SuperbikeVM går i kraven...?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Bj.O.rn skrev:
Snipp...

Enmärkescup är däremot inte bra, inte alls..

/B

Jag håller med om att man vill se en massa olika märken och modeller i VM och EM osv. men nationella enmärkescuper är väl en bra ide.
Det ska förvisso till att ett märke satsar en massa pengar och tid men kolla vad lyckad R6cupen är i England. Och samma matrialtillgång för alla förare borde ge jämnare/rättvisare lopp, eller? Och därmed större intresse för serien.

Fast det skulle väl inte skulle funka i Sverige pga för få förare?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
soppatorsken skrev:
Jag håller med om att man vill se en massa olika märken och modeller i VM och EM osv. men nationella enmärkescuper är väl en bra ide.
Det ska förvisso till att ett märke satsar en massa pengar och tid men kolla vad lyckad R6cupen är i England. Och samma matrialtillgång för alla förare borde ge jämnare/rättvisare lopp, eller? Och därmed större intresse för serien.

Fast det skulle väl inte skulle funka i Sverige pga för få förare?

Alltså. enmärkes-cuper har funkat både i sverige och VM. Men de lever oftast inte längre än själva modellen.
Finns svinbra exempel på det här hemma med RD350-cupen som snurrade här.
250sp har mer eller mindre varit en enmärkes-cup också. Där man i vissa länder enbart kört aprilia osv.
Men som VM för en längre period håller det inte särskilt bra.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tillbaka till ämnet lite, vad tror ni kommer hända?
vad vill ni se för format i WSB i framtiden?
fritt chassie och supersport reglerna för motorn?
eller, som i Superproduction i Endurance VM, fritt chassie och superstockmotor?
eller allt fritt, som gamla reglerna men med samma vikt och kubik?

fritt chassie måste nog till, och några enhets däck hör inte hemma på den nivån, men Flammini indikerade ju att det va en temporär åtgärd.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Säger nog som förut, ska sbk leva måste det nog till att allt blir fritt både chassi och motor.
Samma kubik, men låt cyklar med färre cylindrar väga några kilo mindre.
D.v.s det blir regler som i GP-vm, men man låter cyklarna se ut som på gatan.
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top