol för att få skiten att lossna.
Kolla först så det inte sitter en sprint i den.

Snyggt plåtjobb...ser prydligt ut. Då åker TIGen fram snart ? :tummenupp

:rock
Arnold
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Snyggt plåtjobb...ser prydligt ut. Då åker TIGen fram snart ? :tummenupp

:rock
Arnold
Precis inhandlat röda elektroder som det sades man skulle ha
till svartplåt, 1,6 mm´s. Får träna lite på några plåtbitar men jag är långt ifrån
färdigknackad. Har lite andra planer med tanken sedan. :)


Det krävdes 7 ton för att den skulle poppa ut. Lossade pumpattiraljen
från pressen så kunde man trycka neråt istället. Inget behövdes då
skruvas fast i bänken.

Så här sitter Teneren´s styrstång i YZ´ans krona......men den sitter löst.
Slår på 2 tiondelars mm i diameter mellan de 2 stängerna.
YZ´ans är 30,50 mm
XTZ´ans 30,30 mm

138400479641974300_resized.jpg




Kom då på att limma alufolie, 3 lager och pressade i. Verkade då sitta fast.
Tills jag bonkade på lagerna, då släppte den från kronan. Var nog för mjukt.
Så här såg det ut när den togs loss igen.

138408869960290800_resized.jpg




Det är nog några svetsar som gäller och sen fila ner dem så man får
samma eller aningen större diameter.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Låter sunt att svetsa och sedan svarva ner. Styrstången är inget kan skojjar med :)
Jag har en kompis som tillverkar nya för ca 500-800 kr om det skulle bli aktuellt.
Har även sett att vissa gör "muffar" för att passa in mellan stång och krona. Men det kräver då att du svarvar ut kronan oxå.

:rock
Arnold
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Låter sunt att svetsa och sedan svarva ner. Styrstången är inget kan skojjar med :)
Jag har en kompis som tillverkar nya för ca 500-800 kr om det skulle bli aktuellt.
Har även sett att vissa gör "muffar" för att passa in mellan stång och krona. Men det kräver då att du svarvar ut kronan oxå.

:rock
Arnold
Ja man vill väl helst att den sitter fast ordentligt.
Kanon med infon om din kompis. Då har vi en backup lösning om jag klantar mig. :D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
går de inte o använda styrkronan som ska sitta där och ev svarva ner lagerlägena?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
går de inte o använda styrkronan som ska sitta där och ev svarva ner lagerlägena?
Man hade kunnat svarva ner original styrstången så den blir som utbytes stången.
Men jag har ingen svarv eller känner någon som kan göra det billigt.
Så billigast för mig blir att svetsa på lite mer material, det fixar jag nog.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kolla m mekanisk verkstad. De tog 400 och fixa min styrpinne.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Anders du vet som vi åkte med på Åsen, han som bor i närhetwn av mig?
Han har ju mekanisk verkstad med allehanda maskiner! :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top