Superduke-tråden

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag ska skicka iväg min gasrulle till en kille som ska göra en plastpryl som man sätter in för att få en snabbgas.
Det är väl samma gashandtag i RC8:an som i SD:n misstänker jag.
Betydligt billigare än att köpa ktm:s egna för tusingen. Jag tror jag har betalat ca 250kr för en sån förut. Nån som är intresserad?
Inget krav på beställning nu, bara nyfiken på hur många han kan tänkas ska göra på en gång.
 

kimbadar

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Enköping
Hoj
Superdjuke
Det glappet hade jag med vid batteriet. Ett kontaktdon som inte satt som den skulle. Kunde lägga av mitt i färd och sedan gå igång igen, lite otäckt. Men detta åtgärdades av att jag helt enkelt satte ett buntband runt dosan. Har inte haft problem sen dess


Tack för det tipset! :) Men gjorde så och gjorde även rent vid sockerbitarna ( för det är ju där problemet ligger) När den lägger av får man jucka lite på kablarna nere vid batteriet så hoppar den igång! Men funderar om man ska göra ett seriöst försök själv och mäta och dona (Jag kan dock inte detta, men har en far som har lite koll på detta) eller om man skall lämna in den, skall ändå in på service till våren! Men elfel- har väl en förmåga att kunna bli dyrt!

Började ditt problem med att den bara la av eller?! För min hoppade in i något felläge och lampan (FI (lös gult) började, och instrumenten hoppade hej vilt!

Kanske någon annan som haft liknande problem?
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
ni som åkt 1000cc sporthoj innan SD , blev ni besvikna på nått? ja förmodligen effekten men kunde SD kompencera upp det med annat? Är så kluven på om jag ska köpa mig en 05ans SD utan att ha provkört en, vill ju inte köpa nått man sen blir besviken på vid vårkanten....
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
ni som åkt 1000cc sporthoj innan SD , blev ni besvikna på nått? ja förmodligen effekten men kunde SD kompencera upp det med annat? Är så kluven på om jag ska köpa mig en 05ans SD utan att ha provkört en, vill ju inte köpa nått man sen blir besviken på vid vårkanten....

Du kommer garanterat inte bli besviken, du kommer ha så mycket roligare!! själv har jag har haft 2st SD men just nu är 4 hjul och Porsche cab som gäller
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
ni som åkt 1000cc sporthoj innan SD , blev ni besvikna på nått? ja förmodligen effekten men kunde SD kompencera upp det med annat? Är så kluven på om jag ska köpa mig en 05ans SD utan att ha provkört en, vill ju inte köpa nått man sen blir besviken på vid vårkanten....

Har haft både R1 och Daytona 955 innan och jag kan inte säja att jag saknar mer effekt direkt. Men det beror på hur du är som person. Gillar du att bränna fort på motorväg och älskar farten mer är svängarna så är det nog inte rätt. Men njuter du mer av svängar och bus så är det helt rätt.
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Tänkte kika om det finns någon skillnad på SuperDuke från -06 gentemot en -08?
Är det något speciellt som är ett "vanligt" problem på SuperDuke från respektive årsmodell?

Tack på förhand!
 

-Robban-

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Gbg
Hoj
2008 KTM Superduke
Tänkte kika om det finns någon skillnad på SuperDuke från -06 gentemot en -08?
Är det något speciellt som är ett "vanligt" problem på SuperDuke från respektive årsmodell?

Tack på förhand!

08:an har större tank,annan gaffelvinkel och svart sving mm.
Känner inte till några kända fel på dom senare modellerna.

06:an: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_990_superduke_orange_2006.php

08:an: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_990_super_duke_2008.php

:tummenupp
 
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
08:an har större tank,annan gaffelvinkel och svart sving mm.
Känner inte till några kända fel på dom senare modellerna.

06:an: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_990_superduke_orange_2006.php

08:an: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_990_super_duke_2008.php

:tummenupp

Tack!
Av vad jag kan utläsa alltså inga väsentliga skillnader som påverkar i det hela, som inte bör påverka valet av hoj?

EDIT: Kan vara kul att veta vad en stor service kostar, dvs. den första vid 1500 mil med ventiljustering?
 
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Hur är insprutningen/gassvaret på en -06:a, går det att möta mjukt med gas utan att den rycker - eller dvs. är finliret med insprutningen något man kan störa sig på, har läst lite olika om detta..

Förresten, vad är det för form av stapel som är längst till vänster på displayen på en SD av årsm. -05, -06? Är det tempmätaren som visar tempen i stapelform?
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur är insprutningen/gassvaret på en -06:a, går det att möta mjukt med gas utan att den rycker - eller dvs. är finliret med insprutningen något man kan störa sig på, har läst lite olika om detta..

Förresten, vad är det för form av stapel som är längst till vänster på displayen på en SD av årsm. -05, -06? Är det tempmätaren som visar tempen i stapelform?

Stapeln är vattentemp - ja.

Jag har haft min 06 sen ny, och kört knappt 1200 mil. Rycket kan vara irriterande på 1an i stadstrafik. Skulle ogärna låtit tjejen övningskört med den om man säger så. För mig är det inga kymmer dock. Ingen stor, sportig twin gör sig i stadstrafik och det extra som insprutet gör är inte droppen.

På väg och bana har i varje fall inte jag haft några problem. Möjligtvis kunde det vara lite busigt om man skulle ge sig på att bli hulken-snabb på gokart-bana. Skarpa hårnålar med max nedlägg på 1an.. Men i verkligheten är det aldrig nåt som händer.

Jag har provkört -08 < och har kommit fram till att jag föredrar den "äldre" generationen. Brantare gaffel, och enligt vissa lite mer effekt på topp i motorn, det senare låter jag va osagt. Jag har dock aldrig haft problem att hänga på nyare SDs trots att min är helt original och de haft helsystem och allt tänkbart annat.

Köp bara.. Min är också till förfogande om du letar. Dock inte för under 50..
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Tänkte kika om det finns någon skillnad på SuperDuke från -06 gentemot en -08?
Är det något speciellt som är ett "vanligt" problem på SuperDuke från respektive årsmodell?

Tack på förhand!

Största skillnaderna är redan nämnda men den viktigaste är väl att 07-framåt är mycket snyggare än 05/06 :)
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Den nya modellen e snyggare och jag upplever den som mindre ryckig.

hade en 05a innan
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Hemma
Hoj
KTM Superduke 05
Jag har en svart 05 med acra som jag säljer för under 50k

Vill inte vara tyken men tycker du ska ändra i din annons så allt stämmer överens med hojen för finns inget värre en om man åker långt och ska kolla på en hoj eller bil eller vad som hälst och inte anonsen stämmer överens med värkligheten hojen är defenetivt fin men var lite annat som inte stämde riktigt och sådan märker man direkt när man kolla på en hoj som sakt vill inte vara taskig men vill man ha något sålt så var ärlig innan någon kommer och tittar (har sätt att du förnyat anonsen ett x antal gånger men nu kunde jag ej vara tyst)
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Vad är lämpligt pris (som man bör räkna med) på en -06:a nu till våren, med inte alltför mkt mil på mätaren (under 1000?) och de sedvanliga moddarna (slip-on, etc.)?

En liten följdfråga bara på tempmätaren också, ska stapeln hålla sig runt mitten vid arbetstemp eller? Så man vet att allt står rätt till vid eventuell syning av hoj..
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad är lämpligt pris (som man bör räkna med) på en -06:a nu till våren, med inte alltför mkt mil på mätaren (under 1000?) och de sedvanliga moddarna (slip-on, etc.)?

En liten följdfråga bara på tempmätaren också, ska stapeln hålla sig runt mitten vid arbetstemp eller? Så man vet att allt står rätt till vid eventuell syning av hoj..

En -06a med < 1000 mil är nog svårt att hitta. < 1500 så har du lite urval iaf.

En -06a med 1000 - 1500 mil, akra, bra ytskick och völskött/fullservad etc bör du nog räkna med 60 - 68 ksek för..

Det har ju funnits mkt hoj till salu varje säsong. Men de flesta verkar vara som mig, att man vill byta mest för sakens skull, men får man inte det man begär så behåller man världens bästa hoj ett tag till. Det gör liksom inget.


Men vänta till våren och se vad folk begär. Som vanligt i prisdiskussioner så är det marknadsvärdet som är det enda sanna. Tycker alla köpare att säljarna begär för mkt och de vägrar gå ned, så betyder det ´bara att de egentligen är jäkligt nöjda med sina hojar. Därmed kanske de också faktiskt ÄR värda vad de begär, även om det ser mkt ut!

Vill du inte vänta så kan du komma och hämta min ;)..
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hade en Superduke -05 tidigare. Jag störde mig lite på ryckigheten/känsligheten när man försökte hålla jämn hastighet vid ex tät trafik, köer etc. Så vill man ju helst inte köra men ibland är det ofrånkomligt...
Har dock sneglat lite på en Superduke R -10'a. Någon som kan ge någon jämförelse på denna och tidigare versioner av superduke? Det är ju inte direkt busenkelt att testa hojar så här års.... Tack för tips/info...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top