Superduke-tråden

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Har mina funderingar på att byta bort min Superduke-07a, mot antingen en KTM RC8, R1:a -09 eller en Ducati Hypermotard (ev en KTM990SM). Är grymt nöjd med min hoj, men jag drabbas alltid av BYTAHOJ-sjukan när våren börjar närma sig...
Har någon här testat dessa hojar?

Har kört HM några ggr. men skulle inte byta Hertigen mot en sån. R1 09 låter ju som en twin med Akrasystemet monterat, gör't :yoparty
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jaha, då tog man ledigt från jobbet och ringde sin "buddy" så vi kunde ta årspremiär rundan för mig iallafall. :yoparty Nu kom man på varför man älskar sin Superduke iallafall :tummenupp bifogar bild!

Fy faen vad kul det var!
Min den bakre :tummenupp

Funkar vindrutan bra? Har funderat på att ha en sådan som komplement. Ska jag ha kvar hojen så ska det på Acra och lite annat. Det måste ju kännas som en ny hoj nu på våren :D .
 

patgus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Superduke is tha shijt
Funkar vindrutan bra? Har funderat på att ha en sådan som komplement. Ska jag ha kvar hojen så ska det på Acra och lite annat. Det måste ju kännas som en ny hoj nu på våren :D .



Nja bra o bra... jag har inte så stora besvär av vinden ändån..
Men funkar gör den...
:tummenupp
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Ska byta framdrev i helgen och har aldrig gjort det förr. Ska man tänka på något spec? Ev. förvärma, i med 1'an, stå på bromsen och sen fram med muttermaskin? Nå spec. moment man ska fästa muttern med sen eller tar man i tills man får blodsmak?

Jag skulle inte lägga i 1'an iaf, hamra med muttermaskin på dreven är väl inte det bästa. Dom klarar det säkert men varför chansa?
Friläge, spänn upp kedjan genom att vrida hylsan så den slipper hoppa runt, och sen ska det nog gå bra. Friktion mot underlag och hjulets massa håller emot tillräckligt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag skulle inte lägga i 1'an iaf, hamra med muttermaskin på dreven är väl inte det bästa. Dom klarar det säkert men varför chansa?
Friläge, spänn upp kedjan genom att vrida hylsan så den slipper hoppa runt, och sen ska det nog gå bra. Friktion mot underlag och hjulets massa håller emot tillräckligt.

Eftersom jag snart ska göra samma operation så fortsätter jag..

Sen är det bara att dra den stora centrumbulten, lyfta ur och i med den nya? Eller sitter det nåt annat bakom som man borde vara beredd på?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Eftersom jag snart ska göra samma operation så fortsätter jag..

Sen är det bara att dra den stora centrumbulten, lyfta ur och i med den nya? Eller sitter det nåt annat bakom som man borde vara beredd på?

Inget bakom, men släpp på kedjespänningen efter att muttern är lossad så blir det hela mycket enklare när drevet ska lirkas ut.
 

Craven

Ett nej är också service
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Luleå
Hoj
Supeduke -07
Jag skulle inte lägga i 1'an iaf, hamra med muttermaskin på dreven är väl inte det bästa. Dom klarar det säkert men varför chansa?
Friläge, spänn upp kedjan genom att vrida hylsan så den slipper hoppa runt, och sen ska det nog gå bra. Friktion mot underlag och hjulets massa håller emot tillräckligt.

Ville bara säga att jag har feta händer och råkade lägga ett minus på inlägget då jag kom åt musen:huvet . Det vill säga att jag har inga som helst synpunkter på detta inlägg!!!:

För övrigt så är jag numera också med i skaran av lyckliga Duke-ägare.:yoparty
 

Bifogat

  • 7827394749.jpg
    7827394749.jpg
    47.1 KB · Visningar: 76
Last edited:

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Ville bara säga att jag har feta händer och råkade lägga ett minus på inlägget då jag kom åt musen:huvet . Det vill säga att jag har inga som helst synpunkter på detta inlägg!!!:

För övrigt så är jag numera också med i skaran av lyckliga Duke-ägare.:yoparty

Grattis :yoparty
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inget bakom, men släpp på kedjespänningen efter att muttern är lossad så blir det hela mycket enklare när drevet ska lirkas ut.

Oki, men man behöver motståndet från kedjan för att få loss det eller? Ska byta däck bak också så det kan ju va bra att ha koll på så att jag inte tar bort det och lämnar iväg innan.
 

überkill

Guest
Jag har ingen R1 09 men är intresserad av byte med Superduke eller helst R modellen. PM mig om intresse finns.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Har mina funderingar på att byta bort min Superduke-07a, mot antingen en KTM RC8, R1:a -09 eller en Ducati Hypermotard (ev en KTM990SM).
Hypermotarden suger i jämförelse mot superduken !

Vid byte av drev så får man lov att lossa på ,,vad heter den nu där kopplingen går in i motorn ..Ingen fara ialf bara vara försiktig .
en sak jag fundera lite på va hur löst muttern satt , inte alls så mkt moment.

Funderar på att hälla i lite ny olja även om min olja är max ca 200mil , lyssnade vad det skulle kosta utan filterbyte hos min lokale mc-handlare ca 800kr känns taget !
Filterbyte känns lite overkill, eller vad säger ni ?
Mvh
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag är så våldsamt sugen på en SD. Har några frågor som nån här kanske kan svara på?
Vad är skillnaden på R-modellen mellan 07 och 08, är det bara motorn som fick 10 hästar mer, eller är det nåt mer.
Sen undrar jag om nån vet skillnaden på Acras Evo-pipor, (dom med lite svart längst ut) och dom vanliga helt runda. Gillar dom runda bättre bara för att dom är snyggare, men många väljer dom dyrare evo.

//Davva
 
Last edited:

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Va ute i fredags på min premiärtur.
Fy fan vilken hoj:tummenupp Leendet ville knappt går ner på hela kvällen sen.

Men när jag körde den i stan hände det att den dog typ när jag slog av på gasen:gnissla Sen startade den som vanligt.

E hur nöjd som helst med den iaf.

O jag som skulle sluta wheela:hihi
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Är det en KTM, och den har orange ram, så är det en R! :fakta

Får snart åka hem till min orangea ram....mmmm
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Hej!

Nybliven SuperDuke ägare boendes i skåne. Har kört sport (fireblades 99 och 05) så detta skall bli intressant. Har kört ca 50 mil (hyffsat väder i skåne) och försöker få ordning på balansen, inte riktigt samma sak som sport :D. Får avvakta med wheelies för närvarande :huvet. Antar att den skall upp rätt enkelt på 2a växeln, 3an?

Har gått igenom ett par sidor här samt superduke.net. Kommit fram till att kugga ner till 16 är "standard". Då detta redan var gjort så undrar jag om det finns några fler bra modifikationer att göra. Akrapipor sitter det redan (osäker på mappen dock??). Säljaren kunde inte besvara detta tyvärr. Får lista ut sen om det är orginalmapp eller akra. Tycker den dör rätt tidigt ibland dock, runt 9000-9500 varv? ser jag fel eller är det så det skall vara

En sak som jag verkligen gillar...vilket ljud!! mellangasar konstant bara för att höra vid korsningar, stopp osv...

Jag hoppas på en bra säsong och att man får träffa andra duke ägare!
 

Bifogat

  • IMG_3022_exposure_resize.JPG
    IMG_3022_exposure_resize.JPG
    184.1 KB · Visningar: 75
  • IMG_3023_exposure_resize.JPG
    IMG_3023_exposure_resize.JPG
    226.5 KB · Visningar: 82
  • IMG_3024_exposure_resize.JPG
    IMG_3024_exposure_resize.JPG
    210.3 KB · Visningar: 64
Last edited:

kaw

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM SuperDuke 06
Hej!

Nybliven SuperDuke ägare boendes i skåne. Har kört sport (fireblades 99 och 05) så detta skall bli intressant. Har kört ca 50 mil (hyffsat väder i skåne) och försöker få ordning på balansen, inte riktigt samma sak som sport :D. Får avvakta med wheelies för närvarande :huvet. Antar att den skall upp rätt enkelt på 2a växeln, 3an?

Har gått igenom ett par sidor här samt superduke.net. Kommit fram till att kugga ner till 16 är "standard". Då detta redan var gjort så undrar jag om det finns några fler bra modifikationer att göra. Akrapipor sitter det redan (osäker på mappen dock??). Säljaren kunde inte besvara detta tyvärr. Får lista ut sen om det är orginalmapp eller akra. Tycker den dör rätt tidigt ibland dock, runt 9000-9500 varv? ser jag fel eller är det så det skall vara

En sak som jag verkligen gillar...vilket ljud!! mellangasar konstant bara för att höra vid korsningar, stopp osv...

Jag hoppas på en bra säsong och att man får träffa andra duke ägare!

Lite andra modifieringar:

http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=687
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Bläe för vädergudarna!

Efter mina torrgasningar i garaget för att försöka filma eldflammorna ur piporna så abstinensen för stor, 20 000kr grussprätt kanske? Borde ta udden av suget.

Man kanske skulle traila ner cykeln till skaune?

Någon som gjort större mods än drevning i vinter?

/A
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Får avvakta med wheelies för närvarande . Antar att den skall upp rätt enkelt på 2a växeln, 3an?

Hej ! och grattis !

Du måste vänja dig med hojjen först ..Sedan 2an lätt 3an svårt men går ,gärna med lite hjälp från vägen .. -06 är bara :yoparty

Hobbes !

Det finns fina tunnlar runt vår huvudstad :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top