Superduke-tråden

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Spara däcket ett tag till, och spara pengar. Finns ingen anledning att byta förrän det är slut. :tummenupp

Kort o gott :tummenupp det lutar åt det alternativet. Handlar nog ett Pirelli Diablo som sitter på nu så har man samma däcksmodell i alla fall..
 
Last edited:

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Drivpaket

Ska montera ett 16t drev och funderar på att byta ut hela drivpaketet.

Hojen har gått ca 1500 mil och jag har nog inte varit allför noggrann med smörjning osv. kan bero på att jag har ett nytt drivpaket liggande :rolleyes:

Är det onödigt att byta allt redan efter 1500 mil eller om det är lika bra då man ändå ska sätta dit ett nytt framdrev. :confused:

Det är ju så att kedja och drev alltid ska bytas samtidigt om det ska vara rätt.

Visst finns det vissa som kör både 3000 och 4000 mil på ett drivpaket men har svårt att tänka mig att det sker på en SD :yoparty
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Ska montera ett 16t drev och funderar på att byta ut hela drivpaketet.

Hojen har gått ca 1500 mil och jag har nog inte varit allför noggrann med smörjning osv. kan bero på att jag har ett nytt drivpaket liggande :rolleyes:

Är det onödigt att byta allt redan efter 1500 mil eller om det är lika bra då man ändå ska sätta dit ett nytt framdrev. :confused:

Det är ju så att kedja och drev alltid ska bytas samtidigt om det ska vara rätt.

Visst finns det vissa som kör både 3000 och 4000 mil på ett drivpaket men har svårt att tänka mig att det sker på en SD :yoparty


Byt hela klabbet, är man nogrann och lite petig så kan man ju åka 3-4000 mil men det låter ju som du varit en lat-skalman :p

Åker du 1500 på det du sätter på nu så har cykeln gått 3000 mil, har du den kvar då?

Jag kör med Wax på kedjan och det geggar mindre och verkar funka bra, rekomenderas varmt.

/A
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Ska montera ett 16t drev och funderar på att byta ut hela drivpaketet.

Hojen har gått ca 1500 mil och jag har nog inte varit allför noggrann med smörjning osv. kan bero på att jag har ett nytt drivpaket liggande :rolleyes:

Är det onödigt att byta allt redan efter 1500 mil eller om det är lika bra då man ändå ska sätta dit ett nytt framdrev. :confused:

Det är ju så att kedja och drev alltid ska bytas samtidigt om det ska vara rätt.

Visst finns det vissa som kör både 3000 och 4000 mil på ett drivpaket men har svårt att tänka mig att det sker på en SD :yoparty

Varför byta/spendera om grejorna inte är slitna? Jag har förvisso varit ganska noga med att smörjningen och bytte till nytt 16-drev när övriga grejor rullat ca 1400 mil (iofs rätt gubbiga sådana) utan några som helst problem sen dess. Och det är ju dessutom enkelt att kolla hur kedjan mår om man tar en titt i Owners Manual.
Så ser jag det, vad säger ni andra?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Slitaget blir mångdubbelt om sakerna är olika slitna.. Ett nytt drev kan slita ner en halvsliten kedja rekordsnabbt, med resultatet att drevet sen måste bytas igen för att inte vara slitet när kedjan blir ny osv..

Jag tänkte iofs fuska nu, men min har bara gått knappt 200.. så jag tar risken :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Slitaget blir mångdubbelt om sakerna är olika slitna.. Ett nytt drev kan slita ner en halvsliten kedja rekordsnabbt, med resultatet att drevet sen måste bytas igen för att inte vara slitet när kedjan blir ny osv..

Jag tänkte iofs fuska nu, men min har bara gått knappt 200.. så jag tar risken :)
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Slitaget blir mångdubbelt om sakerna är olika slitna.. Ett nytt drev kan slita ner en halvsliten kedja rekordsnabbt, med resultatet att drevet sen måste bytas igen för att inte vara slitet när kedjan blir ny osv..

Jag tänkte iofs fuska nu, men min har bara gått knappt 200.. så jag tar risken :)

På så sätt... Värt att tänka på. Och vad landar ungefär pengen på för drev+drev+kedja....?
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Slitaget blir mångdubbelt om sakerna är olika slitna.. Ett nytt drev kan slita ner en halvsliten kedja rekordsnabbt, med resultatet att drevet sen måste bytas igen för att inte vara slitet när kedjan blir ny osv..

Jag tänkte iofs fuska nu, men min har bara gått knappt 200.. så jag tar risken :)

Kikade in lite i denna tråden bara.

Dreven sliter inte ned kedjan. kanske marginellt. Det är en dålig ketting som äter drev. Sköts kedjan bra och byts i tid så går dreven aplångt. Lätt över 3000 mil.
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Kikade in lite i denna tråden bara.

Dreven sliter inte ned kedjan. kanske marginellt. Det är en dålig ketting som äter drev. Sköts kedjan bra och byts i tid så går dreven aplångt. Lätt över 3000 mil.

På så sätt... Värt att tänka på. Och vad landar ungefär pengen på för drev+drev+kedja....?

Slitaget blir mångdubbelt om sakerna är olika slitna.. Ett nytt drev kan slita ner en halvsliten kedja rekordsnabbt, med resultatet att drevet sen måste bytas igen för att inte vara slitet när kedjan blir ny osv..

Jag tänkte iofs fuska nu, men min har bara gått knappt 200.. så jag tar risken :)

Varför byta/spendera om grejorna inte är slitna? Jag har förvisso varit ganska noga med att smörjningen och bytte till nytt 16-drev när övriga grejor rullat ca 1400 mil (iofs rätt gubbiga sådana) utan några som helst problem sen dess. Och det är ju dessutom enkelt att kolla hur kedjan mår om man tar en titt i Owners Manual.
Så ser jag det, vad säger ni andra?

Byt hela klabbet, är man nogrann och lite petig så kan man ju åka 3-4000 mil men det låter ju som du varit en lat-skalman :p

Åker du 1500 på det du sätter på nu så har cykeln gått 3000 mil, har du den kvar då?

Jag kör med Wax på kedjan och det geggar mindre och verkar funka bra, rekomenderas varmt.

/A


Tack för alla inlägg :)

Då jag har en ny RK kedja + drev liggande hemma så är det väl lika bra att slänga på det. Bättre att det sitter på hojen än att dom ligger hemma i köket.

Och så känns det alltid bra att ha riktiga prylar på hojen:tummenupp
 
Last edited:

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Linköping 18/5

Är det någon som åker hoj ner till Linköping 18/5 från Stockholm eller tänker alla transportera hojen med släp/buss?

Kan helt klart tänka mig att ta den på släp eller buss, dock så har jag inget drag på bilen :-(

Någon som har plats över?

Någon/några som vill hyra ett skåp som kan ta 3 hojar?

Finns det intresse?

Eller ska man helt enkelt åka hoj ner:yoparty
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Är det någon som åker hoj ner till Linköping 18/5 från Stockholm eller tänker alla transportera hojen med släp/buss?

Kan helt klart tänka mig att ta den på släp eller buss, dock så har jag inget drag på bilen :-(

Någon som har plats över?

Någon/några som vill hyra ett skåp som kan ta 3 hojar?

Finns det intresse?

Eller ska man helt enkelt åka hoj ner:yoparty


Jag ska se va jag kan skaka fram ev har jag platser över, tyvärr har jag inte fått min bekräftelse av SMC än, har Ni?

/A

Lite research på www.ktmtwins.com och www.lellesmc.se gav följande drivpaketpriser (gäller SuMo 950 men bör ju vara i stort sett samma för SD):
16-drev 225:-
42drev 567:-
Kedja 620:-
Summa sumarum 1412:- inkl moms


Svar på tal, priserna stämmer.

/A
 
Last edited:

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Jag ska se va jag kan skaka fram ev har jag platser över, tyvärr har jag inte fått min bekräftelse av SMC än, har Ni?

"Hej!

Vi har mottagit din anmälan till en kurs med SMC. Arbetstrycket är högt just nu och vi har i dagsläget över 700 anmälningar som skall faktureras. Just nu prioriterar vi den verksamhet som är viktigast!! Hoppas det inte gör något att din faktura inte skickats till dig i dagsläget!

Du får göra som jag talat om för många redan: Luta dig tillbaks och vänta så kommer det en faktura på din kurs!"


Detta är dock 1,5 månad sedan, så det borde komma snart tycker man. Jag har inte heller fått fakturan ännu.
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
"Hej!

Vi har mottagit din anmälan till en kurs med SMC. Arbetstrycket är högt just nu och vi har i dagsläget över 700 anmälningar som skall faktureras. Just nu prioriterar vi den verksamhet som är viktigast!! Hoppas det inte gör något att din faktura inte skickats till dig i dagsläget!

Du får göra som jag talat om för många redan: Luta dig tillbaks och vänta så kommer det en faktura på din kurs!"


Detta är dock 1,5 månad sedan, så det borde komma snart tycker man. Jag har inte heller fått fakturan ännu.

Skönt då är det fler det är fel på och inte bara mig :)

/A
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kikade in lite i denna tråden bara.

Dreven sliter inte ned kedjan. kanske marginellt. Det är en dålig ketting som äter drev. Sköts kedjan bra och byts i tid så går dreven aplångt. Lätt över 3000 mil.

Tänker inte opponera mig.. Min erfarenhet från 90-talets crossåkande bara :) .

Men då är det ju bara att köra tills kedjan dör, det är ju den stora kostnaden..
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
"Hej!

Vi har mottagit din anmälan till en kurs med SMC. Arbetstrycket är högt just nu och vi har i dagsläget över 700 anmälningar som skall faktureras. Just nu prioriterar vi den verksamhet som är viktigast!! Hoppas det inte gör något att din faktura inte skickats till dig i dagsläget!

Du får göra som jag talat om för många redan: Luta dig tillbaks och vänta så kommer det en faktura på din kurs!"


Detta är dock 1,5 månad sedan, så det borde komma snart tycker man. Jag har inte heller fått fakturan ännu.

Samma här.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Även jag har mailat förfrågan. Började bli grymt nervös för att min anmälan försvunnit i rymden.

Men är det så för alla är det nog bara att lain back :)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
"Hej!

Vi har mottagit din anmälan till en kurs med SMC. Arbetstrycket är högt just nu och vi har i dagsläget över 700 anmälningar som skall faktureras. Just nu prioriterar vi den verksamhet som är viktigast!! Hoppas det inte gör något att din faktura inte skickats till dig i dagsläget!

Du får göra som jag talat om för många redan: Luta dig tillbaks och vänta så kommer det en faktura på din kurs!"


Detta är dock 1,5 månad sedan, så det borde komma snart tycker man. Jag har inte heller fått fakturan ännu.

Samma här! Har inte fått någon faktura ännu. Började bli lite skraj att det blivit något fel.
Annars börjar hojsuget bli riktigt stort. Fick en avi från posten i går att ett paket från Lelles med komplett uppsättning krachpuckar finns att hämta...
Är riktigt sugen på att testa hojen på bana snart. Vi är visst en bunt som ska köra den 18/5. Kul.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top