Superduke-tråden

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Hej. Svar : Nej ! Den största fördelen med -07 är en större Tank !

känslig du är..
ja känner till varenda tankstation i snart hela västra götaland!

man stannar å tjatar lite skit med nån som tycker om hojen, torrgasa lite för brudarna i 240 gatrallyraggar stallet, flina lite innanför visiret innan man kan dra iväg 15 mil till =)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det någon här som funderar på att köra på Sviesta på torsdag? I så fall blir det bandagspremiär för i år, för mig. Är fortfarande ganska ringrostig eftersom jag endast kört typ 20 mil i år.
Tänkte även testa min Nya GoPro Hero HD då om någon vill hamna på film :).
Vi hade för övrigt Suzuki på provkörning här i stan i dag. Gixxer 750 var faktiskt nästan otäckt nice. Så lätt och smidig. Men förhoppnigsvis är jag botad efter nästa sväng med duken.

Jag kommer om det inte regnar..

Köra i bött är inte aktuellt till dess att licensen är på plats och´det ska raceas.

Och då får du JÄTTEgärna filma! :D :D :D

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hej , såg en del Superdukisar på Tuvängen i dag , men kände bara igen 1 ..Jag körde i Blå grupp med flong nya däck "diablo Rosso Corsa" som känns riktigt fina :)

Nästa gång blir det nog röd igen .

Vi ses .

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Hej , såg en del Superdukisar på Tuvängen i dag , men kände bara igen 1 ..Jag körde i Blå grupp med flong nya däck "diablo Rosso Corsa" som känns riktigt fina :)

Nästa gång blir det nog röd igen .

Vi ses .

Jag var där! Körde i gul, men nästa gång blir det nog blå.

Noterade en intressant grej i röd grupp. Där var det 2 st SD:ar som höll bra precis samma fart (vad jag kunde se iaf). Den ena körde ut knät rejält i depåkurvan och burkade, den andra satt nästan helt upprätt utan tillstymmelse till att vika knät. Men som sagt båda lutade rejält i kurvan och höll bra fart. Olika tekniker med samma resultat.

Har för mig att jag läste om någon gammal RR förare som var känd för att alltid sitta käpp-rak på hojen.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Jo . jag såg det ,fördelen har han som burkar när det går ännu fortare ;)

Personligen tycker jag det känns stabilare och tryggare med att ha ut knät och flytta ut kroppen en liten bit

Kolla här ,Wtf :) http://www3.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/KTM/990-Superduke/82388-BROMSBELAGG-MC/ Undra om det är skit ..

Har sett att de har bromsbelägg till duken. Jag törs dock inte chansa på att håller vid bankörning.
Vore kul att höra om någon här har testat dem dock. Köpte nya orginalbelägg förra året som jag strax ska montera. Har varit sjukt nöjd med det tidigare, eftersom hojen nu rullat 1100 mil med samma belägg.'

Som referens så körde vi ett skrotbilsrejs i november med nya biltemabelägg och de smälte bort totalt på 3-4 timmar... I mars körde vi med redstuff och de var knappt slitna efter 20 timmar...

Troligtvis att jämföra äpplen och päron, men tycker ändå att det är lite talande.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jo. Tyckte det va ca 3mm kvar av anläggningsytan innan metall tar i...det kanske är dax för ett byte snart då.... 1200mil

Skulle inte våga ta biltemas , blev förvånad dock när jag googla på Superduke :)

Vad finns det att välja på och vilka skall man ha ?

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Hej , såg en del Superdukisar på Tuvängen i dag , men kände bara igen 1...

Missade du mig på den vita SDn? Såg dig i blå gänget, själva hamnade jag lite i osynk, försov mig till 9-blecket (!) men hade tur att få tag i en grön avhopparväst efter första passet. En smula under mitt tempo kanske, men ändå kul att få köra trots allt:D

Räknade till tot 5 SD's idag: Lantis, Igor, "Mr Upprätt", Micke65, Mooseman – det tar sig:tummenupp

Skulle inte våga ta biltemas , blev förvånad dock när jag googla på Superduke :)
Vad finns det att välja på och vilka skall man ha ?

Skillnaden mellan the real stuff och low budget crap är bara några hundralappar. Nya bromsskivor går loss på ca 6000 pikadoller. För att inte tala om hur fet-surt/asdyrt det blir om prylarna sviker precis före Mike's Corner...

Btw: körde 2000 mil med orginalbeläggen på Sumon (mycket gubbkörning, men ändå).

Last edited:

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
.... flong nya däck "diablo Rosso Corsa" som känns riktigt fina :)...

Några mer uttömmande kommentarer kring de nya svålarna? Jag måste få hem ett bakdäck på en vecka så jag tar mig runt Gälleråsen den 29 maj.
Leverantör?
Pris?
Montering?
Vilka andra utvärderade du och vad avgjorde till detta däck?

Hoppas du kan klämma in lite mer info, jag orkar inte läsa alla däckstrådar och höra expertisen debattera ihjäl sig om favoritmärket....

Jag skall ha mina till en eller två storbanekörningar i år och kanske 3 Tuvängen, resten av de 700 förväntade milen kommer att vara gata. Inge bakhjulsåka men inspirerad körning i stort sett alltid....det går ju inte att köra lugnt.
Fredrik

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Några mer uttömmande kommentarer kring de nya svålarna? Jag måste få hem ett bakdäck på en vecka så jag tar mig runt Gälleråsen den 29 maj.
Leverantör?
Pris?
Montering?

Tja. Det är efterföljarna till Corsa III så dom är inte kattskit direkt ..

Efter en tuvängen repa så kanske jag inte är bäste man att bedömma men de inger förtroende och det är no1 för mig och slitaget ser mkt bra ut .

Köpte ett set hos Dexon för 3000kr bakdäcket kostar 1695 kr och det tar 1-2 dagar

Swt racing i Haninge tar 150kr per däck om du kommer med däcket löst ;)

Jag ville ha ett däck som inte blir för varmt för storbana med bra grepp i , livslängd är bra men inte lika viktigt för mig .

Hade Bridgestone Bt-016 innan de höll väl i ca 200mil ..

Kandidater va Dunlop Sportmax vilka jag tror är bäst om man vill ha så många mil som möjligt av däcket och Metzeler`s nya Interact 5 va jag sugen på...Men Pirelli har jag ett extra gott öga för .

resten av de 700 förväntade milen kommer att vara gata

700mil är bara ett önsketänkande med sportgummi och våra hojar :D ,Pirelli Strada som är ett sporttuoring däck kom jag 600-700 mil med

Gälleråsen ja. vi ses där :) och hoppas på bra väder !

Räknade till tot 5 SD's idag: Lantis, Igor, "Mr Upprätt", Micke65, Mooseman – det tar sig

Verkligen :yoparty Kul om vi hamna i samma grupp alla sd :tummenupp

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Noterade en intressant grej i röd grupp. Där var det 2 st SD:ar som höll bra precis samma fart (vad jag kunde se iaf). Den ena körde ut knät rejält i depåkurvan och burkade, den andra satt nästan helt upprätt utan tillstymmelse till att vika knät. Men som sagt båda lutade rejält i kurvan och höll bra fart. Olika tekniker med samma resultat.

Har för mig att jag läste om någon gammal RR förare som var känd för att alltid sitta käpp-rak på hojen.

Flera skillnader där som blir viktiga under andra omständigheter.

1. Hänga av -> mer upprätt hoj vilket tillåter dämparna att jobba mer effektivt (mer upp/ner istället för in/ut)
2. Går det fortare tar däcken slut tids nog, hänger man av kan man köra snabbare med samma nedläggningsvinkel.
3. För mig, och vad det verkar de flesta, är det betydligt lättare att slappna av och inte hålla så hårt i styret om man hänger sig utanför hojen lite. Tom tjejen som precis fått kortet har kommit på detta och hänger numer lite med överkroppen för att bli mer avslappnad i överkroppen.
4. Knät i backen går inte fortare, men när man "fått till det" agerar knäet känselspröt för vilka marginaler man har och man blir mer säker på var man är och hur hårt man vågar gå på.

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Eller så kan du bli testpilot på de nya Michelin Pilot Power Pure.

Komplement till Pilot Power 2CT (ej ersättare). Tydligen ca 1 kg lättare (fram+bak) än konkurrenterna.

Innehåller silica vilket tydligen ger ett bra våtgrepp.

Läs Motorads test här:

http://www.motorrad.se/?nid=534

Billigaste priset hittade jag på MC Däck Online:

Fram: 1245:-
Bak: 1628:-
Frakt: 0:-
Summa: 2873:-

eller om man bor i Södermanland kan man åka förbi Valla däck (Storgatan 39, Valla, tel: 0150-660821):

Fram: 1200:-
Bak: 1550:-
Summa: 2750:-

Leverantör?
Pris?
Montering?

Hoppas du kan klämma in lite mer info, jag orkar inte läsa alla däckstrådar och höra expertisen debattera ihjäl sig om favoritmärket....

Jag skall ha mina till en eller två storbanekörningar i år och kanske 3 Tuvängen, resten av de 700 förväntade milen kommer att vara gata. Inge bakhjulsåka men inspirerad körning i stort sett alltid....det går ju inte att köra lugnt.
Fredrik

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Det här med däck är inte lätt. Får kolla runt lite med expertisen i alla fall. Jag var grymt nöjd med mina Pilot Power 2CT som både gav bra fäste när det är kallt och vått (pendlarkörning) och var förtroendegivande på Sviestad förra året. Dessutom har de gett ca 700mil nu och har säkert 50 mil kvar på landsväg.

Tack för info och tips på andra däck.

podde

Live fast, ride hard!
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
KTM Superduke-07
Japp, de har problem med leveranserna. Jag har fortfarande inte fått mina rampuckar efter nästan 3 månader sen beställning. Gaffel- o svingpuckar kom lite snabbare.

Satan! Jag har väntat på mitt bobbin kit i två veckor..
3 månader låter ju helt åt helve......

Synd att man inte visste det innan :-(

Tack för svar!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...