Super Tenere rebuild

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Här är ramen som var tänkt att slaktas ordentligt.

139602496568164000_resized.jpg




Men så har jag gått och funderat på YZF ramen en tid. Jämförde dem
lite och kom fram till att den kan funka. Jag måste i alla fall pröva.
Det mesta handlar om att vidga och förlänga runt 50 mm, samt nya fästen.

139602496456431700_resized.jpg


139602496643439800_resized.jpg


139602496511504000_resized.jpg




Sagt o gjort, cuttat lite idag. Frågan är ju om jag får ihop det där igen. :D

139610298977185600_resized.jpg


139610299090681700_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tror jag måste köpa mig en riktig jig i stål.
Funderade länge på hur jag skulle lösa den här setupen.
Fick göra det bästa av situationen och använda XTZ ramen/motor som mall.

139679694523948900_resized.jpg




XTZans svingaxel har rätta måttet men gick inte att använda.
YZFens axel var för kort så jag hittade en aningen för lång i mina
gömmor, den krävde några extra distanser jag fick tillverka.

139679694707157800_resized.jpg




Påbörjat jobbet att försöka få ihop YZF ramdelarna igen.

139679694608520000_resized.jpg




Fyller på med lite stål så det skall hänga ihop.

139679694442471700_resized.jpg


139679694666920100_resized.jpg




En bit på väg. :)
 
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Se till att nya ramen blir kraftigare än originalet ovanför övre bakre motorfästet för det är en grymt svag punkt på Super Teneren. Jag såg att min har spruckit där nu på bägge sidorna så det blir till att svetsa och förstärka.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Se till att nya ramen blir kraftigare än originalet ovanför övre bakre motorfästet för det är en grymt svag punkt på Super Teneren. Jag såg att min har spruckit där nu på bägge sidorna så det blir till att svetsa och förstärka.
Jepp, jag letar någon meter stålrör för det ändamålet ID 31-34mm.
Blir dubbelt stål nerifrån fotpinnarna upp till enkelramröret hade jag tänkt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hoppas det inte förvillar alltför mycket nu men jag sticker emellan
med lite jobb till originalhojen. Kommer hända lite då och då för den
skall bl.a. utrustas lite inför en europaresa.

Faktiskt funderat på att skapa en ny tråd med ramen jag håller på
med för den hojen kommer inte ha så mycket med en Tenere att göra.
Är det en god idé?



Omklädd sadel som matchar kåporna lite bättre än blått.

139758846689434600_resized.jpg




O så hade jag tänkt att göra foten på stödet lite trevligare att se på. :)
Skall bara komma på hur jag vinklar den så jag får bästa stödet mot marken.

139758846737776900_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ändrade mig angående "ankfoten". Stack ut för mycket med stödet
uppfällt så det blev att mecka till en annan variant.

Så här i efterhand så kom jag på ett användningsområde för de 3 hålen.
Kräver dock mjuk mark för att funka. Knackar fast några tältpinnar så i
mörkret fattar tjuven inte varför hojen inte går att rubba. :)



139810333563298000_resized.jpg


139810350278746500_resized.jpg


139810314770978900_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag har inte legat på latsidan i helgen som gått. :)

Har ju inte blivit så många mil med Super Teneren än. Dock märkte man
rätt snabbt att "stå upp" ställningen när man kör inte är optimal.
Fotpinnarna är för långt framskjutna för att man ska få bra balans.
Verkar lite knepigt att flytta bak dem, drar med sig en massa annat som
att korta både växelpedal och bromspedal. Något jag helst vill slippa.
Dessutom är fotpinnen alldeles för liten för mitt tycke.
Istället för att köpa ett par nya fotpinnar som har bredden så fick jag
en idé. Bygga ett par själv där jag positionerar dem så långt bak som
bara är möjligt. Blir "stå upp" körställningen bättre så är det ett stort
plus. Vi får se hur det blir.

Letade upp lite rostigt järn som jackas och böjs.

139810320352597200_resized.jpg




Kommer att bli modell X-large. :D

139811030980846600_resized.jpg




Bara att jobba på.

139811083938045200_resized.jpg


139811083559764100_resized.jpg


139811083985200100_resized.jpg




Var tvungen att testa den så jag inte byggt fel. Men den satt som handsken
och verkar fungera så långt.

139811083849401500_resized.jpg
 

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
grova fot"pinnar" är så fruktansvärt fantastiskt! roligt att följa detta :tummenupp
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tack, men ni har inte sett de sämsta sidorna på dem än. Stålet är ju
smått urgröpt av rost så den ser rent bucklig ut på sidorna.
Märks framför allt nu när jag sprayat dem. Jag är dock nöjd om de
uppfyller tänkta funktionen. Hade nog inte gjort om det för det var
rätt krävande utan ordentliga verktyg. Montering troligtvis i slutet på
helgen så lacken hinner härda lite. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det fick bli montering idag ändå. Denna helgen blir det nämligen
en hel del hojåkning. Så lika bra att testa dem nu. :)

139845113962063000_resized.jpg


139845114084515200_resized.jpg


139845114209986700_resized.jpg



Jag har en hel del kvar att göra inför alpresan.
Mitt andra par fälgar skall utrustas med nya hjullager och nya
sulor. Bromsarna skall förbättras med stålomspunnet och andra
bromscylindrar. Framgafflarna skall få ny olja och några distanser
får att styva upp dem. Nya sadeln skall på. En förgasarsync skall
göras. GPS kabeln skall kopplas in samt en kabel med 2 strömuttag
för att kunna ladda lite annat på resan. Nya handtag på styret.
Toppboxfäste skall fixas. Om jag får tag på hyffsade sidoväskor/fästen
skall detta fixas till. Byta dödarknappsreglaget då befintligt sprack.
Jag det var väl det mesta.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hojen har pallat med allt den utsatts för i helgen. :)
på Lördagen blev det runt 20 mil med mycket gruskörning och idag en
kurs med diverse trixande. Nu har jag kört totalt 35 mil med den och
inget trillar av eller går sönder. :D

Fotpinnarna var betydligt bättre än originalet. Mycket lätt att stå upp
på dem. Hade dock önskat att de var 5 cm längre bak. Skall byta styre,
lite lägre och fälla det aningen mer bakåt och se om det hjälper ytterligare
för balansens skull.

En bild från dagens avrostning i Ljungbyhed.

139862135672312100_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nytvättad.
Några mindre förändringar såsom sadelbyte till nytt överdrag.
Annat styre som funkar bättre för sittande och stående körning.

139913693382365100_resized.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Var köpte du sadelöverdraget? Och finns där kanske även ny stoppning att köpa?

Efter att ha kört ca 100mil med min XT så har jag på det trista sättet fått erfara att sadeln är tillplattad, nedsliten och okomfortabel.

Tenéren ser riktigt fin ut!
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top