Superduke-tråden

Kofffe

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2011
Hoj
KTM
Har inte hänt något av större vikt sedan 2008, så det är ju ingen nödvändighet att köpa nytt direkt..

Hade inte tänkt en -11 utan kanske en ny -09 eller -10!
Tyckte inte det var sån stor prisskillnad mellan en ny och begagnad då så känns nästan värt att lägga några extra tusen på att få en ny?
Eller tänker man helt fel då om det är bättre att få en som är inkörd?

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Strul med FI-blink....

Tacksam för omedelbar hjälp/tips på åtgärd med nedan beskrivna fel! Gärna redan under morgondagen (tisdag) ;)

Hojen har idag gått 1250 mil. Utrustad med Powercommander och Acraslipon annars orginal.

Efter en stunds körning (ca 10 min) tänds FI-lampan och ger felkod 4 lång 9 kort dvs "motor drive circuit A - circuit failure" och kollar man rep. manualen tolkar man kod 49 som "idle speed control motor". Hojen går dock fortfarande bra och startar utan problem även då lampan lyser. Vid omstart slocknar ofta FI-lampan. Hade problem tidigare med att hojen dog direkt efter uppstart då tomgången inte räckte till utan man fick starta med hjälp av lite gas. Jag har nu ställt upp tomgången med justerskruven i luftboxen och kört så i ca 100 mil utan problem och nu får jag detta fel! Vad göra?

Ska till Sviesta torsdag-fredag denna vecka så nu är det bråda dagar :)

-Robban-

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
2008 KTM Superduke
Tacksam för omedelbar hjälp/tips på åtgärd med nedan beskrivna fel! Gärna redan under morgondagen (tisdag) ;)

Hojen har idag gått 1250 mil. Utrustad med Powercommander och Acraslipon annars orginal.

Efter en stunds körning (ca 10 min) tänds FI-lampan och ger felkod 4 lång 9 kort dvs "motor drive circuit A - circuit failure" och kollar man rep. manualen tolkar man kod 49 som "idle speed control motor". Hojen går dock fortfarande bra och startar utan problem även då lampan lyser. Vid omstart slocknar ofta FI-lampan. Hade problem tidigare med att hojen dog direkt efter uppstart då tomgången inte räckte till utan man fick starta med hjälp av lite gas. Jag har nu ställt upp tomgången med justerskruven i luftboxen och kört så i ca 100 mil utan problem och nu får jag detta fel! Vad göra?

Ska till Sviesta torsdag-fredag denna vecka så nu är det bråda dagar :)

Det finns väl ingen justeringsskruv för tomgången? Den ställer man väl in via ecu:n med Tuneboy eller liknande?Eller är jag helt ute och cyklar:va
Det är inte så att du har varit och skruvat på justeringsskruven till trottlarna, och att dom nu har hamnat väldigt osynkat??

Har inget svar på din fråga bara lite tankar.
Hoppas att det löser sig:tummenupp

Hojbiten

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 2010
Hade inte tänkt en -11 utan kanske en ny -09 eller -10!
Tyckte inte det var sån stor prisskillnad mellan en ny och begagnad då så känns nästan värt att lägga några extra tusen på att få en ny?
Eller tänker man helt fel då om det är bättre att få en som är inkörd?

ja du slipper ju första service ca 2500kr samt slipon + mappning ca 13-15.000 kr
Garantin finns ju kvar.
Har min på annons om du är intresserad?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
ja du slipper ju första service ca 2500kr samt slipon + mappning ca 13-15.000 kr
Garantin finns ju kvar.
Har min på annons om du är intresserad?

Precis.

Det blir ju en fråga i slutändan om pengar ändå. Om du köper en ny så måste du ju extrautrusta den från scratch själv. Det drar iväg rätt fort.

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Det finns väl ingen justeringsskruv för tomgången? Den ställer man väl in via ecu:n med Tuneboy eller liknande?Eller är jag helt ute och cyklar:va
Det är inte så att du har varit och skruvat på justeringsskruven till trottlarna, och att dom nu har hamnat väldigt osynkat??

Har inget svar på din fråga bara lite tankar.
Hoppas att det löser sig:tummenupp

Du har nog rätt där tyvärr, önskar du vore ute och cyklade. Justerade upp skruven som agerar "dödläge" åt gaswirehjulet för att få upp grundgasen, men som sagt hojen har ju gått en del efter den justeringen och fungerat finfint... Får återställa och kolla mer på det när jag kommer hem ikväll, ska försöka läsa av TPSn också!

Statusuppdatering: Felkoden (FI-blink) gav 4-9 dvs tomgångsmotor, kretsfel. Vid avläsning hos Beviks i Lkpg i onsdagskväll sa diagnostikverktyget att det var TPS A som bråkade. Vi "nollade" felkoderna och det fungerade i ca 10 min sedan var det tillbaka igen med samma fel (precis som tidigare med andra ord). Ska justera TPS ordentligt vid storservicen om 200 mil då luftburken ändå ska väck. Hojen går kalas och två KTM-mekar av två tillfrågade tyckte det bara var att köra så länge som hojen går bra :)

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Var ute och luftade bilen, mötte ett gäng SD's och en orange RC8. Någon som känner igen sig? :D

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Kan tänka mig det. Ni hade för övrigt en SDR ungefär en minut framför er. Började fan undra om jag missat någon KTM-träff. :D

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Hoj
Ny på väg
db killers

Hade tänkt stoppa i mina db:s i akra rören (dags för besiktning) men dom är så jäkla tajta att få i så jag är orolig att jag inte får ur dom sen..? Någon som har erfarenhet hur man får i dom och ur dom på ett smidigt sätt.

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Ta lite finkornig smärgelduk o slipa bort sotlagret så går det nog lite lättare. Alternativt en dremel med lämpligt slipverktyg på.

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM 990 smt 2011
Någon här inne som provat eller vet om KTM:s "ergoseat" till 990 smt är värt slantarna?
Tänkte köra lite runt om i landet i sommar och vill inte riskera babianröv. Nu är det inte så att original sitsen är obekväm på något vis, men tycker mig kunna skönja lite träsmak efter en 20 -25 mil.

Så nogon som vet om det är stor skillnad?

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Hoj
Ny på väg
Rizoma

Någon som har eller använder något från Rizoma? Tänkte beställa skylthållare och blinkers till SD:n. Eller finns det bättre alternativ som passar om orginal läppen är bortkapad precis under baklyktan?

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Någon som har eller använder något från Rizoma? Tänkte beställa skylthållare och blinkers till SD:n. Eller finns det bättre alternativ som passar om orginal läppen är bortkapad precis under baklyktan?

Jag åkte med deras rearsets på Duken, fin fina grejjer. Lite dyrare lite bättre helt enkelt.

/A

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj

Har en del från Rizoma.. Styre, backspegel, handtag, bromsvätskebehållare, kopplingsvätskebehållare, kopplingskåpa, motorskydd, drevkåpa m.m. Kanonnöjd med allt förutom backspegeln som inte fäster ordentligt på handtagen (konstigt nog). Den satt dock på när jag köpte den, så jag slipper ångest över att inte ha den på.. :D

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Hoj
Ny på väg
Oljenivå

vet inte om det är jag som är ute och cyklar eller om det är för lite olja i sd:n? När man har den på stödet så är hela slangen fylld men så fort när man rätar upp den så sjunker det under min nivån. Den har gått ungefär 1150 mil och service gjordes vid 850. Den kan väl inte ha slukat all olja redan? Är ju inte dags för service förrän vid 1500 så är ju ett tag kvar till ny olja, eller måste ja byta nu?

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
vet inte om det är jag som är ute och cyklar eller om det är för lite olja i sd:n? När man har den på stödet så är hela slangen fylld men så fort när man rätar upp den så sjunker det under min nivån. Den har gått ungefär 1150 mil och service gjordes vid 850. Den kan väl inte ha slukat all olja redan? Är ju inte dags för service förrän vid 1500 så är ju ett tag kvar till ny olja, eller måste ja byta nu?

Kollar du verkligen nivån på rätt sätt? Du kan inte kolla nivån på kall hoj eftersom det är torrsump, den måste gå en stund först. Läs i instruktionsboken om du inte har gjort det.

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Hoj
Ny på väg
Kollar du verkligen nivån på rätt sätt? Du kan inte kolla nivån på kall hoj eftersom det är torrsump, den måste gå en stund först. Läs i instruktionsboken om du inte har gjort det.

Ber om ursäkt för min okunskap! Hade missat det helt i instruktionsboken, det är som du säger, varm motor ska det vara! Då har jag inget att oroa mig över! :tummenupp

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Ber om ursäkt för min okunskap! Hade missat det helt i instruktionsboken, det är som du säger, varm motor ska det vara! Då har jag inget att oroa mig över! :tummenupp

Inget att be om ursäkt för. Lätt hänt när hojen är ny, och det var ju bättre att fråga än att fylla på mer olja. :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0