Superduke-tråden

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Tog precis premiärturen :D :D

Fyra plusgrader så det blev bara en timme. Pärlan hoppade igång direkt :tummenupp Sist var den 23 dec, ingen underhållsladdning på batteriet.

Akra ska på om hundra mil, men de kan jag antagligen inte åka bana med. Jag får stoppa i en PC5, men tänkte inte bänka den utan bara stoppa i orginalmapp och akramapp. Enkelt att byta emellan... Surt att åka original på bana men det gick ju bra förra året...

Hur har ni andra gjort?
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Akra ska på om hundra mil, men de kan jag antagligen inte åka bana med. Jag får stoppa i en PC5, men tänkte inte bänka den utan bara stoppa i orginalmapp och akramapp. Enkelt att byta emellan... Surt att åka original på bana men det gick ju bra förra året...

Hur har ni andra gjort?

Kul med premiärtur, det börjar klia lite i högerhanden nu :D

Men PC5, är den klar för SD'n nu? Var in på deras sida för nån vecka sen men då var inte KTM med alls. Av den tekniska spec'en att läsa så är den ju faktiskt riktigt intressant som alt. till TuneBoy.
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Kul med premiärtur, det börjar klia lite i högerhanden nu :D

Men PC5, är den klar för SD'n nu? Var in på deras sida för nån vecka sen men då var inte KTM med alls. Av den tekniska spec'en att läsa så är den ju faktiskt riktigt intressant som alt. till TuneBoy.

Enligt Nybergs motor i Jönköping ska den komma till SD om "en månad eller två". Den är visserligen gjord för 09:an, men jag tycker den borde passa även på min 07:a. :tummenupp
 

mange-9

mange-9
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Superduke R , KTM 525 SMR
Sälja eller inte?

Har min Superduke R ute på annons just nu.
Men börjar fundera om ja verkligen ska sälja den??
Jag hittar nämligen ingen likvärdig maskin att köpa..funderade på Speed triple men är osäker va ja igentligen tycker om den hojen.....Frågan är hur mycket man förlorar på hojen om man kör den 1 säsong till? dvs ca 400 mil till. Kan det va ca 10 loppor det handlar om????

Va ut i garaget idag å kika på den........det är då man verkligen börjar fundera varför man ska gö sig av med det typ fränaste som finns på 2 hjul. :confused:
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Någon som har bra tips på vart man får tag på reservdelar till superdukes?

Utlandet? sverige? ebay?

På något oföklarligt sätt så har den delen (med skruv på båda sidorna så att säga) man kan ställa höjden på växelspaken gått rakt av. Förstår inte hur dock? men jag skulle behöva en ny helt enkelt och antar att den kostar multum hos handlare.

Då jag menar bra tips så menar jag ställen där folk faktiskt har handlat innan, för att söka på google kan jag också göra :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nicke . hur går det med Hojjen ? kommer du att ha hoj till premiär åkning i vår ?

Men börjar fundera om ja verkligen ska sälja den??
Jag hittar nämligen ingen likvärdig maskin att köpa..funderade på Speed triple men är osäker va ja igentligen tycker om den hojen.....Frågan är hur mycket man förlorar på hojen om man kör den 1 säsong till? dvs ca 400 mil till. Kan det va ca 10 loppor det handlar om????

Såklart du inte ska sälja..Glödjen med att ha/åka Superduke kan inte mätas i pengar ;)
 

jekelund

Medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Mullsjö
Hoj
KTM 690smr NR 17
Någon som har bra tips på vart man får tag på reservdelar till superdukes?

Utlandet? sverige? ebay?

På något oföklarligt sätt så har den delen (med skruv på båda sidorna så att säga) man kan ställa höjden på växelspaken gått rakt av. Förstår inte hur dock? men jag skulle behöva en ny helt enkelt och antar att den kostar multum hos handlare.

Då jag menar bra tips så menar jag ställen där folk faktiskt har handlat innan, för att söka på google kan jag också göra :)

Tycker att du skall kolla med handlare först. Själv har jag köpt en del power parts, och det har varit helt okej priser.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Nicke . hur går det med Hojjen ? kommer du att ha hoj till premiär åkning i vår ?

Ja, någon hoj skall jag ha i alla fall. Sen får vi se vad det blir för någon...om jag får tillbaka min eller om det blir någon annan.
Sen om jag kommer att kunna köra till premiären är en helt annan story. På torsdag ska jag få min dom angående foten som inte är bra än. Får se om det blir operation eller inte... :kryckor
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Ja, någon hoj skall jag ha i alla fall. Sen får vi se vad det blir för någon...om jag får tillbaka min eller om det blir någon annan.
Sen om jag kommer att kunna köra till premiären är en helt annan story. På torsdag ska jag få min dom angående foten som inte är bra än. Får se om det blir operation eller inte... :kryckor

Hualigen, vi får hoppas att 2009 blir Lurings år.

Är det kanske så att du kikar på ngt utanför KTM katalogen?

Håller alla tummar för att farbror doktorn löser det med ett plåster eller 2.


/A
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Vad tycker ni som vet!?!

Är det värt att lägga en hel del extra pengar på en -08 R bara för motorns skull, eller räcker det med den lite svagare -07 R.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad tycker ni som vet!?!

Är det värt att lägga en hel del extra pengar på en -08 R bara för motorns skull, eller räcker det med den lite svagare -07 R.

Nu åker ju inte jag R, men motorn är densamme så jag svarar ändå..

Hade jag haft råd att ha en vassare banhoj extra, fortfarande kunnat åka till Thailand och inte behövt gråta varje gång det är läge för ett nytt däck så hade jag garanterat bytt upp mig till en -08 R.

Motivering:

SDn är sjukt kul, busig och hävdar sig på bana. MEN SDR -08< har de där xtrahästarna som gör den absurd. Och absurd är bra!

Jag använder Duken till lite touring, skjutsar en del och så. Jag har däremot saknat det där lilla extra i motorn sen alltid. Den känns aningen trött i högre farter, saknar hysterin i motorn och geometrin i chassiet som SDR erbjuder. Och så är den så snygg att det smakar knulla i munnen när jag ser den.

Jag säger som Chrysler: "Lagom är sämst"

Tjöööp, det gör i varje fall mig avundsjuk!
 
Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Hualigen, vi får hoppas att 2009 blir Lurings år.

Är det kanske så att du kikar på ngt utanför KTM katalogen?

Håller alla tummar för att farbror doktorn löser det med ett plåster eller 2.


/A

Tack.
Nej, än så länge så är det KTM som gäller. Men visst finns det en del andra som lockar lite, nya R1'an skulle vara skoj att testa. :)

Nu åker ju inte jag R, men motorn är densamme så jag svarar ändå..

Hade jag haft råd att ha en vassare banhoj extra, fortfarande kunnat åka till Thailand och inte behövt gråta varje gång det är läge för ett nytt däck så hade jag garanterat bytt upp mig till en -08 R.

Motivering:

SDn är sjukt kul, busig och hävdar sig på bana. MEN SDR -08< har de där xtrahästarna som gör den absurd. Och absurd är bra!

Jag använder Duken till lite touring, skjutsar en del och så. Jag har däremot saknat det där lilla extra i motorn sen alltid. Den känns aningen trött i högre farter, saknar hysterin i motorn och geometrin i chassiet som SDR erbjuder. Och så är den så snygg att det smakar knulla i munnen när jag ser den.

Jag säger som Chrysler: "Lagom är sämst"

Tjöööp, det gör i varje fall mig avundsjuk!

Bra sagt där, Johnny! :tummenupp
Jag hann ju i princip inte testa min SDR, så jag vet inte hur stor skillnad det är. Men visst har man önskat att man haft lite mer effekt i den gamla hojen, särskilt när man blir omblåst av japsarna på rakorna på bana. :gnissla
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tack.
Nej, än så länge så är det KTM som gäller. Men visst finns det en del andra som lockar lite, nya R1'an skulle vara skoj att testa. :)



Bra sagt där, Johnny! :tummenupp
Jag hann ju i princip inte testa min SDR, så jag vet inte hur stor skillnad det är. Men visst har man önskat att man haft lite mer effekt i den gamla hojen, särskilt när man blir omblåst av japsarna på rakorna på bana. :gnissla


Tack.. SDR ger väl en del i chassiet också vilket kanske mest hävdar sig på "rätt" väg eller bana. Jag vet bara att jag inte lidit av ett mer race:igt chassie som jag har det nu.

Ang. nya Retten så stod jag lyssnade på en som startades för allra fösta gången i fredags när jag hämtade plasträsern.. Kottar i granen vad den mullrar fint.. Låter inte alls som R-4 brukar göra.

Längtan är som efter tomtem för att få höra den varva ur ordentligt nånstans.. Snart!

Nu ska jag jubba så jag har råd med det här :)!
 

mange-9

mange-9
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Superduke R , KTM 525 SMR
Har beslutat mig! Superduken får va kvar! Finns fan inget roligare att köra!
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Har beslutat mig! Superduken får va kvar! Finns fan inget roligare att köra!

Fler och fler inser att det är svårt att toppa SDn, jag letade också men gav upp ganska snabbt. Det enda jag kikar på är en SDR -08 el. -09.

Men jag kör som en kärring och behöver inte ha dom där hästarna extra, jag tror att R1orna kommer smiska ifrån mig ändå så min -07 får hänga med nått år till.

Premiärtur till jobbet denna vecka om vädret håller i sig, hoppas att snöslasket det hotas med imorrn missar sthlm.

/A
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top