Superduke-tråden

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Prova att spänna förspänningen några varv. Funkar inte det så får du skaffa en superduke för den har inte det problemet. Alternativt kan du börja hänga istället.

Hänga fungerar sådär, det hjälper men bara till en viss del. Byta hojj låter roligare.

Nån som vill byta sin SD mot en 950sm -06???:va

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Hej och hjälp

Jag kör en 950sm som jag trivs väldigt bra med men det blir problem på bana. Fotpinnarna drar i alldeles för ofta och för mycket. Har SDn också det problemet?

Mvh robban

Fotpinnar, bromspedal, motor och avgasröret på min SD tar i marken i vissa kurvor, trots att fjädringen är korrekt justerad (i mina ögon, då). Högersvängar verkar vara värst.

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Hänga fungerar sådär, det hjälper men bara till en viss del. Byta hojj låter roligare.

Nån som vill byta sin SD mot en 950sm -06???:va

Behåll SuMo:n, roligare hoj finns inte! (Opportunt att kläcka ur sig sånt på SD-tråden, eller hur compadres...:D )

Har själv en bit kvar till fotpinnarna, men ändå: Om du har problem att hänga eftersom SuMo:ns tank inte erbjuder mycket grepp för knäna (tycker åtminstone jag) så funkar stomp grips klockrent. Köpte Universal-modellen som inte behövde mycket jobb med saxen för att passa perfekt.

Funkar som sagt toppen för mig, men om man har en mindre försiktig körstil så kanske det inte betyder ett smack....?

Last edited:

mange-9

mange-9
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
Superduke R , KTM 525 SMR
Fotpinnar, bromspedal, motor och avgasröret på min SD tar i marken i vissa kurvor, trots att fjädringen är korrekt justerad (i mina ögon, då). Högersvängar verkar vara värst.

Det är vl bara dom Första årsmodellerna av Superduken som tar i vid stark kurvtagning? Det gör väl inte dom Nya? R en gör det då definitivt inte:confused:

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
KTM 450 EXC -08
Det är vl bara dom Första årsmodellerna av Superduken som tar i vid stark kurvtagning? Det gör väl inte dom Nya? R en gör det då definitivt inte:confused:

Kan inte svara på om det skiljer något i nedläggningsvinkel mellan årsmodellerna samt R modellen. Tycker inte att det borde vara någon större skilnad.

Vad det gäller stark kurvtagning så är allt relativt:D
Det går att skrapa fotpinnar på nästan alla hojar om man bara vill:yoparty

Och som Nicke säger så påverkar fjädringen mycket vad det gäller markfrigång.

/Magnus

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(

Eftersom det uppenbarligen inte fungerar för dig så kan väl du berätta hur du, med dina ögon, ställt in fjädringen på din hoj?

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag tror det skilljer nån centimeter i markfrigång på -06 och -07 "R" om det nu kan ha med det att göra..
Kan va Psychodad som är nedläggningskung oså ;)

Katoh

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
KTM Superduke 07
Tja !

Tänkte att det var lika bra att fråga experterna med en gång.

På vilken årsmodell kom den lite större 18.5 liters tanken ?

Har spanat in en 06:a med akrapipor som gått sådär 500 mil vad borde jag betala för den ?

/Peter

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Eftersom det uppenbarligen inte fungerar för dig så kan väl du berätta hur du, med dina ögon, ställt in fjädringen på din hoj?

Tja, jag räknar mej inte som fjädringsexpert på något vis men jag använde ju lite mer än bara ögonen. Minns inte riktigt till vilka mått jag justerade förspänningen men det var enligt en tråd på superduke.net. Övrigt justerade jag efter manualen, till sportläget.

Jag tycker att fjädringen på hojen fungerar jättebra, enda problemet är att den släpar i backen nån enstaka gång. Samtidigt har jag sett andra som har slitit mycket mer än vad jag har gjort på min.

Vid närmare eftertanke så kanske man ska kontrollera inställningarna någon gång ibland, det närmar sig nog snart 2 år sedan jag justerade/kontrollerade sist. Det är ju inte heller omöjligt att man har lagt på sig några kilon sedan dess.

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
KTM 450 EXC -08
Tja !

Tänkte att det var lika bra att fråga experterna med en gång.

På vilken årsmodell kom den lite större 18.5 liters tanken ?

Har spanat in en 06:a med akrapipor som gått sådär 500 mil vad borde jag betala för den ?

/Peter

Den större tanken kom -07.

Priset på en -06 med akra och 500 mil borde väl ligga runt 75 000:-

/Magnus

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Vid närmare eftertanke så kanske man ska kontrollera inställningarna någon gång ibland, det närmar sig nog snart 2 år sedan jag justerade/kontrollerade sist. Det är ju inte heller omöjligt att man har lagt på sig några kilon sedan dess.

Jag väger ca 80 kg och fick spänna fjädern 3 varv från standardinställningen för att få det rätt. Detta höjde hojen hela 15 mm med mig på! Innan dess lyckades jag också skrapa avgassystem :yoparty

Sen har säkert fjädern hunnit sätta sig något under de här 2 åren du haft hojen..

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
När vi var på Midlanda så träffade vi en kille från KTM's svenska huvudkontor i Örebro. Det är han som fixar stötdämparna åt de flesta KTM-meckarna i Sverige. Han sa att det absolut första man ska göra när man skaffat en ny hoj är att justera förspänningen efter sin egen vikt. Sedan skall man med jämna mellanrum kolla av och justera förspänningen p.g.a. att fjädrarna sätter sig. En Superduke skall INTE släpa delar av motorn eller kåpor i backen. Fotpinnarna är en annan sak förstås, men de är ju rörliga så det gör inget.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Kan inte svara på om det skiljer något i nedläggningsvinkel mellan årsmodellerna samt R modellen. Tycker inte att det borde vara någon större skilnad.

/Magnus

Jag tror det skilljer nån centimeter i markfrigång på -06 och -07 "R" om det nu kan ha med det att göra..
Kan va Psychodad som är nedläggningskung oså ;)

R'en är 15mm högre. Men är man lite korpulent och med fel inställningar så går det säkert att skrapa den också.

Nån som åker till Barkarby alt. Ons.åkat från Väsby imorgon?

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Tillbaka utan inflamationer i hjärnan och får åka cykel igen, Barkarby? Snart kommer väl snön, lika bra att passa på.

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Kanske trillar förbi barkis får se vad tiden räcker till åt.

Tillbaka utan inflamationer i hjärnan och får åka cykel igen, Barkarby? Snart kommer väl snön, lika bra att passa på.

ajdå låter ju inge bra..
hur mycket fick dom ta bort?! :D

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Duken va på bra humör på Barkaby.. av ca 10 race förlorade duken bara 1 :tummenupp
Sen så ville han bromsa riktigt bra också :tummenupp
Det va riktigt kul innan det börja mörkna till ordenterligt på himmlen :huvet
Jag räknade till 4 st dukar ialf men det borde va fler..
Ha det gott .

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Min duke var inte på humör..
skulle plocka ut den i garaget när jag ser en pöl med hydralvätska udner den :6surkart :näsblod

Så nu ska jag jaga Ragnar lite igen..

jaja fick tid å mickla lite med husan istället..

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Nån som har PDF'en med artikelnummer/bilder på alla delar?
Skulle behöva den där plastbiten som sitter runt tändningslåset/håller fast lampmasken (två insekts "uppe" på masken).

*EDIT* Hitta en PDF hos Superduke.net men det var för 05-06. Tips på var man hittar en nyare?

Försökte rita på bilden vilken del jag söker, hoppas nån förstår.

Bifogat

• pixktm5.jpg
    pixktm5.jpg
    29.3 KB · Visningar: 79
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...