Godkväll kära kollegor. Hojproblem -Varning, lång tråd.
Upplevde lite märkligt beteende from bettan för ca en månad sen. Den vägrade starta, funkade perfekt kvällen innan. Startmotorn drog inte runt ordentligt och displayen sa SOFT32, DAT 101, sen gick den tillbaka till normalt.
Vägrade t.om att starta trots startkablar, kan dock ha varit aning för rostiga. Ivf, efter mycket puttade gick den igång. Det märkliga var att tomgången la sig på nästan 3000 varv/min. Något märkligt, tog en sväng och noterade att den fortfarande låg kvar på 3000 varv/min. Misstänkte batteriet, startmotorn men icke, efter den väl gick igång så fungerande den utmärkt därefter.
Körde en liten "inspirerande" sväng och efter ca 30 min när jag stannade låg tomgången där den skulle. Hojen har funkat perfekt i ca en månad nu, fram tills idag.
Tog den till jobbet och var ute och körde på lunchen, inga konstigheter.
När jag åkte hem på eftermiddagen så var dock den höga tomgången tillbaka. Inte lika högt men mellan kanske 2500-2700 varv/min. Stannade i stan och lät den vara en stund när jag shoppade. När jag åkte hem var den lika dan, hög tomgång men inga felkoder.
Kylvätska, kopplingsvätska samt olja är på normala nivåer.
Batteriet fungerar utmärkt. Detta är som sagt andra gången problemet händer.
Tacksam för idéer om ni har några.
Hälsningar från Götet.