SuperbikeVM går i kraven...?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nordgren skrev:
Kan bara hålla med. Enda anledningen man höll koll på Superbike-VM i början av 90-talet var att Cralle var med. Men efter det finns absolut ingen anledning. Racing med modifierade landsvägsmotorcyklar kan jag kolla lika gärna se på E22.
Det har väl också de sista året verkligen visat att slutet är nära, till AMA:s glädje för då får de fullt med hojar om du nu orkar anpassa dem till blyfritt. De lever ju i tron att vara miljömedvetna och tror säkert att lite bly är bättre hälsosammare än lite kolväten. Och de är så korkade att de förtjänar faktiskt att få över allt sunk från Superbike-VM, så slipper vi se eländet och höra mer om det.

Tur att vi alla kommer ihåg hur kul GP500 var när Doohan regerade. Det borde ju övertyga alla om sunkigheten i Superbike. Speciellt när man tänker på åren med Fogarty mot en sjövild Haga på en gammal Yamaha. Vilken skitrejsing! ...

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
valmers skrev:
Sent skall syndaren vakna.

Men det vill dom ju inte köra efter..

edit, förklarar mig lite:

Kommentarar i en FIM-publikation till nya reglementet finns här: http://www.fim.ch/en/magazine/MAG45/default.htm#

Vad fabrikanterna protesterar mot är alltså att slippa restriktorerna.. Jag förstår dom iofs, regeländingen kom sent... för någon månad sen bara..

Undrar var skon klämmer som värst?

/B

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Tur att vi alla kommer ihåg hur kul GP500 var när Doohan regerade. Det borde ju övertyga alla om sunkigheten i Superbike. Speciellt när man tänker på åren med Fogarty mot en sjövild Haga på en gammal Yamaha. Vilken skitrejsing! ...

Japp, eller uppgörelsen mellan Colin å Bayliss i förra årets sista heat... sicket skitrace..

Själv brukar alltid jag fika när dom sänder Superbike på TV :hihi :blah

/B

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nämn ett rejs i år som har varit sevärt då. Jag kan inte ens urskilja ett... Visst var sista heatet förra året grymt fränt, men de övriga då?

Fogarty och Haga var fräna på 90-talet.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mattias skrev:
Nämn ett rejs i år som har varit sevärt då. Jag kan inte ens urskilja ett... Visst var sista heatet förra året grymt fränt, men de övriga då?

Chrille var ung på 90-talet. Han minns hur det var förr i tiden. Ju förr dess bättre. Ungefär som du. Gubbe.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Mattias skrev:

Som jag minns det var superbike rätt kul runt 92-95. Flera märken i toppen, och många personligheter. Men speciella lopp minns jag inte.
När bayliss, hodgson och edwards kört har de för fanken nästan varvat resten av fältet, inte särskilt kul eller spännande. De lopp jag sett i år har det legat två fila-duccar ett halv-varv före resten av fälten ungefär(förutom ett lopp när en äldre 998 ledde, om han vann minns jag inte heller).
Dessa förare är inga dåliga förare, men fortfarande är det högst klass/konkurrens i GP-världen. Det är inte för inte toppen i wsbk gärna vill försöka matcha förarna i gp-cirkusen..

Visst var dödade Doohan mycket av spänningen i gp500, men det var fortfarande där det gick fortast..

Sedan blir ju intresset klart mindre i sbk när det börjar bli vm i restriktorer och politik...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tjafsa inte sönder den här tråden nu, vi tycker olika ok. :kocko

Hela situationen med reglerna är rätt löjlig, först ville inte fabrikerna inte ha restriktorer, nu vill dom ta bort dom, dock för att man redan planerat för racing under rådande förhållande.
Vad som är rätta formatet att tävla under borde dom kunna komma fram till men Flammini är ju korkad och ändrar hela tiden, och vid fel tidpunkt.
När man granskar reglerna, eller rättare sagt regeländringarna till nästa år så uppstår en fråga, vad gäller för 2 cylindrigamotorer idag vad gäller vevparti och topp? Björn? har dom lagt det på lika nivå? (ventilvinklar/storlek/material)

Och nu ska jag sticka ut hakan: förgasare/trottelhus får finnas i två versioner till en twin men inte till en fyrcylindrig, eh? här i ligger ducati avsugningen som Flammini alltid smyger in i reglementet, jovisst japsen får oxå köra med twinnar men,,,,get real... :mad:
inte heller får fyrcylindriga hojar ha annan typ av koppling än homologiserat, det får en twin :confused:
det är inte bara av ducce hat jag tycker så här, varför ska reglarna va olika?

noterbart är också att att en trecylindrig motor får ha 1000cc och reglerna som en fyra, eller, 900cc och twinreglerna. vi får se vad Petronas väljer, jag gissar att ligger kvar på 900cc.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
R2 skrev:

Hela situationen med reglerna är rätt löjlig, först ville inte fabrikerna inte ha restriktorer, nu vill dom ta bort dom, dock för att man redan planerat för racing under rådande förhållande.
Vad som är rätta formatet att tävla under borde dom kunna komma fram till men Flammini är ju korkad och ändrar hela tiden, och vid fel tidpunkt.
När man granskar reglerna, eller rättare sagt regeländringarna till nästa år så uppstår en fråga, vad gäller för 2 cylindrigamotorer idag vad gäller vevparti och topp? Björn? har dom lagt det på lika nivå? (ventilvinklar/storlek/material)

Och nu ska jag sticka ut hakan: förgasare/trottelhus får finnas i två versioner till en twin men inte till en fyrcylindrig, eh? här i ligger ducati avsugningen som Flammini alltid smyger in i reglementet, jovisst japsen får oxå köra med twinnar men,,,,get real... :mad:
inte heller får fyrcylindriga hojar ha annan typ av koppling än homologiserat, det får en twin :confused:
det är inte bara av ducce hat jag tycker så här, varför ska reglarna va olika?

noterbart är också att att en trecylindrig motor får ha 1000cc och reglerna som en fyra, eller, 900cc och twinreglerna. vi får se vad Petronas väljer, jag gissar att ligger kvar på 900cc.

Det är ju just det här, reglerna är jäkligt oklara, hela tiden känner sig något team förfördelat. Det hela hänger ju på vad som definierar en "superbike" och där har vi nu förtielva jäkligt otydliga regler. Dessutom säger det ännu mindre om ursprungscykeln, för man vet inte om man jämför äpplen med päron eller inte..

Släpp trimmet fritt, alá gamla sb-reglementet, låt alla åka 1000cc istället för 750cc. Ducati får väl bygga en gathoj med en fyra i istället..

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R2 skrev:

Som idag (i VM å BSB) om jag fattat saken rätt.. Fabriken får alltså homologisera ett racingtrottelhus att säljas i ett visst antal ex (beroende på hur stor tillverkare) till ett pris inte överstigande det dubbla av standrardprylarna. Det är så det funkar idag.. Twinnar å 900-tripplar får alltså samma vilkor som dom haft tidigare ang trim.

/B

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Släpp trimmet fritt, alá gamla sb-reglementet, låt alla åka 1000cc istället för 750cc. Ducati får väl bygga en gathoj med en fyra i istället..

Har dom inte resurser till.. Frågan är var superbike hade varit idag utan Ducati..

/B

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jag upprepar frågan Björn:

detta får ju inte ändras på en 1000cc 4cyl nästa år, får man det idag med en ducce?

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R2 skrev:
jag upprepar frågan Björn:

detta får ju inte ändras på en 1000cc 4cyl nästa år, får man det idag med en ducce?

Om det blir som idag, vilkte jag tolkar det till, så är det tämligen fritt alltihopa, homologiserade gjutningar för toppar/cyllar å block, håller man sig sen till borr å slag blir resten en fråga om pengar..

Med andra ord: Stora ti ventiler, ti stakar, racingpistonger å wolfram i veven...

/B

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bj.O.rn skrev:
Har dom inte resurser till.. Frågan är var superbike hade varit idag utan Ducati..

/B

Förmodligen något annat än ducati cup ;)
Det var en tid i början av 90-talet när alla deltagande märken hade en liten fördel på vissa banor och någon annan nackdel på andra banor. Kawa som gick som spjut rakt fram osv.
Men suzuki, yamaha, honda, kawa och ducati kunde alla vinna race till skillnad från andra halvan av 90-talet när ducati eller honda i stort sett bokade första-platsen.
Att en VM-serie blir en enmärkes-cup innebär en automatisk död, förr eller senare.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Förmodligen något annat än ducati cup ;)
Det var en tid i början av 90-talet när alla deltagande märken hade en liten fördel på vissa banor och någon annan nackdel på andra banor. Kawa som gick som spjut rakt fram osv.
Men suzuki, yamaha, honda, kawa och ducati kunde alla vinna race till skillnad från andra halvan av 90-talet när ducati eller honda i stort sett bokade första-platsen.
Att en VM-serie blir en enmärkes-cup innebär en automatisk död, förr eller senare.

Var inte så många år sedan en 750-fyra sånär hade vunnit mästerskapet å ledde på poäng, att sedan lite efferin kom imellan...

Efter det har ingen fabkrik utvecklat 750-fyrorna..

Enmärkescup är däremot inte bra, inte alls..

/B

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bj.O.rn skrev:
Var inte så många år sedan en 750-fyra sånär hade vunnit mästerskapet å ledde på poäng, att sedan lite efferin kom imellan...

Efter det har ingen fabkrik utvecklat 750-fyrorna..

Enmärkescup är däremot inte bra, inte alls..

/B

Sant iofs, ska ändra och säga att vissa år med sbk var rätt ok under slutet av 90-talet också. När honda fortfarande körde v4'orna med slight.
Men förfallet började redan någon gång runt 96-97 ändå.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
oFFkeFF skrev:
Så du menar att GP-VM 250 är döende då det bara är är två fabrikat förnärvarande i toppen?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
FireSalle skrev:
Så du menar att GP-VM 250 är döende då det bara är är två fabrikat förnärvarande i toppen?

Det är väl precis så det är, men kanske inte av just den anledningen.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Sant iofs, ska ändra och säga att vissa år med sbk var rätt ok under slutet av 90-talet också. När honda fortfarande körde v4'orna med slight.
Men förfallet började redan någon gång runt 96-97 ändå.

V-fyran (RC45) var aldrig någon bra racehoj.. Tog däremot många år å massvis med pengar innan Honda kunde erkänna det..

/B

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
FireSalle skrev:

Hade 250-vm enbart bestått av aprilia exempelvis hade jag nog tyckt att serien varit på utgång ja. Yamaha ryktas peta in mer pengar och fabriksstöd till yamaha-kurz nästa år, så det kan nog bli åtminstone tre märken till nästa år som slåss i den absoluta toppen.
Lite tråkigt att suzuki backade ur 250-vm tycker jag.

Sen är skillnaden i GP-vm att du kan tillverka ett par hojar och ställa upp i VM, utan en massa fejkade homologseringar för att få ställa upp. Sen att det är svårt att komma dit ändå är en annan femma.

Och ja, det kommer nog förändringar i GP-vm gällande de mindre klasserna också, men var så säker att de förändringarna inte kommer innebära restriktorer, enhetsdäck och homologseringar..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bj.O.rn skrev:
V-fyran (RC45) var aldrig någon bra racehoj.. Tog däremot många år å massvis med pengar innan Honda kunde erkänna det..

/B

Var väl egentligen samma sak med rc51'an? ;) Men jag tyckte rejsen var roliga att titta på då iaf. Nu tycker jag fanken att det här helt omöjligt att se vem som kör vilken cykel, för alla sitter på röda eller oranga ducatis..

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...