Superduke-tråden

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
Idag tog jag första turen med min nya superduke, vilken jävla grym hoj ;)

Sen åkte jag in och tanka den för tanklampan var tänd när jag köpte hojen, men även fast det är full tank nu så lyser den iallafall.. Nån som har nått tips på vad som kan va fel??
 

dandan

Fortfarande hel!!
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Mariehill
Hoj
SuperdukeR -07 (R.I.P), SuperdukeR -08 (hoppas på det bästa)
Däck?

Dax för däckbyte inför den allt närmande säsongen.
Har nu kört med orginal dunlop d208rr, med blandade resultat.
På vägarna har det varit mycket tacksamt men vid lite hårdare banåkning har det givit vika, speciellt de riktigt varma dagarna. Det hade en tendens att släppa bak vid nerlägg under motorbroms.
Någon som varit med om detta eller några bra tips på nytt däckval?
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Idag tog jag första turen med min nya superduke, vilken jävla grym hoj ;)

Sen åkte jag in och tanka den för tanklampan var tänd när jag köpte hojen, men även fast det är full tank nu så lyser den iallafall.. Nån som har nått tips på vad som kan va fel??

Skall vara så, inget att oroa sig för. Slocknar efter drygt 8min efter tankning om jag inte missminner mig. Står även i manualen, beror på att "distans till tom tank" räknar uppåt efter tankning.

Men som sagt, det är inget fel :)
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Ska vi försöka få ihop en LC8 körning med SMC på Gelleråsen? Kan ju börja med att se hur många som skulle vara sugna. Bara fylla på listan och tipsa SuMo-pojkarna så ser vi vart det leder
1. Henrik
2. Sixx
3. Luring
4. Igor
5. frefeh
6. #1725 (Fredrik)
7. IQ (Johan)
8. Mooseman2
9. b0bl00i (fast till våren, nu lär det inte bli många fina dagar)
10. Hobbes aka Andreas
11. Mange Knutsson[/quote]
12. ZigBee (Hawar)
13. Samme
14. Niklasinorr, eftersom jag jobbar som SMC Sporthojsinstruktör så kommer jag gärna och kör en kurs med Er
15. vill ha (plz långsam grupp)
16. daniohm (om vi pratar våren är jag definitivt på.. i den långsamma gruppen )
17. phastasphuk (om det sker på våren, ska bara vänta in en SM990R först)
18. Hawkisen (D W)
19. Hell_Man
20. V-Kamikaze
21. Mr KTM (Martin)
 
Last edited:

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
Skall vara så, inget att oroa sig för. Slocknar efter drygt 8min efter tankning om jag inte missminner mig. Står även i manualen, beror på att "distans till tom tank" räknar uppåt efter tankning.

Men som sagt, det är inget fel :)

jaha, där ser man.. får se imorn om man tar en tur och ser va som händer med den
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Håller med dig där. Syftet med dessa är ju inte att skydda vid större krash för det vet vi alla att dom inte gör. Dessa skyddar, om man har tur, vid mindre nedläggningar samt någon tippning. Finns nog ingen som tror att dessa ger ett komplett skydd till motorcykeln vid nedläggning även om det står R&G eller annat på dem. Syftet är ju endast att skydda mot skrapskador. Så att bulten är jag inte det minsta orolig över.

Självklart menade jag inte att dom ger ett komplett skydd vid en större crash :) då hjälper såklart inga crashpuckar i världen. Men vid tex en lowsider så kan dom nog göra mer skada en nytta om man inte har rätt grejer. Känns enligt mig lite onödigt. Min nedre gick av när den slog i en asfaltskant på väg ut i spenaten vid en bankörning, och hade den inte gett vika så kunde nog blivit betydligt värre. Den övre gjorde jobbet så det blev bara en ny kopplingskåpa för 350 spänn istället.

Men nu ska jag inte tjata mer om det, man får självklart skruva på vad man vill på sin pärla :tummenupp Kanske jag som gullar för mycket med min :krama
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ska vi försöka få ihop en LC8 körning med SMC på Gelleråsen? Kan ju börja med att se hur många som skulle vara sugna. Bara fylla på listan och tipsa SuMo-pojkarna så ser vi vart det leder
1. Henrik
2. Sixx
3. Luring
4. Igor
5. frefeh
6. #1725 (Fredrik)
7. IQ (Johan)
8. Mooseman2
9. b0bl00i (fast till våren, nu lär det inte bli många fina dagar)
10. Hobbes aka Andreas
11. Mange Knutsson[/quote]
12. ZigBee (Hawar)
13. Samme
14. Niklasinorr, eftersom jag jobbar som SMC Sporthojsinstruktör så kommer jag gärna och kör en kurs med Er
15. vill ha (plz långsam grupp)
16. daniohm (om vi pratar våren är jag definitivt på.. i den långsamma gruppen )
17. phastasphuk (om det sker på våren, ska bara vänta in en SM990R först)
18. Hawkisen (D W)
19. Hell_Man
20. V-Kamikaze
21. Mr KTM (Martin)
22. Hund (Johnnie) [/QUOTE]
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Idag tog jag första turen med min nya superduke, vilken jävla grym hoj ;)

Sen åkte jag in och tanka den för tanklampan var tänd när jag köpte hojen, men även fast det är full tank nu så lyser den iallafall.. Nån som har nått tips på vad som kan va fel??

På min sumo så slocknar den om man håller inne trippen(knappen till) ett litet tag.
 

Brian

Not dead yet
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Skåne
Hoj
Superduke xr600r 250cr
Det blir nog R&G via Mitonga då dom bjuder på monteringen hehe.
Känns som det kan vara värt priset.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Har äntligen bestämt mig för en SD/SDR men inte vilken av dem det blir.

Det skall iaf vara en 07+ då jag förstått att den är lite förbättrad, right?

Hur är det med skjutssadel för SDR? Finns det öht?
Är det stor skillnad på både SD och SDR mellan 07 och 08?

Tack på förhand.
 

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
daxs för besiktning snart på min hoj, nån som provat att besiktiga med akra dämparna monterade??

Men om jag blir tvungen att byta till orginal, hur monteras den?.. fattar inte vart krokarna längst bak ska hakas i..
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Har äntligen bestämt mig för en SD/SDR men inte vilken av dem det blir.

Det skall iaf vara en 07+ då jag förstått att den är lite förbättrad, right?

Hur är det med skjutssadel för SDR? Finns det öht?
Är det stor skillnad på både SD och SDR mellan 07 och 08?

Tack på förhand.


Ingen köpesadel finns tyvärr till R'en. Antingen får du köpa en till R-sadel och bygga om alt. limma sadelgummi rätt på. Eller bygga om till en "vanlig" bakdel.

Skillnader i kort:
SD 07-08 - Inga alls utöver färgalt?
SDR 07-08 - Lite mer pulver i motorn från 08.
SD VS SDR - Skiljer rätt mycket, men ändå inte :D Gå bak några sidor i tråden så hittar du det.

daxs för besiktning snart på min hoj, nån som provat att besiktiga med akra dämparna monterade??

Men om jag blir tvungen att byta till orginal, hur monteras den?.. fattar inte vart krokarna längst bak ska hakas i..

Tänk på att org.blåset innehåller katalysatorn så ska du klara dig på Akra gäller det att hitta en snäll bes-gubbe.

*EDIT* Tankevurpa!

Fästena i bakramen byter du mot en annan typ & sen ska krokarna hakas i där. Små runda cylindrar med räfflat gummi.
 
Last edited:

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Var ute å busade i det fina vädret :yoparty
Såg tre poliser direkt så man får ta det eftertänksamt. :gnissla

Svängde in till mc-butiken å beställde runda akra. Ville ha en PC5 för den kan lagra två mappar. (bl.a.) PC5 kommer till SD i sommar men den passar bara till 09:an. För oss som kör äldre får nöja oss med PC3 ett år till verkade det som. (Tuneboy finns ju också men inte där jag bor vad jag vet)

Tydligen kunde man köpa till nån pryl till PC3:an (som jag inte kommer ihåg vad den hette) så att man kunde skifta mellan två mappar från styret. Dock måste man bänka hojen för båda mapparna, det går inte att lägga in KTM:s mappar till akra och original.

Jag provar med akra (med db-killers) på Sviestad och Anderstorp så får vi se vad som händer, blir jag avstängd får jag köpa en pc3 med skiftare å bänka å byta inför varje bandag. (Blir mest kvällskörningar för min del.)

Första kvällskörningen på Anderstorp är den 7 april, alltså på tisdag. Nån som ska med?
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Var ute å busade i det fina vädret :yoparty
Såg tre poliser direkt så man får ta det eftertänksamt. :gnissla

Svängde in till mc-butiken å beställde runda akra. Ville ha en PC5 för den kan lagra två mappar. (bl.a.) PC5 kommer till SD i sommar men den passar bara till 09:an. För oss som kör äldre får nöja oss med PC3 ett år till verkade det som. (Tuneboy finns ju också men inte där jag bor vad jag vet)

Tydligen kunde man köpa till nån pryl till PC3:an (som jag inte kommer ihåg vad den hette) så att man kunde skifta mellan två mappar från styret. Dock måste man bänka hojen för båda mapparna, det går inte att lägga in KTM:s mappar till akra och original.

Jag provar med akra (med db-killers) på Sviestad och Anderstorp så får vi se vad som händer, blir jag avstängd får jag köpa en pc3 med skiftare å bänka å byta inför varje bandag. (Blir mest kvällskörningar för min del.)

Kvällskörning sviestad så är det original som gäller, oavsett ljudnivå. De är tydligen helt galna med det där.

SMC kurs klarra du med db-killer, 95 dB, är det tveksamt är det bara att hålla igen lite och växla för tidigt just där de mäter så är det också chill!
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ville ha en PC5 för den kan lagra två mappar. (bl.a.) PC5 kommer till SD i sommar men den passar bara till 09:an. För oss som kör äldre får nöja oss med PC3 ett år till verkade det som. (Tuneboy finns ju också men inte där jag bor vad jag vet)

Varför ska den bara passa till 09->? Det är ju samma kontakt som 07 och inga ändringar i maskin, så det är ju bara plugga in den & mappa bäst man vill vilket som, eller missförstår jag något?

Ang. TB så kan man ju ha hur många mappar man vill. Skillnaden blir ju att man behöver en laptop att koppla till hojen istället för en liten switch, men sen är det ju bara byta bäst man vill. Där kan du även lägga in org. mappen och PC mappar utan problem. Jag beställde min TB igår och ska låta Hertigen kliva upp i bänken om nån vecka, hoppas på underverk ihop med nya luftburken :yoparty
 
Last edited:

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Varför ska den bara passa till 09->? Det är ju samma kontakt som 07 och inga ändringar i maskin, så det är ju bara plugga in den & mappa bäst man vill vilket som, eller missförstår jag något?

Jag ställde exakt samma fråga och fick ett bestämt svar att det inte gick. Måste bero på nån sensor eller nått i cdi. Fattar inte heller :confused:

Vem kan tuneboy? Verkar ovanligt, men med den kan du väl även ändra tändkurvan? Grymt bra ju :tummenupp Vill ha..
 
Last edited:

dandan

Fortfarande hel!!
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Mariehill
Hoj
SuperdukeR -07 (R.I.P), SuperdukeR -08 (hoppas på det bästa)
Dax för däckbyte inför den allt närmande säsongen.
Har nu kört med orginal dunlop d208rr, med blandade resultat.
På vägarna har det varit mycket tacksamt men vid lite hårdare banåkning har det givit vika, speciellt de riktigt varma dagarna. Det hade en tendens att släppa bak vid nerlägg under motorbroms.
Någon som varit med om detta eller några bra tips på nytt däckval?

Inga rekomendationer!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top